Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Jos mieltäsi askarruttaa, että kuinka voin tehdä itse. Yritän vastailla mahdollisimman maanläheisesti tee se itse :saab: isteille
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuinka teen läpimädästä lokarista uuden veroisen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Vaihtamalla paranee, vaikka en viisastelufoorumiksi tätä kyllä aikonutkaan, vaan auttamista varten
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oven tai peräluukun pintapelti on taitettu sisäpellin päälle ja kittiä saumaan.
Yleinen ruostumispaikka esimerkiksi ng900:ssa, saako tuota järkevällä työmäärällä oikeesti ruosteettomaksi ja ettei kupli vuoden päästä uudestaan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Kyllä sen saa kohtuu hyvin kestämään mutta on isotöinen käännellä nuo pellin saumat auki..


Sent from my iPhone using Tapatalk
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin varmaan onkin ja sen avaamisen jälkeen miten saa ruosteet poistettua ja jatkosuojattua jos ei erottele toisistaan pinta ja sisäpeltiä kokonaan kun se ruoste on kuitenkiun ryöminy eri pinnoille. Prosessi ja materiaaliohjeita ?
Oikeastaan tuo käänteleminen jo poissulkee järkevän työmäärän. Upotus pelkistävään liemeen ?
Taitaa käytännössä mennä niin että päältä rapsitaan irtonaiset ja maalataan sekä sisäpuolelle lotrataaan kotelosuojaa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Työmäärään nähden tosiaan järjetöntä, koska tällä hetkellä saatavilla noita raakaovia noin 150e/kpl ja ovien ulkopellit hintaan 80e/kpl. Ulkopelti pitänee tosin käännellä sisäpuolen päälle joka tapauksessa, mutta ainakin pari työvaihetta vähemmän silti. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Ainoa kestävä vaihtoehto lienee vaihtaa korjauspala, jos vanhasta pellistä ei saa pois kaikkia ruosteita. Jos pellit saa puhtaaksi ruosteista, sekä runko-osa että taitettava peltiosa tulee käsitellä happomaalilla, vaikka pistehitsien kohdalta maalit tuleekin palamaan pois. Hitsauksen jälkeen uusitaan happokäsittely vaurioituneelle osalle. Kotelon sisäpuoli uitetaan kotelosuoja-aineen ja tinnerin blandilla suhteessa 50%/50%, tällä varmistetaan aineen tunkeuma hankaliin suojaamattomiin hitsattuihin kohtiin. Happomaalin päälle ei maalata suoraan pintaväriä, väliin eristekerros, esim.hiontaväri ennen pintamaalia. Tuota tehtaalla käytettyä kittiä en itse suosi, koska se estää kondenssikosteuden pois haihtumisen kotelorakenteista.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja tturku »

hyviä vinkkejä, taitaa nm. suddingtonilla olla jonkun verran kokemusta korjauksista ja ammattitaitoa.

Itseä kiinnostaa myös eri aineet ja niiden käyttökelpoisuus. Itse olen pelkästään 1k maaleja käyttänyt.

sinkki pohjamaalia zink tjsp. kelta musta purkki.
Sitten jossain vaiheessa oli 1k happopohjamaalina Upol 22 tjsp. Puna hopea purkki. Kumpaakin ostettu fixus liikkeestä aikanaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Kilikolipulloissa on nykyään niin laaja kirjo, ettei ikinä tiedä miten maalit reagoivat keskenään. Tästä syystä en pidä kyseistä menetelmää kestävänä ratkaisuna, nopeaa ja vaivatonta kylläkin :wink: Nykyään saa jo alle 20€ sijoituksella pienen 100mm säiliöllä olevan maaliruiskun, joka siis vastaa tuota kilikolipulloa, mutta niin viuhka, maalimäärä, kuin painekkin on säädettävissä. Miinuksena nämä tarvitsee ilmaa->kompressorin sekä puhdistuksen käytön jälkeen. Etenkin metallimassojen ruiskutuksessa on sävyn suhteen paljonkin vaikutusta ruiskutettavalla paineella ja massan viskositeetillä. Kovalla paineella ruiskutettaessa metallilastut jäävät ns.pystyyn, eivätkä käänny lappeelleen, kuten kuuluisi. Mutta se tieteestä tällä kertaa... Myös Preval Sprayer on toimiva keksintö pieniin maalauksiin, eikä vaadi kompressoria kaverikseen. Ammattilaisuuteen en ota kantaa, mutta kai jotain on tehty oikein, kun useita tuotoksia on ollut näytillä aina pääsiäisen tienoilla Helsingin messukeskuksessa.
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Ruosteenestoon suosittelen oikeastaan vaan happomaaleja, jotkut tykkää käyttää myös epoksipohjaisia maaleja. Itse olen käyttänyt epoksia pelkästään lasikuidulle, enkä siis siksi osaa kertoa omia kokemuksia tästä ruosteen estoon. Happomaaleja on usealtakin eri valmistajalta, tunnetuin ja käytetyin lienee PPG D831, eli unikka. PPG vaatii hieman enemmän tarkkuutta olosuhteisiin ja ilmankosteuteen, kun esim.Trotonin vastaava tuote, joka ei ole niin ronkeli olosuhteista. Räntäsateessa tai pakkasella tuskin tätäkään kannattaa kokeilla :mrgreen:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensähän sitä juuri nyt tehdäänkin peltitöitä, jäätävää tihkua sekä tuulta, lokarinkaaren hitsaus on nyt makeimmillaan :lol:
heinälatoon siten vähän perää että saa kilikoli pullosta sprayta ja koska on kylmä niin unohdetaan ne pohjamaalit ja vedetään pintaväri ns märkää märälle tyyliin. ja sitten ensi viikolla leimalle. :D
on se kumma että heinäkuun helteillä ei ollut aikaa moiseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
nupi
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 19:59
Paikkakunta: Panelia

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja nupi »

kertokaas miten saa vanhan massan ja kotelosuoja aineen helposti pois.
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Tuo massan poisto lienee se kaikkein epäkiitollisin homma koritöissä. Tähän on onneksi tullut viimevuosina helpotusta myös yksityishenkilöille myytävillä soodapuhallus kannuilla. Tämä vaatii silti hermoja ja kärsivällisyyttä, koska homma on erittäin hidasta. Paksut kerrokset kannattanee silti poistaa kuumailmapuhallinta ja teräslastaa käyttäen, ennen puhallusta. Koteloista, kotelosuoja-aineiden poisto lienee jokseenkin mahdotonta toteuttaa järkevästi.
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Morjens,

Ensinnäkin kiitos topikin aloittaneelle. Tämmöisistä vinkeistä on varmasti monelle hyötyä.

Mullakin olisi kysymys. Kyse on satkun lattioista. Kuorin tehtaan bitumit pois ja alta paljastui pientä ruostetta (ks. kuvat). Piirtelin vähän kynällä alueita, jotka ajattelin uusia. Mutta miten käsittelen nuo muut alueet? Ei viitsisi koko lattioita uusia, kun ne on aivan kovat. Pientä ruostesyöpymää kylläkin. Riittääkö hionta(millä kannattaa hioa?), joku happomaali päälle, ja mitä sen päälle? Vai happokäsittelyä vai mitä?

Kuvat:

https://www.dropbox.com/sh/im34jzxic2h7 ... szeha?dl=0
Saabiton mies since 7/2022
Vastaa Viestiin