og900 PappaCombi 2.1

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Jatketaan tämän auton tarinaa siitä, mihin tuolla päästiin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8#p1018868

Tässä reilun neljän kuukauden aikana en ole ajamisen lisäksi tehnyt autolle juuri mitään. Huoltovihkoon on tullut ainoastaan kaksi merkintää:
-9.8.14 vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin, mittarilukema 343.600km
-24.9.14 vaihdettu ilmansuodatin, mittarilukema 345.250km

Lisäksi olen hävittänyt yhden pölykapselin jonnekin Haapajärvi-Kärsämäki-akselille ja irroittanut etusumuvalot. Repsikan puoleinen irtosi kätevästi harrastamalla lievää off-roadia :lol: ja kuljettajan puoleisen irroitin sitten hieman konventionaalisemmalla tavalla, eli käyttämällä työkaluja.

Viime viikolla sain naapurikunnasta käyttööni tallipaikan, joten nyt on hyvä ruveta laittamaan autoa kuntoon, kun ei tarvitse tehdä remonttia kerrostalon parkkipaikalla. Tarkoitus olisi laittaa tämä lähiaikoina siihen kuntoon, että katsastus menee läpi (viim. 4.11) ja että auto selviää ensi talven käyttöautona. Sitten kun tämä on jotenkin järkevässä kunnossa, voin ruveta kunnostamaan punaista 2d:tä.

Suurimmat ja kiireellisimmät vikakohteet:
-Pakoputki. Läpimätä takapönttö irtosi kuukausi takaperin, ja lisäksi välipöntön ja väliputken liitoksesta paistaa valo läpi. Eli siis katilta taaksepäin pitää laittaa kaikki uusiksi.
-Kytkin. Poljintuntuma oli jo ostaessa jotenkin kummallinen. Nyt liikkeellelähtö ilman jonkinlaista pomppimista alkaa olla jo melkeinpä mahdotonta, ja lisäksi kytkimestä kuuluu välillä kaikenlaisia mielenkiintoisia ääniä...
-Alusta. Ajettavuus on jotain aivan kamalaa: yli 70km/h vauhdissa ohjaus on erittäin levoton, ja pienikin tuulenpuuska heittelee autoa kuin paperilappusta. Viimeiseen pariin viikkoon en ole enää yksinkertaisesti uskaltanut ajaa tällä yli yhdeksääkymppiä. Raidetangonpäät tulivat ostaessa auton mukana, täytyy katsoa tarvitseeko jotain muutakin vaihtaa.
-Jäähdytysnesteen vaihto ja jäähdytysjärjestelmän puhdistus. Paisuntasäiliössä on paksua kahvin väristä tököttiä. Ilmeisesti kansipahvi on joskus palanut, minkä jäljiltä järjestelmään on jäänyt öljyä.
-Ruostevikaa löytyy, tosin ilmeisesti varsin kohtuullisesti. Ainakin kuskin penkin alapuolelle täytyy hitsata n. 15x15cm paikka, ja myöskin (vuosi sitten hitsattu) kuskinpuolen vetaritunneli näyttää hieman heikolta. Mahdollisesti myös jostain muualta löytyy reikiä.

Sitten kun nämä on laitettu kuntoon, voi alkaa keskittyä lievempiin vikoihin, kuten sisustasta kuuluviin nitinöihin, moottorin öljyvuotoihin, CE-valoa sytyttelevään lambdaan ym. ym.

Lopuksi muutama kuva, jotka on otettu heinäkuun alussa sen jälkeen kun olin käyttänyt kaksi päivää putsaamiseen ja kiilloittamiseen.

http://aijaa.com/RgFNwG
http://aijaa.com/sOEy0B
http://aijaa.com/bzo7bt
http://aijaa.com/gPnJLH

Otsikon "PappaCombi" ilmaus johtuu siitä, että erittäin monet 70+ ikäiset miehet katsovat tätä autoa pitkään ja ihaillen, ja auton edellisistä omistajista suurin osa on ollut wanhempaa ikäpolvea :D

Tässä kaikki tällä kertaa, kuulemiin...
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

(varoitus: viesti on ylipitkä ja se on kirjoitettu tajunnanvirtana)

No niin. Saab on nyt ollut puolitoista viikkoa telakalla.

Ensin ohjelmassa oli kytkinremontti. Sen tekemiseen menikin sitten ihan tuhottoman kauan, johtuen vastaan tulleista ongelmista, sekä minun laiskuudestani ja osaamattomuudestani.

Ensimmäinen ongelma oli paineasetelman kasaan puristamisessa. Kytkin ei sitä enää itse jaksanut kunnolla tehdä, joten yritin sorkkarautaa yms. hienosäätötyökaluja käyttäen saada vaijerin tungetuksi asetelman hampaiden väliin. Siitä ei tullut mitään, joten hirmuisen äheltämisen jälkeen totesin homman järjettömäksi. Seuraavana päivänä tulin tallille rälläkän kanssa, ja leikkelin asetelman hampaat poikki. Sama kait se on miten roskiin menevät osat irroittaa...

Rälläköinnin yhteydessä otettu kuva: http://aijaa.com/HHcdx5

Seuraava probleema oli saada kytkinakseli vedettyä pois paikoiltaan. Oli meinaan aika tiukassa. Ensin leikkelin 6mm paksuisesta lattaraudasta haarukan, jonka laitoin kytkinakselin päähän ruuvaamaani pulttiin, ja väänsin. Akseli pysyi paikoillaan, mutta lattarauta vääntyi mutkalle. Sitten löysin foorumilta kokeilemisen arvoisen idean, ja rakensin kuvanmukaisen työkalun: http://aijaa.com/1VX2ly

Tuon kun ruuvasi akselin päässä oleviin kierteisiin ja väänsi, niin akseli lopulta iloisesti paukahtaen lähti irti.

Sitten vielä piti hampaat irvessä vääntää kytkinputki irti työsylinteristä, niin kytkin olikin jo kohta purettu.

Kuvat uusista vs. vanhoista osista:
http://aijaa.com/d9m7lF
http://aijaa.com/eT8FgD
http://aijaa.com/aWJyZm
http://aijaa.com/EjNcpq

Seuraavaksi piti irroittaa silmälaakeri. Lopulta päädyin irroittamaan vauhtipyörän. Sivistetään yleisöä, ja kerrotaan että vauhtipyörän takana näyttää tuolta: http://aijaa.com/8NTe3n

Kuvassa näkyvä öljy on aikojen saatossa valunut venttiilikopan tiivisteestä. Pari kuukautta sitten vaihdoin koneeseen GM:n 5w-30 -öljyt, sen jälkeen moottoriöljyn vuodot ovat loppuneet.

Neljä päivää kestäneen purkuvaiheen jälkeen pääsin vihdoin aloittamaan kasaamisen. Silmälaakeri vauhtipyörään, vauhtipyörä paikoilleen, pultteihin kierrelukitetta ja pultit momenttiin. Paineasetelman sain puristettua kasaan laittamalla asetelman auton runkopalkin alle ja tunkkaamalla asetelman hampaita. Sitten roskalavalta löytynyt 5mm vaijeri väliin. Seuraavaksi paineasetelma, työsylinteri suojakumeineen ja painelaakeri nippusiteillä läjään: http://aijaa.com/EqMYpP

Sitten vain tuo paketti+kytkinlevy paikalleen, kytkinakseli takaisin sijoilleen ja pultteja kiinni. Helppo homma, ei voi mokata. Ei kun, kyllä voi... Yksi paineasetelman vauhtipyörään kiinnittävistä pulteista meni poikki. Ihan kuin olisi vääntänyt jotain muovailuvahan kappaletta. Pultin katkettua heittelin muutamia työkaluja seinään ja lähdin kotiin.

Seuraavana päivänä päätin ranettaa. Alkuperäisten kuuden muovailuvaha-pultin sijasta päätin käyttää viittä kunnollista pulttia kierrelukitteen kera. Ei todellakaan kiinnostanut enää ruveta purkamaan kytkintä ja poraamaan katkennutta pulttia vauhtipyörästä irti. Kyllä se siellä pysyy viidelläkin pultilla, ainakin toivottavasti :mrgreen:

Ilmaamista varten olin suhteilla hankkinut hienon lääkeruiskun. Ruiskussa on haarakappale ja hana, jolla voi ohjata nestettä kulkemaan ruiskussa ja letkuissa haluamallaan tavalla. Toinen letku ilmausnippaan ja toinen jarrunestesäiliöön. Sitten vain imee nestettä jarrunestesäiliöstä ja pumppaa sitä ilmausnipasta sisään, ja välillä laittaa lisää nestettä.

Ja lopulta, kuuden päivän jälkeen kytkin oli kasassa ja ilmattuna. Siispä koeajolle.

Aluksi kytkin toimi erittäin loistavasti. Sitten enää hyvin, ja lopulta erittäin huonosti. Sitten laitoin kytkinputken paremmin kiinni työsylinteriin, ettei nesteet valu liitoksesta ulos :roll:

Saatuani jarrunestevuodon loppumaan, huomasin seuraavan nestevuodon: pissapojan nesteet valuvat pitkin lattiaa. Takaiskuventtiili/t-haara oli hajonnut. Seuraavana päivänä kävin investoimassa uuteen (3,90€ Motonet) ja vuoto loppui.

Uudella koeajolla kytkin toimi moitteettomasti. Ongelmat olivat nyt vaihtuneet: Liikkeelle lähtiessä kone meinasi tukehtua ja muutenkin meno oli aika tukkoista. Mittauksen perusteella lambda-anturi oli nyt lopullisesti sanonut sopimuksensa irti, eli anturi antoi koko ajan samaa 526mV jännitettä.

Tänään (tai siis eilen...) kävin ostamassa uuden lambdan. Vaihtaminen oli helppoa, eli keula ilmaan, anturi irti ja uusi anturi paikoilleen.

Uusi ja vanha anturi vierekkäin, saa arvata kumpi on vanha ja kumpi uusi. Oikein arvanneille mainetta ja kunniaa, väärin arvanneille vain mainetta... http://aijaa.com/BaTgz9

Käyntihäiriön syytä etsiessä huomasin myös virranjakajan kannen ja pyörijän olevan melko kuluneita, joten vaihdoin myös ne, kun kaukaa viisaasti olin hankkinut ylimääräiset varastoon. Ilmamassamittari tulikin jo puhdistettua samalla kun purin ilmansuodatinhässäkän kytkinremontin tieltä.

23-vuotispäivänsä kunniaksi Saab ei enää keksinyt mitään lisäharmeja, joten nyt se vihdoinkin on ajokunnossa.

Viikonloppuna on tarkoitus yrittää vaihtaa pakoputki. Mitähän kaikkia hankaluuksia siinä tulee vastaan? En halua tietää :o
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Kytkinremppa on omassa 2.1:ssä kans odottamassa.
Vasta painelaakeri vinkuu, ei muita oireita. :(
Kohtalotoveri siis täällä, katsotaan miten minulla onnistuu.
Vielä on suunnitteluasteella. :roll: Konepelti on jo auton katolla.....he
Olen joskus "nuoruudessa" ollut mukana kun on rempattu kytkin.
Kiva saada lukea onnistumisista. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ny onkin jännä kuulla loppuuko Check Enginen syttyminen kuuman moottorin seistessä tyhjäkäynnillä. Eli olinko oikeassa vai en :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

tUrpoEinari kirjoitti:Konepelti on jo auton katolla.....he
Tästä pitikin tuossa romaanissa mainita, että ohjeiden vastaisesti en irroittanut konepeltiä kytkinremppaa tehdessä. Missään vaiheessa se ei ollut vähääkään tiellä.

Toisaalta, minä olenkin kääpiö ja mahdun työskentelemään ahtaassakin paikassa :roll:
Rattivaihde kirjoitti:Ny onkin jännä kuulla loppuuko Check Enginen syttyminen kuuman moottorin seistessä tyhjäkäynnillä. Eli olinko oikeassa vai en :D
Ilmeisesti loppui, tai ainakaan valo ei viimeisellä testiajolla syttynyt eräällä 40km/h alueella, jossa se aina ennen on syttynyt :)
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^No tuokin kyllä viittaa lambdan suuntaan, ei se mulla nimittäin liikkeellä ollessa syttynyt oikein ikänä, korkeintaan pitkän liikennevaloseisonnan jälkeen jälkijättöisesti (sammuakseen nopeasti).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

^Noin se oli aluksi minunkin käytössäni, mutta tässä syksyn aikana valo on ruvennut syttymään myös keskusta-ajossa tms. köröttelyssä. Sitten kun antoi kunnolla kaasua niin valo sammui.

Nyt ei ole enää valo palanut lambdan vaihdon jälkeen.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: og900 PappaCombi 2.1

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Pakoputkilo vaihdettu. Helpoimmaksi osoittautui irrottaa putkisto kerralla kokonaan ja pistellä sitten rälläkällä palasiksi. Alkuperäinen suunnitelma oli vaihtaa putkisto katilta taaksepäin, mutta myös etuputkessa oli reikä, joten sekin tuli vaihdettua. Etuputki oli Motonetissä tilaustavaraa.

Katalysaattorin pultit olivat ruostuneet muodottomiksi möykyiksi, joten niiden avaamisessa tarvittiin mm. rälläkkää, vasaraa ja kirosanoja. Asennus oli sitten helpompaa, tosin katin etulaippa tuli ranetettua, eli se on ruma mutta toimiva. (laippa rakenneltu kahdesta vanhan laipan palasesta ja liitos tiivistetty kauhealla määrällä pakoputken asennustahnaa)

Vanha putkisto oli aivan laho.

Eilisellä testiajolla Pälkäneelle ja takaisin totesin a.) Check Enginen syttyvän muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ja sammuvan muutaman sadan metrin ajamisen jälkeen, ja b.) tarvitsevani uudet pyyhkijänsulat, koska edelliset eivät pyyhkineet kunnolla ja valaisemattomalla tiellä näkyvyyttä oli sen verran, että juuri ja juuri pysyin tiellä. Muuten kyyti oli mukavaa ja hiljaista.

Tänään sitten vaihdoin pyyhkijänsulat ja menin katsastukseen. Etukäteen oletin hylkäyksen tulevan ruosteisesta vetaritunnelista, parista ruostereiästä, ohjauksessa olevasta välyksestä sekä jostain sellaisesta viasta, josta minulla ei ole ollut aavistustakaan.

Toisin kävi, eli hylkäys tuli ainoastaan mädäntyneestä kuskinpuoleisesta vetaritunnelista. Muuta valittamisen aihetta ei löytynyt. Ajoaikaa 3.12 saakka.

Katsastuslappu skannattuna: http://aijaa.com/MNolzS
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Vastaa Viestiin