intressekåll - vad tycker du?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ruåtsalaisessa kauppatavassa tuntuu olevan yleistä että laitetaan vaikkapa merkkikohtaiselle foorumille myyntiosastoon ilmoitus, jossa ilmoitellaan tavarasta, mutta eipä välttämättä sen hintaa, koska kyseessä on... interssekåll! eli hinnan/klinnostuksen/kysynnän TSEKKAUS! tuleepa mieleen tässä viimeainkainen dna-operaattorin mainos otsikolla... hinnankorotus!

mitä mieltä ollaan tällaisista (oma subjektiivinen näkökanta) epämääräisistä ilmoitteluista?

itse pidän niitä lähinnä ärsyttävinä.

vaikka noin niinkun pohjalaisittain ajateltuna asia voisi olla vaikka että... jos sulla ny on jotain myyrä, niin kai sää jumalauta sitte tierät paljon sää siitä tarvittet!
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Aivan, se ei ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Rene-Rane kirjoitti: Aivan, se ei ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa :wink:
Ketä? tarkoitat kai kuka? Turust?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

V-M kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti: Aivan, se ei ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa :wink:
Ketä? tarkoitat kai kuka? Turust?

V-M
Ihan tollanen nyrkkisääntö ;)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tähän liittyen vielä kerran on muuten käynyt niinkinpäin ettei ilmoituksessa mainittu hinta riittänyt. Myyjä esitteli innoissaan autoa ja kehuskeli kovasti. Hinta oli suhteessa melko edullinen ja sanoin sitten vaan että ok tehdään kaupat, yrittämättä tinkiä. Siinä vaiheessa myyjä meni tosi hämilleen, oli pitkä hiljaisuus ja sanoi sitten ettei voi tästä vaan myydä autoa altaan. Siihenkin ehdotin että voin maksaa ja ottaa paperit ja saa käyttää silti muutaman päivän. Ei kelvannut sekään ja jäi kaupat tekemättä.
Viimeksi muokannut wesku, Su Tammi 02, 2011 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja core2 »

a9000 kirjoitti: itse pidän niitä lähinnä ärsyttävinä.
vaikka noin niinkun pohjalaisittain ajateltuna asia voisi olla vaikka että... jos sulla ny on jotain myyrä, niin kai sää jumalauta sitte tierät paljon sää siitä tarvittet!
Ja ärsyttävää tää kyllä onkin, mutta tässä yks teoria joka voi olla syynä tähän tyyliin myydä käytetty Saab? Ja se on ettei tiedetä mikä olisi se kohtuu/oikea hinta? ei riitä, että katsoo mikä hinta on esim. saab jälleenmyyjällä koska se on aina suolattu ja tämän yksityismyynnin oikean hinnan löytymistä vaikeuttavat monet saab jälleenmyyjätkin jo silläkin etteivät meinaa enään tänään ottaa esim. 2002 mallista saabia vaihdossa vastaan.

Tässä tälle teorialle vähän lisä ytyä, viimeksi kun vaihdoin autoa oli 2008, kysyin piruttain paljonko lupaisivat hemmetin siististä 9-5 -99vm linearista joka oli rullannut 172000km. Olin ostamassa 2009 9-5 Aero wagonia. Myyjä jonka olen tuntenut yli kolmekymmentä vuotta, sanoi sori Esko en voi ottaa sitä vastaan, määräykset ovat näin.
Tämä päättyi lopulta niin että viikko siitä kun olin wagonin saanut myin linearin ilman ilmoituksia eräälle tutulleni joka tarvitsi autoa pyysin silloin 5000 kr. Ja hän on ollut tyytyväinen autoon. Samaan syssyyn sain myös tarjouksia jotka olivat paljon parempia, mutta olin jo luvannut sen hänelle sillä viidellä tonnilla, enkä halunnut perua kauppoja, minä en sitä autoa tarvinnut, mutta hän tarvitsi.

Näin ollen luulen, että on helpompi odottaa tarjouksia hyväksyttäväksi kuin pistää se hintapyyntö.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ei ole kovin vaikeata katsoa esim. nettiautosta (tai vaikka ruotsissa blocket.se sivustolta) kuinka paljon muut auton myyjät pyytävät saman ikäisestä saman verran ajetusta, ja saada siitä osviittaa hinnoittelulle. nimenomaan ruotsissa viime kesällä ihmetytti suuresti että miten autoliikkeissä ei ole käytetyissä autoissa hintalappuja ollenkaan --> syntyy epäeettinen mahdollisuus hinnoittella tavara ostajan maksukyvyn / naaman mukaan. Ihmettelen miten tuollainen on mahdollista naapurimaamme kansankodissa jossa muuten huolehditaan siitä että ihmisillä on oikeutensa - mutta autokaupassa kuluttajansuoja on ilmeisen heikoissa kantimissa kun tavarasta kiinnostunut ei saa tietää tavarasta pyydettävää hintaa, ennen kuin on ilmaisuut kiinnostuksensa ko. tavaraan. tällaisissa tilanteissa hinta pyrkii ihmisen (myyjän) ahneuden vuoksi hakeutumaan ylöspäin, mikä on kuluttajansuojan periaatteiden vastaista. kuluttajansuojanäkökulma koskee siis autoLIIKKEITÄ joita tuli ihmetellen kierrettyä useampikin viime kesän ruotsin reissulla. ei vasan sitä kautta saanut käsitystä käytettyjen autojen hintatasosta kun ei autoissa ollut hintalappuja lainkaan. ainoa missä oli, on ANA Trollhättan mistä pisteet siihen osoitteeseen.

tää on core2:lta varmaan joku provo... ei ole kovin uskottavaa että autoharrastaja ei osaisi katsoa vertailuhintoja / hinnoitella autoansa "kohdilleen" katsomalla esimerkkihintoja netin automyyntipalstoilta tai vaikka automyyntilehdistä. eri asia sitten jos haluaa myydä auton kaverillensa halvemmalla, tai jos autoliikkeessä ei autosta hyvitetä ns. markkinahintaa, koska haluavat tehdä tavaran kaupassa voittoa, joka on sinänsä sallittua ja ymmärrettävää. käytetty auto kun ei ole mikään pörssinoteerattu hyödyke. juuri siksi käytetyn auton hinta pitäisi ilmoittaa sitä myytäessä.

jaa, se voi olla että tarjousten odottaminen on _helpompaa_ kuin hinnan asettaminen itse. saattaahan sieltä joku hölmöläinen löytyä joka ei hiedä hinnoista tuon taivaallista ja pääsee samalla vähän rahastamaan. niin eikä joudu tinkimään hinnasta kun ei ole hintaa koskaan sanonutkaan. tämmöinen toimintatapa vaan ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin ja kuluttajansuojan perinteeseen, ihmettelen miten ruotsissa voi elää ja voida hyvin. kaupankäyntikulttuurista joka tapauksessa on kyse.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Minun aikaisempi vastaus samantapaisesta aiheesta, jos myytävällä ei ole hintaa jää se usein myös myymättä. Tosi ostajilla on muutakin tekemistä kun soitella epämääräisistä ilmoituksista. Tänäpäivänä on ostajan markkinat, eli ilmoitus jossa on mahdollisimman paljon faktaa on valttia.
Merkkiliikkeissä on niinkuin core2 kertoi suolatut hinnat, mikä ei oikein onnistu yli viisivuotta vanhoilla autoilla. Katsoin juuri Anan tarjontaa kolme Saabia jotka oli vanhempaa vuosimallia kuin 2005, jos löytyy joku vanhempi silloin autolla ajettu tosi vähän tai on näyttely kunnossa ja tietysti hinta sen mukaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja core2 »

a9000 kirjoitti: Ihmettelen miten tuollainen on mahdollista naapurimaamme kansankodissa jossa muuten huolehditaan siitä että ihmisillä on oikeutensa - mutta autokaupassa kuluttajansuoja on ilmeisen heikoissa kantimissa kun tavarasta kiinnostunut ei saa tietää tavarasta pyydettävää hintaa, ennen kuin on ilmaisuut kiinnostuksensa ko. tavaraan.
Ei sitä tarvitse ihmetellä lainkaan koska tää toimii näin tälläpuolen lahden, tuosta tekstistäsi saa sellaisen kuvan ettei myyjällä olisikaan näitä mainitseviasi oikeuksia? Ihan varmaan saan tietää hinnan jos soitan ja utelen. Usko pois vanhukset autoina, elleivät ole vähäKULKUISIA, näitä et täällä autolikkeistä löydä. Näyttää "viggen"in viimeisen tiedon mukaan toi mun 2002 mallit vaihtuneet jopa 2005:siin
a9000 kirjoitti:Tällaisissa tilanteissa hinta pyrkii ihmisen (myyjän) ahneuden vuoksi hakeutumaan ylöspäin, mikä on kuluttajansuojan periaatteiden vastaista. kuluttajansuojanäkökulma koskee siis autoLIIKKEITÄ joita tuli ihmetellen kierrettyä useampikin viime kesän ruotsin reissulla. ei vasan sitä kautta saanut käsitystä käytettyjen autojen hintatasosta kun ei autoissa ollut hintalappuja lainkaan. ainoa missä oli, on ANA Trollhättan mistä pisteet siihen osoitteeseen.
Jokaisessa Saab autoliikkeestä jos auto on sisään hinnoiteltu, löytyy myös hinta, tämä juuri sen takia jonka mainitsit muutamaankin otteeseen "kuluttajasuojan". Mutta otapas huomioon sekin, että nämä lait eivät päde samassa muodossa "blocket" illa.

Autoliikkeessä jos auto on valmis myyntiin siitä löytyy myös hinta, otapa huomioon vielä tämäkin, että kesäaikana on usein alennuksia tuottavia kampanjoita joten hinta lappua sais mulkata jatkuvasti, riittää kun pistää ovelle lapun autoja myytävänä lähtöhintaan 120000 ja siitä ylöspäin, tähän ei kuluttajavirastoilla ole nokankoputtamista.
a9000 kirjoitti:tää on core2:lta varmaan joku provo... ei ole kovin uskottavaa että autoharrastaja ei osaisi katsoa vertailuhintoja / hinnoitella autoansa "kohdilleen" katsomalla esimerkkihintoja netin automyyntipalstoilta tai vaikka automyyntilehdistä. eri asia sitten jos haluaa myydä auton kaverillensa halvemmalla, tai jos autoliikkeessä ei autosta hyvitetä ns. markkinahintaa, koska haluavat tehdä tavaran kaupassa voittoa, joka on sinänsä sallittua ja ymmärrettävää. käytetty auto kun ei ole mikään pörssinoteerattu hyödyke. juuri siksi käytetyn auton hinta pitäisi ilmoittaa sitä myytäessä.
:D Ei minun tarvitse provoilla, muuten miksi sen tekisin, mutta sinulla on ihan väärä kuva autojen omistajista, ainakin täällä ruotsissa olevista vain murto-osa ehkä 1,5 prosenttia ovat näitä kutsumiasi autoharrastelijoita, siis suurin osa tietää vain miten kärry tankataan ja sen ettei sitä voi syödä. Yksityistä autoa tai tavaraa ja sen hintaa ei velvoiteta missään laissa liitettäväksi johonkin tai mihinkään ilmoitukseen, siis ei ole pakko, ainoastaan jos se on jokin arpajaisten palkinto on hinnan oltava mukana.

Ovelalta vaikuttaa tuo kirjoituksesi kauppa kulttuurista, se on näin ruotsissa ja sillä sökö, lasken itseni suomalaiseksi, enkä suuremmin ihmettele tätä myyntikulttuuria täällä. Ja sit jätetään pörssit omiin laatikoihinsa ne ei kuulu tähän stooriin lainkaan, ja vielä se, että ei täällä kuulu kenellekkään millä hinnalla myyn autoni, yhden olen jopa pois antanutkin pokani kaverille kun ostin uuden.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuli mieleen noista auton hinnoista ja ostajista. Minulla oli yksi käytetty 50tkm ajettu mersu myynnissä -70 luvun lopulla. Auto meni kaupaksi jo seitsemän aikaan aamulla, yksi taksinomistaja osti sen heti ilman näkemättä, kun näki hinnan ilmoituksesta.
Sitten soi puhelin koko päivän, mutta paras oli se ¨ostaja¨ehdokas jo haukkui minut tosissaan, että mitä perkelettä sinä möit sen niin halvalla ja kun hän ei saanut sitä ostaa. (Vaikeaa tuo hinnoittelu).
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja wesku »

core2 kirjoitti: Tässä tälle teorialle vähän lisä ytyä, viimeksi kun vaihdoin autoa oli 2008, kysyin piruttain paljonko lupaisivat hemmetin siististä 9-5 -99vm linearista joka oli rullannut 172000km. Olin ostamassa 2009 9-5 Aero wagonia. Myyjä jonka olen tuntenut yli kolmekymmentä vuotta, sanoi sori Esko en voi ottaa sitä vastaan, määräykset ovat näin.
Tämä päättyi lopulta niin että viikko siitä kun olin wagonin saanut myin linearin ilman ilmoituksia eräälle tutulleni joka tarvitsi autoa pyysin silloin 5000 kr.
Tässä olis muuten ollut jo femma viidelläsadalla ! Eipä ehkä tarvitse kauaa odotella.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja core2 »

wesku kirjoitti: Tässä olis muuten ollut jo femma viidelläsadalla ! Eipä ehkä tarvitse kauaa odotella.
Niinpä olis, mutta vaikka kun olin jo auton pois luvannut ja tarjouksia tuli useampia jopa paljon parempia, niin ei yhtään *ituta silti.

Kunhan vain kysyin tuota vaihtohintaa piruttain en olis jättänyt sitä sinne silti, olen aina myynyt yksityisesti kun olen autoa vaihtanut.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

wesku kirjoitti: Tässä olis muuten ollut jo femma viidelläsadalla ! Eipä ehkä tarvitse kauaa odotella.
Pitää paikkansa, mutta ainoastaan Ruotsin kilvissä pidettynä. Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä olisi hinta tainnut vähän pompsahtaa.
Mutta oikeassa olet, kyllähän ne hinnat alaspäin tulevat. Ehkä joskus itsekin saan femman alle tonnilla. :D
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Azanovix kirjoitti: Pitää paikkansa, mutta ainoastaan Ruotsin kilvissä pidettynä. Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä olisi hinta tainnut vähän pompsahtaa.
Mutta oikeassa olet, kyllähän ne hinnat alaspäin tulevat. Ehkä joskus itsekin saan femman alle tonnilla. :D
No melko varmaan, varsinkin jos löytyy yhtä hulluja myyjiä ku minä? :D

Muuten mihin se pomppaa jos myyn 9-5t sedanin vm. -99 sulle 500 eurolla?
Eikö tuo hinta vaikuta sit yhtään siihen verotukseen?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: intressekåll - vad tycker du?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

V-M kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti: Aivan, se ei ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa :wink:
Ketä? tarkoitat kai kuka? Turust?

V-M
ai nyt vai? ai mää vai?
Sobrealimentación es la ostia.
Vastaa Viestiin