Spyker Foorumi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Nyt kun on oikein Spyker osiokin täällä niin pistetään myös linkki vähän vanhempaan Spyker-Saab lankaan. Itse olen seurannut tuota joitain viikkoja ja on ollut kiva lukea suurelta osin positiivisia kommentteja SAABista 8)
http://www.spykerowner.com/forum/spyker ... -saab.html
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja himppu »

2,3T sport kirjoitti:Nyt kun on oikein Spyker osiokin täällä niin pistetään myös linkki vähän vanhempaan Spyker-Saab lankaan. Itse olen seurannut tuota joitain viikkoja ja on ollut kiva lukea suurelta osin positiivisia kommentteja SAABista 8)
http://www.spykerowner.com/forum/spyker ... -saab.html
Kyllähän nuo kommentit tosiaan aika positiivisia ovat "junior-spykerista" :). Lentsikka-menneisyyttä yms. muuta omanlaista ajattelutapaa autoista. Muutenhan tuo on aika "raha-miesten" foorumi..ainaki jos joku ajattelis tuommoisen Spykerin tänne pohjolaan rekisteröidä 8)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Tuossa muuten TopGear tutustuu Spykeriin http://www.youtube.com/watch?v=uzwXmPuSFNc

Sinänsä hyvä kommentti Jeremyltä kun toteaa auton ensivaikutelmaltaan (sisustaltaan) moninkerroin todellista kalliimman oloiseksi. Tuota laadukkuuden tuntua voisi siirtää myös Saabeihin ! Hiukan maltillisemmalla prameilulla toteutettuna tietysti...

Vaikka on jo puolen vuosikymmentä vanha jakso, niin silti tuossakin tulee esille pari asiaa mihin Spyker saanee/hakee apua Saabilta. Jälleenmyyjät sekä turbo-tekniikan hallitseminen. VM on toki tuon jälleenmyyjien hyödyntämisen jo maininnutkin haastatteluissaan.

Oletan Saabin osaamisen kiinnostavan sikäli kun tuossa höpisevät tuplaturbon tuloillaan olosta, mutta tänäänkään en keksinyt Spyker mallistosta yhtään ahdettua konetta. Mielestäni täsmäsivät yhä tuossa videossa mainittuihin VW-Audin patoihin ja saman konsernin lambojen myllyiltä vaikuttavat pikaisesti nuo V12 Spykerit...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja f-19 »

2,3T sport kirjoitti: Oletan Saabin osaamisen kiinnostavan sikäli kun tuossa höpisevät tuplaturbon tuloillaan olosta, mutta tänäänkään en keksinyt Spyker mallistosta yhtään ahdettua konetta. Mielestäni täsmäsivät yhä tuossa videossa mainittuihin VW-Audin patoihin ja saman konsernin lambojen myllyiltä vaikuttavat pikaisesti nuo V12 Spykerit...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Spyker_C8

Kyllähän tuolla yksi turbokone on mainittu. Ja kaikkihan nuo Audin koneita on, että jos tarve on niin kyllä sitä turbo-osaamistakin löytyy enemmänkuin saabilla.

Ja ei Spykerillä mitään omaa moottorituotantoa ole mihin tarvittaisiin saabin "turbo-osaamista", mitä sekään ikinä on. Eikä ole monella muullakaan urheiluautomerkillä omaa moottoria autossaa, ensimmäisenä tulee mieleen Pagani, McLaren, Lotuksissakin Toyotan konetta ja moni muukin merkki noita koneita lainailee isoilta merkeiltä. Koenigseggillä ihme kyllä on jopa oma moottori, vaan sekin peruja Fordilta.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

f-19 kirjoitti:Kyllähän tuolla yksi turbokone on mainittu. Ja kaikkihan nuo Audin koneita on, että jos tarve on niin kyllä sitä turbo-osaamistakin löytyy enemmänkuin saabilla.

Ja ei Spykerillä mitään omaa moottorituotantoa ole mihin tarvittaisiin saabin "turbo-osaamista", mitä sekään ikinä on.
Niin, kai se Saabin turbo-osaaminen oli sitä 80-lukua, kun monet muut valmistajat toivat turbokoneet mallistoihinsa ja sitten vähin äänin pienensivät tarjontaansa niiden osalta innostuen uudelleen kun moottorinohjaukset olivat kehittyneet 90-luvun aikana. Saabin tekeleet kestivät kohtalaisesti tuonakin aikana vaikkeivät mitään viattomia olleetkaan.

En henk.koht. pidä turbo-osaamisena nyky Saabeja, joiden ahtimet ovat parhaan tarjontansa antaneet kun koneen rpm on pyöreät 3000. Silti kuvittelen että kyseisen puulaakin insinööreiltä löytyisi kekseliäisyyttä hivuttaa Spykereiden litratehoja vähän parempiin lukemiin. Varsinkin kun auton luonteeseen se sopii perheSaabia paremmin ja käytettävä budjetti per yksilö ei ole ihan niin tiukasti raamitettu.

Toki esim Imsa Audeistakin voi nähdä, ettei sieltä ahtamisen taitoa puutu ainakaan kisaosastolta, mutta katukäytön RS Audeissakin saa valuuttaa jo vähän reilummin käyttää ja eivät ne mitenkään erityisen tehokkailta ole vaikuttaneet verrattuna Saksalaisiin kilpailijoihinsa. Eikä RS4:n muuttaminen paineistamattomaan ainakaan vahvista minun käsitystä talon osaamisesta tuossa asiassa. Niukanpuoleisesti noita ahtimia on näkynyt konsernin Lamboissakaan, mutta konsernin Bugattiin ovat sentään useammankin puhaltimen työntäneet :lol:

Saabilla nyt ainakin oli vielä liki 20v sitten osaamista moottorinohjauksen kanssa kun T5.2 saivat aikaan ja sittemmin kehittyneemmät versiot -94, -98 ja -02.
Turbo osaamisesta voidaan sitten vaieta jos ei 4litran kokoluokan padasta ilmesty 650-700hv versiota :D
Aivan eri asia tarvitseeko Spykeriin edes sellaista, varsinkaan tuolle 1250kg korille ei niin mielettömästi momenttiakaan kaivata...

Ehkä siitä Saabista oli kuitenkin eniten synergiaetua vain noiden jälleenmyyjien osalta... Tosin härmäläisiin multimerkkimyymälöihin niitä tuskin tullaan tyrkyttämään, mutta jossainpäin maailmaan on vielä enimmäkseen Saabeilla leipäänsä tienaavia dealereita ja niiden nurkilla vähän maksukykyisempää asiakaskuntaakin.

Mutta jos lähdetään ajatuksesta, että Spyker jatkaa kaikkia toimintojaan kuten tähänkin asti ja Saabia hoidetaan kuten GM-kaudellakin niin mielestäni silloin aliarvioidaan uutta johtajakaartia ennenkuin annetaan miehille edes mahdollisuus! Eiköhän toi Saabien valmistusmäärä kuitenkin mahdollista tehtaan omien moottoriprotojenkin tekemisen joiden esittelyalustoiksi noita Spykereitakin voisi käyttää. Omaa dieseliä tuskin on tulossa, mutta perustaltaan hyvän bensakoneen jatkokehittelyyn en heti keksi estettä.

Minua nyt eniten kuitenkin lämmittäisi jos saisivat, hyvällä maulla, loihdittua laadukkuuden vaikutelmaa Saabin sisustaan :wink:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ah kuinka ihanan subjektiivista ja perätöntä paskaa onkaan oikein valtion median toimesta suollettu...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Spyker Foorumi

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Taisi olla onni onnettomuudessa, kun :saab: säästyi noilta muiden automerkkien kaasupoljinvioilta ja takaisinkutsuilta.....niihin olis uponnut enemmän miljoonia kuin koko kauppaan

Ajatelkaa asioita tältäkin kannalta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin