Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^^Näistä vamhemmista saabeista mitään tiedä , mutta omaan silmään nuo "tykkivanteet" tuovat liiaksi mieleen ysiysin tai ysikympin. Ysisatkuun nuo USTurbot tai sunburstit mielestäni parempi vaihtoehto
( mielipidettähän kysyttiin :oops: )

^Torx 80 luvun saabissa ? oliko tuota kantaa edes silloin vielä keksitty ?

Kaikenkaikiaan komeita saabejahan nuo sinun saabisi ovat kaikki :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Fakiiri kirjoitti:^Torx 80 luvun saabissa ? oliko tuota kantaa edes silloin vielä keksitty ?
Ainakin allekirjoittaneen MY89-satkusta saa etsimällä etsiä muita kuin torx-kantaisia ruuveja. :D Sama kokemus luonnollisesti myös MY92-satkusta ja MY96-tonnarista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä nuo torxit tulivat Saabeihin jo -80 alussa. Tuo istuimen niskatuen torx löytyy siis etuistuimen etupuolelta n. 40mm alaspäin istuinrungon yläreunasta. Sitä joutuu etsimään verhoilun alta kyllä aika ronskein ottein?!

Noista vanteista sen verran, että tuolloin -84 osassa 900i malleissa olivat vakiona nuo USTurbot ja tykkivanteet olivat lisävarusteena saatavana. Näissä 2-ovisissa 900 I sedaneissa oli vakiovanteena tuolloin peltivanteet ja USTurbo täyspeittävät rosterikapselit!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kannattaa muistaa että kellolle on jo johto valmiina siellä kojelaudan takana, se on käännetty lenkille siihen viereisen sähköjohdon sukkaan, väri sininen. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos vinkistä "mestari", täytyypä vaihtaaksesi tuo virta tuolle piuhalle! Hyvin tuo tuntuu pelaavan tuolla suoralla virran otolla.

Nyt pitää ottaa hieman taukoa tähän harrastukseen ja lähteä pistäytymään tuolla "Vihreällä saarella!" :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Mun mielestä tykkivanteet sopii paremmin, antaa ripauksen urheilullisuutta ja vaan yksinkertaisesti näyttää paremmalta. Mutta täysin makuasiahan tämä. :D

Ai että on muuten komeat nuo rosterikapselit!
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Risto on nyt käynyt pienellä opintomatkalla tarkastelemassa tuolla Irlannin tasavallassa Saab-tilanteen? :D Siis, pitäähän joku syy olla sille, että lentelee muutamaksi päiväksi Irlantiin Dubliniin ja käy linja-auton kyydissä saaren länsirannikolla!

Täytyy sanoa, että tuo maa on kiehtova paikka! Galway on länsirannikon suurin kaupunki, mistä käsin retkeilimme Aran saarilla, Connemoren vuoristoalueella kansallispuistoissa, Killmore Abbeyssä luostarikoulussa ja sitten tietysti retken yhdessä huippukohteessa Killbegganyn Whicky-tislaamossa!

Kuva

Tuolla tislaamon pihassa seisoi kaunis musta virka-auto! Merkistä arvelin , että olis ollut Bentley? Hieno nahkasisustus siinä oli ja koskea ei saanut!

Kuva

Tämän toisen mustan tavoitin kuvaan Dublinissa kadun varresta? Tuosta keltaisesta pelinpalasta "kultakäädyin" pääsi kuulemma eroon puhelinsoitolla ja 200 eurolla! Aika kallista, kannattaa olla Irlannissa lainkuuliainen! :mrgreen:

Kuva

Inismoren saarella Atlannin valtameren äärellä oli vastaranta aika kaukana? Inismore on Aran kolmesta saaresta suurin ja sinne oli pääsaarelta tunnin laivamatka. Tuota matkakohdetta uskaltaa suositella vaikka kaverille, sillä se oli hieno ja vaikuttava paikka.

Kuva

Joku Brittiläinen aatelisherra oli 1800-luvun rakentanut nuorikolleen pienen kesähuvilan Killmore Abbeyhin! Nykyisin tuota hallitsevat nunnat ja pitävät siellä tyttökoulua. Aika hulppea paikka! :D

Kuva

Ai niin, ne Saabit!? Kuvan kaltaisia Saabeja eri väreissä, esiintyi minulle matkan aika runsaimmin. Siellä oli katukuvassa mielestäni aika paljon Saabeja, sillä neljän päivän aikana näin varmaan nelisenkymmentä Saabia. Vanhoja Saabin OG-malleja en nähnyt yhtään, enkä myöskään uusia NG-95:a. Enemmistö autoista oli sedaneita sillä silmiini osui vain yksi 9-5 farkku? Cabbeja oli kyllä useita, erityisesti Dublinissa!

Kuva

Niin, olihan se hienoa eilen illalla mennä Saab Cabrioletin johdattelemana lentokentälle odottelemaan kotimatkaa! Ei sitä ainakaan yhdellä reissulla tuota " väärällä kaistalla " ajamista oppinut, aika outoa hommaa? 8O

No, nyt tämän pienen keventelyn jälkeen voikin sitten palata taas harrastelemaan omien Saabien kanssa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Alkuviikko on ollut vilkas sisältäen marjastusta, säilöntää, nuohousta ja pihatöitä sekä ystävän kuoleman suru-uutisia Ruotsista. Tänään sitten iltapäivällä pääsin taas Saabien pariin! Nyt olen saanut illan pimentyessä MR 96:sen talliin Keski-Suomeen? :D

Kuva
Kuva

Täytyy sanoa, että kyllä tuolla vanhalla palvelijalla tuollainen keskisen Suomen halkiajo oli oikein mukava. Kanssa ajelivat morjestelivat ja katselivat pitkään! Ei näitä enää tuolla arkiliikenteessä paljon tapaa. Auto toimi erinomaisesti ja sillä oli helppo olla liikennevirrassa.

