Saab 9000 Jubileum -98 (Aero-looker)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Saab 9000 Jubileum -98 (Aero-looker)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Useamman kerran jo harkinnut topicin aloittamista kyseisestä kulkineesta, mutta aina on jäänyt toteuttamatta. Kuvia ei välttämättä ihan heti tule, mutta tulen ainakin näihin alun viesteihin niitä lisäämään kunhan jaksan kuvakoon muuntaa foorumille kelpaavaksi. Otsikkokin saattaa muuttua, sillä tämä nykyinen on hetken mielijohteesta keksitt. Jotkut saattavatkin olla tietoisia auton eri vaiheista viimeisen vuoden ajalta, mutta nyt ajattelin ihan näin julkisesti tännekin kirjoitella.

Onhan siitä jo tovi kun aloin harkitsemaan tonnarin hankkimmista alle. Alkuun toki seurasin hintoja ja tarjontaa, mutta sitten tein päätöksen ja Aerotonnaria lähdettiin etsimään. Nettiautoa ja blocketia selattiinkin ahkerasti ja silloin tällöin muutama ehdokas tulikin eteen. Kuitenkin nämä itseäni kiinnostaneet olivat sen verran haluttuja laitteita, että olin jatkuvasti askeleen muita jäljessä. Tämän vuoksi päätin hieman höllentää kriteereitä. Ei tarvinnut enää olla Aero, mutta ahdettu B234 ja nahkasisusta ym. varusteita oli kuitenkin pakko löytyä.

Lopulta silmiini osui Helsingissi jobbarilla myyynnissä oleva Saab 9000 CSE. Myynti-ilmoitksen parempi tarkastelu paljasti myös, että kyseessä on ns. A50/jubilee. -97 piti tietääkseni olla 9000 viimeinen vuosi, mutta valmistutta jatkettiin kuitenkin vielä -98. Mallin tuomia etuja on runsas varustelutaso sekä Aeroistakin löytyvät puskurit ja helmat. Tässä vaiheessa soittotiedustelua myyjälle, joka kertoi autosta yhtä ja toista. Kulkupuolikin on kunnossa ja myyjän mielestä voimaa on enemmän kuin alunperin. Tässä vaiheessa ostopäätös oli jo lähes tehty, joten kaverin kyytiin ja Saabin nokka kohti Helsinkiä.

Perille päästiin yhden harhaanajon jälkeen ja hieman "liikkeen" pihaan ajaessa hirvitti, että mitä siellä odottaa. Ei siis ulkoisesti ollut kovinkaan kaksinen piha rakennuksineen. Auto kuitenkin näytti olevan kuvia vastaavassa kunnossa ja kaverin kanssa kierreltiin auton ulkona ja paria yksityiskohtia (lommoja) huomioitiin. Kuitenkin muutoin kunnossa olevaksi peliksi päällisin puolin todettiin, joten seuraavaksi sisätilat tarkasteluun. Eipä sieltäkään mitään kummoista löytynyt. Konepelti auki ja ensin huomioin toki "kuulumattomat" osat, eli magneettiventtiili letkuineen. Tämähän tosin oli vain plussaa.

Tämän jälkeen jäljellä olikin eniten ostopäätökseen vaikuttaa tekijä eli koeajo. Saan avaimet käteeni ja valmistaudun käynnistämään autoa tottuneesti painamalla kytkinpolkimen alas - ja sinnehän se jäi. Myyjää hakemaan sisältä ihmettelemään tapahtunutta. Hetki pähkäiltiin ja pumpattiin poljinta ja ilmattiin ja pumpattiin poljinta. Hiljalleen kytkinpoljin virkosi, joten päästiin koeajolle. Tässä vaiheessa kello tosin oli arkipäivänä lähes kolme, mutta jonkinlainen koeajo ruuhkan keskellä saatiin ajettua. Kuitenkaan täyttä varmuutta myyjän puhumista tehoista ei saatu.

