og900 Saabin TO3:n turboahtimen vesijäähdytyksen tukkiminen

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

haittaako vesijäähdytyksen tukkiminen TO3-ahtimen toimintaa

kyllä haittaa koska se on vesijäähymalli on olennaisesti erilainen
1
6%
ei haittaa kunhan muistaa jäähdytellä ahdinta jälkikäynnillä
5
29%
ei ole varmaa tietoa, enkä ryhdy tässä veikkaamaan
11
65%
 
Ääniä yhteensä: 17

a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

og900 Saabin TO3:n turboahtimen vesijäähdytyksen tukkiminen

Viesti Kirjoittaja a9000 »

mitä mieltä olet, onko ahtimen toiminnan tai keston kannalta haitallista/faarallista jos tukkii vesijäähytyksen garretin TO3 ahtimesta - ja jättää siten ahtimen jäähdytyksen ainoastaan öljynkierron varaan. Onko kokemuksia? onko leikannut kiinni jos vesijäähy suljettu? tai pakopesän halkeilleet?

Entä onko tietoa, onko TO3-öljyjäähymallissa muuta eroa uudempiin TO3-ahtimiiin, joissa siis on se vesijäähytys. näitä vastauksia toivon gallup-vastauksen täyennyksinä
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: og900 Saabin TO3:n turboahtimen vesijäähdytyksen tukkiminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jätä pois vaan jos et jaksa kytkeä. Ei sitä tartte edes mitenkään tulpata, jälkikäytön kanssa pätee sama kuin jäähdyttämättömän kanssa tietysti. Mutta ei se nyt ihan oikeasti ole niin justiinsa normaaliajon jälkeen. Ei se hirveästi kuumu vrt. uudemmat pilleriahtimet muuten kuin kunnon polkemisella jonka jälkeen toki kannattaa jälkikäyttää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: og900 Saabin TO3:n turboahtimen vesijäähdytyksen tukkiminen

Viesti Kirjoittaja a9000 »

kiitos näkemyksestä, näinpä taidan tehdä että jätän vesijäähyn kytkemättä.

hmm... tuli mieleen että voiskohan sinne turbolle laittaa jonkun lämpöanturin, vaikka vesijäähyn reikään...

mikäköhän voisi olla joku ohjeellinen lämpötila johon ahtimen pitäis jäähtyä jälkikäytössä?
jcarlson kirjoitti:Jätä pois vaan jos et jaksa kytkeä. Ei sitä tartte edes mitenkään tulpata, jälkikäytön kanssa pätee sama kuin jäähdyttämättömän kanssa tietysti. Mutta ei se nyt ihan oikeasti ole niin justiinsa normaaliajon jälkeen. Ei se hirveästi kuumu vrt. uudemmat pilleriahtimet muuten kuin kunnon polkemisella jonka jälkeen toki kannattaa jälkikäyttää.
Vastaa Viestiin