TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Re: massen. Viggeni
On siellä pönttö olluhi kokoajan
Jääny jotenkin tavaksi kun Volvoja ollu.. 12-14L / 10k imi yksihi parhaillaan taino vuoti
Kai tuota hetken menis polkemallaki kun työmatka hurjat ~1km tosinn yhtä 9-5:sta katellu korvaajaksi Talviauto kummiskin hommata
Mukava vaan öljyn "maku" suussa käynnistellä autoa
EDIT: 18.4
Puristukset OK , pienet heitot laitan venttiilien piikkiin.
Jääny jotenkin tavaksi kun Volvoja ollu.. 12-14L / 10k imi yksihi parhaillaan taino vuoti
Kai tuota hetken menis polkemallaki kun työmatka hurjat ~1km tosinn yhtä 9-5:sta katellu korvaajaksi Talviauto kummiskin hommata
Mukava vaan öljyn "maku" suussa käynnistellä autoa
EDIT: 18.4
Puristukset OK , pienet heitot laitan venttiilien piikkiin.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
"Homma etenee"
Yläkerta ois melkolailla valmiina , vielä pitäisi vain vanhat purkaa pois
Ja tietty kone nostaa / puottaa pois..
Öljyä hävinnyt parille päivälle ~100km max->min rajaan
Tässäpä muutama kuvatus
Lisukkeina: T5 (B234I) nokat & Kolmikulmaseetit
Seurvaaksi koneen irroitus
Yläkerta ois melkolailla valmiina , vielä pitäisi vain vanhat purkaa pois
Ja tietty kone nostaa / puottaa pois..
Öljyä hävinnyt parille päivälle ~100km max->min rajaan
Tässäpä muutama kuvatus
Lisukkeina: T5 (B234I) nokat & Kolmikulmaseetit
Seurvaaksi koneen irroitus
Viimeksi muokannut massse., To Huhti 21, 2016 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Mikäs alakerta tähän oli tulossa? Ja meinasitko vaparin nokat laittaa kiinni?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: massen. Viggeni
Tässä vielä harkinnan alla alakerta , jotta mitä sinne tulee.
Koittanut lueskella ympäri internettejä ja kysellä muutamilta harrastajilta mikä olisi ns.järkevin ratkasu.
Kyllä tarkoitus noita oli sovitella ja katsoa pyöriikö ylipäätään niillä.
Säädettävät nokkapyörät tosin haalia vielä.
nokat siis 9145657 & 9145665
Saabbien rakentelu uutta itselle niin kokeilu pohja on vahva
Nuo toiset Ruotsalaiset paljon tutumpia itselle.
Edelleen siis neuvot , vihjeet jne. tervetulleita
Koittanut lueskella ympäri internettejä ja kysellä muutamilta harrastajilta mikä olisi ns.järkevin ratkasu.
Kyllä tarkoitus noita oli sovitella ja katsoa pyöriikö ylipäätään niillä.
Säädettävät nokkapyörät tosin haalia vielä.
nokat siis 9145657 & 9145665
Saabbien rakentelu uutta itselle niin kokeilu pohja on vahva
Nuo toiset Ruotsalaiset paljon tutumpia itselle.
Edelleen siis neuvot , vihjeet jne. tervetulleita
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Edistystä
Kone puotettu Viggenistä poies, hyvinkin vikkelään lähtee alakautta
Purkamisen jäljiltä
Seuraavaksi kone pukkiin ja osiin. Kunhan tästä joutaa.. Apulaitteet yms. nyppäilin pikaseen irti.
Koitetaa kummiskin saada mahd pian auto ajoon
Visio:
-Laakerit marmorilta
-Wössnerit maptunilta
-Tasapainoakseleilla kuikkaa
-Lohkolle hoonaukset & tasopinnan oikaisu.
Muutama epäkohta löytyi eli korkattuja kierteitä päätykopissa.. Eli otetaan varaosa-autosta paremmat tilalle. Ihme kun öljyä vuosikin oudoista kohdin..
Kopalle tehtyä
-Konehuoneen pesu liuttomilla. Oli meinaan öljyinen..
-Konepellin "eristeen" irroitus.
-Alustan pesu.
-Ulkokuoren pesu.
-Vahaa 2 kerrosta pintaan , kelpaa seistä pihassa.
Löytyi muuten hiiren pesä konepellin verhoilusta , siksi jääkin nyt kokonaan poies. Tarkoitus vain pestä.
Tämän saa kun näitä autoja seisottaa
Jos joku tietää hyvän firman mistä saa vikkelään Loctiten 510:ä niin saa sanoa hep
Kysymys:
Onnistuuko 1.osaisen imusarjan vaihto vain heittämällä, vai onko eroja piuhoissa / antureissa?
Tässä tosiaan vielä 2.osainen. Nyt samalla olisi ollut kätevä vaihtaa.
Kone puotettu Viggenistä poies, hyvinkin vikkelään lähtee alakautta
Purkamisen jäljiltä
Seuraavaksi kone pukkiin ja osiin. Kunhan tästä joutaa.. Apulaitteet yms. nyppäilin pikaseen irti.
Koitetaa kummiskin saada mahd pian auto ajoon
Visio:
-Laakerit marmorilta
-Wössnerit maptunilta
-Tasapainoakseleilla kuikkaa
-Lohkolle hoonaukset & tasopinnan oikaisu.
Muutama epäkohta löytyi eli korkattuja kierteitä päätykopissa.. Eli otetaan varaosa-autosta paremmat tilalle. Ihme kun öljyä vuosikin oudoista kohdin..
Kopalle tehtyä
-Konehuoneen pesu liuttomilla. Oli meinaan öljyinen..
-Konepellin "eristeen" irroitus.
-Alustan pesu.
-Ulkokuoren pesu.
-Vahaa 2 kerrosta pintaan , kelpaa seistä pihassa.
Löytyi muuten hiiren pesä konepellin verhoilusta , siksi jääkin nyt kokonaan poies. Tarkoitus vain pestä.
Tämän saa kun näitä autoja seisottaa
Jos joku tietää hyvän firman mistä saa vikkelään Loctiten 510:ä niin saa sanoa hep
Kysymys:
Onnistuuko 1.osaisen imusarjan vaihto vain heittämällä, vai onko eroja piuhoissa / antureissa?
Tässä tosiaan vielä 2.osainen. Nyt samalla olisi ollut kätevä vaihtaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Ajatuksia osien hankinnasta. Laakerit voit saada orkkiksena halvemmalla muualtakin, esim Neo Brothers tai vaikka Maptunilta. Ja jos oikaisutat lohkon tasopinnan, niin laita päätykopat lohkoon kiinni. Muuten saat käsivehkeillä oikaista ne päädyt, kun istutat kantta paikalleen.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: massen. Viggeni
Kiitoksia ajatuksista G-mies
NeoBrothersilta tosiaan pitäisi tilata jarrutehostin kun ei Suomesta tunnu löytyvän niin siinähän ne samalla tulisi Maptunilta taisi olla osat loppu varastosta kun aiemmin katselin , mutta eiköhän nekin saa tilattua.
Vauhtipyörän puolein pääty meneekin uusiksi, joku asentaja käyttänyt ö-pohjan aiemmin näemmä auki ja liian pitkät pultit ajanut sisään = koppa halki.
Jakopään puolelta samasta kohtaa kierteet korkattu
NeoBrothersilta tosiaan pitäisi tilata jarrutehostin kun ei Suomesta tunnu löytyvän niin siinähän ne samalla tulisi Maptunilta taisi olla osat loppu varastosta kun aiemmin katselin , mutta eiköhän nekin saa tilattua.
Vauhtipyörän puolein pääty meneekin uusiksi, joku asentaja käyttänyt ö-pohjan aiemmin näemmä auki ja liian pitkät pultit ajanut sisään = koppa halki.
Jakopään puolelta samasta kohtaa kierteet korkattu
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Aika kovaa saa vääntää että menee kierteet päädyistä. Mun joku aika sitten ruuvaamassa autossa oli taas öljypohja kiinnitetty parilla liian lyhkäisellä pultilla ja niitähän ei voinu laittaa kumpaankaan päätyyn, kun olis mennu jengat heti kättelyssä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: massen. Viggeni
Muista sitten tulppailla ylimääräiset auki jäävät öljyreiät tuon jälkeen. Muuten koneessa ei ole öljynpainetta ollenkaan.massse. kirjoitti: -Tasapainoakseleilla kuikkaa
jeeeeeee!
Re: massen. Viggeni
Ajelin jonkun aikaa viggenillä missä ei tasapainoakselit pyörineet, eli ketju oli poistettu.
Herkkyys lisääntyi kyllä, mutta niin värinätkin.
Mitä sitten kukin haluaa.
Herkkyys lisääntyi kyllä, mutta niin värinätkin.
Mitä sitten kukin haluaa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: massen. Viggeni
Mä poistin taannoin vakio b235 9-5 padasta pelkän tasapainoketjun. Värinät saatto vähän lisääntyä. Sitten tein siihen kokonaan uuden koneen, poistin kaikki tasapainoromut ja pistin uuden jakopään. Uuteen koneeseen tuli ehkä jotain värinöitä 2300-2500 välille. Varsin pientä joka tapauksessa.
jeeeeeee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: massen. Viggeni
Itselläkin poistettu akselit,kiertää kyllä herkemmin enkä mitään isoja värinöitä ole huomannut..jos olisin kykärempassa aikanaan hoksannut niin olisin keventänyt isoa vauhtista..tosin laatikko käy auki nyt viikonloppuna mut ei ole aikaa koneistella vauhtista.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: massen. Viggeni
Homma ei ole edenny hirveämmin , kone pesty ja tallissa. Pitäisi vaan vielä purkaa kunhan ehtii..
Seisohan tuo kone pukissa talon edustalla melkein jo viikon , ei kukaan sentään ottanu matkaansa
Liikaa muita hommia ja iltavuorot sotkee päivät
Keme
Reiät tulpataan tietty
Muutamasta autosta aiemminkin poistellut näitä tasapainotuksen osia (hihnoja / akseleita)
esim. mitsubishi / volvo.
Jossain on tullut pieniä värinöitä joissain taas ei nimeksikään eroa ole ollut onko osia paikallaan vai ei.
Käynti on tosin aina "keventynyt" näiden osien poistolla.
Mutta koitetaan , mikäli värinöitä tulee niin pitää itse väristä takasin
Saahan ne osat sinne takaisin mikäli harmittaa jälkeenpäin
Seisohan tuo kone pukissa talon edustalla melkein jo viikon , ei kukaan sentään ottanu matkaansa
Liikaa muita hommia ja iltavuorot sotkee päivät
Keme
Reiät tulpataan tietty
Muutamasta autosta aiemminkin poistellut näitä tasapainotuksen osia (hihnoja / akseleita)
esim. mitsubishi / volvo.
Jossain on tullut pieniä värinöitä joissain taas ei nimeksikään eroa ole ollut onko osia paikallaan vai ei.
Käynti on tosin aina "keventynyt" näiden osien poistolla.
Mutta koitetaan , mikäli värinöitä tulee niin pitää itse väristä takasin
Saahan ne osat sinne takaisin mikäli harmittaa jälkeenpäin
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Homma eteni taas mutta ei paljoa
9-5:sta kone irrotettu & purettu.
Tästä saatiin Viggeniin:
-Ehjä Öljypohja.
-Ehjä Jakopäänkoppa.
-Ehjä Vauhtipyörän puoleinen koppa.
Osatkin pesty valmiiksi.
Eli huomenna osiin Viggenin kone ja nyt kun kopat on saatu niin pystyy viemään koneistajallekin lohkon
Luulin jotta T7:ssa kaikissa olisi samanmoiset vauhtipyörät , mutta näemmä ei.
B235e:ssä ~48mm paksu ja B235R:ssä oli ~20mm paksu
9-5:sta kone irrotettu & purettu.
Tästä saatiin Viggeniin:
-Ehjä Öljypohja.
-Ehjä Jakopäänkoppa.
-Ehjä Vauhtipyörän puoleinen koppa.
Osatkin pesty valmiiksi.
Eli huomenna osiin Viggenin kone ja nyt kun kopat on saatu niin pystyy viemään koneistajallekin lohkon
Luulin jotta T7:ssa kaikissa olisi samanmoiset vauhtipyörät , mutta näemmä ei.
B235e:ssä ~48mm paksu ja B235R:ssä oli ~20mm paksu
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Kuvat on kivoja kun niistä saa itse vetää johtopäätöksiä joten kuvia
3 & 4 sylinteri & mäntä
Lohko koneistajalle. Dekkipinta oikasuun , kairataan mikäli jokali.
Kampuralle kiillostus & mittaus ja tietty uusitaan mikäli jokali.
Männistä verkonpainot.
Homma etenee
Plussaa:
Jarrutehostin löytyi , pitää vain noutaa
3 & 4 sylinteri & mäntä
Lohko koneistajalle. Dekkipinta oikasuun , kairataan mikäli jokali.
Kampuralle kiillostus & mittaus ja tietty uusitaan mikäli jokali.
Männistä verkonpainot.
Homma etenee
Plussaa:
Jarrutehostin löytyi , pitää vain noutaa
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH