foorumin vastausten taso?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Oletko saanut hyödyllisiä vastauksia foorumilta vai et?

Olen saanut hyödyllisiä vastauksia.
100
65%
Olen saanut hyödyllisiä että haitallisia.
46
30%
En ole saanut hyödyllisiä vastauksia.
8
5%
 
Ääniä yhteensä: 154

HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Olen huomannut foorumien vastausten tason laskeneen, ja se voi olla omiaan karkoittamaan uusia saabisteja ja ihmisten valmiutta kysyä neuvoja tällä foorumilla.

Nyt ajattelinkin kysyä, että mitä mieltä kukin on, onko saanut hyviä neuvoja foorumilta vai ei, vai sekä hyviä että huonoja neuvoja.

Huonoiksi neuvoiksi siis lasken myös väittelyt ja kuittailut.
Itsekään en ole jaksanut postata viime aikoina kysymyksiä tästä syystä.
Itsekin varmaan olen syyllistynyt tuohon jossain määrin.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mallikohtaisissa (tosin itsellä kokemusta suurimmaksi osaksi vain kahdesta osiosta) osioissa tuntuu saavan asiallisia vastauksia suurimman osan ajasta. Toisaalta sitten yleisellä puolella menee useammin sellaiseksi "minä minä minä olen oikeassa eikä kukaan muu" -tyyliseksi urputtamiseksi. Itsekin syyllistyn tähän ajoittain, mutta vain osoittaakseni muille, kuinka väärässä he ovat. :lol:
Toisaalta tuolla yleisellä puolella ei niin kovin usein kysellä neuvoja verrattuna siihen yleishyödyttömään foorumikeskusteluun.
Valitsin itse ensimmäisen vaihtoehdon. Ainakin itse pyrin antamaan mallikohtaisissa osioissa hyödyllisiä vastauksia aiheista, joista omaan minkäänlaista tietoa. Koen myös saaneeni hyviä vastauksia siellä.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

juu, mallikohtaisissa saa suht asiallisia vastauksia.. siinä toivossa kun olet että sais vastausta, kun saappi on ollut pihalla levällään ja sormet jäässä on illat yrittäny saaha kuntoon..
mutta siinä vaiheessa palaa hihat ja hiireltä lähtee häntä, kun joku alkaa urppasta asian vierestä ja alkaa kysellä ja laukoo juttuja jostai ihan muusta mitä on alunperin kysynyt.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Tuo oli juuri mielessä, sekä juupas eipäs kiistely.

Siksi aloitin sen aiemman threadin, joka aiheesta moderoitiin pois.
Tämä on se aiheellisempi protesti.

Olen siis itse yleensä aina saanut apua foorumilta tai muilta saabisteilta ja siitä iso kiitos, ja toivoisin että muutkin saavat. Että jatkossa ne väittelyt menis sinne yv puolelle. Minua henkilökohtaisesti ei haittaa, jos joku mulle kuittailee mun osaamattomuutta, sehän on siis jo kaikkien tiedossa, mutta uusille saabisteille ja vähemmän autoista tietäville kannattaisi pitää hieman asiallisempi linja. Saabismiin olen aina mieltänyt halun auttaa toisia.

Ja että vastaukset olis pidempiä kuin ei tai kyllä, joku muukin voi etsiä samaa asiaa etsi toiminnolla. Niinkuin olen itsekin usein vastauksen löytänyt.

Pääsääntöisesti homma on siis mennyt niinkuin pitääkin, mutta pari poikkeusta on tässä kai ollut viimeaikoina.

Mullekin saa laittaa haukkuja yvllä jos siltä tuntuu :D

Edit:
Siis tarkoitan kysymyksiä joissa vastauksena ei riitä Kyllä tai ei - tai muuta hyödytöntä vastausta. Tietysti kannattaa kysymyksetkin yleensä laatia hyvin...
Viimeksi muokannut HandOfNod, Pe Joulu 04, 2009 08:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vastaukseen myös vaikuttaa suuresti miten tarkasti ja asiallisesti kysymyksen esittää ja se onko kysymyksen tekijällä itsellään mitään intrestejä selvittää asiaa tarkemmin. Usein kysymyksistä huomaa suoraan että kysyjällä ei ole oikeasti mitään aikomusta nousta koneelta sinne auton laittoon...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

9-5T kirjoitti: Jos kysyt kysymyksen niin että oikea vastaus on kyllä tai ei ole tyytyväinen äläkä ruikuta.
Varmastikaan ei ole kyse siitä että vastauksen pituus olisi ns. väärä, usein kyllä/ei vastaus voi olla ihan paikallaan.

