Moottorin jälkikäyttö

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Käytätkö autoa ajon jälkeen tyhjäkäynnillä

Kyllä käytän, molempia
23
20%
En kumpaakaan
31
27%
Vain turbo-autoa
60
53%
Vain vapari-autoa
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 114

ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja ramba »

Pistetäämpä tälläinen aihe joka herättää useasti monenlaisia mielipiteitä.

Elikkä kysymys kuuluu käytätkö autoa tyhjäkäynnillä ajon jälkeen turbon ja/tai moottorinlämmön tasaamiseksi?

Ainakin raskaamman kaluston ja työkoneiden kuskien keskuudessa normaali toimenpide mutta mitenkäs yksityisautoilussa?


---------------------------

Itse käytän sekä turbollista että vapaastihengittävää, käyttöaika riippuu tietenkin ajomatkasta ja kaasujalasta.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Juu. Rekat ja kauhakuokkatraktorit n: 15-30 min. Riippuen tauon pituudesta.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Yleensä turbolla ajanut ns 5-10min rauhoitusajon jos kenkää tarjonnut. Mikäli ei tuota mahdollista tehdä niin minuutin tai pari antanut tyhjäkäydä. Myöskään en anna kenkää ennenkuin kone lämmin.
Tapani on peruja vanhoista ahtimista ilman vesijäähdytystä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja kartsa86 »

Tuntuu uusien autojen turboviat yleistyneen kun nykyään jopa automyyjät sanovat ettei tarvitse jälkikäyttää. Turbokauppiaat kyllä suosittelevat jälkikäyttöä kaikille pakokaasuahtimille. Itse tyhjäkäytän aina ajon jälkeen aika vaihtelee vähän minkälaista ajoa ollut.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tulee noita molempia Saabeja hetken aikaa käytettyä tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista. Tuskin kuitenkaan yli 30 sek, mutta kuitenkin. Suoraan ajosta en sammuta koskaan.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Käyttötapani on tasan sama kuin "Kupari"lla. Ei kenkää ennen kunnollista lämpenemistä, rauhallinen jäähdytysajo monotuksen jälkeen tai vaihtoehtoisesti jälkikäyttö.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

Vähän samoin kun edllinen ja kupari , paitsi aina rauhoitus ajo ennen pysäytystä ja vieä lisäksi joutokäyntiä
n.1-2min tilanteen mukaan , oli ahdettu tai vapari.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Hetken jälkikäytän sekä turboa että vaparia. Tuskin siitä mitään haittaakaan on vaparissakaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Jos 2min tyhjäkäyntiä ja joka päivä edes kerran liikkeellä niin 12h vuodessa.
Totuus lienee lähempänä 18h.

Miksi? Kysyn vaan. Eikö riitä että himmailee tai ees ajaa normaalisti ja sen jälkeen esim 10sek tyhjäkäyntiä.

Toi kaksi min on aika extreme :D
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja McStadey »

10-30s jälkikäytän aina. En tiedä onko tuo vähän nimellistä, mutta rauhaksiin yleensä tulee pihaan ajettua
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Itsellä myös hyvin lähellä kuparin tapaa. Saabissa helpottaa pakolämpömittari, joka korreloinee suht hyvin ahtimen lämmön kanssa. Eli välillä voi sammuttaa melkein suoraan jos on rauhakseen ajellu.

Uusien autojen turpoviat voi olla pitkälti peruja jääkarhut pelastavasta start&stop systeemistä, joka jossain pks seudulla tuhonnee ahtimen hyvin nopeasti...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

Käytän aina minuutin verran, jos on tullut polkaistua reippaammin, niin viimeiset kilsat rauhallisemmin.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kaipa se minimi on se 20 sekkaa. Jos saanut monoa, niin enemmän ellei ole ollut rauhallista kurvailua sen jälkeen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja V-M »

En himmaile enkä käyttele ennen enkä jälkeen. Tonnarissa 260tkm mittarissa josta puolet ajettu ite, koneessa maksimi tehot t25 ylä rajassa ja öljyinä nuo mobilin 10w40 semit ympärivuoden. Sama homma 95:ssa 260tkm mittarissa josta tuo 60tkm ite ajettuna. Autolla mennään heti kun se käynnistyy ja sammuu kun tarve liikkumiseen loppuu. Muitakin turboja on tontilla enkä ole törmännyt tuohon jäähyttely tai lämmittely ongelmaan 90 alun jälkeen pikku autoissa. Isoissa koneissa se on eri juttu kun niissä on puhaltimissa enemmän tuota pyörivää massaa. Ja noissa mainituissa saapukoissa on ollut sama turbot eikä niitä ole korjailtu minun omistus aikana.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin