Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

DaimlerChrysler
9
6%
Ford
1
1%
VAG
10
7%
PSA
13
9%
Toyota
16
12%
BMW
28
20%
Tata
8
6%
Honda
6
4%
Joku muu
48
35%
 
Ääniä yhteensä: 139

oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja oju »

Mielestäni PSA olisi ainut varteenotettava eurooppalainen vaihtoehto. Miksikö? No, muilla on omat premiumautonsa ja hienoa tekniikkaa joten Saabille ei löydy oikein muuta funktiota kuin emoyhtiön autojen myyminen erilaisella maskilla. PSA:lla on myös Saabin kaipaamat dieselit.

-Tarvitseeko BMW Saabin moottoreita? Oppiiko BMW Saabin laadusta jotain hyvää?
-Hondalla ei mene hyvin, irrottautuivat äsken F1-kisoista.
-VAG? Mihin he tarvitsisivat Saabia? Hieman samat kysymykset kuin BMW:n suhteen.
-Intialaisista en tiedä, Saab on perinteisesti ollut Jaguaria halvempi (se Mondeoon pohjautuva malli on eri asia) joten siinä voisi olla saumaa. Tällöin voisi kuvitella että tekniikkaa ja tietämystä siirtyisi emoyhtiöön, joten kehitysyksikön tulevaisuus voisi olla turvattu. Tuotantoakaan tuskin heti siirrettäisiin minnekään. Sama pätee kiinalaisiin, jotka ehkä tekisivät kotimarkkinoille autot itse mutta jättäisivät ulkomaat euroopan tehtaalle (ainakin toistaiseksi).

Toisin sanoen toivon että ostaja ei nykyisin tee uskottavia premiumautoja jolloin Saabista tulee se kruununjalokivi jollainen siitä voi tulla. Ei Saab olisi huono bemarin tai pari vuotta vanhalla volkkarin koneellakaan mutta ei se olisi ihan sama asia.
Viimeksi muokannut oju, Pe Joulu 05, 2008 09:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Biimeri
Nehän on jo joutuneet luopumaan mantrasta: me ei bensa autoihin turboa tarvita.
Tuskin kilpailisi Saab ja BMW samasta ostajakunnasta.
Saatettais saada Saabista Premium-merkki
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jossainhan oli esitetty myös mahdollisuutta, että GM säilyisi Saabin pääomistajana ja hakisi osaomistajaa rahoittamaan tuotekehittelyä yms.

Tuossa varmaan ajateltiin jotain ruotsalaistahoa, esim. Wallenbergejä (entinen Saabin ja Scanian omistajayhtiö Investor) tai Ruotsin valtiota, mutta olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana. Kaupan ehtona olisi osa Saabien tuotekehittelystä ja valmistuksesta Uuteenkaupunkiin. Linnoinen voisi toimia avustajana neuvotteluissa, koska tuntee GM:n pääjohtaja Wagonerin.

Käytännössähän tuo lienee mahdoton ajatus, koska Metso halunnee keskittyä päätoimialoihinsa eikä GM:n ja Metson välinen Calibra-kiista liene vielä täysin unohtunut. Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja oju »

Juha96 kirjoitti:olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana.
Se olisi hauska ajatus, valitettavasti epäilen että uuden automallin saaminen markkinoille olisi todella vaikeaa niillä resursseilla. Jotain pienempiä sarjoja voisi tehdä ilman Saabiakin Uudessakaupungissa. Olisikohan jostain CityCabin tapaisesta tullut jotain jos olisi yritetty kotimaisin voimin?
Metsolla on jo tehdas täällä. Ostamalla Saabin he saisivat uusia tehtaita riesakseen, aikana jolloin tuotanto on vähäistä ja kapasiteettia tulisi vähentää.
Juha96 kirjoitti:Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
Miksi? Jos ostaja on aasiasta voisin kuvitella että päätoimialana olisi esimerkiksi raskaampi metalliteollisuus ja he etsisivät tapoja nostaa jalostusastettaan. Toki se on luontevampaa että ostaja on jo ennestään alalla.

Yksi pelko on että merkki lopetetaan kunnes 2040-luvulla herätetään 'arvostettua 100-vuotias urheiluhenkinen' merkki taas henkiin. No, toivottavasti ei sentään.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9388
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Miten olisi Lada?
AvtoVAZ tekee tiivistä yhteistyötä Renaultin kanssa, ja koettavat nostaa profiiliaan merkittävästi. Molemmat merkit lisäksi käytännössä valtion omistuksessa, joten suurempaa konkurssiuhkaakaan ei liene.
Ladan profiilikin nousisi oleellisesti, jos malliston yläpäähän tulisi esim Lada-Saab 9-3SC, joka hiukan näyttääkin (ainakin sivuprofiilista) venytetyltä 119:ltä: Kuva