Joskus kysymys saattaa olla aseteltu äidinkielellisesti epäsuotuisasti, että kyseenalaisella motiivilla ajateltuna kysymykseen riittää "kyllä/ei" vastaus, mutta aikuismaisesti ajateltuna monisanaisempi vastaus antaa riittävän avun. Tätäkin on nähty, vaikkakin nykyään onneksi jo harvemmin.

Kun puhut "oikeasta vastauksesta", minulle tulee mieleen että olet mukana täällä samalla asenteella kuin tietokilpailussa. Tietokilpailussa riittää minimimäärä tietoa kysyttyyn kysymykseen, mutta huomaa että täällä olemme auttamassa toisiamme. Olen kuitenkin samaa mieltä esimerkkisi suhteen, että "onko v6 dieseliä" kyksymykseen riittävä vastaus on "ei".

Toki sinäkin #924 ymmärrät mitä haluan sanoa, mutta syystä tai toisesta valitset useammin keinotekoisen väittelemisen, sen sijaan että vetäisit samaa köyttä.

Ja siltä varalta että alat kiusakseni matkimaan minun vastaustyyliäni jatkossa :): Vastauksesi pituus on merkityksetöntä, se millä on merkitystä on motiivi osallistua johonkin viestiketjuun. Jos se ei ole vilpitön, se aistitaan ja se vaikuttaa negatiiviisesti foorumin ilmapiiriin. Ja on turha kuvitella että oman vilpillisen motiivin pystyy naamioimaan nokkeluudella, kyllä se vaan useimmiten jää läpinäkyväksi.

Mutta kuten sanottua, onneksi ainakin oman havaintoni mukaan ns. viisastelua tapahtuu yleisesti ottaen foorumilla vähemmän tänä päivänä, mikä on ilahduttava asia. Valitettavasti ei-aikuismaista käyttäytymistä tapahtuu kuitenkin muissa muodoissa vielä turhan paljon, ja myöskin minua harmittaa ajoittainen epäystävällisyys uusia foorumilaisia kohtaan, ikäänkuin vieras henkilö olisi jotenkin huonompi ihmisenä kuin tuttu henkilö.

Omia asenteita ja mielialaa on aina hyvä tarkistaa, esim: "älä ruikuta" -mielialan vallitessa olisi ehkä kaikkien eduksi jos sellaisena päivänä ei kirjoittele foorumille, tai että lisää edes pari hymiötä ulosantinsa jatkoksi, niin että se ei näytä niin vakavasti sanotulta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja Schippy »

No joo, olis ehkä pitäny laittaa tuo eka, mut meni jo. En jaksa muuttaa.
Asiakysymyksiin saa useinmiten fiksun vastausksen.
Vähän vois tietty jokainen kysyjä kiinnittää huomiota otsikointiin ja lähtötietoihin, jotta aiheiden seuraaminen olis sujuvampaa. Vaikka hakutoiminto onkin keksitty, olis ihan kiva tietää alusta saakka, mistä mallista milloinkin puhutaan. Esim. otsikko "aapuuva" ei kauheesti kertois, missä mennään...

Ja rupeen vasta nyt tajuamaan, että saabistit tosiaan käyttää tätä foorumia muuhunkin kuin pekästään autoista puhumiseen. Alkuun ärsytti, mutta nyt siihen alkaa tottua. Toisilla foorumeilla ollaan niin tiukkapiposia; hyvä fiilis -topic ei ikinä menis läpi...
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mimmi kirjoitti: Minä en kyllä ymmärrä, mitä hyötyä kysyjä saa vastauksesta, jossa on mielettömästi täysin turhaa jargonia ja liuta hymiöitä, muttei kuitenkaan oikeaa tietoa.
:D samaa mieltä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

lucaf kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Minä en kyllä ymmärrä, mitä hyötyä kysyjä saa vastauksesta, jossa on mielettömästi täysin turhaa jargonia ja liuta hymiöitä, muttei kuitenkaan oikeaa tietoa.
:D samaa mieltä.
Edellisten kanssa samaa mieltä.

Ytimekkään tyhjentävä vastaus on hyvä. Mutta olen myös törmännyt useasti ketjuja lukiessani ja omakohtaisestikkin, että vastaaja heittää vain lähes härnäyksen omaisesti parisanaisen viestin. Ja vielä niin, että kysyjä ymmärtää vastauksen takana olevan tietoakin, mutta sen saadakseen on kysyttävä asiaa siis uudelleen.
- Ilmeisesti tarkoituksena on vain halu saada kirjoittaa mahdollisimman monta vastausta?

Pieni avautuminen asian tiimoilta kumminkin helpottaisi heti lukijaa ymmärtämään kokonaisuuden, kun ei välttämättä ole kyseisen ongelman edessä ennen ollut.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Koen saaneeni hyviä ja hyödyllisiä vastauksia täältä ja olen niistä kiitollinen.

