"Saab teki rökäletappion" Taloussanomat

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

"Saab teki rökäletappion" Taloussanomat

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5044753.asp

"Saab teki rökäletappion
17.01.2006
kello 15:31

General Motorsin omistama Saab Automobile teki viime vuonna yli 300 miljoonan euron tappion. Se vastaa koko GM Europan tappiota, sillä ryppääseen kuuluvat Opel ja Vauxhall ovat onnistuneet kääntämään tuloksensa plussalle.

Vuonna 2004 Saabin tappio oli lähes 200 miljoonaa euroa.

Tiedot perustuvat saksalaisen Handelsblatt-lehden arvioihin. General Motorsin tilinpäätös julkistetaan 26. tammikuuta. Tytäryhtiöidensä tuloksia GM ei julkista erikseen.

Saabin synkät tulosluvut antavat lisäpontta GM:n suuromistajan Kirk Kerkorianin viimeviikkoiselle puheelle Detroitin automessuilla. Tracinda-yhtiönsä kautta 7,8 prosenttia GM:stä omistava Kerkorian vaati tappiollisen Saabin myymistä.

GM Euroopan johtaja Carl-Peter Forster kiistää Saabin olevan myynnissä. Itse autojen myyntikäyrät sen sijaan kääntyivät viime vuoden viimeisellä neljänneksellä kasvuun.

Euroopassa myytiin viime vuonna 82 000 Saabia, USA;ssa 38 000.
"


Aika pahalta tuo näyttää näin lukujen perusteella.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

...Ja erittäin hyvältä kuulostaa siinä mielessä, että ainakin huhuja Saabin myynnistä liikkuu.

Itse lupaan henkilökohtaisesti korkata kossupullon siinä vaiheessa, jos GM Saabin myy pois.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

CC Aero kirjoitti: Itse lupaan henkilökohtaisesti korkata kossupullon siinä vaiheessa, jos GM Saabin myy pois.
ZIL autotehtaalle :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

CC Aero kirjoitti:...Ja erittäin hyvältä kuulostaa siinä mielessä, että ainakin huhuja Saabin myynnistä liikkuu.

Itse lupaan henkilökohtaisesti korkata kossupullon siinä vaiheessa, jos GM Saabin myy pois.
Mjooh...onhan se houkutteleva ajatus toisaalta.. :roll: (Niin kumpi? :wink: )
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ei mitenkään konsepteihin ja malleihin liittyvää mutta GM:ltä on herunut tämä kommentti koskien saksalaislehden tappiolukemia:

"I don't know where they get numbers like that, I really don't," Mr. Spenchian said.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

CC Aero kirjoitti:...Ja erittäin hyvältä kuulostaa siinä mielessä, että ainakin huhuja Saabin myynnistä liikkuu.

Itse lupaan henkilökohtaisesti korkata kossupullon siinä vaiheessa, jos GM Saabin myy pois.
Mitä potentiaalisia ostajia Saabille olisi?

BMW? Daimler-Chrysler? VAG? Renault? PSA?

BMW tuskin enää Roverin jälkeen lähtee mitään tappioita väkisin hakemaan...
Daimler-Chrysler vasta vähän aikaa sitten saanut yhteistyön toimimaan :roll:
VAG:lla jo valmiiksi Saabin kilpailijoita ihan tarpeeksi
Renault vois olla potentiaalinen ostaja :roll:
PSA:sta en osaa sanoa..

Vai mitä mieltä olette?
Olisikohan noista mikään yhtään parempi kuin nykyinen omistaja :roll:
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Eihän japsitkaan ole aivan mahdottomia ostajaehdokkaita? Urheilullinen Saab voisi sopia vaikka Hondan imagonkohottajaksi.

Mitsubishi?
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

PSA saattaisi olla hedelmällisin kasvualusta Saabille. Tuossa konsernissa kuitenkin merkeillä on edes pientä liikkumavaraa tekniselle luovuudelle... vaikka vannoutuneet citikkamiehet varmaankin ovat eri mieltä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kukakohan on kiinnostunut 300 miljoonaa tappiota tekevästä imagojohtajasta? Ei varmaankaan taloudesta vastaavien mielestä paranna imagoa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Petter kirjoitti:Kukakohan on kiinnostunut 300 miljoonaa tappiota tekevästä imagojohtajasta? Ei varmaankaan taloudesta vastaavien mielestä paranna imagoa.
Nojoo. Olihan Rellu kiinnostunut raskaasti tappiollisesta Nissanistakin. Ghosn laittoi asiat kuntoon ja tällä hetkellä Nissanilla menee ihan mukavasti :wink:
Tomppa & Saabit myyty :(
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jussi kirjoitti:PSA saattaisi olla hedelmällisin kasvualusta Saabille. Tuossa konsernissa kuitenkin merkeillä on edes pientä liikkumavaraa tekniselle luovuudelle... vaikka vannoutuneet citikkamiehet varmaankin ovat eri mieltä :)
Sori vaan, mutta mielestäni pelkkä luovuus kenties luotettavuuden kustannuksella ei ole hyvä ajatus. Toivottavasti jatkuu Saabin ja saksalaisten yhteiselo.

Ei minulla ole ainakaan mitään pahaa sanottavaa GM:n yhteistyökuviosta - yhtään ns. "Opelin perua" olevaa osaa ei ole vielä "lauennut" tuosta SS:stä.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Tammi 30, 2006 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Haikara kirjoitti:Eihän japsitkaan ole aivan mahdottomia ostajaehdokkaita? Urheilullinen Saab voisi sopia vaikka Hondan imagonkohottajaksi.

Mitsubishi?
Ei taida Honda kaivata enää ketään imagon kohottajaksi - eikös niillä ole aikamoisen selkeä "brändi" jo nyt.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Ei minulla ole ainakaan mitään pahaa sanottavaa GM:n yhteistyökuviosta - yhtään ns. "Opelin perua" olevaa osaa ei ole vielä "lauennut" tuosta SS:stä.
Mulla on - tosin NG900:sta. Esimerkiksi molempien vasemmanpuolisten ovien lukot ovat hajonneet ja olen vaihtanut ne toimiviin. Saa nähdä, kuinka kauan toimivat :roll: Ovat kylläkin toimineet jo kolme vuotta, mutta muovin ja metallin yhteiskäyttö samassa lukossa ei kyllä ole se kaikista toimivin :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:Ei minulla ole ainakaan mitään pahaa sanottavaa GM:n yhteistyökuviosta - yhtään ns. "Opelin perua" olevaa osaa ei ole vielä "lauennut" tuosta SS:stä.
Mulla on - tosin NG900:sta. Esimerkiksi molempien vasemmanpuolisten ovien lukot ovat hajonneet ja olen vaihtanut ne toimiviin. Saa nähdä, kuinka kauan toimivat :roll: Ovat kylläkin toimineet jo kolme vuotta, mutta muovin ja metallin yhteiskäyttö samassa lukossa ei kyllä ole se kaikista toimivin :evil:
Heh, heh... minulla taas jumittui eräästä aiemmasta autosta eli Opel Vectrasta takaovi kiinni turvalukkoon, joten se piti purkaa sisältäpäin "palasiksi" - viallinen komponentti oli oven katkennut johtosarja, joka kovettui pakkasessa ja murtui - niin ja siinä johtonipussa oli iso tarra, jossa luki Saab...
Vastaa Viestiin