Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tässä kuvasarjassa näkyvät sitten valmiit verhoilut paikoillaan! Verhoilukankaan menekki ja käytetty liima on kerrottu tuolla tekstisivuilla! Siellä on myös verhoilukankaan hankintapaikan nettiosoite.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Laitan tässä fiilistelykuvan Saab 96 GL V4 Superista Oulujärven rantamaisemista!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hieno kuva ja auto!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tässä pienet kuvapäivitykset 99-harrastajille! Aikoinaaan tein 99:ni kojelaudan siiistimisen. Siitä tekstikerrontaa löytyy sivuilta 21-23. Tässä kuvat noihin juttuihin, missä 99:sin kojelaudan kytkimien paneelin kurttuteipit vaihtuivat oikeaan ruusupuuviiluun!
Kokeilin viilun pintakäsittelyn tekemiseen erilaisia vaihtoehtoja vahaamisen, öljymäisen ja lakkauksen välillä? Lopulta päädyin lakkaan ja lakkasi valitsin ”venelakan” sen kosteuden kestävyyden takia. Vielä tänäänkin tekisin saman valinnnan.
Kokeilin viilun pintakäsittelyn tekemiseen erilaisia vaihtoehtoja vahaamisen, öljymäisen ja lakkauksen välillä? Lopulta päädyin lakkaan ja lakkasi valitsin ”venelakan” sen kosteuden kestävyyden takia. Vielä tänäänkin tekisin saman valinnnan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hieno!
Tuollaisenahan niiden olisi pitänyt jo tehtaalta tulla, mutta yleensä tahtoivat olla pahasti kurtussa jo ennen kuin auto oli ehtinyt kilpiä saada.
Tuollaisenahan niiden olisi pitänyt jo tehtaalta tulla, mutta yleensä tahtoivat olla pahasti kurtussa jo ennen kuin auto oli ehtinyt kilpiä saada.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Laitoin äsken kuvia 99 harrastajille ja nyt tulee pieni viimeistelypätkä 96 harrastajille! Tuolla sivuillani kertoilin joskus näistä 96:sen uustuotanto-osista.
Uustuotantoahan on mm. Vanhempien 96:ten maskimerkeistä, kaikkien 96:ten C-Palasrinne korvamerkeistä ja puskurien kahden kapean krominauhalistan uusista osista.
Itse olen autooni laittanut nämä uudet korvamerkit. Ne olen kiinnittänyt sikafleksillä ja ovat kestäneet aikaa erinomaisesti. Puskurinauhan olen uusinut takapuskuriin. Ennen uuden laittoa maalasin kannakkeet uudelleen, listan kiinnitin kahdella 3M teipillä ja laitoin vielä kahdella ruuvilla varmistuksen listan sisäänvientikohtaa. Ruuvit ovat pienet ja mustat ne näkyvät kyllä ”etsivällä katseella”, muuten niitä ei kyllä huomaa. Minua eivät ole häirinneet, mutta varmistavat sisäänviennnin kohdan erinomaisesti.
Näissä 96:ssa näkee ”ralliratteja”. Kun 2010 oman 96:sen julkinen museokatsastus pidettiin talvipäivillä oli Lampisen Simokin paikalla. Hän katsoi silloin autoni sisään ja istui kuskin paikalle ja totesi, että ”onpa tutun tuntuista!” Laittoi sormensa ratin alaspäin osoittavan keskipuolan alle ja totesi, että” pitääpä tarkistaa onko Sinullla autossa originaaliratti?” Kyllä oli, sillä Simo totesi, että Saabin originaaliratin keskipuolan alapuolella on stanssattuna ratin valmistumisnumero, omassani se on muistaakseni 1081. Tuli tässä hieman näitä muisteloita mukaan!
Uustuotantoahan on mm. Vanhempien 96:ten maskimerkeistä, kaikkien 96:ten C-Palasrinne korvamerkeistä ja puskurien kahden kapean krominauhalistan uusista osista.
Itse olen autooni laittanut nämä uudet korvamerkit. Ne olen kiinnittänyt sikafleksillä ja ovat kestäneet aikaa erinomaisesti. Puskurinauhan olen uusinut takapuskuriin. Ennen uuden laittoa maalasin kannakkeet uudelleen, listan kiinnitin kahdella 3M teipillä ja laitoin vielä kahdella ruuvilla varmistuksen listan sisäänvientikohtaa. Ruuvit ovat pienet ja mustat ne näkyvät kyllä ”etsivällä katseella”, muuten niitä ei kyllä huomaa. Minua eivät ole häirinneet, mutta varmistavat sisäänviennnin kohdan erinomaisesti.
Näissä 96:ssa näkee ”ralliratteja”. Kun 2010 oman 96:sen julkinen museokatsastus pidettiin talvipäivillä oli Lampisen Simokin paikalla. Hän katsoi silloin autoni sisään ja istui kuskin paikalle ja totesi, että ”onpa tutun tuntuista!” Laittoi sormensa ratin alaspäin osoittavan keskipuolan alle ja totesi, että” pitääpä tarkistaa onko Sinullla autossa originaaliratti?” Kyllä oli, sillä Simo totesi, että Saabin originaaliratin keskipuolan alapuolella on stanssattuna ratin valmistumisnumero, omassani se on muistaakseni 1081. Tuli tässä hieman näitä muisteloita mukaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kun aloitin tämän projektipalstani kesällä 2014, niin jossain vaiheessa totesin, että nyt taitaa ”mopo” karata käsistä! Saman totesi myös IC1970 ja kyylä nämä oikeita aavistuksia oli! varmasti, kun ”pikkumustan” vaihdoin pois, niin nostalgia alkoi nostaa päätään. Saabit ovat kuuluneet elämääni koko autoiluajan ja siksi tämä harrastukseni onkin kohdistunut pääosin autoihin, mitä minun omaan autoiluhistoriaan kuuluu. Samoin olen aina pyrkinyt samaan lopputulokseen, mikä olisi aina tuon auton alkuperäisen asun ja kunnon tavoittelu ilman turhia lisukkeita.
Tuossa aiemmin laittelin kunnostuskuvia 96:seen ja 99:siin. Nyt laittelen kuvat sivulla 36 olleeseen juttuun helmikuulla 2016. Siinä kerron 900 C:sen lattialta löytyneestä ruosteesta. Kun sain tämän auton 900 C:n 26.4.2014, niin myyjä ilmoitti, että etulattiamatossa on reikä ja se olikin ainut vaiva koko autossa millä oli ajettu 182 tkm. Auto oli siis todellla hienossa kunnossa ja olin hyvin tyytyväinen. Olen edelleenkin tähän erittäin tyytyväinen.
Aika kului siis pari vuotta kunnes päätin katsoa maton alle? Oli siinä naurussa pitelemistä, kun tulos oli näkyvissä!!! Niin vähän ruostetta oli, kuten kuvista tulette huomaamaan! Kuntoon tuli ja samalla uusi ehjä matto tuli paikoilleen!
Tuossa aiemmin laittelin kunnostuskuvia 96:seen ja 99:siin. Nyt laittelen kuvat sivulla 36 olleeseen juttuun helmikuulla 2016. Siinä kerron 900 C:sen lattialta löytyneestä ruosteesta. Kun sain tämän auton 900 C:n 26.4.2014, niin myyjä ilmoitti, että etulattiamatossa on reikä ja se olikin ainut vaiva koko autossa millä oli ajettu 182 tkm. Auto oli siis todellla hienossa kunnossa ja olin hyvin tyytyväinen. Olen edelleenkin tähän erittäin tyytyväinen.
Aika kului siis pari vuotta kunnes päätin katsoa maton alle? Oli siinä naurussa pitelemistä, kun tulos oli näkyvissä!!! Niin vähän ruostetta oli, kuten kuvista tulette huomaamaan! Kuntoon tuli ja samalla uusi ehjä matto tuli paikoilleen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Upeeta, kuvat saavat ketjun taas elämään ja kateeksi käy tuo kädenjälki kaikkien autojen kohdalla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt olen näitä vanhoja juttujani herätellyt palauttamalla osan kuvista tänne takaisin. Nyt sitten käännetään sivua ja käännän katseeni tuleviin haasteisiin. Minulla on nyt kaksi projektia, mihin yritän kohdistaa energiani ja innostukseni näihin Saabeihin. Kohteena ovat Saab 96 vm. 1964 ja Saab 900i 2-ov. vm 1984.
Yritän tässä jollain lailla koordinoida tulevaa.
Tästä tämä 2-tahti projekti käynnistyi. Auto on vedetty trailerille Pylkönmäen hallista ja matka alkoi Saarijärven talliin.
Tämä olisi se tavoite, mikä hankkeelle tuli asetettua!
Nyt olen saanut hankkeen tähän vaiheeseen ja tästä tilanteesta lähden viemään hanketta eteenpäin.
Nyt tulevan talven aikana yritän keskittyä sisäverhoilun uudistamiseen. Tässä aluksi kuva tavoitteesta, mikä kuvassa on punainen. Omaan projektiin penkit ja sivuverhoilut tulevat siniseksi. Nyt tällä hetkellä puran kuvissa näkyviä penkkejä. Käytän osan keinomuovi-osista uudelleen ja kaikki istuimien reunatereet tulevat uusiokäyttöön.
Tästä tilanteesta tämä projekti lähtee etenemään ja jatkoa kertoilen sitten tekstein ja kuvin, kun työ etenee!
Yritän tässä jollain lailla koordinoida tulevaa.
Tästä tämä 2-tahti projekti käynnistyi. Auto on vedetty trailerille Pylkönmäen hallista ja matka alkoi Saarijärven talliin.
Tämä olisi se tavoite, mikä hankkeelle tuli asetettua!
Nyt olen saanut hankkeen tähän vaiheeseen ja tästä tilanteesta lähden viemään hanketta eteenpäin.
Nyt tulevan talven aikana yritän keskittyä sisäverhoilun uudistamiseen. Tässä aluksi kuva tavoitteesta, mikä kuvassa on punainen. Omaan projektiin penkit ja sivuverhoilut tulevat siniseksi. Nyt tällä hetkellä puran kuvissa näkyviä penkkejä. Käytän osan keinomuovi-osista uudelleen ja kaikki istuimien reunatereet tulevat uusiokäyttöön.
Tästä tilanteesta tämä projekti lähtee etenemään ja jatkoa kertoilen sitten tekstein ja kuvin, kun työ etenee!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tämä ”Riston vanhojen Saabien projektit”-sivu sai alkunsa Juhannuksen jälkeen 2013. Silloin hankin tämän Saab 900i 2-door coupé sedanin vm.1984. Näin auton papereihin oli auto määritelty! Tämän mallin valmistus alkoi samanaikaisesti Cabrioletin kanssa 1984.
Tämä auto löytyi Kajaanista alla olevan kuvan mukaisessa kunnossa.
”Henkka poika” lähetti heti katseltavaksi tälläisen tehtaan malli YouTuben! Kiitos hänelle tästä
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Tämä Saabin malli lienee Saabin 900:ten malleista määrällisesti vähiten valmistettu. Luulen, mutta en varmuudella tiedä, että tämä 2-ovinen Sedan pystykeulaisena on aika harvinainen näinä päivinä.
Tämän palstan 1. Sivulla kerron tarkemmin auton alkukunnosta. Sen perusteella työtä riitti ja riittäää edelleen. Tämän auton takia ryhdyin opettelemaan sisäkaton verhoilua, vanteiden kunnostusta jne. Sitten ryhdyin etsimään autoon parempia etuistuimia? No, nehän löytyivät yhdestä -84 99:stä. Tuo löytämäni ”raato” sattui olemaan niin hyvä, että se pysäytti vuosiksi tämän alkaneen Iivari-projektin! Nyt tuo ”raato” on jo uudessa hyvässä kodissa Iisalmella!
Nyt tämäkin projekti herää taas henkiin. Näiden viiden aloituksen jälkeisen vuoden aikana olen kuitenkin saanut sentään jotakin aikaankin. Korin ruostesavotta on tehty, sisäkatto ja C-pilarit on verhoiltu. Lattiamattojen alainen äänieristys on laitettu kuntoon. Takapyörien navat on uusittu. Alkuperäiset peltivanteet olen kunnostanut hienoon kuntoon.
Lisäksi tietysti olen tietysti hankkinut aiheeseen liittyvää materiaalia runsaasti! Löysin vuoden 1984 auton myyntiesitteen. 1980-luvun vanteita on nyt varastossa useita malleja sekä erilaiset teräskapselit tälle mallille ovat uusia odottamassa käyttöä.
Kaksi peltihommaa vielä on odotuslistalla, molempien ovien alareunat on kunnostettava. Korjauspalat ovat valmiina tai sitten hieman paremmat ovet ovat tallin nurkassa. Takakontin kannen alareuna on aivan ”säleinä”, sillekin minulla on ruosteeton varakappale ollut valmiina jo neljä vuotta. Takakansi on maalattava auton väriin. Tällä autolla on ajettu 321 tkm ja ratti on sileä kuin luistinrata. Löysin kuitenkin aivan uuden tämän mallin ratin, mikä pääsee kohta paikalleen. Autossa oli Hellan 440 lisäkaukovalot ostettaessa. Tuon auton hankinta-aikana oli tapana laitella näitä lisävaloja. Auton mukana tulleet lisävalot olivat aika heikossa hapessa. Pari viikkoa sitten löytyi tilalle aikakauden aivan samanlaiset 440 Hellat ja avaamattomassa paketissa releineen ja johtoineen. Materiaalia on siis odottamassa ja niin myös työ tekijäänsä!
Näillä valmiuksilla Iivari-projekti lopultakin käynnistyy! Auto on tällä hetkellä tämän näköinen.
Tämä auto löytyi Kajaanista alla olevan kuvan mukaisessa kunnossa.
”Henkka poika” lähetti heti katseltavaksi tälläisen tehtaan malli YouTuben! Kiitos hänelle tästä
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Tämä Saabin malli lienee Saabin 900:ten malleista määrällisesti vähiten valmistettu. Luulen, mutta en varmuudella tiedä, että tämä 2-ovinen Sedan pystykeulaisena on aika harvinainen näinä päivinä.
Tämän palstan 1. Sivulla kerron tarkemmin auton alkukunnosta. Sen perusteella työtä riitti ja riittäää edelleen. Tämän auton takia ryhdyin opettelemaan sisäkaton verhoilua, vanteiden kunnostusta jne. Sitten ryhdyin etsimään autoon parempia etuistuimia? No, nehän löytyivät yhdestä -84 99:stä. Tuo löytämäni ”raato” sattui olemaan niin hyvä, että se pysäytti vuosiksi tämän alkaneen Iivari-projektin! Nyt tuo ”raato” on jo uudessa hyvässä kodissa Iisalmella!
Nyt tämäkin projekti herää taas henkiin. Näiden viiden aloituksen jälkeisen vuoden aikana olen kuitenkin saanut sentään jotakin aikaankin. Korin ruostesavotta on tehty, sisäkatto ja C-pilarit on verhoiltu. Lattiamattojen alainen äänieristys on laitettu kuntoon. Takapyörien navat on uusittu. Alkuperäiset peltivanteet olen kunnostanut hienoon kuntoon.
Lisäksi tietysti olen tietysti hankkinut aiheeseen liittyvää materiaalia runsaasti! Löysin vuoden 1984 auton myyntiesitteen. 1980-luvun vanteita on nyt varastossa useita malleja sekä erilaiset teräskapselit tälle mallille ovat uusia odottamassa käyttöä.
Kaksi peltihommaa vielä on odotuslistalla, molempien ovien alareunat on kunnostettava. Korjauspalat ovat valmiina tai sitten hieman paremmat ovet ovat tallin nurkassa. Takakontin kannen alareuna on aivan ”säleinä”, sillekin minulla on ruosteeton varakappale ollut valmiina jo neljä vuotta. Takakansi on maalattava auton väriin. Tällä autolla on ajettu 321 tkm ja ratti on sileä kuin luistinrata. Löysin kuitenkin aivan uuden tämän mallin ratin, mikä pääsee kohta paikalleen. Autossa oli Hellan 440 lisäkaukovalot ostettaessa. Tuon auton hankinta-aikana oli tapana laitella näitä lisävaloja. Auton mukana tulleet lisävalot olivat aika heikossa hapessa. Pari viikkoa sitten löytyi tilalle aikakauden aivan samanlaiset 440 Hellat ja avaamattomassa paketissa releineen ja johtoineen. Materiaalia on siis odottamassa ja niin myös työ tekijäänsä!
Näillä valmiuksilla Iivari-projekti lopultakin käynnistyy! Auto on tällä hetkellä tämän näköinen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Täälläpä on taas sähinää !!! Kiitos Risto ja tsemppiä projekteihin, mahtavaa luettavaa ja ennenkaikkea taas katseltavaa kuvien muodossa. Jollakin tavalla pitäisi pitää huolta siitä, ettei tämä ketju koskaan katoa bittiavaruuteen, vaikka olisi sitten viimeinen asia, mitä maailmasta jää jäljelle kun kaikki on poissa
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Satanen näkyisi kaipaavaan uuden ratin, muutoin hieno peli.
9-5 Aero - 00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
”Julle” teki tarkan havainnon! 900 C:ssä ei odellakaan ole oikea siihen malliin kuuluva ratti!
Tämän ”Lappilaisen” oma ratti oli ratti oli tämä ”jääradan” kiiltävä liukas ratti, missä on klo yhden kohdalla reikä ratin alapuolella.
Siksi laitoin aluksi tuon alkuperäisen tilalle tällaisen Luisin nahkaratin, millä ajelin pari vuotta. Yritin kaiken aikaa etsiä autoon kuuluvaa rattimallia, mutta kun kaikki tarjotut tuntuivat olevan yhtä kuluneen ja liukkaan tuntuisia, niin niitä kelpuuttanutkaan käyttöön!
Tämän jälkeen kyllästyin tuohon ratin etsintään. Mutta minulla oli hankittuna jo valmiiksi vuoden 1984 900 Iivarille aivan uusi sen ajan kolmiripainen ratti. Siksi ajattelin laittaa sen väliaikaiseen käyttöön tähän -89 900 c:hen!
Kun tämä ratti tulee aikanaan -84 Iivariin, silloin sen keskimerkki muuttuu tietysti auton mallin mukaiseksi!
Nyt sitten tämä Jullen havainto onkin alkanut korjaantua!! Olin nimittäin kolmisen viikkoa sitten ottanut ”Viggeniin” Trollhättaniin yhteyden, että voisikohan hän kysellä Ruotsin harrastajilta mahdollisimman hyvää oikean tyyppistä rattia?
Ja todellakin sellainen ratti on löytynyt ja Teuvo laittoi sen viime keskiviikkona tulemaan tänne Kajaaniin! Odottelen sen olevan alkuviikosta olevan täällä ja pienen puhdistuksen jälkeen se on varmasti jo loppuviikosta omalla paikallaan!
Että tällainen ratti-operaatio on ollut käynnissä!
Tämän ”Lappilaisen” oma ratti oli ratti oli tämä ”jääradan” kiiltävä liukas ratti, missä on klo yhden kohdalla reikä ratin alapuolella.
Siksi laitoin aluksi tuon alkuperäisen tilalle tällaisen Luisin nahkaratin, millä ajelin pari vuotta. Yritin kaiken aikaa etsiä autoon kuuluvaa rattimallia, mutta kun kaikki tarjotut tuntuivat olevan yhtä kuluneen ja liukkaan tuntuisia, niin niitä kelpuuttanutkaan käyttöön!
Tämän jälkeen kyllästyin tuohon ratin etsintään. Mutta minulla oli hankittuna jo valmiiksi vuoden 1984 900 Iivarille aivan uusi sen ajan kolmiripainen ratti. Siksi ajattelin laittaa sen väliaikaiseen käyttöön tähän -89 900 c:hen!
Kun tämä ratti tulee aikanaan -84 Iivariin, silloin sen keskimerkki muuttuu tietysti auton mallin mukaiseksi!
Nyt sitten tämä Jullen havainto onkin alkanut korjaantua!! Olin nimittäin kolmisen viikkoa sitten ottanut ”Viggeniin” Trollhättaniin yhteyden, että voisikohan hän kysellä Ruotsin harrastajilta mahdollisimman hyvää oikean tyyppistä rattia?
Ja todellakin sellainen ratti on löytynyt ja Teuvo laittoi sen viime keskiviikkona tulemaan tänne Kajaaniin! Odottelen sen olevan alkuviikosta olevan täällä ja pienen puhdistuksen jälkeen se on varmasti jo loppuviikosta omalla paikallaan!
Että tällainen ratti-operaatio on ollut käynnissä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Uusi ”vanha” ratti on tullut perille! Ratti on nyt puunattu kuntoon ja huomenna se pääsee paikalleen. Tämän ratin keskimerkki on hieman kärsinyt matkojensa aikana, mutta minulla on tuolla Saarijärven tallissa priimakuntoinen tilalle!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tämä ketju on taas muuttunut kivasti kun sait kuvia takaisin. Hyvää jälkeä niinkuin aina. Taidampa jopa itse pyllistellä tuossa sinisen kuupan museotarkastuskuvassa nokialta
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96