Nyt auto on tallissa ja huomenna vielä pölyt pois niin päältä kuin sisältäkin, niin Saab 96 V4 GL Super on valmis talvehtimaan kotitallissa! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Ihmettelin tuota hienon Saabin taustaa, vaan näyttäs olevan "Imatran mainos".

t:JT
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oikein huomasit! Minulla on seinällä kaksi vanhaa Imatran mainostaulua! Tuossa Saabiin perän takana on kuva Imatran voimalaitoksesta ja auton keulan vieressä on kuva Imatran Kylpylän alkuajoilta 1980-luvun puolen välin paikkeilta. Nämä on aikanaa tehty Ylä-Vuoksen kirjapainossa. Siis kuvia minun kotikunnailta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt ovat talvehtivat autot tallien suojassa, minun puolestani syksy saa muuttua talveksi! :D Talviauto on saapunut Kainuuseen, siis 1989 Saab 900C. Tämä Saab-yhdistelmä pääsikin heti rahtihommiin?

Kuva

Tämän kesän projektikausi olikin aika vilkas. Nyt kuitenkin minun askartelut muuttavat muotoaan ja raportointi niistä varmaan hiljentyy. Kesän aikana lähettelin Teille melkoisen kuvakirjon ja luulen myös tämän nyt hiljentyvän?

Alkaneen syksyn aikana aion harrastaa arkartelua monien pienien osien kanssa. Tässä summittaisia tavoitteita, ettei sormet ihan jäykisty.

2-tahtari oli koko kesän hiljaisena ja siihen olisi maskin osien hiontaa ja kiillotusta, sivuverhoilujen uusien pohjien uudistusta, vanhojen verhoilujen tereiden irroittelua ja puhdistusta. Mikäli kelit sallivat harkitsen jossain vaiheessa sitten moottorin irroitusta. Siitä seuraakin sitten jo runsaasti lisähommia? Saas nähdä kuinka kunto ja into kestää!

Tämä talviauto saa uuden etulattian maton, koska kuskin puolen matossa on reikä!

Sitten ajattelin vihdoinkin laittavani yhdet -84 mallin peltivanteet oikein priimakuntoon. Minullahan on noihin vanteisiin erinomaisia kapseleita, useita käyttämättömiä sarjoja. Jos noihin saisi hankittua kunnon renkaat, niin niillähän oli ihan mukava herrastella! :D

Siis pientä askartelua tulee piisaamaan! Hyvää syksyä Teille kaikille seuraajille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja VKe »

Haahaa, Risto on ottanut Kainuuseen mukaan varmuuden vuoksi imatralaista vesivoimaa tallin seinälle!!

:)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas on sadepäiviä tiedossa Kainuuseen, niin voi taas harrastella Saabia! Nyt on Lappilaisen uusvanha sininen etulattian matto pesty ja valmiina asennusta varten!

Kuva

Sain taas tilaisuuden käyttää paikallisen EUROMASTERIN hallia ja sen vannetyökaluja. Nyt pääsen sitten noiden peltivanteiden kimppuun! Samassa paikassa saan myös puhdistettua 96:sen etujarrukilvet maalausta varten. Kun saisin myös hiottua tuon 2-tahtarin etumaskin, niin voisi kaikki nämä osat kerralla viedä jauhemaalaukseen.

Kuva

Mukavasti lisäsi intoa, kun sai tuon työtilan hetkeksi käyttöön! Perästä kuuluu! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

Kiitos näistä "prokektikertomuksista", näitä on kiva lukea.

Aika hyvät suhteet paikalliseen euromasteriin, kun päästävät keskellä sesonkia halliin tekemään.
#4481
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos lukijoille kannustuksesta! Mukavaa askarteluahan tämä vanhojen Saabien kanssa puuhastelu on. :D

Nyt tämä 2-tahtarin maskin kunnostus on päässyt vauhtiin. Tämä on lähtötilanne.

Kuva

Aluksi on tuon "grillin" kehys poistettava. Se on takaa kahdella ruuvilla kiinni ja irtoaa helposti, vaikka alkuasennuksesta onkin aikaa jo 51 vuotta. Alkuhiontaan käytän 3M:n 1200:sta timanttihiontatyynyä. Se toimii erinomaisesti kuten seuraavista kuvista voi katsella.
En tiedä tarkasti, millainen se todellinen alkutilanteessa on ollut? Saab 40-vuotta teoksen kuvissa etumaski näyttää toisissa kuvissa matalta ja toisissa aivan kiiltävältä alumiinilta. Tarkoituksenani on tehdä kiiltävä maski!?
Maskin takapuoli on maalattu mattamustaksi. Tuo alkuperäinen maali on aivan ehjä, mutta se on aikojen kuluessa pinttynyt likaiseksi ja en saanut sitä tänään oikein millään konstilla ihan puhtaaksi. 51 vuotta ovat tehneet tehtävänsä, että haasteita riittää! :wink:

Kuva Kuva

Tuossa vasemmassa kuvassa maskin etupuoli on hiottu ja oikeassa kuvassa on maskin takapuoli pesty.

Seuraavaksi oli tarkoitus tuolle etupuolelle tehdä kaksi vesihiontaa. Sitten on maskin kehyksen hionnan ja maskin sivuille tulevien listojen hionta samalla tekniikalla. Hiontojen jälkeen on sitten vuorossa vielä koneellinen kiillotus alumiinin kiillotustahnalla. Saas nähdä kuinka tässä yrityksessäni onnistun? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin