Sivu 1/1

Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ke Maalis 25, 2015 19:39
Kirjoittaja ramba
Pistetäämpä tälläinen aihe joka herättää useasti monenlaisia mielipiteitä.

Elikkä kysymys kuuluu käytätkö autoa tyhjäkäynnillä ajon jälkeen turbon ja/tai moottorinlämmön tasaamiseksi?

Ainakin raskaamman kaluston ja työkoneiden kuskien keskuudessa normaali toimenpide mutta mitenkäs yksityisautoilussa?


---------------------------

Itse käytän sekä turbollista että vapaastihengittävää, käyttöaika riippuu tietenkin ajomatkasta ja kaasujalasta.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ke Maalis 25, 2015 19:52
Kirjoittaja topperharley
Juu. Rekat ja kauhakuokkatraktorit n: 15-30 min. Riippuen tauon pituudesta.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ke Maalis 25, 2015 20:34
Kirjoittaja Kupari
Yleensä turbolla ajanut ns 5-10min rauhoitusajon jos kenkää tarjonnut. Mikäli ei tuota mahdollista tehdä niin minuutin tai pari antanut tyhjäkäydä. Myöskään en anna kenkää ennenkuin kone lämmin.
Tapani on peruja vanhoista ahtimista ilman vesijäähdytystä.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ke Touko 20, 2015 10:16
Kirjoittaja kartsa86
Tuntuu uusien autojen turboviat yleistyneen kun nykyään jopa automyyjät sanovat ettei tarvitse jälkikäyttää. Turbokauppiaat kyllä suosittelevat jälkikäyttöä kaikille pakokaasuahtimille. Itse tyhjäkäytän aina ajon jälkeen aika vaihtelee vähän minkälaista ajoa ollut.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ke Touko 20, 2015 13:35
Kirjoittaja toni1976
Tulee noita molempia Saabeja hetken aikaa käytettyä tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista. Tuskin kuitenkaan yli 30 sek, mutta kuitenkin. Suoraan ajosta en sammuta koskaan.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ke Touko 20, 2015 16:31
Kirjoittaja CDtonnari
Käyttötapani on tasan sama kuin "Kupari"lla. Ei kenkää ennen kunnollista lämpenemistä, rauhallinen jäähdytysajo monotuksen jälkeen tai vaihtoehtoisesti jälkikäyttö.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2015 22:04
Kirjoittaja Rumpsis 99/90
Vähän samoin kun edllinen ja kupari , paitsi aina rauhoitus ajo ennen pysäytystä ja vieä lisäksi joutokäyntiä
n.1-2min tilanteen mukaan , oli ahdettu tai vapari.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ti Heinä 07, 2015 07:04
Kirjoittaja Uitukki
Hetken jälkikäytän sekä turboa että vaparia. Tuskin siitä mitään haittaakaan on vaparissakaan.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ti Heinä 07, 2015 10:29
Kirjoittaja topperharley
Jos 2min tyhjäkäyntiä ja joka päivä edes kerran liikkeellä niin 12h vuodessa.
Totuus lienee lähempänä 18h.

Miksi? Kysyn vaan. Eikö riitä että himmailee tai ees ajaa normaalisti ja sen jälkeen esim 10sek tyhjäkäyntiä.

Toi kaksi min on aika extreme :D

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ti Heinä 14, 2015 08:39
Kirjoittaja McStadey
10-30s jälkikäytän aina. En tiedä onko tuo vähän nimellistä, mutta rauhaksiin yleensä tulee pihaan ajettua

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: La Heinä 18, 2015 01:17
Kirjoittaja Ekitheman
Itsellä myös hyvin lähellä kuparin tapaa. Saabissa helpottaa pakolämpömittari, joka korreloinee suht hyvin ahtimen lämmön kanssa. Eli välillä voi sammuttaa melkein suoraan jos on rauhakseen ajellu.

Uusien autojen turpoviat voi olla pitkälti peruja jääkarhut pelastavasta start&stop systeemistä, joka jossain pks seudulla tuhonnee ahtimen hyvin nopeasti...

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: Ma Heinä 20, 2015 18:08
Kirjoittaja Kumiukko
Käytän aina minuutin verran, jos on tullut polkaistua reippaammin, niin viimeiset kilsat rauhallisemmin.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: La Elo 08, 2015 19:37
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Kaipa se minimi on se 20 sekkaa. Jos saanut monoa, niin enemmän ellei ole ollut rauhallista kurvailua sen jälkeen.

Re: Moottorin jälkikäyttö

Lähetetty: La Elo 08, 2015 20:12
Kirjoittaja V-M
En himmaile enkä käyttele ennen enkä jälkeen. Tonnarissa 260tkm mittarissa josta puolet ajettu ite, koneessa maksimi tehot t25 ylä rajassa ja öljyinä nuo mobilin 10w40 semit ympärivuoden. Sama homma 95:ssa 260tkm mittarissa josta tuo 60tkm ite ajettuna. Autolla mennään heti kun se käynnistyy ja sammuu kun tarve liikkumiseen loppuu. Muitakin turboja on tontilla enkä ole törmännyt tuohon jäähyttely tai lämmittely ongelmaan 90 alun jälkeen pikku autoissa. Isoissa koneissa se on eri juttu kun niissä on puhaltimissa enemmän tuota pyörivää massaa. Ja noissa mainituissa saapukoissa on ollut sama turbot eikä niitä ole korjailtu minun omistus aikana.

V-M