SAAB 9-5 2.3t MY2007 Garrett Mitsu swap ja vähän muutakin

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

SAAB 9-5 2.3t MY2007 Garrett Mitsu swap ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja blair »

Tervehdys,

ajattelin tämmösen perustaa - toivottavasti on ihan mukava projekti, eikä aiheuta turhaa närästystä :wink: .

Eli olen ko. SAABin toinen omistaja ja tähän menessä autoon on asennettu stage 1 softa, muuten olen puuhastellut auton kanssa tekemällä kaikki huollot itse. Tähän mennessä tehtyä:

- Normihuollot
- Takapään puslat
- Vaihteiston momenttituki
- Kaikki jarrut, myös käsijarru
- Apulaitehihna
- Pikku maalauksia ja silppua+sälää.

Ostin tuossa keväällä Saulin kamppiksesta Mitsun, koska löysin öljyä auton ilmaputkestä, siitä joka kiinnittyy kaasuläppäkoteloon, sittemmin viisastuneena vaikuttaa siltä, että kyseessä on huohotuksen öljyä, koska tarkistin Garrettin akselin välyksen pudottamalla downpipen, eikä sitä ollut.

No auto on kuitenkin puhditon, joko oikeasti, tai sitten kaipaan vaan lisää kyytejä - niin tai näin, isompi turbo on tarpeen :lol: .

Samaan aikaan kuitenkin sain ikäviä terveisiä DI-kasetilta vikakoodin muodossa, autossa tyhjäkäynti välillä vähän vaikeeta ja aaltoilevaa - en tiedä liittyykö tähän. Ihan kirsikkana kakun päällä noin 10.000km sitten vaihettu apulaitehihna porsii! Mahdollisia syitä about kolme, huono osa (marmorilta), väärä asennus tai joku jumittaa hihnalinjalla. Kts. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=151013

Nyt kuitenkin laitetaan näitä "kuntoon" ja homma lähtee käyntiin turbon vaihdolla. Otin Saulin kamppajasta Mitsun turbon lisäksi muunnossarjan ja kuningaskobran.

No,tämä tästä tällä erää. Kaikki vinkit turbon vaihtoon otetaan nöyränä vastaan - sekä tietysti kaikki kommentit! Voit kirjoitella tähän ketjuun tai YV-tavoittaa :)

Laitan tähän pari kuvaa DI-kasetista, murtunut muutamasta kohtaan ja olisko tuossa sisällä merkkejä ylikuumenemisesta - mene ja tiedä.

Nelospytyn tulpantutti murtunut:
Kuva

Sisällä komponenttien päällä "kiehahtanutta" hartsia tms?
Kuva

Huomenna jatketaan turbon irroittamisella! Lisää kuvia silloin.

EDIT: kuvat laitettu isommaksi.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: SAAB 9-5 2.3t MY2007 Garrett Mitsu swap ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja blair »

Varmaan voisi laittaa yhden kuvan itse potilaastakin:

Kuva
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Lehto
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 11:58
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: SAAB 9-5 2.3t MY2007 Garrett Mitsu swap ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Lehto »

ihmettelin juuri omassakin kasetissa tuota komponenttien päällä "kiehahtanutta" hartsia tms? normaaliako :?: Toistaiseksi kyllä toimii vielä. . . . jotenkin
9-3 Aero -01
LehtoPerformance@hotmail.com
Renkaat, ilmastointihuollot ja muut ropaamiset turun alueella :)
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: SAAB 9-5 2.3t MY2007 Garrett Mitsu swap ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja blair »

Saattaa olla ihan normaaliakin, kai, itse vain etsin tuolta jotain merkkejä hajoamisesta, kun kasetti ainakin vikakoodin mukaan on patskana.

Luin joltain jenkkifoorumilta, että tuolta pitää etsiä ylikuumenemisen merkkejä, jos esi,. ostaa käytettyä kassua. Noi voi olla, tai sitten ei.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: SAAB 9-5 2.3t MY2007 Garrett Mitsu swap ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja blair »

Vanha turbo purettu pois, vaikutti ehjältä. Akselissä välystä enempi kuin uudessa, mutta siivet ei ota kiinni turbiinikotelon seiniin.

Pakosarjan ja downpipen mutterit lähti irti todella helpostti, mutta turbossa kiinni olevat banjot oli tosi pahassa paikassa ja todella tiukassa! Sain parempia vääntöasemia irroittamalla turbon muuten, eli oli vesiputkien varassa ja hieman irti, jolloin sain sitä vähän väänneltyä, että jakoavain mahtui oikeisiin kohtiin. Katsotaan mitä tosta kasaamisesta tulee..

Onko ideoita miten turbon öljyäminen pitäisi tehdä, ennen kuin pulttaan kiinni?

Kobra vaihtuu samalla isoimpaan versioon:

Kuva

Kuva

Kuva

Huonomuistinen, niin merkkaan:
Kuva

Banjon irroitusta:
Kuva

Hain uuden sytkäkassun tänään, hinta oli 333€ ja paikka Mäkelän Auto, Järvenpää.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin