Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Toivotaan, että tässä on perää!!
INRIKES Publicerad 29 juni
GM säger ja till Antonov
Saabs tidigare ägare, amerikanska GM,
har gett klartecken till den ryske
affärsmannen Vladimir Antonov som
ägare i Saab Automobile.
En uppgörelse är klar sedan Antonov
förbundit sig att lösa in de konver-
tibler som GM har i Saab Automobile,
skriver Dagens Industri.
Konvertiblerna är på 360 miljoner
dollar men GM uppges vara berett att
sälja "med en kraftig rabatt".
Enligt DI har det talats om en pris-
lapp på motsvarande 800-900 miljoner
kronor.
Sisämaasta julkaistu 29 kesäkuuta
GM sanoo kyllä Antonoville
Saabin entinen omistaja, amerikkalainen GM,
on antanut suostumuksensa Vladimir Antonoville, että
hänestä tulisi yksi Saab Automobilen omistastajista.
GM:n ja Antonovin sopimus tuli selväksi kun Antonov
lupasi ostaa konvertibeli* paperit GM:ältä näin kirjoittaa
Dagens Industri lehti.
*(konvertible on eräänlainen optio jonka arvo "yleensä"
nousee ja nämä voi vaihtaa yrityksen osakkeisiin myöhemmin)
Näitä konvertibleja löytyy 360 miljoonaa dollarin arvosta ja GM
on valmiina myymään ne "isolla alennuksella".
DI:n mukaan on keskusteltu hintalapusta jossa seisoisi
800-900 miljoonaa kruunua.
INRIKES Publicerad 29 juni
GM säger ja till Antonov
Saabs tidigare ägare, amerikanska GM,
har gett klartecken till den ryske
affärsmannen Vladimir Antonov som
ägare i Saab Automobile.
En uppgörelse är klar sedan Antonov
förbundit sig att lösa in de konver-
tibler som GM har i Saab Automobile,
skriver Dagens Industri.
Konvertiblerna är på 360 miljoner
dollar men GM uppges vara berett att
sälja "med en kraftig rabatt".
Enligt DI har det talats om en pris-
lapp på motsvarande 800-900 miljoner
kronor.
Sisämaasta julkaistu 29 kesäkuuta
GM sanoo kyllä Antonoville
Saabin entinen omistaja, amerikkalainen GM,
on antanut suostumuksensa Vladimir Antonoville, että
hänestä tulisi yksi Saab Automobilen omistastajista.
GM:n ja Antonovin sopimus tuli selväksi kun Antonov
lupasi ostaa konvertibeli* paperit GM:ältä näin kirjoittaa
Dagens Industri lehti.
*(konvertible on eräänlainen optio jonka arvo "yleensä"
nousee ja nämä voi vaihtaa yrityksen osakkeisiin myöhemmin)
Näitä konvertibleja löytyy 360 miljoonaa dollarin arvosta ja GM
on valmiina myymään ne "isolla alennuksella".
DI:n mukaan on keskusteltu hintalapusta jossa seisoisi
800-900 miljoonaa kruunua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Kuuluuko jälkimarkkinat samaan konserniin? konserneissa talousluvut eivät ole ihan niin yksinkertaisia kuin normi yrityksissä. Toki Saabin kohdalla tilanne on huono uutenkin mutta konsernissa voitto pyritään näyttämään niissä osissa joiden osalta verotus on kohtuullisempaa.Teme100 kirjoitti:TuuSaR kirjoitti:Ei yrityksen kassa vain kestänyt sitä, että vuodessa on tullut yli 300M€ persnettoa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus
SAAB AUTOMOBILE PARTS AB nyköping joka sisältää Aftermarket'in kuuluu SAAB AUTOMOBILE AB konserniin, mutta on silti erillään oleva yksikkö eikä näin ollen
jaa mitään koncernbidrag eli konserni avustusta emo yritykselle, mutta tämä oli
silloin 2009-11-19 kun näitä sopimuksia kirjoiteltiin. Hiukan oudolta se tuntuisi ellei mitään apua annettaisi emoyhtiölle näinä vaikeina-aikoina, mutta varmaa se ei kyllä ole.
jaa mitään koncernbidrag eli konserni avustusta emo yritykselle, mutta tämä oli
silloin 2009-11-19 kun näitä sopimuksia kirjoiteltiin. Hiukan oudolta se tuntuisi ellei mitään apua annettaisi emoyhtiölle näinä vaikeina-aikoina, mutta varmaa se ei kyllä ole.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Kuuluu, muistaakseni se tuotti Q1:llä voittoa n.15M€, joka on luonnollisesti huomioitu koko konsernin tuloksessa.Rafu kirjoitti:Kuuluuko jälkimarkkinat samaan konserniin? konserneissa talousluvut eivät ole ihan niin yksinkertaisia kuin normi yrityksissä. Toki Saabin kohdalla tilanne on huono uutenkin mutta konsernissa voitto pyritään näyttämään niissä osissa joiden osalta verotus on kohtuullisempaa.Teme100 kirjoitti:Ei yrityksen kassa vain kestänyt sitä, että vuodessa on tullut yli 300M€ persnettoa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Saabin tulevaisuus
Itseä ihmetyttää se, että tilanteeseen ei reagoida riittävällä voimalla, tällä hetkellä ilmeisesti suurin jarru on Fredrik Reinfeldt. Kaiken lisäksi hän antaa täysin ristiriitaisia lausuntoja ja on ihan pihalla missä mennään, eikä myöskään halua osallistua keskusteluihin työntekijöiden kanssa vaikka on kutsuttu Trollhättaniin. Miksi ei työntekijät osoita jo mieltään maan johtoa kohtaan? Missä on järjestöjen (IF Metall?) tuki? Sen sijaan sahaavat omaa oksaa, uhkaamlla oikeustoimilla jos palkkoja ei tule viikossa, mitä tämä auttaa? Miksei Volvon työntekijät osoita solidaarisuutta esim. tukilakoilla? Vai onko Saab vaan niin mitätön asia Ruotsille ja ruotsalaisille ettei vaan kiinnosta vaikka katoais ? Eikö tässä olisi syytä laittaa paineita Ruotsin päättäjien niskaan?
Oli muuten aivan eri meininki esim.Saksassa kun Opel oli pulassa, kuten muös Englannissa Vauxhall, Rover, jne. Oikeasti jengi alkoi käyttäytyä tosi levottomasti päättäjiä kohtaan jos ei ala tuleen nopeasti selvyyttä asiaan.
Oli muuten aivan eri meininki esim.Saksassa kun Opel oli pulassa, kuten muös Englannissa Vauxhall, Rover, jne. Oikeasti jengi alkoi käyttäytyä tosi levottomasti päättäjiä kohtaan jos ei ala tuleen nopeasti selvyyttä asiaan.
Re: Saabin tulevaisuus
Eiköhän kyse ole siitä, että Saabin kohdalla ei ole toimittu väärin, tilanteen aiheuttaja löytyy tehtaan porttien sisältä. Sen takia esimerkiksi Volvon työntekijöiden tukilakko ei tekisi muuta kuin heikentäisi heidän omaa asemaansa.SportySedan kirjoitti:Itseä ihmetyttää se, että tilanteeseen ei reagoida riittävällä voimalla, tällä hetkellä ilmeisesti suurin jarru on Fredrik Reinfeldt. Kaiken lisäksi hän antaa täysin ristiriitaisia lausuntoja ja on ihan pihalla missä mennään, eikä myöskään halua osallistua keskusteluihin työntekijöiden kanssa vaikka on kutsuttu Trollhättaniin. Miksi ei työntekijät osoita jo mieltään maan johtoa kohtaan? Missä on järjestöjen (IF Metall?) tuki? Sen sijaan sahaavat omaa oksaa, uhkaamlla oikeustoimilla jos palkkoja ei tule viikossa, mitä tämä auttaa? Miksei Volvon työntekijät osoita solidaarisuutta esim. tukilakoilla? Vai onko Saab vaan niin mitätön asia Ruotsille ja ruotsalaisille ettei vaan kiinnosta vaikka katoais ? Eikö tässä olisi syytä laittaa paineita Ruotsin päättäjien niskaan?
Oli muuten aivan eri meininki esim.Saksassa kun Opel oli pulassa, kuten muös Englannissa Vauxhall, Rover, jne. Oikeasti jengi alkoi käyttäytyä tosi levottomasti päättäjiä kohtaan jos ei ala tuleen nopeasti selvyyttä asiaan.
Toinen seikka on se, että minkä asian takia tukilakko järjestettäisiin? Mitä mielenosoittajat vaatisivat? Ja keneltä?
Roverin kohdalla ainoastaan heidän omat työntekijänsä lakkoilivat, eivät muiden tehtaiden työntekijät nousseet barrikadeille. Roverin tapauksessa se ei edes muuttanut mitään, tappiollinen yritys ajautui konkurssiin.
GM Europen, kuten myös GM USA:n kohdalla tilanne oli siinä mielessä eri, että mittakaava on aivan toista. GM USAa oli pakko tukea, sillä sen konkurssi olisi ajanut samalla sen rahoittajat kriisiin, joka taasen olisi johtanut vielä vakavampaa talouskriisiin. Lisäksi 2 muuta suurta olisivat todennäköisesti ajautuneet konkurssiin aihettaen maailmanlaajuisen kriisin autoteollisuuteen.
GM Europe ei saanut varsinaisesti rahallista tukea, vaan 2mrd:n lainatakuut Saksan valtiolta ja Opelin kotiosavaltiolta Hesseniltä. Ruotsin valtio tuki Saabia aivan samalla tavalla EIB:n lainan kanssa toimiessaan takaajana. Saabin ongelma nyt vain on se, että se tarvitsee puhdasta rahaa ja sitä valtio ei voi antaa tässä tilanteessa.
Re: Saabin tulevaisuus
Et ole se ainoa joka ihmettelee tätä, esim. tässä alla hiukan makua tästä hallituksen saamattomuudesta.SportySedan kirjoitti:Itseä ihmetyttää se, että tilanteeseen ei reagoida riittävällä voimalla, tällä hetkellä ilmeisesti suurin jarru on Fredrik Reinfeldt.
Regeringen kritiseras hårt från flera håll. Även Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren kritiserar.
– GM har godkänt Antonov. Riksgälden har godkänt Antonov. Men regeringen bromsar. Varför, är frågan jag skulle vilja ha svar på från regeringen.
Det säger Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé. Även S-ledaren Håkan Juholt mullrar.
Hallitusta kritisoidaan voimakkaasti useammalta taholta. Esimerkiksi Johan Trouvé
Länsiruotsin kauppakamarin toimitusjohtaja kritiserar.
- GM on hyväksynyt Antonovin, Riksgälden on hyväksynyt Antonovin, mutta hallitus jarruttaa. Miksi? on kysymys johon haluaisin vastauksen hallitukselta.
Näin sanoi Johan Trouvé lehdistölle. Myös opposiittion sosiaalidemokraattinen johtaja Håkan Juholt jyrisee.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Hyvä että kritiikkiä aletaan esittämään. Ääni pitäisi olla kuuluvampi jotta päättäjiin tulisi liikettä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus
Saab - 06:50 TROLLHÄTTAN Det kommer att dröja ytterligare en tid innan Saabs försäljning av fastigheterna är i hamn. Anledningen är att Riksgälden saknar dokumentation från Saab.
I övrigt vill man på Riksgälden i dag inte alls kommentar något som rör Saab och Vladimir Antonov.
Se tulee viipymään ainakin hetkenaikaa ennenkuin kiinteistökauppa on melottu satamaan asti. Syy tähän on kuulemma se, että Riksgälden odottaa saabilta jotain puuttuvaa dokumenttia.
Asiaa joka koskee Saabia ja Antonovia ei Rilsgälden halua kommentoida lainkaan tänään.
Mikähän saatanan kuitti sieltä nyt on hukassa?
I övrigt vill man på Riksgälden i dag inte alls kommentar något som rör Saab och Vladimir Antonov.
Se tulee viipymään ainakin hetkenaikaa ennenkuin kiinteistökauppa on melottu satamaan asti. Syy tähän on kuulemma se, että Riksgälden odottaa saabilta jotain puuttuvaa dokumenttia.
Asiaa joka koskee Saabia ja Antonovia ei Rilsgälden halua kommentoida lainkaan tänään.
Mikähän saatanan kuitti sieltä nyt on hukassa?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Sit tähän väliin saab-autojenkin myynnistä:
Saab Automobiles försäljning i juni
Trollhättan, Sverige: Under juni registrerades 221 Saab-bilar på den svenska marknaden. Det är en minskning med 74 procent jämfört med juni 2010. Ackumulerat hittills i år ligger Saab på en minskning med 2 procent jämfört med samma period 2010.
Saab Automobiles auton myynti kesäkuussa
Trollhättan, Ruotsi: Kesäkuun aikana rekisteröitiin 221 saab-autoa ruotsin markkinoilla. Tämä on 74% vähennys verrattuna kesäkuuhun 2010. Kertyneenä tähän mennessä tälle vuodelle on vähennys 2% verrattuna samaan perioodiin viimevuonna.
Saab Automobiles försäljning i juni
Trollhättan, Sverige: Under juni registrerades 221 Saab-bilar på den svenska marknaden. Det är en minskning med 74 procent jämfört med juni 2010. Ackumulerat hittills i år ligger Saab på en minskning med 2 procent jämfört med samma period 2010.
Saab Automobiles auton myynti kesäkuussa
Trollhättan, Ruotsi: Kesäkuun aikana rekisteröitiin 221 saab-autoa ruotsin markkinoilla. Tämä on 74% vähennys verrattuna kesäkuuhun 2010. Kertyneenä tähän mennessä tälle vuodelle on vähennys 2% verrattuna samaan perioodiin viimevuonna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Onkohan tuo kiinteistöjen myynti nyt ihan loppuun saakka harkittu toimi? Kauanko meinaavat pärjätä sillä 28M eurolla, vai meneekö koko summa laskujen maksuun?
Jotenkin tuntuisi aikas hölmöltä myydä suunnilleen ainoaa kiinteää omaisuuttaan vain jotta jatkossa pääsisi maksamaan kovaa vuokraa ja näin heikentämään tulosta entisestään. Eikös Antonov voisi vipata tuollaisen pikkusumman, ja Kiinastahan piti olla tulossa satoja miljoonia?
Jotenkin tuntuisi aikas hölmöltä myydä suunnilleen ainoaa kiinteää omaisuuttaan vain jotta jatkossa pääsisi maksamaan kovaa vuokraa ja näin heikentämään tulosta entisestään. Eikös Antonov voisi vipata tuollaisen pikkusumman, ja Kiinastahan piti olla tulossa satoja miljoonia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus
Jospa niitä kiinteistöjä ei tuolla pitkään enää tarvita. On lie mahdollista että tuotanno siirto jonnekkin joustavampaan/edullisempaan paikkaan on pakollista kannattavuuden parantamiseksi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus
Tämä on mahdollinen skenaario. Se mutta siinä tosin on, että länsimaissa ei tunneta sellaista käsitettä kuin "kiinalainen premium".Rafu kirjoitti:Jospa niitä kiinteistöjä ei tuolla pitkään enää tarvita. On lie mahdollista että tuotanno siirto jonnekkin joustavampaan/edullisempaan paikkaan on pakollista kannattavuuden parantamiseksi.
Re: Saabin tulevaisuus
Regeringen och EIB tiger om Antonov.
– Riksgäldskontoret har rekommenderat regeringen och sagt i en rapport att det inte finns några hinder för Antonov att bli delägare i Saab.
Hallitus ja EIB/EIP vaikenevat Antonovista.
- Riksgäldkonttori on suositellut hallitusta raportissaan, että ei löydy mitään esteitä Antonovin osakkuuteen Saabiin.
(Silti ei mitään tapahdu Olofsson sanoi, että kun GM ja EIB antavat positiivisen vastauksen, niin saman tekee myös hallitus)
– Riksgäldskontoret har rekommenderat regeringen och sagt i en rapport att det inte finns några hinder för Antonov att bli delägare i Saab.
Hallitus ja EIB/EIP vaikenevat Antonovista.
- Riksgäldkonttori on suositellut hallitusta raportissaan, että ei löydy mitään esteitä Antonovin osakkuuteen Saabiin.
(Silti ei mitään tapahdu Olofsson sanoi, että kun GM ja EIB antavat positiivisen vastauksen, niin saman tekee myös hallitus)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
a) ...vielä.Teme100 kirjoitti:Tämä on mahdollinen skenaario. Se mutta siinä tosin on, että länsimaissa ei tunneta sellaista käsitettä kuin "kiinalainen premium".Rafu kirjoitti:Jospa niitä kiinteistöjä ei tuolla pitkään enää tarvita. On lie mahdollista että tuotanno siirto jonnekkin joustavampaan/edullisempaan paikkaan on pakollista kannattavuuden parantamiseksi.
tai
b) ...eikä tarvikkaan, kun Kiinan markkinoille menee enemmän autoja, kuin Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan yhteensä (kun/jos jakelukanavat saadaan siellä kuntoon).
96 V4 -75