Sen verran vakuutti kuitenkin koeajolla, että ostopäätös varmistui, joten alkoi rahojen lyöminen tiskiin ja papereiden täyttö. Pyynti oli suht korkea, mutta sain lommojen ja kytkinongelman takia tiputettua hintaa reilusti. Jäljellä oli siis enää vain ~250km matkaa kotiin ja annoin satkun avaimet kaverille. Sen verran oli ruuhkaa neljän korvilla, että moottoritielläkin ajeltiin max. 60km/h useamman kilometrin. Tämä oli minulle ja varmasti myös mukana olleelle kaverille uusi kokemus. Liikenne kuitenkin hälveni Helsingin jäädessä kauemmmas taakse ja Karnaisten tunnelissa uskalsinkin kokeilla survaista kaasupolkimen ensimmäistä kertaa kunnolla lattiaan. Hetken auto mietti, mutta sitten lähdettiin ja reippaammin mitä alkuuperäiset 170hv jaksaisi tällaista autoa kuljettaa. Persdyno sanoi, että +200 on varmasti.

Muutoin kotimatka meni molemmilta autokunnilta hyvin ja olin tässä vaiheessa vielä onnellinen tonnarin omistaja.

Kuva
Tankkaustauko paluumatkalla.

Kuva
Kotipihassa vastapestynä
Viimeksi muokannut haffu, Pe Helmi 20, 2015 16:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Heti alkuun perehdyttiin tuohon pohjaan jääneeseen kytkimeen sen verran, että pääsylinterin tiivisteet vaihdettiin. Tämän jälkeen kytkipoljinkin alkoi toimimaan pääsääntöisesti oikein. Mitään kummoista ei kuitenkaan tarvinnut tehdä kunnes osittain omaa huolimattomuuttani vaihdoin ripeämmässä kiihdytyksessä 3. -> 2. eli täysin väärän pykälän. Kuului pahaenteinen pamaus ja varovaisesti koitin laittaa 4. vaihdetta pesään. Sinne se meni suht normaalisti, mutta myöhemmin 2. vaihde osottautui ottaneen sen verran kipeää, että tietyissä tilanteissa pudotti pykälän pois.

Pitihän tuo korjata ja hommasin tilalle vastaavan FM57 101 -vaihteiston, jonka tuolloin vaihdatin U:gissa M. Liuskalla. Vaihto onnistui ihan aikataulun mukaisesti ilman sen kummempia. Samalla vaihdettiin kytkimeen kaikki muut osat paitsi työsylinteri. Syitä tähän oli kaksikin. 1) Kyseistä työsylinteriä oli heikosti saatavilla ja 2) varallisuus ei paljoa olisi enää pystynyt joustamaan tähän. Jälkikäteen ajateltuna tyhmä päätös, mutta vanha työsylinteri vaikutti kuitenkin ihan ehyeltä.

Jälleen jatkettiin ajeluita, mutta alusta asti huomio oli kiinnittynyt varsin erikoiseen ahtopaineiden käyttäytymiseen. Juurikaan mitään ei alle 3000rpm tapahtunut, mutta sen jälkeen ahtoja oli 1.1bar verran, joten kulkua kuitenkin piisasi. Ja kun vakio T25 siellä painetta oli tuottaassa, aiheutti käytös ihmetystä. Sellaisenaan tämä käytettiinkin penkissä kun varasijalta pääsin tuonne kesän 2013 penkitystapahtumaan osallistumaan. Tuloksesta olin jopa hieman yllättynyt kun tonnari iski rullilta paperiin lukemat 247hp ja 361Nm. Ihan kelpo tulos alkujaan matalapaineiselta ilman sen kummempia rautamuutoksia. Tuli siis ihan oikeasti todistettua ne myyjän puhelemat kuvitelmat normaalia reippaammista tehoista todeksi.

