Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaa
Joitakin kertoja olen uusiorenkaita asentanut vanteelle ja hurjimmat on rungoiltaan yhtä jäykiä kuin urheilulliseksi luokiteltavat kesärenkaat. Runkojen erilainen jäykkyys etu- ja takapään välillä voi vaikuttaa rajustikin ajettavuuteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kesärenkaat 2017
Minä en kyllä ymmärrä sitä että paremmat renkaat laitetaan taakse... Etupyörät hoitavat pääasiallisen jarruttamisen, ohjauksen ja suuremmassa osassa autoja myös voimansiirron.
Nimimerkillä paremmat renkaat aina eteen.
Nimimerkillä paremmat renkaat aina eteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kesärenkaat 2017
^ootko tosissasi etkä vain trollaa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kesärenkaat 2017
Minä laitan aina paremmat renkaat eteen. Kun renkaita kierrättää näin niin eipä niihin mitään merkittäviä eroja pääse koskaan muodostumaan eikä myöskään ole kahden renkaan loukossa. En voi sietää sitä että autossa on eriparirengastus.. kertoo kaiken auton ylläpidosta ja omistajasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kesärenkaat 2017
Paremmat renkaat taakse -mantra tulee vähintään osittain siitä, että esteeseen on kivempi osua keula kuin kylki edellä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos renkaissa on niin merkittävä tasoero että järjestyksen vaikutus on niin radikaali että sillä on oikeasti turvallisuusmerkitystä, on se huonompi pari vaihtokunnossa. Myös silloin, kun se toinen pari on saman ajatusmaailman mukaan juuri vaihdettu.
Onneksi saksalainen insinööri on ratkaissut tämänkin ongelman helposti ja kun käyttöautossa on ns. staggered rengastus (mikä lie suomenkielinen termi?) eli takana on eri kokoiset renkaat kuin edessä (225/40R18 edessä ja 255/35R18 takana) niin takavanteet ja -renkaat pysyvät taka-akselilla ja eturenkaat ja -vanteet etuakselilla, piste. Ei tartte miettiä, riittää kun ostaa uusia kun vanhat kuluu liian loppuun.
Onneksi saksalainen insinööri on ratkaissut tämänkin ongelman helposti ja kun käyttöautossa on ns. staggered rengastus (mikä lie suomenkielinen termi?) eli takana on eri kokoiset renkaat kuin edessä (225/40R18 edessä ja 255/35R18 takana) niin takavanteet ja -renkaat pysyvät taka-akselilla ja eturenkaat ja -vanteet etuakselilla, piste. Ei tartte miettiä, riittää kun ostaa uusia kun vanhat kuluu liian loppuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kesärenkaat 2017
Kaikki trollaa. Jokainen tietää, että kun edestä vetää, pitää heikommat olla edessä, koska sieltä varoittaa ensimmäisenä pidon menetyksestä, takapäässä kun on paremmat niin tilanne hoituu kivasti. Jos on toisinpäin, niin lähtee äkkiarvaamatta takaa lapasesta ja silloin menee keskiverrolle etuvetokuskille sormi suuhun ja perseeseen, eikä sormien paikkaa ehdi vaihtaa vaikka haluaisi, kun ollaan jo ojan puolella. Kyllä tuo "paremmat taakse" on meidän kaikkien ja yleisen liikenneturvallisuuden kannalta oikein hyvä sääntö.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Kesärenkaat 2017
Jos pelkää sivuluistoa niin kannattaa opetella ajamaan ennenkuin lähtee liikenteeseen - syy on aina liian suuressa tilannenopeudessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kesärenkaat 2017
Niin eli ihan millä renkailla vain voi ajaa, kunhan ensin opettelee ajamaan, ja taidottomat on sitten urpoja?
Jos jätetään urpoilu sinne, minne se kuuluu ja keskitytään tässä letkussa aiheeseen?
Edit: kappas, ylläpito taisi vastata toveeseeni... urpoilu jatkukoon
Jos jätetään urpoilu sinne, minne se kuuluu ja keskitytään tässä letkussa aiheeseen?
Edit: kappas, ylläpito taisi vastata toveeseeni... urpoilu jatkukoon
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Mnii. Jos renkaiden kulutuspintaero on jotain 1-2mm ja pintaa on kuitenkin reilusti, laitan minäkin paremmat (tai siis vähemmän kuluneet) eteen. Mikäli taas ollaan käyttöiän lopulla, antaa olla vähemmän huonot takana. Sitä vesiliirtoon lähtemistä kun eivät suitsi sen paremmin epsit, absit kuin kuskikaan. Auto on lähtenyt lapasesta jo ennen kuin perstuntuma sen kertoo.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Nätisti puski satkuni kaiteeseen kun päästelin mutkaan liian lujaa aattoiltana. Huomiovalo ja pakkivalon lasi särky. Puskuriin ei oikeastaan tullu mitään jälkeä. Kaidekin puhdistu siiheen nojaavasta lumipenkasta parin metrin matkalta niin nyt on osallistuttu Sipilän yhteiskuntatalkoisiin liikenneviraston kaidetta parin metrin matkalta putsaamalla
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Kerropa nyt sitten vielä ketjun otsikon mukaisesti, että olisiko ollut tyylikkäämpää vetäistä siihen kaiteeseen perä edellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Takaveto ei puske. Hallitusti takavedolla
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Ei, rumempaa jälkeä olisi varmaan tullu ja kylkipelti ottanu osumaa. Jatkossakin laitan paremmat taakse. Parkki/vilkkulasin vaihdoin varaosasatkusta tapanina ja Talmun liimasin eilenillalla ehjäksi. Vois huomenaamulla töissä jättää auton halliin sulamaan ja kuivamaan ja töiden jälkeen asennella Talmut takasi paikoilleen ihan katonalla hallissa. Mukava olla pitkästä aikaa töissä niin on jotain työsuhde-etujakinAZP kirjoitti:Kerropa nyt sitten vielä ketjun otsikon mukaisesti, että olisiko ollut tyylikkäämpää vetäistä siihen kaiteeseen perä edellä?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Takavedollakin puskemistilanteen kokeneena en ihan täysin komppaa, vaikka se harvinaista onkin.Jonenii kirjoitti:Takaveto ei puske.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Kyllä Kuplavolkkari jollain 70/80-luvun taitteen Hakkapeliitoilla puskee aika karmaisevasti talviliukkaalla motarirampilla. Ihan joka aamu jos vain on jäätä tai lunta tiellä. Mutta mulla varmaan olikin ne paremmat Hakkapeliitat taka-akselilla
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K