Venäjällä olisi ainakin riittävästi työvoimaa, ja kapasitettia pystyttää vaikka 10 autotehdasta lisää, jos tarve vaatisi, ja tuotantolinjat olisi kätevä kuljettaa Ruotsista Venäjälle.
Ja Saabin hiukan vanhentumaan päässyt tekniikkakin voisi säilyä tuotannossa ainakin seuraavat 10 vuotta, eikä 9-5:n modernisointiinkaan olisi suurempaa painetta, ja aikanaan sen suunnittelu voitaisiin aloittaa Dacia Loganin (Renault) päälle, ja pikkuhiljaa voisi karsia GM:n osia Saabeista, ja korvata niitä venäläisillä komponenteilla :D
Nivasta saisi lisäksi toimintavarman, ja aidon nelivetotekniikan esim 9-3:een :)
Säilyisi ainakin Saabin maine hyvänä talviautona, jos auto suunnitellaan alusta asti sopimaan jonnekin siperian aroille.

Tai tuossahan olisi ihan valmis 9-5, vaihtaa vaan maskin saabimaisemmaksi, ja lätkäisee Saabin merkit perään niin siinä se:
http://www.moskova.info/index.php?optio ... &Itemid=31
:D
(toivottavasti eivät oikeasti mene Saabia ostamaan :) 8O )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja Svc »

tsaarela kirjoitti:PSA:lta puuttuu selkeä premium -luokan merkki. Laatu on entisajoista tullut huomattavasti eteenpäin ja varsinkin dieselit ovat kelpo koneita.
Eikös Citroen C6 ole aika premium? Ainakin hinnasto puhuu sen puolesta: Karvahattudiesel alk. 67300€, Bensa V6 82000€.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Svc kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:PSA:lta puuttuu selkeä premium -luokan merkki. Laatu on entisajoista tullut huomattavasti eteenpäin ja varsinkin dieselit ovat kelpo koneita.
Eikös Citroen C6 ole aika premium? Ainakin hinnasto puhuu sen puolesta: Karvahattudiesel alk. 67300€, Bensa V6 82000€.
Onhan se aika premium mutta ainakin minun mielestäni vähän liiankin rohkeasti muotoiltu.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

oju kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana.
Metsolla on jo tehdas täällä. Ostamalla Saabin he saisivat uusia tehtaita riesakseen, aikana jolloin tuotanto on vähäistä ja kapasiteettia tulisi vähentää.
Ajattelin Metsoa tuossa ajatusleikissäni 'äänettömänä yhtiömiehenä' max. 50 prosentin omistusosuudella, Trollhättanin tehdas ei siis tulisi Metson omistukseen vaan se olisi joko Saab Automobilen tai GM Europen omistama kokoonpanotehdas. Useimmista tehtaistaan Saab on jo luopunut: Scania ostaa Södertäljen moottoritehtaan, GM Powertrain osti Göteborgin vaihteistotehtaan, Lear osti istuintehtaan jo 90-luvulla yms.
oju kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
Miksi? Jos ostaja on aasiasta voisin kuvitella että päätoimialana olisi esimerkiksi raskaampi metalliteollisuus ja he etsisivät tapoja nostaa jalostusastettaan.
Lähinnä kai siksi, että Saab on pieni valmistaja, mutta sen autot sijoittuvat kuitenkin luokkaan, jossa hintakilpailukyky, siis kustannukset ovat tärkeitä. Ennen GM:n mukaantuloa yksi isoimmista ongelmista oli, että Saabilla ei ollut kunnollista henkilöautoteollisuusosaamista eikä edullisia hankintakanavia, joten tuottavuus oli täysin kuralla. Näissä asioissa GM:stä onkin ollut Saabille apua.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja oju »

Svc kirjoitti:Eikös Citroen C6 ole aika premium? Ainakin hinnasto puhuu sen puolesta: Karvahattudiesel alk. 67300€, Bensa V6 82000€.
Totta, samoin kuin jotkut suurimmat pösöt aika ajoin hätyyttelevät premiumsegmenttiä. Saab olisi kuitenkin imagoltaan erilainen kuin PSA:n kaksi muuta valtamerkkiä ja Saabin myynti USAssa taitaa tälläkin hetkellä peitota kummatkin PSA:n ranskalaismerkit :wink:
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

oju kirjoitti: Saabin myynti USAssa taitaa tälläkin hetkellä peitota kummatkin PSA:n ranskalaismerkit :wink:
Jalansija jenkkimarkkinoilla voisikin olla ainoa syy, joka saisi PSA:n tosissaan harkitsenaan Saabin ostamista. Tosin monia muitakin Yhdysvalloissa tunnettuja ja arvostettuja (tunnetumpia ja arvostetumpia) brändejä on kaupan, esim. Pontiac, Saturn, Volvo, Chrysler, Dodge, Jeep yms. Ostajan markkinat.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja oju »

Juha96 kirjoitti:Ajattelin Metsoa tuossa ajatusleikissäni 'äänettömänä yhtiömiehenä' max. 50 prosentin omistusosuudella, Trollhättanin tehdas ei siis tulisi Metson omistukseen vaan se olisi joko Saab Automobilen tai GM Europen omistama kokoonpanotehdas.
Ok, tuo vaikuttaakin paremmalta. Oman tehtaan täyttäminen lienisi kuitenkin perusedellytys investoinnin toteutumiselle.
Juha96 kirjoitti:Lähinnä kai siksi, että Saab on pieni valmistaja, mutta sen autot sijoittuvat kuitenkin luokkaan, jossa hintakilpailukyky, siis kustannukset ovat tärkeitä. Ennen GM:n mukaantuloa yksi isoimmista ongelmista oli, että Saabilla ei ollut kunnollista henkilöautoteollisuusosaamista eikä edullisia hankintakanavia, joten tuottavuus oli täysin kuralla. Näissä asioissa GM:stä onkin ollut Saabille apua.
Toisaalta monet komponentit ostetaan kuitenkin ulkopuoliselta, erikoistuneelta, alihankkijalta. Ostomäärät toki vaikuttavat asiaan joten en väheksy vaikeuksia.
Tuotannollista yhteystyötä olisi muiden merkkien kanssa kustannusten alentamiseksi.

Ajattelin kuitenkin että homma perustuisi aluksi kahteen perusajatukseen;
-malleja olisi vain vaikkapa kaksi, jolloin kehityskulut eivät kaataisi pikkumerkkiä.
-Vanhentunut tekniikka kärrättäisiin omistajan kotimarkkinoille massatuotantoon, sikäläisiin oloihin modifioituna. Kuvitelkaa kiinalaisia 9-3 takseja superhalvalla muovisisustuksella ja pidennettyjä huippuvarusteltuja 9-5 malleja kromilisäkkein, tummennetuin lasein ja 50 cm pidennyksellä takajalkatilan kohdalla. 8O Kummatkin vain sedaneina, tottakai :roll:
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja oju »

Juha96 kirjoitti:Tosin monia muitakin Yhdysvalloissa tunnettuja ja arvostettuja (tunnetumpia ja arvostetumpia) brändejä on kaupan, esim. Pontiac, Saturn, Volvo, Chrysler, Dodge, Jeep yms. Ostajan markkinat.
Sepäs siinä, Volvon luulisi äkkiseltään kiinnostavan enemmän koska se on suurempi merkki samalle kohderyhmälle. Osa noista saatetaan myydä pelkkinä brändeinä, uutta imagoa kun on vaikea luoda tyhjästä (vrt. Chevrolet oli tutumpi suomalaisille kuin Daewoo).

No, katsotaan mitä tapahtuu. Toivottavasti menee paremmin kuin mitä olen tässä arvaillut.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

superhalvalla muovisisustuksella ja pidennettyjä huippuvarusteltuja 9-5 malleja kromilisäkkein, tummennetuin lasein ja 50 cm pidennyksellä takajalkatilan kohdalla.
Tämähän on tehty jo.....
Kuva
Tosin ei taideta enää kauaa tehdä..... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja Svc »

oju kirjoitti:... Saabin myynti USAssa taitaa tälläkin hetkellä peitota kummatkin PSA:n ranskalaismerkit :wink:
Aivan varmasti, sillä Citroenin vienti Jenkkilään päättyi vuonna -74 ja Peugeotin -92
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?

Viesti Kirjoittaja rotisko »

joku muu.

suomen valtio, koska onhan sitä ilmaa ostettu saksasta soneran toimesta 12 miljardin euron arvostakin takavuosina, vai paljon se oli, vai oliko se vielä markka-aikaa...

ja ump ja stora-enso ostelivat mirljardien eurojen arvosta paperiteollisuutta usasta, joka oli lopulta pelkkää tappiota.

saab suomalaisille. se. varma. kotimainen.

kemijärvelle autotehdas, olisi talvitestimaastotkin vieressä.

9-2, 9-3, 9-5 ja joku urheilumalli sonett lll tai supikoira ykkönen voisivat kuulua valikoimiin. 9-2 olisi pieni ekoauto, kun sellaisia pitää tehdä kuitenkin.

yksi aito maastoauto, malliin hj80 voisi olla tosimiehille ja offareille mallistossa. samalla tykki-moottoripyörämallisto.

tai sitten tehdas ja merkki lihoiksi. onhan nuita autoja ja tehtaita maailma väärällään ja peltiähän ne vain ovat,, vai onko niillä sielu, insinöörinsielu?
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Vastaa Viestiin