Kuva
Penkissä valmiina mittaukseen

Kuva
Mustaa valkoisella. 247hp ja 361Nm

No pitkään ei sinänsä oltu päästy edellisestä vaihteiston vaihdosta, kun edellisen toisinto tapahtui. Tuolloin oikeasti jo aloin ihmettelemään tarkemmin tapahtumaketjua ja lopullinen syytös osuukin väljistyneisiin moottoripaketin tuentoihin. Näin ollen tilaukseen lähti uudet hydrauliset moottorintuet, powerflexin uretaanipuslat momenttitukeen ja vaihteistoon. Ja kun etupäässä oli huomattu alatukivarren taaemman puslan väljistyneen, hommattiin uudet powerflexin puslat myös alustaan. Auton käytös parani uskomattomasti ja moottorin heiluminenkin loppui. Tässä vaiheessa oltiin kuitenkin syksyssä ja katsastusaikakin oli lähestymässä.

Syksyllä sain aiemman harrasteauton myytyä/vaihdettua pois ja syksyllä ajelinkin tuon syksyn vaihdossa tulleella bemarilla. Marraskuussa kuitenkin alkoi kelit olemaan sellaiset, että talvirenkaat olivat kuitenkin paremat alla ja vaihdoin takaisin tonnariin, johon kävinkin hakemmassa uudet renkaat keväällä ostamilleni Barzettan vanteille. Eräänä marraskuisena yönä oltiinkin palaamassa palokunnan jouluruokailusta, kun tien oikealta puolelta eteen loikkasi kauris. Väistön ollessa mahdoton hyppäsin jarrun päälle, mutta niin vain törmäys tapahtui vasempaan etukulmaan. Tämän seurauksena umpio, maski ja konepelti vaurioituivat. Kauriin kunnosta ei tietoa, sillä jatkoi ojan pohjalta metsään.

Kuva
Barzettat alla nastagummien kera.

Kuva
Kauriskolarin aiheuttammat vauriot.

Viimeinen katsastuspäivä oli käsillä ja olin vaihtanut umpion toiseen, mutta muutoin vein auton konttorille suoraan ajosta. Hylsy sieltä tuli, mutta viat olivat kuitenkin suht pieniä. Vasemman ajovalon suuntaus liian ylös, takakallistuksenvakaajan kiinnitys välyksellinen ja vasemman puolen seisontajarru tehoton. Nämä viat oli tarkoitus laittaa kuntoon, mutta sitten alkoi taasen lämpötilojen kylmetessä kytkinmurheet. Aikani pelasin ja pumppailin poljinta kunnes en enää saanut heräteltyä. Totesin helpommaksi ottaa tuolloin bemarin takaisin ajoon ja hakea siihen talvirenkaat. Tonnari siis jäi seisontaan pihalle.

Kesäpäiville olin kuitenkin ilmoittautunut, jonne ei kuitenkaan kehdannut bemarin kanssa tulla, joten alkoi tonnarin herättely. Lämpötilan ollessa reippaasti plussan puolella kytkinkin toimi taas normaalisti. Sitten alkoi paneutuminen aiemmin saatuihin vikakohtiin. Takavakaajan puslatkin vaihtuivat powerflexin tuotteisiin. Vaihdon jälleen toisen umpion tilalle ja seisontajarrua heräteltiin. Varasin ajan konttorille ja muutoin kaikki oli ok, mutta seisontajarru oli edelleen liian heikko. Vasemman ajovalon kuviokin oli edelleen taivaissa, mutta tällä kertaa se säädettiin oikealle korkeudelle. Kuitenkin kotiin jatkamaan seisontajarrun elvytystä ja seuraavana päivänä oli niukin naukin riittävästi voimaa katsastuksen läpäisyyn. Uudet satulat siis pitää laittaa tilaukseen.
Viimeksi muokannut haffu, Ke Heinä 16, 2014 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kesäpäivätkin siis sain viettää tonnarin kanssa ja sen jälkeen ehdin kuukauden ajella kunnes taas alkoi vastustamaan. Tiistaiaamuna olin tulossa töistä yövuoron jälkeen kotiin, kun matka keskeytyi. Olin valoissa pysähtyneenä odottelemmassa valojen vaihtumista ja tein normaalin, suht ripeän kiihdytyksen. Tämän jälkeen toinen pykälä sisään, kytkin ylös ja kaasupoljinta alemmas - kuului laatikon viimeinen pamaus. Sen verran kova pamaus ja täräytys oli, että tunsi voimansiirrosta jonkin pettäneen. Tämä varmistuikin kokeilemalla kaikki pykälät läpi, eikä vetoa löytynyt. Auto tien sivuun ja hinurilla kotiin.

Kuva
Vaijeri kiinni ja tonnari lavetille.

Aiemmalla viikolla olinkin viettänyt muutaman päivän auton kimpussa. Ensin tiistaina vaihtui alkuperäinen soitin hieman tuoreempaan. Tämän jälkeen keskiviikkona aloin putsaamaan viime syksynä hankkimia Aeron penkkejä, jotka sainkin torstaina aamupäivällä asennetuksi autoon. Tuolloin LR olikin kysellyt sopivia päiviä auton vahaamiselle, jonka hän suoritti perjantaina. 9h oli LR puuhastellut auton ympärillä myllyttäen ja vahaten auton.

Kuva
Tällaiset lepakot pitäisi putsata.

Kuva
Hantin penkki ennen pesua.

Kuva
Kuljettajan penkki ennen pesua.

Kuva
Hantin penkki pesun jälkeen.

Kuva
Kuskin jakkara pesun jäljiltä.

Kuva
Ja penkit paikoilleen.

Kuva
Yleiskuva nykilmeestä ja kiillosta.

Ollaankin siis nykypäivässä. Auto seisoo kotipihassa odottaen korvaavaa laatikkoa (FM 57 001) ja samalla vaihdetaan jälleen kerran uudet kytkinosat. Tällä kertaa tilalle tuleekin 240mm levy, jonka selvittelyni jälkeen pitäisi tuonne kyllä sopia. Painesetelma ja vauhtipyörä on tässä sitä isompaa mallia. Jo viime kesänä piti tämä levy tulla, mutta alkuperäinen 228mm sinne taisi kuitenkin eksyä. Alustaakin pitäisi saada parilla sentillä madallettua ym. puuhastelua tehdä.
Viimeksi muokannut haffu, Ke Heinä 16, 2014 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Moi. Mukava lukea tarinaa tonnaristasi. Pisti silmään että vaihdoit moottorin ja vaihteiston tuet. Mistä tilasit ja tulilo hintoihinsa? Itselläni sama jumppa edessä.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Momenttituen puslat ostin ebayn kautta briteistä ja maksoivat 56€, vaihteiston pusla taasen tuli Pro-Carservicen kautta ja hintaa silläkin muistaakseni hieman yli 50€. Moottorin hydrauliset tuet ostin paikalliselta AD-varaosaliikkeeltä ja maksoivat yhteensä muistaakseni 300€. Valmistaja näille hydraulituille oli Lemförder.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Tosta kytkinhommasta sen verran, että aeron alkuperäinen kytkin on siis 240mm asetelma mutta levy on 228mm joka kestää 450nm väännöt ..joten siinä on sulla jo isompi kytkinlevy . Viisaimmat voi kyllä olla erimieltä mut tällästä mä olen kuullut 8)
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aeron alkuperäinen on 240mm sekä levy että asetelma. Omat hilut luisti 500Nm jälkeen, 450Nm on ihan hyvä raja vakiolle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Juurikin noin kuten G-mies sen totesi. Aerossa siis on 240mm levy. Ainakin myös 2.3 FPT ollut samaa ja kaiketi myös 2.0 FPT. LPT-malleissa sitten tätä 228mm levyllä olevaa ja vanhemmissa 2.0 LPT:ssä ja vapareissa myös 215mm kytkinlevyllä olevia. Ja paineasetelmahan tässä pitäisi kuitenkin olla sama kuin tuossa 240mm kytkinlevyllä olevassa. 8)

Tokihan tuota olisi voinut samalla laittaa vaikka SRE-kytkimen, mutta sen verran tyyris kuitenkin ja tuo vakio 240mm pitäisi kuitenkin kestää sen verran, mitä tästä olisi vielä tarkoitus kutitella ulos. Valitettavasti vain ahdin on ensimmäinen ahdistava tekijä ennen lisätehojen ottamista. Alkuperäisen tuplaamisen olisi jo erittäin tyytyväinen, mutta jo ihan 3:lla alkava lukeama olisi ihan siedettävä.

Tuo 240mm kytkin ja takasatulat tulivatkin nyt tilattua neobrosilta. Saa siis nähdä miten käy, pääseekö tonnaritapaamiseen vaiko ei.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ja unohtuihan toki mainita, että päästöt oli pielessä tuolloin joulukuussa kun konttorilla kävin. Ja kun tilauksesta, käynnistyi silloin mossemiehen dp-kimppa tonnariin ja sellainen tuli tilattua. Kuten myös myöhemmin asennettua autoon. Nyt on sitte tuplajoustot putkistossa, kun on dp:n ja katin välissä jousto ja katin jälkeisessä suorassa osassa jousto. Alkuperäisessä putkessa kun tuo suora osa, jossa joustokin on, oli syypää päästöjen virheellisyyteen, piti tämäkin osa uusia. Uusi alkuperäismallinen pätkä väliin ja hyvin toimii. Catback tuohon varmaankin tulee kuitenkin hankittua. Jos sellainen vaikka mossemiehen pajalta joskus valmimstuisi. 8)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Vaihdelaatikon vaihtotyö aloitettu purkamalla kaikkea "ylimääräistä" pois edestä. Korvaava laatikkokin tuli noudettua rahtifirman varastosta, joten ainoa este tällä hetkellä tonnaritapaamiseen pääsyn edessä on kytkimen saapumisaikataulu. Viime viikon puolella laitoin neobrosille tilauksen menemään tuosta kytkimestä. Ajatus olisi kyllä ollut vaihtaa samalla myös kytkinlinjat uusiin, mutta speedpartsin väki on vielä tämän viikon lomalla, joten ei tähän hommaan ainakaan saatu vielä teräspunoksella varustettua versiota.

Rempan tiimellyksessä huomasin myös, että takaoven kahvasta puuttuu kenties jokin osa, sillä terävämmän nypäyksen jälkeen kahvaan irtosi etuosastaan ovesta. LR kyllä oli tämän huomannut jo autoa puunatessa ja mainitsinkin asiasta, mutta eihän sitä tuolla hetkellä muistanut.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ja niinhän se laatikko irtosi paikoiltaan. Kytkinlevy paineasetelmineenkin saapui tänään, joten seuraavaksi pääseekin kasailemaan takaisin paikoilleen. Laatikko antautui mielestäni erikoisesta paikasta, nimittäin perästä. Tasauspyörästön ratas oli saanut tarpeekseen ja päätti lähteä etsimään parempia paikkoja. Ratas löytyi kahtena osana, joista toinen perän kuoren päältä ja toinen nyt kytkinkotelon sisältä. Toki tämä ratas oli tuolla kytkinkotelon sisällä pyörinyt ja mm. painelaakeri oli aivan päreinä. Paineasetelman pinnassakin pieniä naarmuja, mutta ei käyttöä estävää.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei se perän antautuminen nyt niin outoa ole, ne pikkurattaat sieltä menee yleensä ja hajottaa mennessään laatikon kuoret. Tästä syystä niitä lukkoja sinne laitellaan, jos haluaa yhden kohdan eliminoida.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuollaista lukkoa kyllä olen toisinaan miettinyt, mutta eipä ole vielä konkretisoitunut sen hankkiminen. Hintaakin kyllä on sen verran, että peruspalkasta tuota ei vielä omilla tuloilla hankita, mutta ei se mikään mahdottoman kalliskaan ole kun alkaa suhteuttamaan.

Kuva
Tällainen kannatustanko löytyi varastosta, mitoitettu aikoinaan NG900 mukaan.

Kuva
Laatikko saatu pois paikoiltaan, isommassa kuvassa näkyy paineasetelman jäljet.

Kuva
Tällainen näkymä oli kytkinkotelon sisällä!

Kuva
Ja tasauspyörästön kuoresta ulkoilmaan oleva reikä.

Kuva
Pagidin tehdaskunnostamat jarrusatulat taakse.


Siirrän nuo kaikki kuvat kuvat.fi-kansioon sillä tuo aluksi ajattelemani dropboxin kanssa pelaaminen ei toiminut halutulla tavalla. Lisäksi kuvat.fi tarjoaa nykyään mahdollisuuden linkittää isosta kuvasta sopivasti myös 640x480 kokoiseen kuvaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Pidemmän aikataulun mukaan meni laatikon vaihto. Olisihan tuo aikanaan nopeamminkin käynyt, mutta vaihdon yhteydessä meni öljypohjakin rikki. Vanha öljypohja ja -sihti olivat kuitenkin erittäin hyvän näköiset, että näiden perusteella moottori on ainakin ollut hyvällä pidolla. No öljypohja vaihtui ehyeen ja samalla uudet Castrolin Magnatecit koneeseen. Ja kun kerran puolet konehuoneen tavaroista puuttui, tuli vaihdettua myös ilmansuodatin.

Mutta jälleen kostautui myös lyhytaikaiset liikenteessä käytössä olot. Veroja oli muutama euroa kerääntynyt, mutta näistä ei ollut sen kummempaa laskua lähetetty. Takaisin liikennekäyttöön ottaessa piti sitten lauantaina edetä konttorille hoitamaan asia. Puhelimesta kaivaen tiedot maksetusta muutaman euron verosta ja 4€ verkkomaksun sijaan piti maksaa ~20€ konttorilla tulostetusta ja haetusta paperista.

Vielä pitäisi kuitenkin ennen katsastusta nuo takasatulat vaihtaa. Tosin Bemarissa kuukausi vähemmän ajoaikaa ja senkin jarruille tarvis jotain tehdä. Taidan kuitenkin jättää nyt bemarin "seisontaan" ja perehtyä enemmän tämän topicin kulkineeseen. To-do listalle ilmaantui nyt talvisten kelien kylmetessä myös hantin persgrillin eheytys. Ensimmäisenä listalla tietysti nuo jarrut. Vielä on kuitenkin arvonnan alla tuleeko ihan normilevyt ja palat, vai hankinko Black Diamond Combi tai EBC Turbogroove -levyt ja näille sopivat palat.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Midnait blöö (Saab 9000 CSE 2.3t -98)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Autoa käyty näyttämässä konttorilla ilman käsijarrua, mutta ei ollutkaan ainoa puute, joka esti "leiman" saamisen. Vasemmalta puolelta pitäisi vaihdella raidetangon pää ja myös polttoainesäiliön huohotusletku. Ja korjauskehotus tuli kuljettajan puoleisesta ajovalosta, jonka heijastin on tummunut. Tämän lisäksi to-do -lista on kasvanut myös kuskin ahterinlämmittimellä. Lisäksi tarkoituksena olisi koettaa miten tonnariin sopii nukattu kojelaudan päällinen & keskikonsoli.

Taakse siis vaihtui jarrusatulat, -levyt ja -palat. Pienen koeajolenkin jälkeen tuntui jopa pelittävän normaalisti, vaikka alkuun tuntuikin hieman vielä jumittavan. Kai sitä varmuuden vuoksi pitänee vielä vaijeritkin vaihdella käsijarrulle. Raidetangon pää tuli myös tilattua, että saa senkin sopivan ajankohdan tullessa vaihtaa. Ei kuitenkaan kovin pitkää pitäisi tuossa aikaa mennä. Mutta kuten parista alla näkyvästä kuvasta voi päätellä, kelit sanelevat aika pitkälti milloin ei kauheasti rempata. 8) Pieniä huoltoja kyllä tosin pystyn tekemään sisätiloissa.

Kuva
Uudet osat ovat aina kivoja katsella.

Kuva
Jarrupalikat vaihdettu molemmin puolin sopivasti ennen lumisateen alkua.

Kuva
Bemarista nappasin kuvan muutamaa tuntia myöhemmin. Ihan mukavasti tuota lunta satanut. Tonnarin päältä oli jo 10cm lumikerroksen harjannut pois.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin