Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Mä en todellakaan ymmärrä miksi ne pitää vaihtaa ennen kohtaamista... "joo ei mua haittaa että ne häikäsee" oikeesti... onko niin pieni sielusta väkee että ei tarvi aatella että esim vanhemuuteen silmien sopeutuminen muuttu ja hidastuu. Karseeta ja itse keskeistä...
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Ennen kohtaamista mielellään sammutettuna, jos vain toinekin on samoilla linjoilla. Ja päälle sitten kun toine menny ohi, tai siinä vierellä, jos kerkee. EI siinä nyt nii kiire ole.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Yleensä karvan ennen kohtaamista. Jo useasti mainittu "älä katso vasemmalle" yhdistettynä tuohon aavistuksen ennakoivaan vaihtoon takaa itselle hyvän näkyvyyden kohtaamisen jälkeen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
No pitäähä se kahtoo, minkä merkin auto se vastaan ajelee jos ei kauempaa jo erota.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Vierellä päälle, kun on noi lisäpitkätkin niin varmasti häikäisis.
Tuo on ihan totta, että jos itsellä on kirkkaat valot niin vastaantulijan valot ei häikäise. Useamman kerran ajellut vastakkain pitkät päällä kun vastaantulijallakin on kunnon (lisä)pitkät. Kumpikaan ei ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa lyhyille.
Tuo on ihan totta, että jos itsellä on kirkkaat valot niin vastaantulijan valot ei häikäise. Useamman kerran ajellut vastakkain pitkät päällä kun vastaantulijallakin on kunnon (lisä)pitkät. Kumpikaan ei ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa lyhyille.
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Tommoset tilanteet pistää aina naurattaa ku sattuu millon. Tosin itelle ei oo semmosta pitkää aikaa ennee käyny.meverkko kirjoitti:Useamman kerran ajellut vastakkain pitkät päällä kun vastaantulijallakin on kunnon (lisä)pitkät. Kumpikaan ei ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa lyhyille.
ps. taidan tuohon tulevaan talvi-ajokkiini rakentaa valot myös katolle. Olisi vaihtelua perus saabismiin. Pitää ensin kokeilla ja suunnitella, millä tavoin niistä tulisi mahdollisimman hyvän näköset, ettei olisi vain pelekät lisäpitkät mitkä ois viskattu kattotelineeseen.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Vierellä tai jälkeen, ei se nyt ole ihan sekunnin päälle. Mutta eipä itseäni pahemmin ahdista, jos joku ne jo ennen kohtaamista läväyttää päälle. Hirveä hätä porukalla noiden valojen kanssa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
No jälkeen. Maailmassa on ihmisiä tapettu vähemmästäkin!
#3272
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Aamen! Vituttaa kyllä raskaasti nämä sokaisijat! Mulle ainakin opetettiin autokoulus vaihtamaan pitkät päälle vasta rinnalla ettei vastaan tulijaa häikäise enempää kun on pakko..Pola kirjoitti:No jälkeen. Maailmassa on ihmisiä tapettu vähemmästäkin!
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Vaihdan sekuntia ennen kohtaamista, koska se on oikeaoppinen tapa, joka opetetaan kaikessa ajamiseen liittyvässä turvallisuuskoulutuksessa nykyään.
Kohtaamisen jälkeen tuleva pimeä hetki on todettu olevan juuri se hetki, kun et näe sitä hirveä.
Jos vastaantulija sokaistuu tästä, on hän tuijottanut vastaantulijan valoja, joka ei tietenkään ole järkevää. Katsetta oppii kohdistamaan eri tavalla, jolloin sokaistumista ei tapahdu.
Kohtaamisen jälkeen tuleva pimeä hetki on todettu olevan juuri se hetki, kun et näe sitä hirveä.
Jos vastaantulija sokaistuu tästä, on hän tuijottanut vastaantulijan valoja, joka ei tietenkään ole järkevää. Katsetta oppii kohdistamaan eri tavalla, jolloin sokaistumista ei tapahdu.
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Juuri tuosta syystä ne vaihdetaan ennen kohtaamista, jotta se hidaskin silmä näkee jotain heti kohtaamisen jälkeen.V-M kirjoitti:Mä en todellakaan ymmärrä miksi ne pitää vaihtaa ennen kohtaamista... "joo ei mua haittaa että ne häikäsee" oikeesti... onko niin pieni sielusta väkee että ei tarvi aatella että esim vanhemuuteen silmien sopeutuminen muuttu ja hidastuu. Karseeta ja itse keskeistä...
V-M
Ei niitä vastaantulijan valoja kuulu tuijottaa.
Kumpikin kun vaihtaa sekunnin ennen kohtaamista, niin kukaan ei sokaistu yhtään mihinkään, tai sitten on mentävä silmälääkäriin tai lopetettava ajaminen.
Näin on tutkittu ja päätetty.
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Joopa joo, vaikket katsoskaan eteen vaan oikeaan tienlaitaan niin se näkökyky menee just siihen kuolleeseen kulmaan kun pöljät vetää 100-200m aikasemmin valopatterit päälle.Kumiukko kirjoitti:Juuri tuosta syystä ne vaihdetaan ennen kohtaamista, jotta se hidaskin silmä näkee jotain heti kohtaamisen jälkeen.V-M kirjoitti:Mä en todellakaan ymmärrä miksi ne pitää vaihtaa ennen kohtaamista... "joo ei mua haittaa että ne häikäsee" oikeesti... onko niin pieni sielusta väkee että ei tarvi aatella että esim vanhemuuteen silmien sopeutuminen muuttu ja hidastuu. Karseeta ja itse keskeistä...
V-M
Ei niitä vastaantulijan valoja kuulu tuijottaa.
Kumpikin kun vaihtaa sekunnin ennen kohtaamista, niin kukaan ei sokaistu yhtään mihinkään, tai sitten on mentävä silmälääkäriin tai lopetettava ajaminen.
Näin on tutkittu ja päätetty.
Silmälääkärissä riittää kevyesti kuorma-autokorttiin näkö ja ajamisesta jotta jos ei lyhyillä näe ns kuollutta kulmaa niin kannattaa lopettaa itse se ajaminen. Valopatterit ennen päälle ei riitä sokaistumisessa vain tuo kuollut kulma vaan silmä joutuu sopeutumaan hiukan pitempään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Kaukovalojen läväytys päälle 100-200m ennen kohtaamista on ihan silkkaa vittuilua. Se oikea ennen kohtaamista vaihto tapahtuu just ennenkö ollaan kohdakkain niin, että vastaantulija ei enää häikäisty kaukovaloista. Puhutaan korkeintaan metreistä, ei kymmenistä.
Kokeilkaapa jonkun kaverin kanssa laittaa autot pimeällä rinnakkain vastasuuntaan. Toiseen autoon pitkät päälle, toinen lähtee peruuttamaan rauhallisesti katsoen suoraan eteenpäin ja pysäyttää just heti kun kaukovalot alkaa häikäistä. Ei yleensä pitäisi jäädä paljoa pimeää aluetta keulojen "overlapilla", eikä myöskään kovin isoa kahdesta suunnasta valaistua länttiä.
Kokeilkaapa jonkun kaverin kanssa laittaa autot pimeällä rinnakkain vastasuuntaan. Toiseen autoon pitkät päälle, toinen lähtee peruuttamaan rauhallisesti katsoen suoraan eteenpäin ja pysäyttää just heti kun kaukovalot alkaa häikäistä. Ei yleensä pitäisi jäädä paljoa pimeää aluetta keulojen "overlapilla", eikä myöskään kovin isoa kahdesta suunnasta valaistua länttiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Jos opetetaan nykyään että ennen kohtaamista niin vähällä ajokokemuksella noilla pitkät näyttävät menevän "varmuuden vuoksi" liiankin aikaisin päälle.
Viimeyönä joku 90-luvun (valosta päätellen jotkut jälkiasennusxenonit) riisikippo vetäs hiukan ennen mun tuloa tiukas vasemmal kääntyvään mutkaan pitkät silmille ja en nähny vähään aikaan mitään. Oli kyllä vaihtanu lyhyet mutkaa ennen kuten minäkin.
Viimeyönä joku 90-luvun (valosta päätellen jotkut jälkiasennusxenonit) riisikippo vetäs hiukan ennen mun tuloa tiukas vasemmal kääntyvään mutkaan pitkät silmille ja en nähny vähään aikaan mitään. Oli kyllä vaihtanu lyhyet mutkaa ennen kuten minäkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.
Ihan turha höpöttää mistään 100-200m ennen kohtaamista pitkien laittamisesta. Kukaan ei semmoista opeta eikä se tähän keskusteluun kuulu.