Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Arvelin, että jos sitä itsekin alkaisi kasailla projektitopikkia, jos ei muuten niin ainakin itse pysyy paremmin kartalla mitä tämän rotiskon kanssa on tullut touhuttua. Tilanne kun nyt vaikuttaa siltä, että sen verran tähän on rahaa palanut, ettei hävittääkään enää kannata
Aiheena siis tuollainen 9-5 Aero farkku vuodelta 2000. Yhteistä taivalta takana nyt n. 1,5 vuotta ja ostovaiheen 275tkm on kasvanut tuonne 293tkm, eli kilometreistä ei ole kovin paljoa ehtinyt nauttia.
Ongelmista, huolista ja murheista sen sijaan enemmänkin.
Vaihdoin tosiaan talvellisen hairahduksen jälkeen takaisin Saab kantaan neliveto Passatista. V5 Passatissa tuli heti tehonpuute vastaan kun lumet suli Näistä femmoista ei aiempaa kokemusta ole ollutkaan, edellinen oli 9-3 TTiD, jonka erehdyksissä hävitin pois.
Kirjataan nyt lyhyt historia tähän alkuun, niin pääsee nykypäivän tilanteeseen... Mitä siis on tullut tässä puolentoista vuoden aikana touhuttua:
- uusi mitsun turbo, vanha antautui lähes heti oston jälkeen
- huohotinpäivitys, tätä ei oltu tehty ollenkaan, joten oli jo aikakin
- evappi on poistettu käytöstä
- normaalit alipaineletkukuviot kanssa uusittu silikooniletkuhin
- takalasit tuli kanssa tummennettua lähes heti oston jälkeen, sen verran akvaariomainen olo oli Saabilla ajella
- takaiskarit tuli myös uusittua katsurin ehdotuksesta, menivät vielä läpi mutta uusimpa kuitenkin
- Parkkipaikalle hyytymisen seurauksena kampiakselin asentotunnistin vaihtui kivasti 23 asteen pakkasella
- Peilit on vaihtuneet vähän tuoreempiin muistillisiin ja himmentyviin malleihin
- Taustapeili on myös vaihdettu autom. himmennyksellä olevaan versioon
- Putkeen tuli jo pientä reikää, niin vaihtui 3" putkistoon (dp + catback)
- Ruostepaikat hitsailtu ja maalailtu takakaarista ja helmoista
- Manuaaliset jakkarat vaihdettu tuuletettuihin muistijakkaroihin ja takapenkkiin tuli samalla lämmöt
- Perusviinasofta sisällä, joskin pientä hienosäätöä siihen ollaan vielä tekemässä
- Sisälle tullut tehtyä lisäksi kaikkea pientä lediviritystä, "puu" kuvioidun kojelaudan teippailin uusiksi, jalkalistat ja pari muuta kohtaa teippailtu myös
- Etulipankin sain tuossa joskus kesän aikaan vihdoin hankittua puuttuneen tilalle, vain asennus puuttuu.
Viimeisin isompi kokonaisuus oli tuo vaihdelaatikon antautuminen, jonka seurauksena nyt sitten tehtiin koneremppa samantien. Sanotaanko, että aika viime tingassa koneen sisuskaluista päätellen
Laatikoksi löytyi Jyväskylästä purkaamolta ehjä 5-lovinen ja koneeseen rempassa vaihtui perusjutut, laakerit, jako- ja tasapainosetit yms. sekä samalla kaikki etupään puslat. Powerflexiä tuli eteen laitettua kaikkialle paitsi apurunkoon.
Remppakaan ei mennyt ihan kuin Strömsöössä, mukaan mahtui uusia löydöksiä, kuten koko raidetangon vaihto vuotojen takia, Mätänetin särkynyt kiristin, joka aiheutti päänvaivaa pidemmänkin aikaa. Loppu hyvin kaikki hyvin, nyt näyttäisi kulkevan kuin uusi
Jatkossahan tässä nyt on luvassa koko ajan jotain pientä puuhaa, mutta tallia kun ei ole niin menee aikalailla kesähommina nämä. Tuossa jo vuoden päivät orkkis pysäköintitutka odottanut asennusta, peilien sähköt pitäisi vetää loppuun asti (muistiboksin asennus), kiinasta tulossa öljynpaine- ja lämpömittarit (ihan vaan mielenrauhan vuoksi ), kojelautakameran kiinteät sähköt odottaa myös asennustaan, konepelti ja etupuskurikin pitäisi maalata.
Pitkä lista olisi ideoita ja ajatuksia sekä ostoslistaa, mutta tilin saldo, aika ja asennustilojen puute venyttää kummasti näitä
Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä laittelemassa siskonmiehen tallissa talvikumit ja vaihdella samalla öljyt sekä laittaa pitkään irti olleet helmat paikoilleen. Tiedä vaikka samalla saisi tuon etupuskurin lipankin vihdoin paikoilleen
Palaillaan tähän, kun jotain uutta tulee kehiteltyä tai jotain taas pitkästä aikaa särkyy..
Aiheena siis tuollainen 9-5 Aero farkku vuodelta 2000. Yhteistä taivalta takana nyt n. 1,5 vuotta ja ostovaiheen 275tkm on kasvanut tuonne 293tkm, eli kilometreistä ei ole kovin paljoa ehtinyt nauttia.
Ongelmista, huolista ja murheista sen sijaan enemmänkin.
Vaihdoin tosiaan talvellisen hairahduksen jälkeen takaisin Saab kantaan neliveto Passatista. V5 Passatissa tuli heti tehonpuute vastaan kun lumet suli Näistä femmoista ei aiempaa kokemusta ole ollutkaan, edellinen oli 9-3 TTiD, jonka erehdyksissä hävitin pois.
Kirjataan nyt lyhyt historia tähän alkuun, niin pääsee nykypäivän tilanteeseen... Mitä siis on tullut tässä puolentoista vuoden aikana touhuttua:
- uusi mitsun turbo, vanha antautui lähes heti oston jälkeen
- huohotinpäivitys, tätä ei oltu tehty ollenkaan, joten oli jo aikakin
- evappi on poistettu käytöstä
- normaalit alipaineletkukuviot kanssa uusittu silikooniletkuhin
- takalasit tuli kanssa tummennettua lähes heti oston jälkeen, sen verran akvaariomainen olo oli Saabilla ajella
- takaiskarit tuli myös uusittua katsurin ehdotuksesta, menivät vielä läpi mutta uusimpa kuitenkin
- Parkkipaikalle hyytymisen seurauksena kampiakselin asentotunnistin vaihtui kivasti 23 asteen pakkasella
- Peilit on vaihtuneet vähän tuoreempiin muistillisiin ja himmentyviin malleihin
- Taustapeili on myös vaihdettu autom. himmennyksellä olevaan versioon
- Putkeen tuli jo pientä reikää, niin vaihtui 3" putkistoon (dp + catback)
- Ruostepaikat hitsailtu ja maalailtu takakaarista ja helmoista
- Manuaaliset jakkarat vaihdettu tuuletettuihin muistijakkaroihin ja takapenkkiin tuli samalla lämmöt
- Perusviinasofta sisällä, joskin pientä hienosäätöä siihen ollaan vielä tekemässä
- Sisälle tullut tehtyä lisäksi kaikkea pientä lediviritystä, "puu" kuvioidun kojelaudan teippailin uusiksi, jalkalistat ja pari muuta kohtaa teippailtu myös
- Etulipankin sain tuossa joskus kesän aikaan vihdoin hankittua puuttuneen tilalle, vain asennus puuttuu.
Viimeisin isompi kokonaisuus oli tuo vaihdelaatikon antautuminen, jonka seurauksena nyt sitten tehtiin koneremppa samantien. Sanotaanko, että aika viime tingassa koneen sisuskaluista päätellen
Laatikoksi löytyi Jyväskylästä purkaamolta ehjä 5-lovinen ja koneeseen rempassa vaihtui perusjutut, laakerit, jako- ja tasapainosetit yms. sekä samalla kaikki etupään puslat. Powerflexiä tuli eteen laitettua kaikkialle paitsi apurunkoon.
Remppakaan ei mennyt ihan kuin Strömsöössä, mukaan mahtui uusia löydöksiä, kuten koko raidetangon vaihto vuotojen takia, Mätänetin särkynyt kiristin, joka aiheutti päänvaivaa pidemmänkin aikaa. Loppu hyvin kaikki hyvin, nyt näyttäisi kulkevan kuin uusi
Jatkossahan tässä nyt on luvassa koko ajan jotain pientä puuhaa, mutta tallia kun ei ole niin menee aikalailla kesähommina nämä. Tuossa jo vuoden päivät orkkis pysäköintitutka odottanut asennusta, peilien sähköt pitäisi vetää loppuun asti (muistiboksin asennus), kiinasta tulossa öljynpaine- ja lämpömittarit (ihan vaan mielenrauhan vuoksi ), kojelautakameran kiinteät sähköt odottaa myös asennustaan, konepelti ja etupuskurikin pitäisi maalata.
Pitkä lista olisi ideoita ja ajatuksia sekä ostoslistaa, mutta tilin saldo, aika ja asennustilojen puute venyttää kummasti näitä
Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä laittelemassa siskonmiehen tallissa talvikumit ja vaihdella samalla öljyt sekä laittaa pitkään irti olleet helmat paikoilleen. Tiedä vaikka samalla saisi tuon etupuskurin lipankin vihdoin paikoilleen
Palaillaan tähän, kun jotain uutta tulee kehiteltyä tai jotain taas pitkästä aikaa särkyy..
Viimeksi muokannut miikka555, Su Helmi 21, 2016 18:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Niin ne vaan tuli talvikumit laiteltua alle. Samalla öljyt ja suodatin (sisäänajo alkaa siis rempan jäljiltä olla suoritettu), jopa tuon etulipankin sai taisteltua paikoilleen. Aika rivon näköinen vaan kun on pikkaisen kuluneempi maalipinta tuossa puskurissa kuin mitä lipassa
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Niin se vain bensapumpun kilometrikin tuli täyteen
Huomenna siis Biltemaan siinä toivossa, että hyllystä pumppua löytyisi.
Huomenna siis Biltemaan siinä toivossa, että hyllystä pumppua löytyisi.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Toivottavasti uusi kestää useita kilometrejä.miikka555 kirjoitti:Niin se vain bensapumpun kilometrikin tuli täyteen
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Sattui lähinurkilta löytymään Henkon pumppu ja vieläpä ämpäriin asennuspalvelulla, niin tulikin Bilteman pumpun sijasta sellainen. Nyt mittarissa 295tkm, joten jäädään odottamaan koska tuo antautuu
Vanha pumppu näkyi olevan ihan alkup. Walbro, joten ei tuo huonosti tuokaan ole kilometrejä kestänyt
Vanha pumppu näkyi olevan ihan alkup. Walbro, joten ei tuo huonosti tuokaan ole kilometrejä kestänyt
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Kesä 20, 2015 11:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Minkälainen homma tuo penkkien ja peilien vaihto on? Löytykö kaikki johdotukset valmiina?
Saab 9-5 2.0t linear 2002 ka
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Penkkien osalta ei ollut mitään muuta kuin lämmityksen piuhat valmiina, kaikki muu sähkö piti vetää uusiksi. Ei se kovin hirveä homma lopulta ollut, WISsistä aikansa kun tutki niin alkoi ymmärtää mitä tehdä. Sitten vaan metritolkulla piuhaa ja kolvi käteen En ollut aiemmin edes vilkaissut sähkökaavioihin päin, mutta hyvin nuo on pelanneet.
Peilien osalta sama homma. Kaikki uudet sähköt pitää tehdä. Peilit on itsellä vielä kytkemättä, kun ei kesän aikaan ehtinyt. Lämmitys ja liikuttelu toimii alkuperäisellä liittimellä, mutta muistit, himmennys ja kääntötoiminto siis vielä kaipaa sähköjä.
Peilien osalta sama homma. Kaikki uudet sähköt pitää tehdä. Peilit on itsellä vielä kytkemättä, kun ei kesän aikaan ehtinyt. Lämmitys ja liikuttelu toimii alkuperäisellä liittimellä, mutta muistit, himmennys ja kääntötoiminto siis vielä kaipaa sähköjä.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 :)
Boom!! Heittämällä yli 500km ilman ongelmia!
Sittenpä se taas alkoi, etelään päästiin ja fcod1056 pukkas tarjolle. Taitaa tuolla kotiin päästä, joten seuraavaksi toinen lambda vaihtoon ja toisen poisto softasta muiden softapäivitysten ohessa
Emännän joululahjat vaihtuu siis Börjen lambdaan
Sent from my Moccamaster using Tapatalk
Sittenpä se taas alkoi, etelään päästiin ja fcod1056 pukkas tarjolle. Taitaa tuolla kotiin päästä, joten seuraavaksi toinen lambda vaihtoon ja toisen poisto softasta muiden softapäivitysten ohessa
Emännän joululahjat vaihtuu siis Börjen lambdaan
Sent from my Moccamaster using Tapatalk
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Tuli kotimatkalla noudettua vähän osasia..
Takaspoileri ja nahkaiset ovipahvit. Pahvit pitää tässä talven (tai seuraavan kahden) aikana projektoida sopivan värisiksi penkkien kanssa
Takaspoileri ja nahkaiset ovipahvit. Pahvit pitää tässä talven (tai seuraavan kahden) aikana projektoida sopivan värisiksi penkkien kanssa
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Mulla on kans tuollainen Börje. Tummansininen 9-5 Aero farkku vm. 2000.
Tai no, mun auton nimi on Palle Runkvist. Käyttöautoksi ostettu, mutta tosiaan kyseiseen rotiskoon palanut niin paljon rahaa, aikaa ja hermoja, että sitä voi kutsua jo harrastukseksi, eikä tosiaan kannata hukata.
Tai no, mun auton nimi on Palle Runkvist. Käyttöautoksi ostettu, mutta tosiaan kyseiseen rotiskoon palanut niin paljon rahaa, aikaa ja hermoja, että sitä voi kutsua jo harrastukseksi, eikä tosiaan kannata hukata.
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Rikkinäisen tuhkaluukun tilalle tuli säilytyslokero
Piti tosin vähän teippailla sitäkin ennen asennusta.
Piti tosin vähän teippailla sitäkin ennen asennusta.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Niin se vaan Börje keksi tällekin joululle jotain uutta vielä..
Vetari otti ja napsahti poikki liikennevaloista lähtiessä. Ompahan välipäivillekin jotain tekemistä taas
Vetari otti ja napsahti poikki liikennevaloista lähtiessä. Ompahan välipäivillekin jotain tekemistä taas
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
kuinka, kuinka helv.. tuo on mahdollista? paloiko pallo ankarasti jäällä ja asfaltille tullessa ahtopaineiden ollessa äärimmillään aksila katkeaa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Paikaltaan lähtiessä asfaltilta. Pari metriä eteni ja siihen hävis veto. Suht rivakka polkaisu, mutta ei mikään tallapohjassa veto kuitenkaan.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
ihmeen keveissään nuo akselit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,