GM:llä edessä konkurssi ?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lucaf kirjoitti:vanhojen saab-harrasteautojen arvolle merkin poistuminen tekee nannaa. kymmenen vuoden päästä jokainen haluaa omistaa vanhan saabin - "mikä ihmeen SAAB??"
Tuo varmaan pitää paikkaansa mutta jos saab merkkinä häviää niin kyllä muutaman vuoden päästä rupeaa olemaan aika haasteellista pitää saabia käyttöautona.

Nyttenkin tuntuu että vähänki vanhempien mallien varaosat merkkiliikkeissä on kallistuneet ja kun siihen lisätään että uudemmissa noita merkkiliikkestä "pakosta" haettavia varaosia on enemmän mitä esim. og900 ja tonnariaikana.
Jos uusia saabeja ei enää tulis niin varmasti noiden hinnat nousee lisää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Itse näkisin tilanteen niin että 5v kuluessa markkinat on jaettu uudestaan ja silloin siellä jylläävät VAG, Toyota sun muut merkit jotka ovat ottaneet jo aikoja sitten tosissaan nämä päästöasiat.
Chryslerin viimeinen oljenkorsi taisi mennä siinä lopullisesti kun Daimler AG hylkäsi brändin. Yhdysvaltalaiset valmistajat voivat syyttää itseään ainoastaan tästä tilanteesta, nyt reagoidaan kun käytännössä mitään ei ole enää tehtävissä. Ja en usko myöskään että USA:n kongressi antaa tekohengitystä jo henkitoreissaan oleville firmoille joiden olisi jo 20v pitänyt havahtua siihen tosiasiaan johon saksalaiset ja japanilaiset alkoivat panostaa.
En sano että GM, Fordin tai Chryslerin insinöörityö olisi jotenkin paskaa, varmasti nämäkin valmistajat olisivat nyt jotenkin selviämässä tästä globaalista lamasta, vaan sen että yritysten johdossa on olleet menneisyydessä eläneitä henkilöitä jotka eivät ole uskoneet tai uskaltaneet ajaa muutosta lävitse. Olisi luullut myös että viimeistään siinä vaiheessa yritykset olisivat havahtuneet kotimaan markkinoilla kun VW, Toyota, Nissan sun muut olivat valloittaneet kotimaiset markkinat aivan eri tyyppisillä autoilla kuin nämä Detroitin dinosaurukset.

Ja itse en usko että Saab enää kauaa valmistaa autoja, ellei Ruotsalaiset osta merkkiä. GM on vaan onnistunut pilaamaan loistavan potentiaalin omaavan brändin 20v aikana. Volvon uskon selviävän jotenkin, kyseessä on kuitenkin huomattavasti parempi brändi tällä hetkellä kuin Saab. Saabilta nyt ei ole vuosiin tullut mitään innovatiivista uudistusta jolla merkkiä olisi voitu edes tehdä seksikkäämmäksi. Ja auto mallistokin on ollut viime vuosina jo vanhentunutta, kun vertaa muihin saman hintaisiin merkkeihin.
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja renner »

Suurin yksittäinen heikkous saabilla on ollut markkinointi, ei tuote.
En edelleenkään näe 9-5:sta vanhentuneena mallina, loistopeli.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Termos »

renner kirjoitti:Suurin yksittäinen heikkous saabilla on ollut markkinointi, ei tuote.
En edelleenkään näe 9-5:sta vanhentuneena mallina, loistopeli.
Totta. Se on jotenkin outoa, että malliston isoin ja kaunein unohdetaan markkinoinnissa täysin.

Ehkä löytyy maksavia asiakkaita, jotka vaihtavat ysiviitosen esmes 9-3 SC - malliin. Vaikea käsittää, että miksi, mutta kait GM:n markkinointiheput on mua viisaampia :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Toby »

Kuten tuolla yleisessä osiossa jo kirjoittelin SVT:n uutista siteeraten:

Saabs vd: GM vill inte sälja
Publicerad 3 december 2008 - 09:33


Jan-Åke Jonsson, vd i Saab Automobile, tolkar inte GM:s strategiska översyn av varumärket Saab som att bolaget ska säljas -trots att koncernens näst högste chef Fritz Henderson sagt att GM nu bland annat letar köpare.

-Jag har en helt annan uppfattning. Saab är en väldigt viktig del av GM:s framtid, och har varit det under en längre period, säger Jonsson till SVT.

Jonsson betraktar den nu pågående dialogen med den svenska regeringen som "bra och konstruktiv". Han ser stora möjligheter till att staten ska kunna bidra på ett positivt sätt.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
pekkatyn
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 19:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja pekkatyn »

Ei vaikuta Ruotsin valtion suhtautuminen kovin "hyvältä ja rakentavalta"...

http://www.iltasanomat.fi/autot/1622379
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

pekkatyn kirjoitti:Ei vaikuta Ruotsin valtion suhtautuminen kovin "hyvältä ja rakentavalta"...

http://www.iltasanomat.fi/autot/1622379
Ruotsi ei siis halua kansallistaa merkkejä, enkä ihmettele. Muita tukikeinoja tuossa ei sentään kielletä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Lukittu