Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja arska »

Nyt oli ilmestynyt teknikensvarldin sivulle tietoa Saabin tulevista malleista. Tulee näköjään jopa 9-9. Nykyinen 9-3 pienenee yms.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja VVV »

Kannattanee ottaa pienin varauksin tuo lista. Näitä on nähty aikaisemminkin aika paljon ilman mitään konkreettista lopputulosta. Toivoahan aina saa... Uskon kun näen.

Edit: Niin ja artikkelihan löytyy täältä: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Petro
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 17:19

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Petro »

Ylläolevasta linkistä avautuvassa keskustelussa nimimerkki Oslo kommentoikin, että hän uskoo lähinnä vain BMW 1 -sarjalaista vastaavan Saba 9-2:n päätyvän lopulta tuotantoon, joten siitä ei tehtäne epätaloudellista sedania. 9-4X ja 9-5 ovatkin jo varmistuneet.
BlackSaab
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: La Loka 13, 2007 15:02
Paikkakunta: SJK

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja BlackSaab »

Kyllä mä tommosen :saab: ysiysin ottasin 8)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja oju »

Jännää, Volvosta puhutaan että Ford karsii mallit ihan muutamaan. Esimerkiksi C30, C70 ja S60 jäisivät pois. Samaan aikaan 'Saabeja' tehtailtaisiin Meksikossa GM-alustoille kymmentä eri mallia. En oikein jaksa innostua, viimeiset oikeat Volvot tehtiin Göteborgissa ja oikeat Saabit Uudessakaupungissa.

Suunnittelu on nykyään niin tasapaksua, virtalukko keskikonsolissa on ennemminkin mainosmiesten jippo kuin oikea Saabismi. Sitikankin hallintalaitteet ovat palanneet ruotuun vuosia sitten, voiko nykyautoista oikeasti innostua? (ok, uudessa ekotekniikassa on potkua, myönnetään)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja oju »

9-5T kirjoitti:Monien mielestä juuri og9-3 on kaikista vähiten oikea Saab mutta jokaisella on oma mielipide. Mikäs se viimeinen oikea Volvo sitten on kun Göteborgin tehdas kuitenkin tekee huomennakin useita Volvoja.
Olet oikeassa, rajan vetäminen ei ole noin yksoikoista. En oikeasti jaksa uskoa että enää olisi suurta eroa Volvon eri tehtaiden välillä, ongelmat ovat varmasti yhteisiä suunnittelun ja alihankinnan puolella. Unohdin vahingossa koko 9-3:n, se ei ollut päällimmäisenä Saab-mielikuvissani 8O

Kehitys on periaatteessa hyvää, autot ovat parantuneet vuosien myötä. Ehkä haikailen jotain mitä ei enää ole, aikaa jolloin pieni merkki pystyi itse kehittämään hyvän auton ja yksi ihminen hyvän tietokonepelin :D

Ranskalaiset ovat turvallisuudessa huipulla ja japanilaiset ekologisuudessa. Mikä erityispiirre ruotsalaisille edes jäisi, vaikka he voisivatkin jatkaa täysin itsenäisesti? Laatukin on jo aika globaalia, sekä hyvässä että pahassa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja oju »

9-5T kirjoitti:
oju kirjoitti:Ranskalaiset ovat turvallisuudessa huipulla
Tarkennus: ennalta tiedossa olevissa testeissä joissa jaetaan pisteitä sopivista pimputuksista.
En itsekään aja 9-5:llä sattuman seurauksena, se oli ihan tietoinen valinta. Toisaalta hyvien testitulosten ja todellisten onnettomuuksien seurausten välillä on positiivinen korrelaatio. Pointtini on lähinnä se, että nykyisin ero ruotsalaisten ja ranskalaisten välillä ei ole niin radikaali kuin vaikkapa 80-luvulla. Ero ei välttämättä riitä myyntiargumentiksi suurelle yleisölle, mielikuvissa turvallisuus on sama kuin saadut tähdet.

Aiheesta Ruotsiksi:
http://www.motormannen.se/mm1/site/down ... _18_19.pdf

Olen myös hiljattain jutellut taksikuskien kanssa heidän autoistaan. Ilmeisesti korealaisiin ollaan tyytyväisiä, kuten myös ainokaisen FIATin kuljettaja omaansa. Erot syntyivät lähinnä huollon toiminnassa, autoissa itsessään ei ilmeisesti niin radikaaleja eroja ole. Päinvastoin, halpismerkin perusauto tuntuu olevan luotettavampi kuin kalliimmaan huippumalli, johtuen elektroniikan määrästä.

Moottoritekniikassakaan eroja ei välttämättä ole, suuret konsernit pistävät samoja koneita kaikkiin merkkeihin. Turboja löytyy nykyisin kaikkialta, myös bensakoneissa.

Otsikkoon liittyen, miten Saab erottuu tulevaisuudessa edukseen jos loppumallistokin seuraa 9-7X:n ja 9-2X:n viitoittamaa tietä?
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Nisse »

oju kirjoitti:Turboja löytyy nykyisin kaikkialta, myös bensakoneissa.
Kyllä turbo on silti Saabille se juttu. Aina, kun tulee puhetta autoista, joku muistaa mainita turbo-Saabit. Vaikka turboja muillakin on ja on ollut jo ennen Saabia, uskallan väittää, että juuri näistä Saab on tunnettu.

Itse olen edelleen sitä mieltä, ettei kukaan vielä ole Saabin "ideaa" vienyt, eli otetaan maltillisen kokoisista koneista mahdollisimman suuret tehot irti. Olen ihan tyytyväinen, ettei ole lähdetty mukaan 500-heppaisiin viiden litran koneisiin.

Kyllä ruotsalaiset talvella ovat ihan omaa luokkaansa. Aamuisin on mukava lähteä satkulla kouluun, kun naapurin riisikippojen ja krautien omistajat soittelevat hinausautoja. Minä ja naapurin Volle-poika olemme aika lailla ainoat, joiden ei tarvitse näillä keleillä kävellä. Tänä aamunakin toisen rapun uitetun Bimmerin omistaja tuskaisena yritti tutkia autonsa "ominaisuuksia" konepelti ylhäällä.

Vahingonilo on paras ilo.

Noista turvallisuustesteistä jokainen voi tietenkin itse valita, että törmääkö hirven kanssa mieluummin jollain Lagunalla vai 9-5:lla. Itse ottaisin huutaen jälkimmäisen. Olisi edes mahdollisuus selvitä.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kuinkas monella muulla automerkillä on Suomessa prosentuaalisesti yhtä laaja turbomallisto? Audilla?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinkas monella muulla automerkillä on Suomessa prosentuaalisesti yhtä laaja turbomallisto? Audilla?
Saabilla oli 2000-luvun alkuvuosina parin vuoden ajan 100% mallistosta Turboja. Sitten tuli 9-3:een 1,8i.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Nisse kirjoitti: Itse olen edelleen sitä mieltä, ettei kukaan vielä ole Saabin "ideaa" vienyt, eli otetaan maltillisen kokoisista koneista mahdollisimman suuret tehot irti.
Saab oli tässä edelläkävijä 1980-luvulla. Kun 9000 esiteltiin, nelisylinterisessä 2,0 Turbossa oli 175 hv ja 273 Nm, kun vastaavasti esim. Volvo 760:n 2,8 V6 tuotti 156 hv ja 240 Nm. Volvon V6-kone kulutti huomattavasti enemmän, painoi enemmän, vei tilaa enemmän, huolto- ja korjauskulut olivat isommat.

Nykyisen 9-5:n bensamoottorit polveutuvat tuosta 1980-luvun 2,0 Turbosta. 9-3:n 2,8 V6 on iso askel taaksepäin: suorituskyky on huonompi ja kulutus sekä päästöt huomattavasti suuremmat kuin 9-5:n 260 hv 2,3-koneessa.

Volkkari vei Saabin idean. Ja moni muukin, nythän tuolle on olemassa nimikin, downsizing, ja päästörajoitusten vuoksi enemmän kysyntää kuin 1980-luvulla. Jos Saab olisi johdonmukaisesti jatkanut sillä tiellä, mihin 1970-luvulla lähdettiin, Saab olisi kehittänyt ja tuonut markkinoille 1,4 TSI-konetta vastaavan moottorin ennen Volkkaria.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Nisse »

No totta puhut, mutta lähinnä meinasin tätä, kun jokaisella autovalmistajalla pitää nykyisin olla niitä järjettömiä litramääriä koneessa. Saab on kuitenkin pysynyt kohtuudessa, toki tuo 2,8 alkaa olla tälle lahkolle jo sellainen maksimi.

Tottahan se on, että Saab on jämähtänyt, mutta niin on moni muukin automerkki. Loppupeleissä Saab ui silti nykyisinkin aika pitkälle sillä linjalla, mikä kauan sitten omaksuttiin. Toki maailman muuttuessa yritystenkin on muututtava, mutta näillä mennään.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nisse kirjoitti:No totta puhut, mutta lähinnä meinasin tätä, kun jokaisella autovalmistajalla pitää nykyisin olla niitä järjettömiä litramääriä koneessa. Saab on kuitenkin pysynyt kohtuudessa, toki tuo 2,8 alkaa olla tälle lahkolle jo sellainen maksimi.
2.8V6 on vielä pieni motti Saabin henkilöautovalikoimassa:

Saab 9-7X:

4.2i 4157 cm3 205 kW (278 hv) @ 6000 r/min 273 Nm @ 3600 r/min
4.2i 4157 cm3 213kW (290 hv) @ 6000 r/min 375 Nm @ 4800 r/min
5.3i 5237 cm3 224 kW (305 hv) @ 5000 r/min 447 Nm @ 4000 r/min
6.0 295 kW (401 hv) @ 6000 r/min 542 Nm @ 4000 r/min


Wikipedia ei osannut kertoa noille kulutuslukemia.... :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Niinhän se on, mutta onneksi Suomessa ei tuota hirviötä saa. Ei sillä, harvinaisen tyylikäs citymaasturiksi, mutta kuitenkin.

Eikös tuo kuuden litran vehje ole vieläpä Aero? Anna mun kaikki kestää, Aero ilman turboa...
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Tässähän sitä tulevaisuutta:

http://www.iltasanomat.fi/autot/1621702
#3907
Lukittu