Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

pullasorsa kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti: On tämä harrastus, juuri kun yhdestä rojusta pääsee niin toinen tulee pihaan :saab:
Kuulostaa tutulle, mutta itse en vaan ole pääsyt yhdestäkään eroon, vaan tuli taas yksi lisää, että kiitosta vaan :lol: Tosin eipä noista mistään raski kyllä toistaiseksi luopuakkaan :D
Ollos hyvä! :lol: Pakko itsellä ottaa järki käteen noiden kanssa. Muuten tuo iso piha notkuisi nurkkia myöten näitä ja tekisi konkurssin toisen päälle.
Ei se kennon vaihto mikään tekemätön paikka ole. Aikaa voi mennä kun ekaa kertaa tekee, mutta johan sulla auto tallissa on, joten ei muuta kuin kalupakki auki ja ruuvaamaan. Pahimmat haasteet on löytää puhallinkotelon kiinnitysklipsit, muistaa lämmönsäätöläpän kiinnitys (älä riko sitä) ja löytää asento, jossa puhallinkotelo tulee pois paikoiltaan ja menee sinne takaisin.

Sitä paitsi aina kun autoprojektissa tekee pykälää hankalamman (tai vähintään sellaiseksi väitetyn) tempun kuin kertaakaan aikaisemmin, tulee siitä hyvä mieli :). Eli rohkeasti kimppuun vain.
Eka autoon tekemäni remontti oli juurikin tonnarin lämppärin kennon vaihto. Oikeastaan ainut vaikea homma on puhaltimen kotelon irrotus. Tuokin vaikeus johtuu kotelon koosta ja muodosta. Vähän aikaa kun pyörittelee, niin on suht simppeli homma kuitenkin.
Kiitos kannustuksesta. Lueskellut noista nyt lisää niin ehkäpä se ei sitten ole niin hurja homma, suosiolla voi tosin remonttiaikataulun omalla kohdalla kertoa kahdella tai jopa neljällä. Esimerkkinä aikoinaan termostaatin kanssa tuli tapeltua aikoinaan varmaan 2 viikkoa, aina kun sai asiaa etenemään tuli jotain uusia yllätyksiä. Sitten vielä kun autotalli oli sellainen autonmentävä homeloukku ja sijaitsi naapurikaupungissa niin siellä tuli käytyä aina hetken ihmettelemässä kerrallaan. Jos koettaisi kasata Iivarin eka suurinpiirtein kasaan niin voisi siirtyä pellin alle. Tallin kaapit ja lattiat on täynnä rompetta ja rojua. Miten porukka on saanut pidettyä näitä naruja käsissään. Kaikki mutterit pultit ja mikä menee mihinkin takaisin. Oma muisti on todella haperoinen tapaus joten olen kaikki pussittanut ja kirjoittanut päälle mihin menee. Silti tuntuu ruuveja ja pultteja jäävän AINA ylitse. Yleinen järjestys olisi varmaan jo kympin arvoinen kun siirtäisi samantien kaikki verhoilut ja penkit autotallin sivuvarastoon eikä jättäisi tuohon keskelle työtilaa :wink:

Miten tuo vuotokohta tuolla maton alla? Kuivatus? Irroitin tuon muovisen läpän tuolta kuskin jalkatilasta että ilma pääsisi vähän kiertämään, itse eristematot ovat nyt nippusiteillä nostettuna rattiin kiinni. Olisin nuo eristematot repinyt kaikki ulos tuolta, iltamyöhällä ei vain jaksanut alkaa setvimään mistä kiinni kun olivat tosi tiukassa. Onko ne kuinka tuolla polkimien takana?

Matkahuolto toi uuden syylärin. Sen asennus olisi ainakin to-do listalla :lol:
Kuva

Ja vararengas löytyi myös joka autosta puuttui. Nyt on mokoma laittaa kyytiin.
Kuva

Ratti odottelee postissa noutoa. Kyselin tuosta öljyvuodosta 9000-puolella. Kannentiivisteestä tuli siellä sanomista, alkaa olemaan niin itsestään selvää että kansi falskaa. En epäile sitä enään yhtään kaikkien oireiden jälkeen. Se menee vaihtoon ensimmäisenä koneen puolelle. Kertokaapa mitä kaikkea siihen kannattaa samalla uusia? Tiivisteen lisäksi mikä kaikki menee uusiksi? Pultit ainakin ja ja? Mitä muuta kannattaa huomioida? Mistä osat kannattaa hankkia että saa ihan tasokasta tavaraa? Motoshittiin en sekaannu enään näissä.