Tottakai kysyjälläkin jokin vastuu on ja joskus kannattaakin miettiä hetken, miten kysymyksensä muotoilee. Vaatimalla ei saa mitään (emmehän ole täällä asiakkaina eikä kellään ole velvollisuutta vastata mitään), provosoivalla aloituksella voi saada jonkun provosoitumaan ja epäselvään kysymykseen voi saada epäselviä vastauksia.

Esimerkiksi kysymyksestä "Miten saan vetarin irti autosta?" ainakaan minä en pysty hahmottamaan tarkoitetaanko sisempää vetoniveltä, ulompaa vetoniveltä, vetoakselia vai jotain muuta. Hieman täsmällisempään (muutaman merkin näppäilyn verran enemmän vaivaa kysyjälle) kysymykseen olisikin sitten huomattavasti helpompi vastata.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Julli
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 10:59
Paikkakunta: Oulu

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja Julli »

Hyviä pointteja joka suunnalta. Itse olen ehkä siinä mielessä onnellisessa asemassa, että lähes kaikkiin ongelmiin vastaus on löytynyt haku-toiminnolla.

En nyt lähde ketään syyttämään tai kenellekään vittuilemaan, mutta omatoiminen tiedonhaku kuuluu mun mielestä jotenkin tähän päivään. Toki joku voi olla tottunut siihen, että kaikki tulee tarjottimella eteen, heti aamusta sänkyyn tarjoiltuna. :wink:

No joo, nyt on asiaa v..ketjuun.
900i
riisi serkku suudelma aurinko
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Olen huomannut, että vanhempien mallien osastoilla keskustelun taso on huomattavasti fiksumpaa kuin näiden uudempien 9-x. Tulee väkisin mieleen, että mitä uudempi Saappi, sitä pienemmät... 8O

Mutua, mutua, ei ehkä pidä paikkaansa. :lol:

edit: Miksi palsta muuten on jaettu malleittain, eikös nää ole Saabeja kaikki ja harrastajat yhtä suurta perhettä?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Kaikken eniten kyllä harmittaa semmoiset näsäviisastelut toisen kommenteille, voisi mielummin laittaa yvtä että voisitko korjata tuon virheen viestissäsi ja näsäviisastella toiselle suoraan. Olen itsekin joskus jopa saanut kommenttia suoraan ja sitten muuttanut kirjoitustani oikeata vastaavaksi. Kukaan kun kuitenkaan ei tarkoituksella anna virheellisiä tai vääriä vastauksia.

Itse en ole ainakaan täällä keräämässä crediittejä tai natsoja mihinkään :)

Kaikilla käy joitakin virheitä tavassa jota sanoo, tai sanamuoto virheellinen, ja mielestäni näsäviisastelu kuuluu suomi24 foorumille eikä tänne.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

kaseva kirjoitti:
edit: Miksi palsta muuten on jaettu malleittain, eikös nää ole Saabeja kaikki ja harrastajat yhtä suurta perhettä?
Voisin kuvitella syyksi jotain sellaista, että kun tuo otsikointi on jo nykyisellään niin kovin vaikeaa (esimerkiksi otsikolla "Kysymys" [en tiedä onko tuollaista, mutten yllättyisi] on vaikea hahmottaa, mikä on vialla) joillekin, niin mitähän siitäkin sitten tulisi, jos kaikki mallit alkaen niistä kivestä veistetyistä lentokoneista uusiin gm:n aikaansaannoksiin olisi niputettu samaan kategoriaan.
Epäilen, että vastausten saaminen kestäisi ja auttajien motivaatio tipahtaisi, kun pitäisi aina kahlata joka ikinen säie läpi.
Aina vika ei ole myöskään pelkästään otsikossa, vaan myös viestin sisällössä, kun ongelman ratkaisun kannalta olennaisia asioita jätetään mainitsematta. Usein täysin huomaamatta, mutta joskus myös varmaan puhtaasti laiskuutta.
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: foorumin vastausten taso?

Viesti Kirjoittaja suopitar »

ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, tyhmiä vastauksia sitten taas...no jokaisen oma asiahan se mitä vastaa ja tyyli millä vastaa
itse en ole jaksanut edes sen kummemmin vastailla tuonne korjausosioon, koska valitettavasti, täälläkin joskus jutuissa huomattavissa "seurakunnassa nainen vaietkoot" tyylin kannatus eli annan tilaa miehille
vastatessani saan välillä hyvin tyhmiä kommentteja perään eli annan olla suosiolla foorumin miesten tuolta osilta, eihän me naiset tiedetä mitään....
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
Vastaa Viestiin