Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Mitä kuuluu edellisellä vuosituhannella esitellylle lupaavalle in moottorikonseptille?
Muistaakseni reilu litrainen kone (???), jossa kampiakseliin nähden lohkoa kääntämällä saatiin puristussuhdetta muutettua.
Tehoja taisi olla n. 300hv tarvittaessa ja toisaalta pikkukoneen matka-kulutus.
Ajoiko aika tästä ohi Bio-koneiden muodossa, vai oliko se vaan mahdoton toteuttaa?
Muistaakseni reilu litrainen kone (???), jossa kampiakseliin nähden lohkoa kääntämällä saatiin puristussuhdetta muutettua.
Tehoja taisi olla n. 300hv tarvittaessa ja toisaalta pikkukoneen matka-kulutus.
Ajoiko aika tästä ohi Bio-koneiden muodossa, vai oliko se vaan mahdoton toteuttaa?
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Muistaakseni kyseessä oli 1,6 Litrainen pannu josta todellakin saatiin silloista Aeroa häpiään saattavat suoritusarvot, kulutus, ja joustavammat käyttöominaisuudet. Kuitenkaan tästä ei ole kuulunut mitään viimeaikoina, joskus vuonna 2001-2002 taisi olla Tuulilasissa juttua, vai oliko Tuulilasin "Autovuosi"- kirjassa..?
No, hiljaista on ollut syystä tai toisesta, liekö sitten emoyhtiö nielaissut patentin kaikessa hiljaisuudessa varjellakseen päämarkkina-aluetta ja mittavia öljysotamarkkinoita uhkaavalta pieneltä ja suorituskykyiseltä mutta kuitenkin pienehkökulutuksiselta moottorilta?
Todellakin ihmetyttää että miten niinkin lupaava ja jo julkistettu konsepti haudattiin ja unohdettiin niinkin nopeasti??
No, hiljaista on ollut syystä tai toisesta, liekö sitten emoyhtiö nielaissut patentin kaikessa hiljaisuudessa varjellakseen päämarkkina-aluetta ja mittavia öljysotamarkkinoita uhkaavalta pieneltä ja suorituskykyiseltä mutta kuitenkin pienehkökulutuksiselta moottorilta?
Todellakin ihmetyttää että miten niinkin lupaava ja jo julkistettu konsepti haudattiin ja unohdettiin niinkin nopeasti??
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Taisipa SVC-kone joutua GM:n säästöjen uhriksi.
Esim. näiden juttujen perusteella kone olisi ollut varsin mielenkiintoinen:
http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?suba ... cle=100337
http://www.gmeurope.com/news/2001/news_010702b.html
Eski
Esim. näiden juttujen perusteella kone olisi ollut varsin mielenkiintoinen:
http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?suba ... cle=100337
http://www.gmeurope.com/news/2001/news_010702b.html
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
"Kolmannen polven Saab SVC on yhä koeasteella. Se, millainen on viiden vuoden kuluttua valmistuva moottori, on avoin kysymys."
Taitaa se olla kuollut ja kuopattu, vaikka tuossa vielä toivoa elätelläänkin. Eipä ole konetta näkynyt... Todella suuri harmi sinänsä. Kerrankin kun olisi ollut jotain aidosti uutta moottoritekniikassa. Ja vielä Saabilta.
Edit:
Tämä vielä vuodelta 2001 GM:n omilta sivuilta:
"Saab's SVC is an ingenious concept that could shape the future of car engines."
The SVC engine, designed and developed in Sweden by Saab, has undergone an extensive endurance testing program and is scheduled to be launched in future generations of Saab vehicles.
Taitaa se olla kuollut ja kuopattu, vaikka tuossa vielä toivoa elätelläänkin. Eipä ole konetta näkynyt... Todella suuri harmi sinänsä. Kerrankin kun olisi ollut jotain aidosti uutta moottoritekniikassa. Ja vielä Saabilta.
Edit:
Tämä vielä vuodelta 2001 GM:n omilta sivuilta:
"Saab's SVC is an ingenious concept that could shape the future of car engines."
The SVC engine, designed and developed in Sweden by Saab, has undergone an extensive endurance testing program and is scheduled to be launched in future generations of Saab vehicles.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Tätä on siis muutkin jääneet mielenkiinnolla odottelemaan, en yksin minä. Hienoa, että "vanhoista" jutuistakin löytyy vielä artikkeleita. Pitää tarkistaa, onko vanha Saab-magazine tallessa, siinä oli muistaakseni poikkileikkauskuvaakin.
Muistin, että olisi ollut 90 luvun puolella, mutta olikin siis 2001. ok
Muistin, että olisi ollut 90 luvun puolella, mutta olikin siis 2001. ok
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Tekniikan Maailma koeajoi 9-5 1.6 SVC mallin. Kovasti kehuivat autoa tuolloin, vaikka kyseessä oli vain prototyyppi. Oiskohan vuosi ollut jotain 2001 tai sinnepäin. Ihan mielenkiintoinen juttu johon kannattaa tutustua jos saa sen jostain käsiinsä.
Siinä on yksi todella suuri moka kun tuon kehitys lyötiin jäihin. Tai sittenhän siinä on sekin vaihtoehto, että se havaittiin liian kalliiksi / mahdottomaksi toteuttaa tuotantoautoon. En tiedä.
Siinä on yksi todella suuri moka kun tuon kehitys lyötiin jäihin. Tai sittenhän siinä on sekin vaihtoehto, että se havaittiin liian kalliiksi / mahdottomaksi toteuttaa tuotantoautoon. En tiedä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.
Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita. Muistan lukeneeni jonkun Mersun kehitysuutisen, jossa saatiin muuttuvan puristussuhteen efekti aikaiseksi vaihtamatta kampiakselin asemaa sylinterikanteen nähden. Idea oli kai tehdä korkean puristussuhteen kone ja sitten säätää sylinterin painetta venttiilien avulla.
Noita vapaita parametreja alkaa olla kun laitetaan säädettävä ruskutus, venttiiliohajus ja turbo(t). Toivotaan, että Saab pysyy kelkassa mukana.
Tämä siis spekulointia perustuen lukemaani. En ole moottoritekniikan asiantuntija.
Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita. Muistan lukeneeni jonkun Mersun kehitysuutisen, jossa saatiin muuttuvan puristussuhteen efekti aikaiseksi vaihtamatta kampiakselin asemaa sylinterikanteen nähden. Idea oli kai tehdä korkean puristussuhteen kone ja sitten säätää sylinterin painetta venttiilien avulla.
Noita vapaita parametreja alkaa olla kun laitetaan säädettävä ruskutus, venttiiliohajus ja turbo(t). Toivotaan, että Saab pysyy kelkassa mukana.
Tämä siis spekulointia perustuen lukemaani. En ole moottoritekniikan asiantuntija.
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Tuossa Saabin kehitelmässä ei tainnut olla kuningasideana puristussuhteen maksimointi, vaan nimenomaan puristussuhteen madaltaminen tarvittaessa, pyrkimyksenä vähentää moottorin pumppaushäviöitä ja näin moottorin tekemää turhaa työtä osakuormalla, ja tässä oli myös mukana Saabille ennenkuulumaton mekaaninen ahdin. Muistaakseni saabilla oli myös kehitteillä yhdistetty suorasuihkutussuutin/suorasytytystulppa.karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.
Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita.
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Minuteman kirjoitti:Tuossa Saabin kehitelmässä ei tainnut olla kuningasideana puristussuhteen maksimointi, vaan nimenomaan puristussuhteen madaltaminen tarvittaessa, pyrkimyksenä vähentää moottorin pumppaushäviöitä ja näin moottorin tekemää turhaa työtä osakuormalla, ja tässä oli myös mukana Saabille ennenkuulumaton mekaaninen ahdin. Muistaakseni saabilla oli myös kehitteillä yhdistetty suorasuihkutussuutin/suorasytytystulppa.karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.
Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita.
muistelisin juurikin toisin päin että:
osakuormalla korkeat puristukset -> hyvä hyötysuhde
kaasupohjassa -> matalat rutistukset, saadaan turbolla lykätä kunnolla painetta..
eihän tuolla suoraruiskutuksellakaan muuhun kuin tuon hyvän hyötysuhteen takia koviin puristuksiin pyritä, ja suoraruisku kun mahdollistaa turbossakin kovat puristukset kun bensa lykätään vasta oikeassa kohdassa, eikä jo valmiiksi ilmaan sekoitettuna, niin ei pääse detonaatiota tapahtumaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.
Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita. Muistan lukeneeni jonkun Mersun kehitysuutisen, jossa saatiin muuttuvan puristussuhteen efekti aikaiseksi vaihtamatta kampiakselin asemaa sylinterikanteen nähden. Idea oli kai tehdä korkean puristussuhteen kone ja sitten säätää sylinterin painetta venttiilien avulla.
Noita vapaita parametreja alkaa olla kun laitetaan säädettävä ruskutus, venttiiliohajus ja turbo(t). Toivotaan, että Saab pysyy kelkassa mukana.
Tämä siis spekulointia perustuen lukemaani. En ole moottoritekniikan asiantuntija.
Nyt kun bemarit, volkkarit ja mersut ja muut autonvalmistajina itseään pitävät ovat pikku hiljaa esitelleet noi yllä mainitut kikat ja vähän lisäksi muutakin uusimmissa moottoreissaan niin alkaa tulla aika lähemmäksi kun tuotantoon otetaan vihdoinkin tämän pitkällisen näpertelyn jälkeen vihdoinkin tämä :kin kokeilema ratkaisu.
Tähän tullaan menemään ennen pitkää ja jos oikein ennustajaksi ryhtyy niin tämän moottoritekniikan sovellukset tulee pikku hiljaa syrjäyttämään polttomoottorien luokittelun perinteisessä mielessä dieseleiksi ja bensa moottoreiksi.
Eli tämä sovellus mahdollistaa todellisen Flex Fuel moottorityypin valmistamisen.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Ainakin ne valmistavat autoja koko ajanysifemma kirjoitti: Nyt kun bemarit, volkkarit ja mersut ja muut autonvalmistajina itseään pitävät
Mutta olisihan tämä ollut aikanaan mukava nähdä Saabilta tuo SVC tuotannossa asti. Mutta kun ei niin ei.
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Eipä vielä heitetä kirvestä kaivoon ... työ on vielä kesken.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Tuotekehitys on lopetettu, koska mm. lohkon ja kannen liitoskohtaa ei saatu tiiviiksi monen vuoden yrittämisestä huolimatta.ysifemma kirjoitti:Eipä vielä heitetä kirvestä kaivoon ... työ on vielä kesken.
Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella
Juu tälle konstruktiolle tällä kertaa panokset eivät enempään Saabilla riittäneet.
Mutta yleisesti ottaen työ jatkuu sillä tavallaan jos halutaan ja mikään tällä hetkellä ei viittaisi siihen että eikö ole haluja ja mielenkiintoa jatkaa valitulla tiellä eli polttomoottorien kehitys jatkuu ...
Ja niin kuin sanottua todellista kehitystä tapahtuu kun muuttuvapuristeinen polttomoottori esitellään massatuotantoon. Kuka, missä ja milloin?
Nykyinen meininki on vain näpertelyä ja puuhastelua odotellessa sitä oikeaa ratkaisua todelliseen ongelmaan eli polttomoottorien hyötysuhteen radikaaliin paranemiseen.
Mutta yleisesti ottaen työ jatkuu sillä tavallaan jos halutaan ja mikään tällä hetkellä ei viittaisi siihen että eikö ole haluja ja mielenkiintoa jatkaa valitulla tiellä eli polttomoottorien kehitys jatkuu ...
Ja niin kuin sanottua todellista kehitystä tapahtuu kun muuttuvapuristeinen polttomoottori esitellään massatuotantoon. Kuka, missä ja milloin?
Nykyinen meininki on vain näpertelyä ja puuhastelua odotellessa sitä oikeaa ratkaisua todelliseen ongelmaan eli polttomoottorien hyötysuhteen radikaaliin paranemiseen.
Saab 9-5 2.0t 1998