Illalla voisi koettaa vaivautua tuonne talliin tekemään jotain. 10/10 työpäivää takana ja tänään yksi vapaa. Tietenkin sataa vettä...
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

omaan ois tarkoitus kesälomien aikaan tuo kannentiiviste vaihtaa,ainakin tiiviste ja venavarren kumit ja ketjun meinasin samalla,pultit kans..kanteen en tiedä vielä mitä tarvitsee ennenkuin se on irti,ainakin oikaisu,loput näkee sitten. PCS:ltä saa varmasti kaikki mitä tarvitsee kun pirauttaa sinne.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

jannevillepetteri kirjoitti:omaan ois tarkoitus kesälomien aikaan tuo kannentiiviste vaihtaa,ainakin tiiviste ja venavarren kumit ja ketjun meinasin samalla,pultit kans..kanteen en tiedä vielä mitä tarvitsee ennenkuin se on irti,ainakin oikaisu,loput näkee sitten. PCS:ltä saa varmasti kaikki mitä tarvitsee kun pirauttaa sinne.
Oorrait kiitosta!

Nyt Iivarin pariin kun vapaa viikonloppu kahden kk jälkeen. Loma alkaa sitten ensi viikon perjantaina joten aion panostaa näihin laitoksiin aikaa kunnolla.

Lämppärin kenno vuotaa tavaraa ulos ihan mukavasti, uusi vuotokohta löytyi tuosta keskikonsolin ja kuskin jalkotilan välistä vaihdekepin kohdilta. Ihan märkä sieltä...
Pari havaintoa antavaa kuvaa... Huomatkaa lammikko tuolla välissä
Kuva Kuva Kuva Kuva

Sitten verhoilujen pariin tänään. Jäähdytän nahkapenkkihomman nyt sitten hetkeksi ainakin kiitos budjetin joka yllättäen hupeni kaikkeen muuhun tärkeämpään.

Hyllyn perältä löytyi Turtle Waxin tuollainen verhoilupuhdistusaine, hieman skeptinen olen ks merkkiä kohtaan huonojen kokemuksien vuoksi mutta päätinpä kokeilla. Penkit ja verhoilut tuli kannettua aurinkoon ja aloitettiin homma.

Lähdin kokeilemaan noihin niskatukiin joihin on ihmisten hiuksista jäänyt kivat kovettuneet skraidut.
Kuva

Idea pullon mukaan: Suihkuta vaahtoa, harjaa sienellä tai harjalla, kuivaa pehmeällä rätillä
Kuva Kuva

Lopputulema oli ihan positiivinen yllätys, otetaan uusi yritys vielä että saisi priiman. Olin alunperin mäntysuopaliuoksella liikkeellä :lol:
Kuva

Ja uskaltauduin lähteä kokeilemaan koko penkkiin, palaillaan astialle !
Kuva
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Tuli illemmalla nyt revittyä tuon pahimman takalokasuojan kaarilista irti. Kiinnikkeiden kohdilta tuo oli ihan mätä että ruuvarilla sai palasiksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Saako näihin enään sopivia korjauspeltejä? Vai miten tuon kanssa menetellä? Yksi vaihtoehto on etsiä uudet takalokasuojat, mutta sitä ennen pakko kysyä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Taitais niitä motonetiltä saada. Itekkin pitäis tilata uudet korjauspellit noihin takakehiin, kun hieman omassakin tonnarissa ruoste päässy kukoistamaan sieltä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

pullasorsa kirjoitti:Taitais niitä motonetiltä saada. Itekkin pitäis tilata uudet korjauspellit noihin takakehiin, kun hieman omassakin tonnarissa ruoste päässy kukoistamaan sieltä.
Mätänetistä tuli tilattua molemmat takakehät + lämppärin kenno. Onneksi nuo muut kaaret ovat tuohon nähden silmämääräisesti todella siistissä kunnossa. Selviää tarkemmin kun homma jatkuu seuraaviin tänään.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kuskin puolen etulokasuojan kaaren alta löytyi sitten suht tervettä peltiä lukuunottamatta yhtä reikää kiinnikkeiden välissä Itse lokasuojan maalissa kupruilua oli havaittavissa maalipinnassa ja sittenpä sinne sai reiän lyötyä...

Lähtökohta
Kuva Kuva

Hiomista
Kuva Kuva

Lopputulema..
Kuva
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Risto »

Vilho123 kirjoitti:
Voi hitto, eikö noita saa tilattua suomeen... :x
Nyt niitä saa Suomeenkin.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1021737
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Risto kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti:
Voi hitto, eikö noita saa tilattua suomeen... :x
Nyt niitä saa Suomeenkin.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1021737
Kiva sitten nyt kun on hommattu taakse muovinen tumma paneeli. Katsellaan.

Päivitellääs hieman, on kulunut aikaa viime kirjoituksesta. Eli takapään korjauspalat polttelee tuolla tallissa, samaten lämppärin kenno saapui samassa erässä.

Loma loppuu sopivasti nyt ensi tiistaina ja nyt taas päässyt jotenkin vauhtiin. Eli nyt on purettu tuolta paloseinät ja irroiteltu kaikki hilppeet edestä. Puhallinmoottorin kotelo olikin oma asiansa. Lopulta oli pakko ottaa kahdessa osassa ulos, tässä samassa murtui kiinnikeet jonka vuoksi sieltä meni osat 9624305 ja 9622655. Oli muutenkin jo aika haprettuneessa kunnossa.

Nyt on kenno esillä, kovin on märkänä koko kotelon seutu. Syyllinen siis löytyi.

Hieman fiilistelyä parin vuoden takaa :)
Kuva
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Tsemppiä kovasti sinneppäin. Luin tämän koko entisöintihistorian kun se silmiini osui ja voin vain kehua että kova ''draivi'' on kaverilla. Hienoa että on samanhenkisiä kohtalotovereita olemassa :) Viva La :saab:
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

TiskiJukka kirjoitti:Tsemppiä kovasti sinneppäin. Luin tämän koko entisöintihistorian kun se silmiini osui ja voin vain kehua että kova ''draivi'' on kaverilla. Hienoa että on samanhenkisiä kohtalotovereita olemassa :) Viva La :saab:
Kiitos paljon =) Tsemppiä tämän kanssa tarvitaan.. draivi on kova ja osaaminen joissain asioissa on mitä on ;-) Hyvä että hulluja on useampi!

Nyt on uusi kenno paikoillaan. HURRAA!!! Kuten todettu se onnistumisen tunne on ihan mieletön... Kuivain on pyörinyt tonnarissa nyt kohta viikon yötä päivää. Kuivunut jo aika hyvin tuo eristematto. Pientä kosteutta toki on ja vanhat töhnät valuvat vielä tuolta sisuksista. Samalla tuli putsattua tuo puhallinmoottorin ja kennon alueen pohja. Oli melkoisesti moskaa siellä, pelastinpa samalla kadonneet klipsit jotka hukkuivat kotelon irroituksessa. Myös oli tukossa tuo tyhjennysrööri josta nesteet pääsevät vuotamaan vex jos vuoto sattuu uudestaan kohdille.. Nyt pääsee vuotamaan
Kuva
Yllätyin miten vähän tuli sotkua kun nuo letkut vanhasta kennosta irroitin. Tulppaus tapahtui tavallisilla viinipullonkorkeilla.

Vanha kenno...
Kuva Kuva

Voi alkaa sisutaa kasaamaan taas paikoilleen pikkuhiljaa, odotellaan osia tuohon puhallinmoottoriin vielä. Delta-autosta menin tilaamaan (piti olla varastossa ja paskat.. tilausaika yli viikon Ruotsista ja tuon lafkan tuntien voidaan tuplata ellei jopa unohdeta koko tilausta :roll: )
Kuva

Pelottaa ihan perhanasti tuo moottorin puhallinkoteloineen saaminen paikoilleen, vaati jo niin paljon väkivaltaa saada se kahdessa osassa ulos. Vinkkejä kellään miten sen saa ehyenä takaisin?

Takaluukun koristelistan asennus paikoilleen on myös edessä. Ruostereikää on jonkun verta nyt hiottu ja vielä on työtä. Tarkoitus olisi heittää siihen väliin verkkoa ja lasikuitua kun jää tuonne listan alle, sitten kunnon suojaus (olkoot väliaikainen ratkaisu vain vai?) :oops: Persaukisen on paha teetättää pienempiäkin hommia peltisepällä. Veikkaan että sillä on hintaa jo noiden aloitettujen kaarien kanssa tarpeeksi :lol:
Kuva
Kuva

Uudet takakaaret ;-)
Kuva

Yleiskuvaa rojektista
Kuva
Kuva
Kuva

Olisi uusi rattikin asentamista vaille vanhan hilseilleen tilalle... nyt on sellainen kutina meneekö se suoriltaan sinne.. :roll:
Kuva

Nahkapenkit odottelis hakemista tuolla e-suomen läntisellä puolella, ei millään ole aikaan saanut. Nykyisin tuo matkahuolto on niiin kätevä :oops:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja jus »

Vilho123 kirjoitti:Pelottaa ihan perhanasti tuo moottorin puhallinkoteloineen saaminen paikoilleen, vaati jo niin paljon väkivaltaa saada se kahdessa osassa ulos. Vinkkejä kellään miten sen saa ehyenä takaisin?
Mikä siinä puhallinkotelon liikuttelussa erityisesti ahdisti? Imusarjako? Senhän saa tuosta pois tieltä avaamalla parit kannakkeiden ruuvit (kuva ei puhallinjumpasta, joten akvaarion etuseinä paikallaan):
Kuva
Pitää vaan muistaa tukkia/peittää imuputket, ettei kovin paljon ylimääräistä putoa sisään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

jus kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti:Pelottaa ihan perhanasti tuo moottorin puhallinkoteloineen saaminen paikoilleen, vaati jo niin paljon väkivaltaa saada se kahdessa osassa ulos. Vinkkejä kellään miten sen saa ehyenä takaisin?
Mikä siinä puhallinkotelon liikuttelussa erityisesti ahdisti? Imusarjako? Senhän saa tuosta pois tieltä avaamalla parit kannakkeiden ruuvit (kuva ei puhallinjumpasta, joten akvaarion etuseinä paikallaan):
Kuva
Pitää vaan muistaa tukkia/peittää imuputket, ettei kovin paljon ylimääräistä putoa sisään.
Dodi, siinähän tuo selvisi... Kiitos!
Kuva
Kuten manasin sitä perhanan Delta-autoa niin eipä ole osia kuulunut vieläkään. Huoh! Hauskinta että puhelimeen vastaus on kuin arpapeliä. Kerran lyötiin samantien luuri korvaan. Itseasiassa juuri tätä kirjoittaessa puhelimeen napsahti viesti että varaosat on noudettavissa. JES! :D Olen noita odotellessa siis puuhannut kaikkea muuta kivaa ->

Varapyöräkotelon puhdistus ja heitin suojat niskaan, pientä ruostetta löytyy sieltä
Kuva
Tuossa vedenpoistoreiän(?) vieressä näkyy aiemmin mainittu ruoste
Kuva
Voi sitä paskan määrää minkä sain kaavittua...
Kuva

Kuva

Ja sitten se suht mukavan kokoinen ruostereikä siinä paksin rekisterikilven ruuvin kohdalla on paikattu köyhän miehen mallilla eli lasikuidulla. Käsittely meni jotenkin näin, ruosteiden kaapimista pois, kerrokset rost converteriä reiän reunuksille molemmille puolille ja sitten lasikuitukerros päälle. Joidenkin kohdalla tämä nostattaa niskavilloja ja niin itsellänikin mutta katsotaan miten tuo tulee toimimaan. Seurantaa siis paaaaljon. Onneksi jää hyvin piiloon :x

Edelleen tuo kastelee tuolta kuskin jalkatilan sivulta vaihdekepin kohdilta mattoa. Olin vähän turhan hätäinen kasaamisen kanssa. Pitää antaa puhaltimen taas puhallella. Onneksi matossa on reikä jonka kautta pääsee ilma kiertämään. Eikä sitä nestettä nyt loputtomasti voi olla vaikka toisin uskoisi :mrgreen: . Ymmärrän nyt hyvin minne tämä on niitä jäähdytinnesteitä kadottanut... Vaikka kannentiiviste on todettu vaihtokelpoiseksi niin onhan se aina pienoinen helpotus!

Kuva
Takapenkki paikoillaan jo. Tottakai kuljettajan puolen ylempään tarkoitettu torxi meni vastakappaleen alempaan eli penkki on kuin liukumäki. Eikä siinä mitään, pyöreäksi meni koko torx samalla. P*RK*LE. Katsotaan jos tuon saisi irti jotenkin, meinaa puhti loppua kaikista vekottimista kun yritti porata uutta kierrettä.

Tämä kaveri joka paikkaa tonnarin jättämää aukkoa odottelee jo innolla pääsyä käsittelyyn...
Kuva

Palataan :)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mulla ois tohon ehjä takaluukku mutta tuntuu se 20e olevan kova hinta ehjäpeltisestä. Romulaan varmaan menee raadon mukana :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Dodi, vapaapäivien ratoksi tuli hiottua tuo lasikuitukerros ja maalattua. Enpä löytänyt muuta maalia kuin valkoinen :roll: Eiköhän tuo aja asiansa niin kauan kuin tarvitsee. Tänään tai huomenna koristepaneelin asennusta paikoilleen.

Kuva

Paskanen ja pölyinen pirssi :idea:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vastaa Viestiin