Spyker on virallisesti sanonut että tulossa on X-malli uudesta 9-5:sesta ja hatchback malli 9-3:sesta.
Mahdollisesti on tulossa 9-1.
9-3 (sedan, hatchback, sports estate, X and convertible) and 9-5 (sedan, sports estate and X) and the 9-4X
Saab‟s product portfolio will be renewed completely, beginning with the launch of the new 9-5 early this summer, the new 9-4X in early 2011 and the new „all Saab‟ 9-3 in 2012.
älysköhän ne nyt oikeesti, et tollasii malleja saattas mennä kaupaksikin?
9-1 vois olla kyl "kakkosauto" ainesta.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Suunnittelun pitäisi olla nyt jo todella pitkällä, jotta tuo aikataulu voisi olla mitenkään realistinen.
(Vertailun vuoksi: Siinä vaiheessa kun GM tuli Saabin osakkaaksi, uuden 900:n suunnittelu oli jo melko pitkällä ja heti joulukuussa 1989 pääsuunnittelijat matkustivat Rüsselsheimiin tutustumaan tarjontaan ja Saabille annettiin myös kaikki GM Euroopan resurssit käyttöön. Silti tuostakin hetkestä kesti vielä n. 45 kuukautta ennen kuin ensimmäiset esittelyautot olivat kaupoissa.)
Suunnittelun pitäisi olla nyt jo todella pitkällä, jotta tuo aikataulu voisi olla mitenkään realistinen.
(Vertailun vuoksi: Siinä vaiheessa kun GM tuli Saabin osakkaaksi, uuden 900:n suunnittelu oli jo melko pitkällä ja heti joulukuussa 1989 pääsuunnittelijat matkustivat Rüsselsheimiin tutustumaan tarjontaan ja Saabille annettiin myös kaikki GM Euroopan resurssit käyttöön. Silti tuostakin hetkestä kesti vielä n. 45 kuukautta ennen kuin ensimmäiset esittelyautot olivat kaupoissa.)
Kieltämättä aika kunnianhimoinen tavoite. Varmasti seuraaja on jo pitkällä, mutta se kyllä pohjautuu Kentsun komponentteihin.
Suunnittelun pitäisi olla nyt jo todella pitkällä, jotta tuo aikataulu voisi olla mitenkään realistinen.
(Vertailun vuoksi: Siinä vaiheessa kun GM tuli Saabin osakkaaksi, uuden 900:n suunnittelu oli jo melko pitkällä ja heti joulukuussa 1989 pääsuunnittelijat matkustivat Rüsselsheimiin tutustumaan tarjontaan ja Saabille annettiin myös kaikki GM Euroopan resurssit käyttöön. Silti tuostakin hetkestä kesti vielä n. 45 kuukautta ennen kuin ensimmäiset esittelyautot olivat kaupoissa.)
Eihän tuolloin ollut edes internetiä ja savimallitkin oli oikeasti savimalleja. Pikkasen ollaan tultu eteenpäni joka asiassa. PC:tä oli ollut vasta muutama vuosi myynnissä, 3.5" levyke oli uutta ja hienoa. CD-levy alkoi yleistyä.
Muller sanoin haastattelussa, että nyt uusi 9-3 on vasta savimalli, mutta tuskin tarkoitti ihan perinteistä savimallia.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuo 45kk toteamus kehitystyön aikataulusta on juurikin noin, kun puhutaan parin vuosikymmenen takaisesta hankkeesta. Ainakin Muller on haastattelussa todennut 90-luvulla uuden mallin suunnittelun kestäneen tuon 5-6vuotta ja tänään sama hoituu 2-2,5vuodessa.
Peinun sanoille siinäkin tukea, että tänään esim. törmäytyskokeitakin hierotaan huolella tietokoneilla ennenkuin ensimmäistäkään peltiä rypistetään törmäysestettä vasten. Näin voidaan jopa simuloida muutama testi samana päivänä kun 90-luvulla ei koneiden laskentateho riittänyt moiseen puuhaan ja simulaatioiden väliaika oli viikkojakin. Pajalle tehtiin uudet piirrustukset ja sitten piti pellit muovata siihen muotoon. Tänään törmäytetään niitä piirrustuksia ja vasta kun niistä saadaan lupaavia tuloksia niin pistetään levyleikkurit ja pistehitsit töihin.
Saabin suunnittelijat ovat ainakin joidenkin komponenttien osalta olleet "pakotettuja" käyttämään GM-konsernin osia vaikka olisivat omasta mielestään sopivamman tuotteen voineet hankkia toisaalta ja toisinaan jopa edullisemminkin.
All-Saab nimityksellä viitattaneen komponenttien hankintametodien painottuvan lopputuotteelle sopivimpiin palikoihin, eikä vain niihin mitä emoyhtiö haluaa tarjota käytettäväksi.
Voi että, 9-3 hatchi takaisin ja heti siinä on sitä Saabisimia suorana perintönä alkuperäisetsä Saab 99 Combi Coupesta... vieläkin kaiholla muistelen faijan vm 75 Combia valkoisena, meikä oli vaan pikkupoika siihen aikaan mutta hieno auto oli...
Mulla oli ennen tätä nykyistä SC:tä OG9-3 vm -02 työsuhdeautona ja kyllä oli koriltaan nätti ja käytettävyydessä tosi onnistunut... SC piti sitten ostaa kun luovuin OG9-3:sesta... karvalakkiradio soi vanhassa aivan eri tavalla kuin SC:ssä ja peräpääkin pysyi paljon puhtaampana... olihan siinä sitten omat murheensa niinkuin huohottimet ja DI-kasetti ja paljon pehmeämpi alusta kuin SC:ssä mutta...
Hatchi sopii tosi hyvin 9-3:sen kokoluokkaan ja ehdottamsti on meikäläisellä ostoslistalla seuraavaksi autoksi jos se tulee...
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Ettei nyt kumminkin ois kyseessä farkku, jota vain kutsutaan nimellä Hatch?? Ihan kuten 9-3 SportHatch konsepti jonkun vuoden takaa. Paras vaihtoehto ois kyllä sedan, farkku ja hactback. Kyllähän se vain on niin Saabin näköinen tuommonen viistoperäinen!
9-5X kyllä ihmetyttää. Onkohan kuitenkin kyseessä "vain" nelivetoinen versio 9-5:stä vaiko ihan "maastompi" versio?
"All SAAB" 9-3 on kyllä parasta mitä on vähään aikaan kuultu. Mutta mitä tuo sitten tarkoittaa?
Marko A kirjoitti:Ettei nyt kumminkin ois kyseessä farkku, jota vain kutsutaan nimellä Hatch?? Ihan kuten 9-3 SportHatch konsepti jonkun vuoden takaa. Paras vaihtoehto ois kyllä sedan, farkku ja hactback. Kyllähän se vain on niin Saabin näköinen tuommonen viistoperäinen!
9-5X kyllä ihmetyttää. Onkohan kuitenkin kyseessä "vain" nelivetoinen versio 9-5:stä vaiko ihan "maastompi" versio?
"All SAAB" 9-3 on kyllä parasta mitä on vähään aikaan kuultu. Mutta mitä tuo sitten tarkoittaa?
Eikös Marko siinä tekstissä nimenomaan mainittu korimalleina erikseen hatchback JA sports estate. Vuoden sisään pitäisi alkaa jo kuvia näkyä jos vanhat merkit pitää paikkaansa. Pitääkö tässä laajentaa seuraavan auton joukkoa vielä 9-3X TTiD XWD:llä. Voi tätä ongelmaa
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
saab93f kirjoitti:
Eikös Marko siinä tekstissä nimenomaan mainittu korimalleina erikseen hatchback JA sports estate. Vuoden sisään pitäisi alkaa jo kuvia näkyä jos vanhat merkit pitää paikkaansa. Pitääkö tässä laajentaa seuraavan auton joukkoa vielä 9-3X TTiD XWD:llä. Voi tätä ongelmaa
Tuulilasi kirjoitti:
Noin vuosi 9-4X:n tulosta markkinoille esitellään uusiutuva Saab 9-3 (vuonna 2012). Autosta tuodaan myyntiin viisi erilaista versisota: sedan, farmari, hatchback, cabriolet ja maasturi.