9-3 V6 jää pois

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 V6 jää pois

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tämä keskusteluhan on lähtenyt aika lailla "lapasesta" verrattuna alkuperäiseen keskustelun topiciin.

Mielestäni tuo V6:n poistaminen 9-3:n mallistosta on ihan jees, jos siihen tuodaan tilalle tehoversio tuosta 2.0T -koneesta.

Esim. Audin (olikohan se?) S3:sta on otettu 2.0 -litraisesta turbopadasta irti 265 hv ja Subarun Imprezan japsimallista muistaakseni 309 hv. Kyllä noilla tehoilla 2.0T voisi olla poikaa, jos alumiinilohko vain sen kestää.

Kun GM on dumppaamassa Saabin tämän vuoden loppuun mennessä (jos ei uutta omistajaa löydy sitä ennen), niin eipä niillä varmaan ole hirveästi intressiä toimittaa Saabille Ausseista noita Holdenin lohkoja, eikä Saabilla varmaan ole hirveästi intressejä ostaa niitä.

Pudottaisivat nyt vielä tuon 1.8i:n pois, niin bensakoneissa olisi kaikissa sen jälkeen Trionic 8 :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 V6 jää pois

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

J.N kirjoitti:Olet ymmärtänyt perusajatuksen hieman väärin, tai oudolla tavalla, mitä "iso" moottori tarjoaa.
Sonett73 kirjoitti:Tarkoitinkin sitä, että kun Tonnari 2.3 T:llä lähtee kuin tykin suusta
Nauratti. Vai tykin suusta...
Kyllähän tuo Aero lähtee "kuin tykin suusta", jos vertaa tuohon vääränmerkkiseen v8:iin. Siltikin kellolla mitattuna suoritusarvot ovat lähes sekunnin osalleen ihan samat. Avainsanoja taitavat olla seuraavat (ja niiden vaihtoehdot): turbo, automaattivaihteisto, ilmajousitus ja takaveto.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 V6 jää pois

Viesti Kirjoittaja aero »

Sonett73 kirjoitti:Morjens Saabistit

Mutta mitä hyötyä on V6-moottorissa verrattuna neloskoneeseen. Okey, ääni on mukavammin muriseva, mutta entäs sitten?
Vääntökäyrä, joka isommassa koneessa luonnostaan lähtee alempaa. Tosin rivikuutonen on minusta plussaa vielä V:hen verrattuna.
Sonett73 kirjoitti: V6:n on painavampi ja se huonontaa ajo-ominaisuuksia ja sen tuntee kuskinpaikallekin. Heitoissa se vaatii hyvän hallinan, eli iskunvaimennuksen yms.
TurboX on pirusti mukavampia ja helpompi ajaa kuin etuvetoinen sporttialustainen TTiD. Toki neliveto tuo julmetusti vakautta (ja painoa taakse), mutta ei se liian keulapainoiselta tuntunut, kun on raskaskeulaisiin etuvetoihin tottunut. Tietty kai se tasapainoisempikin voisi olla.
Sonett73 kirjoitti: Polttoaineen kulutus on korkeampi ja kuolto ja korjauskustannukset korkeammat.
Bensaa paloi varmasti sillä TurboX:n testilenkillä, jonka heitin, ainakin 8-9l/100km. En resetoinut tieturia enkä katsonut lopputulosta, mutta ihan ajotavastani päätellen. Ajotapa vaikuttaa kulutukseen kutoskoneella siinä missä nelosellakin.
Sonett73 kirjoitti: Eikö Saabin filosofia vai mikä se nyt onkaan, niin ole ollut, että tehdään hienosti toimiva neloskone esim Saab 9000 2.3 T. Se on taloudellinen, suht kevyt ja kompakti mitoilleen, vääntävä ja tehokas, kestävä - siis aivan loistava mylly
Onhan se kokonaisuudessaan hyvä moottori, sitä ei sovi kieltää. En silti epäile, etteikö voisi parantaa.
Sonett73 kirjoitti: Yhtään V6:lla olevaa autoa en ole viellä ajanut, mikä olisi ollut parempi kuin tuo edm. kaks pili kolmonen Tonnari!
Koeaja TurboX, jos saat tilaisuuden, kyllä tuo 2.8V6T hakkaa B234:n ihan heittämällä (ja nelikko etuvetoisen tonnarin).
Sonett73 kirjoitti: Ja tämä oli vain minun näkemys!

Tietty, merkin imagon takia pitäisi olla tehokkaita malleja, mutta tehtäisiin sitten kunnolla riittävän tehokkaita malleja

Ari
Merkin imagon takia pitää olla - kuten rivien välissä B234:sta kirjoittaessasi totesit - kokonaisuudessaankin järkeviä malleja. Kyllä tuo pitkälti kiskova mylly on upotettu sinne keulalle alunperinkin nimenomaan imagon vuoksi.
Mimmi kirjoitti: D308L:ssä on enemmän tehoa ja vääntöä kuin Z19DTH:ssa.
Jep, 3.0:n vääntökäyrä on luonnostaan mukavampi ja parempi kuin 1.9:n ja V6 vetää vibrailematta alempaa kuin neloskone (alle 1500rpm on neloselle vähän, kun vetää pitäisi - ainakaan minä en ole neloskonetta kohdannut, joka ei tuossa vibraisi). Toki noita eroja voi softalla, ahtimella yms kilkkeillä kaventaakin...
Minuteman kirjoitti:Kun tässä on jo jotenkin lipsuttu Tonnarin moottoreihin, niin melkeinpä naurattaa kyllä juu, kun kolmen litran koneesta on saatu noinkin vaatimattomat ominaisuudet, "..9000 vm -95 esitettä, joka ilmoittaa 3,0V6:lle 270 Nm@3300 r/min, 2,3t:lle 260@3200 ja 2,3T:lle 323@1800 man/294@1800 aut."
Kuulostaa samalta kuin muutamaa vuotta sitten alkanut yleinen Bensa vs. Diesel -taisto. Puhutaan että Diesel Vääntää(tm), kun verrataan ahdettua dieseliä vapaahengitteiseen bensakoneeseen. Vaan kun pudotetaan siihen kipinäsytytteisenkin kylkeen sopivasti valittu hyrrä, alkaa se kohuttu alavääntö löytyä myös bensapuolelta, eikä veto silti lopu ennen ylärekisteriä (joo, pieni hyrrä toki torppaa siellä ylhäällä osansa).

Siis geneerisesti: Turbokone vääntää alempaa ja enemmän kuin hiukan isompikaan vapari. Vertaa 9-5:n Aeron 2.3T ja Griffinin 3.0V6t -koneita, niin ero onkin huimasti kaventunut (joskin Aeron 2.3T:n vääntökäyrä näyttää niissäkin Griffinin käyrää paremmalta).
J.N kirjoitti:Kyseisestä 9-3 V6:sta on omat ajokokemukset harmittavan vähäisiä, mutta muutamista suoritusarvoiltaan vastaavista laitteista on ainakin itselle jäänyt parhaat ajokokemukset reilusta kaupunkipyörityksestä tomaattilaatikon kanssa. Letkeys ja ajamisen helppous on jotain aivan uskomatonta olemattomien värinöiden ja uskomattoman kuminauhavedon ansiosta hienon äänimaailman säestämänä. Sitä ei vain millään löydy nelosmoottoreista, eikä se edes tule pelkistä suoritusarvoista.
Mun koeajama TurboX oli automaatti ja sen auton pahin vika oli, että se oli automaatti. Toki voi olla, että koeajoauton aski on opetettu pahoille tavoille erilaisten kuskien toimesta, mutta se arpajaislaatikko oli melko häviön tuntuinen - ja tämä on toistunut kaikilla ajamillani nykyisillä 9-3 automaateilla. Ohitukseen kun polkaisi pedaalia, niin ei kannattanut polkaista pohjaan asti - kun turbiinilukko pysyi kiinni, auto lähti kuten isolta ahdetulta nelikolta sopii odottaa. Jos taasen torppasi pedaalin lattiaan asti, heräsi laatikko miettimään kickdownia, luistatteli kotvasen jos toisenkin, veti sisään liian pienen pykälän ja kierrokset punarajalle, luistatteli hetken ja vaihtoi isompaa. Manuaalilla ison kutosen vääntökäyrästä olisi saanut paljon paremman nautinnon irti (ei, tuon askin manuaalitoiminto ei ole manuaalivaihteisto).

J.N kirjoitti:[Edit.] Onkohan vika minussa, vai stagessani, kun ysitonniseni ei lähde kuin "tykin suusta"...
Sussa. Kaikki on parasta ellei tiedä paremmasta :D.
Turbo Sensonic kirjoitti:Mielestäni tuo V6:n poistaminen 9-3:n mallistosta on ihan jees, jos siihen tuodaan tilalle tehoversio tuosta 2.0T -koneesta.
2.0T:stä saisi racemman, V6 on enemmänkin letkeä. Ite näkisin 2.0T:tä mieluummin 2.3T + XWD -yhdistelmän.
Turbo Sensonic kirjoitti:Esim. Audin (olikohan se?) S3:sta on otettu 2.0 -litraisesta turbopadasta irti 265 hv ja Subarun Imprezan japsimallista muistaakseni 309 hv. Kyllä noilla tehoilla 2.0T voisi olla poikaa, jos alumiinilohko vain sen kestää.
Lähteekö nuo myös vetämään tyhjäkäynniltä kuten V6 tekee? Etenkin imppuhan markkinoidaan enemmän ralli- kuin kruisailuhenkisenä (impun suurin mainostus on jo vuosia tullut rallipoluilta), jolloin ylärekisterin teholukema tuppaa olemaan korkea, alarekisterin jouhevuus taas hiukan heikompi (veikkaus, kumpaakaan en ole ajanut). Onhan Hondallakin 2.0 vaparista 200hv, kuten varmaan muistat :).

Joo, 9-3V6:n markkinat jää varmaan pieniksi, jos saadaan tilalle 9-5V6 ja yläpäästään äkäinen 9-3 2.0T tai 2.3T. Jälkimmäinen on racempi ja etummainen kruisailevampi. Ite odotan innolla, että uudesta 9-5:sta tulisi myös diesel-nelikko - ajomääristä riippuen nelikkofemma voisi muutaman vuoden sisään olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 V6 jää pois

Viesti Kirjoittaja aero »

Mimmi kirjoitti:Niin minähän puhun vain kokemuksesta (D308L:llä vain reilu 100 000km ja Z19DTH:lla vasta 10 000km lisääntyen jatkuvasti).
Toki, eikä sitä sovikaan vähätellä. Mutta ihan maalaisjärjellä ajateltunakin kokemuksesi rintaääni kuulostaa varsin järkevältä.

-Aero
Vastaa Viestiin