Scania ostaa Södertäljen moottoritehtaan

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Scania ostaa Södertäljen moottoritehtaan

Viesti Kirjoittaja Toby »

Saabin "omia" eli nykyisen 9-5:n moottoreita valmistava tehdas siirtyy pikkuhiljaa GM Powertrainilta Scanian omistukseen. Kaikki työntekijät siirtyvät Scanian palvelukseen. Oikeastaan pitäisi kai sanoa, että palaavat juurilleen, sillä nykySaabin moottoritekniikka, varsinkin kaikki turboihin liittyvä, perustuu Saab-Scania -vuosina tehtyyn yhteistyöhön ja yhteiseen osaamiseen. Scaniahan oli tunnetusti yksi turbojen uranuurtajia raskaalla puolella ja sieltä tuli myös alkuperäinen ajatus turbosta henkilöauton moottorissa.

Saab-moottoreiden valmistus jatkuu niin kauan kuin nykyiset 9-5-sarjan autot tarvitsevat bensakoneita, mutta sen jälkeen loputkin Saab-moottorit tulevat muilta GM Powertrainin tehtailta, lähinnä Kaiserslauternista, missä 9-3:n myllyt jauhetaan jo tänäkin päivänä.

Mielenkiintoista on kuitenkin se, että Saabille/GM:lle jää edelleen Södertäljeen moottoreiden kehitys-/suunnitteluyksikkö, jossa työskentelee noin 250 henkeä erityisesti etanolimoottoreiden kehitystyön kimpussa.

isaab.net-foorumilta:

GM säljer motorfabriken
Publicerad 22 februari 2007 kl 4.44.

GM Powertrain säljer sin motoranläggning i Södertälje till Scania. Det är en affär där det bara finns vinnare.

För GM handlade det om att bli av med en fabrik man snart inte behöver.
För Scania fanns behov av större produktionskapacitet.
Och för 115 anställda gällde det att få jobben tryggade.
- Det är jättepositivt. En riktig win-win-situation, säger Bo Karlsson, IF Metallklubbens ordförande på GM Powertrain i Södertälje, om affären mellan GM och Scania.
För när Scania köper motorfabriken av GM Powertrain erbjuds samtliga 115 anställda som berörs att följa med till lastbilstillverkaren.
Scania kommer enligt planen att successivt under 2009 starta tillverkning i anläggningen.

GM Powertrain, i sin tur, kommer att få hyra in sig i anläggningen så länge man behöver ha produktion kvar. Och det bör röra sig om 2-3 år till.
Södertälje-fabriken tillverkar i dag bara 25 000 motorer årligen, i en fabrik som har kapacitet för det femdubbla.
I fjol förlorade Södertälje sin slutmontering av Saabs 9-3-motor (till motorfabriken i Kaiserslautern) och 40 anställda förlorade jobben. Kvar är nu bara tillverkningen av Family 3-motorn till Saabs 9-5. Och när Saab ersätter sin 9-5 med nästa generation 9-5 om några år upphör också produktionen av den motorn.
Att GM Powertrain i det läget skulle behålla fabriken har inte känts speciellt sannolikt. I synnerhet inte som GM Powertrain totalt sett har en överkapacitet i sina motoranläggningar.
- Folk har naturligtvis varit oroliga för vad som ska hända dem i framtiden, säger Bo Karlsson.

För GM Powertrain Sveriges vd Kjell ac Bergström fanns det goda skäl att hitta den här lösningen, både för företagets och de anställdas skull.
- Utmaningen var att hitta en trygg lösning åt personalen, så att man kunde motivera dem att slita de här åren vi är kvar, säger Bergström, som är nöjd med uppgörelsen.
Samtidigt är han noga med att påpeka att produktutvecklingen inte påverkas av det här.
Personalstyrkan på cirka 500 personer, hälften i Södertälje och hälften i Trollhättan, blir kvar i oförminskad styrka.
Och man blir inte mindre efterfrågad för att tillverkningen försvinner, hävdar Bergström bestämt.
- Förr var närheten viktig, men det är den inte i dag. Efterfrågan på våra tjänster inom främst uppladdning och alternativa bränslen är stor, säger han.
Lika ljus ter sig dock inte framtiden för GM:s växellådsfabrik i Göteborg. Situationen är egentligen identisk med Södertäljes
- Där har vi inte kommit så långt än, säger Bergström, men medger att en liknande lösning för Göteborgsfabriken vore intressant.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuohan kuulostaa hyvältä!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin