Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Irroitin kuskin penkin autosta ja purin siitä pois verhoilut sekä pehmusteet. Penkin sivutoppaukset olivat revenneet ja pahasti rikki.
Sitten kiinnitin penkin runkoon raudan jota uusien verhoulujen kiinnitykseen ja leikkasin, muotoilin ja sovitin vanhemman mallin pehmusteen runkoon.
Ennen penkin asentamista autoon tein tarvittavat pesuja puhdistus operaatiot. Lattianverhoilun pesin huolellisesti verhoilupesurilla ja penkin nahat kuurasin kunnolla Le Chat kissasaippualla ja hankaussienellä. Nahka näyttää pesun jälkeen todella hienolta.
Sitten vain kuskin penkin kiinnitys autoon ja annetaan kaikkien pestyjen verhoilujen kuivua.
Myös Talmu-huomiovalot on kytketty ja ne näyttää hyvältä.
Sitten vaihdoin termostaatin vielä 82 aseiseksi, tuo 88 asteinen piti mielestäni viime kesänä lämpöjä hieman liian korkealla.
Vielä tarvii takajarrulevyt ja palat vaihtaa ja auto olisi valmis ensi kesän rientoihin...
Sitten kiinnitin penkin runkoon raudan jota uusien verhoulujen kiinnitykseen ja leikkasin, muotoilin ja sovitin vanhemman mallin pehmusteen runkoon.
Ennen penkin asentamista autoon tein tarvittavat pesuja puhdistus operaatiot. Lattianverhoilun pesin huolellisesti verhoilupesurilla ja penkin nahat kuurasin kunnolla Le Chat kissasaippualla ja hankaussienellä. Nahka näyttää pesun jälkeen todella hienolta.
Sitten vain kuskin penkin kiinnitys autoon ja annetaan kaikkien pestyjen verhoilujen kuivua.
Myös Talmu-huomiovalot on kytketty ja ne näyttää hyvältä.
Sitten vaihdoin termostaatin vielä 82 aseiseksi, tuo 88 asteinen piti mielestäni viime kesänä lämpöjä hieman liian korkealla.
Vielä tarvii takajarrulevyt ja palat vaihtaa ja auto olisi valmis ensi kesän rientoihin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Taidan tykätä Talmuista! No, toiset varmaan niistä tykkää, mutta minusta ne olivat jo muinoin uutuuttaakin aivan karseat ja samalta tuntuu edelleenkin! Muuten tuo auto on tosi hienon näköinen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Makuja on monia ja tässä kohtaa olen Riston linjoilla. Mutta toisaalta tämä alkaa olemaan kyllä tyylipuhdas aikakautena edustaja.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
juu melkein ne samalle linjalle nykyisten päivävalo viritysten kanssa menee.
mut retro on retroa ja siitä iso peukku.
mut retro on retroa ja siitä iso peukku.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Yleensä kuumana käyminen johtuu huonosta syyläristä tai ilmaongelmista. Ilmaa taas systeemiin voi tulla esim. kannen halkeamasta, mutta tuo Ilmajuttu on enempi 8-tappisten ongelma, kun nehän pitää ilmata esim. nesteiden vaihdon yhteydessä. 16-venttiilisessä ei periaatteessa pitäisi samaa riesaa olla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Joo, epäilen kanssa että jäähdytin vetelee viimeisiään. Se lämpö-ongelma nousi esiin keväällä ensimmäisten helteiden aikana ja vain ruuhkassa istuessa (joutui laittaa kaniinin lämmöt täysille sillä tasaantui) ja ajatus onkin uusia jäähdytin kunhan budjetti salliiMertmi kirjoitti: ↑Su Helmi 24, 2019 17:16Yleensä kuumana käyminen johtuu huonosta syyläristä tai ilmaongelmista. Ilmaa taas systeemiin voi tulla esim. kannen halkeamasta, mutta tuo Ilmajuttu on enempi 8-tappisten ongelma, kun nehän pitää ilmata esim. nesteiden vaihdon yhteydessä. 16-venttiilisessä ei periaatteessa pitäisi samaa riesaa olla.
Ilmattu tuota järjestelmää ei vielä ole, mutta ennen ensimmäistä ajoa pitäs päästää ilmat pihalle.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Tai mahtaisiko sen jäähdyttimen onnistua jotenkin puhdistamaan?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Yleensä se pillien välisten ripojen irtoaminen on viimeinen hätähuuto. Lämpö ei siirry enää pilleistä ripoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Pitää tutkia onko ne rivat kiinni syylarissa vai ei....
Päätin pestä talven pölyt pois Saabin päältä tässä vaiheessa. Sitten kävin otattamassa renkaat pois vanteilta, ne maalataan vielä uudestaan ennen kevättä.
Päätin pestä talven pölyt pois Saabin päältä tässä vaiheessa. Sitten kävin otattamassa renkaat pois vanteilta, ne maalataan vielä uudestaan ennen kevättä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Ensimmäisessä lauseessa tykkäät talmuista mutta sitten toisessa et
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Miten laitat kaniinin lämmöt täysille? Keittämällä vai uunissaSaab.96 kirjoitti: ↑Su Helmi 24, 2019 18:15Joo, epäilen kanssa että jäähdytin vetelee viimeisiään. Se lämpö-ongelma nousi esiin keväällä ensimmäisten helteiden aikana ja vain ruuhkassa istuessa (joutui laittaa kaniinin lämmöt täysille sillä tasaantui) ja ajatus onkin uusia jäähdytin kunhan budjetti salliiMertmi kirjoitti: ↑Su Helmi 24, 2019 17:16Yleensä kuumana käyminen johtuu huonosta syyläristä tai ilmaongelmista. Ilmaa taas systeemiin voi tulla esim. kannen halkeamasta, mutta tuo Ilmajuttu on enempi 8-tappisten ongelma, kun nehän pitää ilmata esim. nesteiden vaihdon yhteydessä. 16-venttiilisessä ei periaatteessa pitäisi samaa riesaa olla.
Ilmattu tuota järjestelmää ei vielä ole, mutta ennen ensimmäistä ajoa pitäs päästää ilmat pihalle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Lukihäiriö puskee päälle, kabiiniin piti kirjoittaa
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Hioin vanteet mataksi kauttaaltaan ja sitten päätin laittaa kevyesti kittiä vanteen huulessa olevien stanssausten päälle etteivät ne näyisi maalauksen jälkeen enään.
Kitit saivat kuivua yön yli ja sitten hioin ne huolellisesti. Kun kaikki neljä vannetta oli hoittu valmiiksi puhditin ne huolella rasvanpoistoaineella ja maalasin ne punaisella pohjamaalilla.
Annoin pohjamaalien kuivua noin 15 min (kuten oheesa sanoataan) ja sillä välin valmistelin maaliruiskun ja maalit. Ruiskutin sitten pronssin väristä massaa vanteisiin kolme kerrosta ja annoin massan kuivua 10 min kerrosten välissä. Sitten annoin massan kivua sen aikaa kun valmistelin ja sekoitin lakan.
Lakkaa ruiskutin vanteisiin kaksi kerrosta ja annoin lakan kuivua hetken kerrosten välissä ettei tulisi valumia. Nyt vanteet saavat kuivua muutamia päiviä ennen kun asennnan niille renkaat. Maalauksen ajaksi siirsin auton ulos pihalle, se olikin eka kerta kun auto näki päivänvalon tänä vuonna.
PAljon lisää kuvia mun omilla nettisivuilla -> http://www.tonikoskinen.com/saab_900_projektit.html
Kitit saivat kuivua yön yli ja sitten hioin ne huolellisesti. Kun kaikki neljä vannetta oli hoittu valmiiksi puhditin ne huolella rasvanpoistoaineella ja maalasin ne punaisella pohjamaalilla.
Annoin pohjamaalien kuivua noin 15 min (kuten oheesa sanoataan) ja sillä välin valmistelin maaliruiskun ja maalit. Ruiskutin sitten pronssin väristä massaa vanteisiin kolme kerrosta ja annoin massan kuivua 10 min kerrosten välissä. Sitten annoin massan kivua sen aikaa kun valmistelin ja sekoitin lakan.
Lakkaa ruiskutin vanteisiin kaksi kerrosta ja annoin lakan kuivua hetken kerrosten välissä ettei tulisi valumia. Nyt vanteet saavat kuivua muutamia päiviä ennen kun asennnan niille renkaat. Maalauksen ajaksi siirsin auton ulos pihalle, se olikin eka kerta kun auto näki päivänvalon tänä vuonna.
PAljon lisää kuvia mun omilla nettisivuilla -> http://www.tonikoskinen.com/saab_900_projektit.html
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Hyvää jälkeä teet kyllä ja olihan tämä 900 päheä kun sillon pihassa näki Kävin sitä 9-3:sta katsomassa silloin kun myynnissä oli.
Onko muita suunnitelmia satkun ehostuksen suhteen?
Onko muita suunnitelmia satkun ehostuksen suhteen?
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kiitos vaan
Onhan tuolla pitkä to-do lista jossa yli 20 kohtaa jotka pitäs hoitaa ja lista pitenee sitä mukaan kun uusia korjauksen tai päivittämisen kohteita löytyy.
Eli tekemistä riittää pitkälle tulevaisuuteen
Tämän kevään / kesän aikana pitäs vielä se T5.5 muutos saada tehtyä, se on aika korkealla tossa listalla. Ensi talvelle jää etuovien korjausta ja uudelleen maalaus. Nuo on niitä näkyvämpiä juttuja. Paljon on sitten vähemmän tärkeää tai akuuttia jotka tehdään inspiraation iskiessä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.