Moniko aikaa tehdä tupakkalokon/lopettaa

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Tupakkalakko/lopetus

Lakko
5
11%
Lopetus
17
38%
Jatkan sauhuttelua
23
51%
 
Ääniä yhteensä: 45

Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

NEO9-3 kirjoitti:Toi tupakointikielto on tervetullut ja järkevä uudistus. Itse harvakseltaan työskentelen ravintolassa enkä niin erityisesti pidä tupakansavun aiheuttamasta lievästä pää-ja kurkkukivusta seuraavana päivänä.
Joo se on hyvä, että kun uudistus toteutuu ja karkottaa suurimman osan tuonkin ravintolan asiakkaista ja kyseinen baari menee sitten konkurssiin, niin ei tarvitse sinunkaan siellä enää kärsiä.

Haloo! Ei allergikkokaan tuppaudu töihin heinäpellolle tai eläintarhaan. :roll:


Muutenkaan en ymmärrä puheita ravintolatyöntekijöiden suojelemisesta, kun enemmistö heistä itsekin polttaa. Aikanaan ensimmäisten tupakkalakien aikaan oli Cantina Westissäkin hupaisaa, kun baaritiskillä oli kieltoplakaatit etteivät asiakkaat polttaisi siinä ja tiskin takana kuitenkin tarjoilijat sauhuttelivat niin ettei peräseinää nähnyt.

Ainoa, mitä uusin laki tulee suojelemaan, on suurten ravintoloiden ja ravintolaketjujen tuottamat voitot, kun pienet baarit (joilla ei ole varaa uuden lain vaatimiin investointeihin) poistuvat kuvioista hinnalla kilpailemasta.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Tupakkalakosta sen verran, että sen tekeminen on niin helppoa, ettei siihen vuoden vaihtumista tai muutakaan juhlaa tarvita. Minäkin olen tehnyt sen satoja kertoja.

Kuva

Mutta kun niin kovasti väitetään viinin, laulun ja naisten olevan pahasta, niin laulamista olen ajatellut vähentää.
NG 900S 3d 2.3i -98
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

:lol: ..niin, siis siitä ravintolatupakoinnista; ymmärtääkseni lakiteksti menee muodossa "joko lopetettava tai ravintolan omistajan rakennettava erillinen ilmastoitu tila tupakoinnille, johon ei tarjoilua".

Ts. ymmärtäisin tämän sillä tavoin, ettei kukaan ravintoloitsija nyt mene potkimaan polttavia ulos, puolet porukastahan siellä kuitenkin tupakoi kun ympärilles katselet - vaan, rakentaa tilaa väliseinän ja paremman ilmastoinnin sinne röksäpuolelle. Ainakin itse olen tähänkin päivään mennessä jaksanut itse hakea juotavat itselleni ihan tiskiltä asti. :D
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

ng900aero kirjoitti:Tuo tupakointikielto on törkeää terveysfasismia jota tänäpäivänä viljelläään joka hemmetin asiassa :evil: Toivottavasti hanke saadaan kansalaisaktiivisuudella peruttua, tai ainakin muutettua niin että tupakoimattomille järjestetään ravintolaan jokin tila jossa ei tupakoida eikä tarjoilla :twisted:
Täysin samaa mieltä !!!
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

dq kirjoitti:Ainakin itse olen tähänkin päivään mennessä jaksanut itse hakea juotavat itselleni ihan tiskiltä asti. :D
Jep, mutta lain tultua voimaan et enää juo samalla kun poltat. Sinne erilliseen tupakkakoppiin ei saa tarjoilla, mutta myöskään itse et sinne lasiasi vie. Se on tosiaan tupakointitila, mitään muuta siellä ei saa tehdä, ei syödä, juoda eikä n....

No, ei kai tässä montaa vuotta mene, kun EU määrää meille kypäräpakon saunaan... :roll:
NG 900S 3d 2.3i -98
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Itse en ole polttanu enkä polta,mutta muija poltti muutamia vuosia ennenkun tuli raskaaksi,sillon loppu polttaminen kerralla,ja kovin oon yrittäny valmentaa ettei alkais uudelleen sit kun penska syntyy.
Mutta lopunperin se on siitä itsestään kiinni.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Hepis kirjoitti: Joo se on hyvä, että kun uudistus toteutuu ja karkottaa suurimman osan tuonkin ravintolan asiakkaista ja kyseinen baari menee sitten konkurssiin, niin ei tarvitse sinunkaan siellä enää kärsiä.

Haloo! Ei allergikkokaan tuppaudu töihin heinäpellolle tai eläintarhaan. :roll:


Muutenkaan en ymmärrä puheita ravintolatyöntekijöiden suojelemisesta, kun enemmistö heistä itsekin polttaa. Aikanaan ensimmäisten tupakkalakien aikaan oli Cantina Westissäkin hupaisaa, kun baaritiskillä oli kieltoplakaatit etteivät asiakkaat polttaisi siinä ja tiskin takana kuitenkin tarjoilijat sauhuttelivat niin ettei peräseinää nähnyt.

Ainoa, mitä uusin laki tulee suojelemaan, on suurten ravintoloiden ja ravintolaketjujen tuottamat voitot, kun pienet baarit (joilla ei ole varaa uuden lain vaatimiin investointeihin) poistuvat kuvioista hinnalla kilpailemasta.
Kapeakatseisuutta en kommentoi. Ja se ,että ravintolat huutaisivat tyhjyyttään jos tupakointi kielletään on harhakuvitelmaa.
Koskaan en ole allergioista kärsinyt joten väärän johtopäätöksen kommenteistani vedit. :)
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko »

Kyllä ne baarit varmaan kärsii, jos joutuvat nostamaan hintoja ja hintakilpailu kaupoissa jatkuu.
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

NEO9-3 kirjoitti:Ja se ,että ravintolat huutaisivat tyhjyyttään jos tupakointi kielletään on harhakuvitelmaa.
Koskaan en ole allergioista kärsinyt joten väärän johtopäätöksen kommenteistani vedit. :)
Irlannissa 7 kuukaudessa tupakkalain voimaantulon jälkeen hävinneet 6800 työpaikkaa, yli 10 prosenttia pudonnut myynti ja ravintola-alan yli 110 miljoonaa euroa pienentynyt liikevaihto eivät ole harhakuvitelmaa.

Todennäköisesti Suomessakin ihmiset hyvin pian hoksaavat, että on helpompaa, mukavampaa ja halvempaa istua kavereiden kanssa iltaa jonkun kotona.

Jos savuttomuus kerran on niin tavoiteltua, suosittua ja haluttua, että savuttomia ravintoloita haluavat kaikki, ravintoloitsijat, tarjoilijat, asiakkaat ja naapurit, niin miksi sitten Suomessa ei ole täyssavuttomia ravintoloita kuin muutamia? Ei ole vanhan väljemmänkään tupakkalain aikana tuntunut olevan savuttomuus mikään kovin hyvä mainosvaltti, ainakaan kun on katsonut ravintoloiden tyhjiä pöytiä siellä savuttomalla puolella. :roll:


En vetänyt kommenteistasi johtopäätöstä, että olisit allergikko (minä olen ja astmaatikko myös), vaan olen sitä mieltä, että kyseessä on pelkkä ammatinvalintakysymys. Jos kerran tupakansavu häiritsee, niin miksi sitten menet töihin paikkaan jossa sitä on? :?

Jos minä esimerkiksi saisin ihottumaa pesuaineesta, niin en minä siivoushommiin pyrkisi. Tai jos saisin astmakohtauksen jauhopölystä, niin en varmaan menisi töihin leipomoon. Tai jos paskanhaju häiritsisi, niin en lähtisi sikopaimeneksi.

Päänsärkyä kyllä saan humalaisten naisten kälätyksestä, voisiko ne tunkea kanssa baarissa johonkin koppiin, johon ei ole tarjoilua? :wink:
NG 900S 3d 2.3i -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hepis kirjoitti:Päänsärkyä kyllä saan humalaisten naisten kälätyksestä, voisiko ne tunkea kanssa baarissa johonkin koppiin, johon ei ole tarjoilua? :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

ng900aero kirjoitti:
Hepis kirjoitti:Päänsärkyä kyllä saan humalaisten naisten kälätyksestä, voisiko ne tunkea kanssa baarissa johonkin koppiin, johon ei ole tarjoilua? :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
just :twisted: entäs ne humalaiset miehet. pitääki olla "nätti" :roll: koko aja joku kylessä kii
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jblgti1200 kirjoitti:Itse en ole polttanu enkä polta,mutta muija poltti muutamia vuosia ennenkun tuli raskaaksi,sillon loppu polttaminen kerralla,ja kovin oon yrittäny valmentaa ettei alkais uudelleen sit kun penska syntyy.
No pane se uudestaan paksuksi, niin ei voi aloittaa kessuttelua uudelleen :wink:

Meinasin eilen mennä syömään kolmeen eri ravintolaan, jossa oli sekä tupakoimattomien että tupakoivien puolet. Kaikissa mestoissa oli kyllä niin helvetillinen tupakansavun haju, että käännyin kannoiltani jo astuttuani ovesta sisään :evil:

Itse kannatan ravintoloihin samanlaisia tupakkahuoneita kuin Ruotsissa on, jotta kenenkään tupakoimattoman ei tarvitse kärsiä tupakansavusta ja tupakoitsijoiden ei tarvisisi mennä ulos kessuttelemaan. Jos joskus alkaisi tehdä mieli hyvää sikaria, niin ei olisi mikään ongelma mennä tuonne tupakkihuoneeseen kessuttelemaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2711
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Hepis kirjoitti: Irlannissa 7 kuukaudessa tupakkalain voimaantulon jälkeen hävinneet 6800 työpaikkaa, yli 10 prosenttia pudonnut myynti ja ravintola-alan yli 110 miljoonaa euroa pienentynyt liikevaihto eivät ole harhakuvitelmaa.

Todennäköisesti Suomessakin ihmiset hyvin pian hoksaavat, että on helpompaa, mukavampaa ja halvempaa istua kavereiden kanssa iltaa jonkun kotona.

Jos savuttomuus kerran on niin tavoiteltua, suosittua ja haluttua, että savuttomia ravintoloita haluavat kaikki, ravintoloitsijat, tarjoilijat, asiakkaat ja naapurit, niin miksi sitten Suomessa ei ole täyssavuttomia ravintoloita kuin muutamia? Ei ole vanhan väljemmänkään tupakkalain aikana tuntunut olevan savuttomuus mikään kovin hyvä mainosvaltti, ainakaan kun on katsonut ravintoloiden tyhjiä pöytiä siellä savuttomalla puolella. :roll:
Irlanti on huono vertaus Suomen tilanteeseen, täällä ei ole lähimainkaan samanlaista pubikulttuuria kuin Irlannissa. Tilanne tasaantui Irlannissakin, kun ihmiset tottuivat uuteen lakiin....

Eikö myös tällä hetkellä ole hauskempaa jäädä kotisohvalle istuskelemaan kavereiden kanssa, itsestäni ainakin on. En ikinä edes menisi baariin, jos aina olisi mahdollisuus päästä kaveriporukan kanssa istuskelemaan ja kittaamaan kaljaa :roll: Tälläistä mahdollisuutta ei vain aina ole...

Suomessa on pitkään menty tupakoitsijoiden ehdoilla, kannattaa kuitenkin muistaa että yli 75% väestöstä ei polta nykyään..Aikasemmin tupakointi oli yleisempää ja tupakkalaki olikin jo aikansa elänyt. Miksi mennä vähemmistöjen ehdoilla? Maahanmuuttajienkin pitäisi mielestänne sopeutua, joten miksi ei tupakoitsijoiden?
Tomppa & Saabit myyty :(
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

..täs mitää lopetuksia eikä lakkoja! Vähän tulee muuten poltettua,paitsi töissä(n.6kk) ja pienes kaljas.. :roll: Voishan sen tietys lopettaa kokonaa,turhaahan se on.. Ei jaksa ressata! :wink:
#2389
9-5 2.0t XWD
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Rommitommi kirjoitti:Suomessa on pitkään menty tupakoitsijoiden ehdoilla, kannattaa kuitenkin muistaa että yli 75% väestöstä ei polta nykyään..
<KÄRJISTYS>Koska enemmistö väestöstä ei myöskään käytä alkoholia, niin pistetään samantien kaikki baarit kokonaan kiinni. Alkoholi on kumminkin huomattavasti haitallisempaa kuin tupakka. Ja koska enemmistö väestöstä usein käyttää julkista liikennettä, niin kielletään yksityisautoilukin. Liikenne tappaa kumminkin asianosaisia ja sivullisia monin verroin enemmän kuin viina ja tupakka yhteensä.</KÄRJISTYS> :wink:

Oma mielipiteeni tuohon tupakkalakiin on, että ruokaravintolat kokonaan savuttomiksi, isommat anniskelupaikat laittakoon erillisen tupakointitilan ja pikkubaarit jatkakoon nykyiseen malliin.
NG 900S 3d 2.3i -98
Lukittu