99 2.0L -75 kunnostus
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kyllä nyt kelpaa alkaa kasaamaan!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Mikäs kasailee töiden jälkeen.viikonloppuna
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Mukava seurata kun homma tapahtuu ja projekti etenee.
Yleensä tällaiset projektit lässähtää heti alkuunsa kun purku on saatu tehtyä, tai jää muuten ikuselle haaveilun asteelle, mutta nyt näyttää olevan tekijähenkilö asialla.
Yleensä tällaiset projektit lässähtää heti alkuunsa kun purku on saatu tehtyä, tai jää muuten ikuselle haaveilun asteelle, mutta nyt näyttää olevan tekijähenkilö asialla.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hyvältä näyttää
Viimeksi muokannut mestari, Ke Loka 16, 2024 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Tottahan se on niin, että eivät nämä tekemättä valmistu.
Se on kuitenkin erittäin tärkeää, että tavoiteltu lopputulos ja jonkinlainen ajatus sen saavuttamiseksi on koko projektin ajan mielessä. Projekti etenee hirvittävän paljon helpommin ja vähemmin kompromissein jos miettii asiat yksittäistä työvaihetta pidemmälle. Eli ei se "turboruiskupakoputkipohdinta" ihan turhaa ole. Jos haluaa lintata kotteron maahan ja mahduttaa alle 20" 385 leveät pyörät, niin se on kyllä huomioitava jo ihan projektin alkumetreillä.
Tämän projektin kanssa tullaan kuitenkin noudattelemaan alkuperäisyyttä järjen rajoissa. Sunnitelmalisuutta ja pitkäjänteistä työtä se vaatii toki sekin. Mitään parin päivän tai viikonlopun hommiahan tämän mittaluokan kunnostukset eivät ole.
Janne
Se on kuitenkin erittäin tärkeää, että tavoiteltu lopputulos ja jonkinlainen ajatus sen saavuttamiseksi on koko projektin ajan mielessä. Projekti etenee hirvittävän paljon helpommin ja vähemmin kompromissein jos miettii asiat yksittäistä työvaihetta pidemmälle. Eli ei se "turboruiskupakoputkipohdinta" ihan turhaa ole. Jos haluaa lintata kotteron maahan ja mahduttaa alle 20" 385 leveät pyörät, niin se on kyllä huomioitava jo ihan projektin alkumetreillä.
Tämän projektin kanssa tullaan kuitenkin noudattelemaan alkuperäisyyttä järjen rajoissa. Sunnitelmalisuutta ja pitkäjänteistä työtä se vaatii toki sekin. Mitään parin päivän tai viikonlopun hommiahan tämän mittaluokan kunnostukset eivät ole.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähinnä kommentoin yleisellä tasolla.en p.o projektia
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Muistuupas mukavasti mieleen mikä homma siinä aikanaan oli kaapia kaikki bitumit irti tuolta pohjasta.
Yhtä hiki se tulee näitä uusia paikalleen telatessa.
Janne
Yhtä hiki se tulee näitä uusia paikalleen telatessa.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Taasen pientä edistytstä on taasen tapahtunut tämän projektin kanssa.
Pohjan valmis punainen maalipinta piti lähteä piilottamaan kiveniskusuojalla. Ensiksi vain käärien koko laite suojamuoviin ja teipaten kaikki reiät sisäpuolelta umpeen.
Kilo tolkullahan mokomaan pohjaan sai tavaraa ruiskuttaa, mutta asettu se lopulta kuitenkin. On muuten, näin puolisokealle, kätevää tavaraa suihkia tuollainen joka vaihtaa väriä kuivuessaan.
Kuivuttuaan koppi onkin siinä kunnossa, että sen pääsee laskemaan vartaasta rullakon päälle.
Janne
Pohjan valmis punainen maalipinta piti lähteä piilottamaan kiveniskusuojalla. Ensiksi vain käärien koko laite suojamuoviin ja teipaten kaikki reiät sisäpuolelta umpeen.
Kilo tolkullahan mokomaan pohjaan sai tavaraa ruiskuttaa, mutta asettu se lopulta kuitenkin. On muuten, näin puolisokealle, kätevää tavaraa suihkia tuollainen joka vaihtaa väriä kuivuessaan.
Kuivuttuaan koppi onkin siinä kunnossa, että sen pääsee laskemaan vartaasta rullakon päälle.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Mittatilaustyönä valmistettu rullakko tuli kyhättyä paikalleen. Tämän päällä on tarkoitus tehdä Saabi melko pitkälle "tekniikkavalmiiksi".
Kiinnitys on hoidettu nostokorvakkeisiin sopivalla kulmakappaleella, joka pultataan telineen jalkoihin kiinni. Näin rullakon runko kiristyy tukevasti paikalleen ja se irtoaa sievästi avaamalla neljä pulttia.
Rullakon rungongossa on pienet korvakkeet, jotka estävät sen liikkumisen sivusuunnassa koriin nähden.
Sitten se olisi vaan nostettava lattialle.
Janne
Kiinnitys on hoidettu nostokorvakkeisiin sopivalla kulmakappaleella, joka pultataan telineen jalkoihin kiinni. Näin rullakon runko kiristyy tukevasti paikalleen ja se irtoaa sievästi avaamalla neljä pulttia.
Rullakon rungongossa on pienet korvakkeet, jotka estävät sen liikkumisen sivusuunnassa koriin nähden.
Sitten se olisi vaan nostettava lattialle.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Käytän kesäisin Saab lippistä, Nostan kyllä korkealle kun tätä tekemistä seuraa.
Hese
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Upean näköistä jälkeä, tätä on ilo seurata !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Seat Mii Electric Plus -21
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hattu päästä täälläkin, hieno seurata laadukasta ja määrätietoista tekemistä!
—Timppa
—Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Vau!
Uskomattoman tarkkaa ja tinkimätöntä työtä. Tämä projekti saa omat puuhasteluni Saabin parissa tuntumaan aikamoiselta räpeltämiseltä, vaikka olenkin kunnostanut niitä lähinnä käyttöautoiksi. Ei ole tällä hetkellä resursseja eli paikkaa ja varaa läheskään vastaavan tason läpikäynteihin, mitä tässä tapauksessa on tehty. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti pääsisin mukaan tuollaiseen Saabin peruskunnostukseen. Siihen asti jatkan pukkien päällä olevien projektien kanssa räpeltämistä kylmällä lattialla maaten ja jatkan haaveilemista kunnnon tallista ja koripukeista.
Tekee oikein pahaa katsoa, kun tuo kaunis ja täydellinen sisätilan ja varsinkin pohjan maalaus peitetään kokonaan näkyvistä. Ei ne ole tehtaalta lähtiessäkään olleet lähellekään tuota tasoa nuo maalaukset. Miten muuten, kun tuo punainen maali vaikuttaa todella kiiltävältä, niin vaikuttaakohan se tuon pohjan suojausaineen kiinnipysymiseen? Ei ilmeisestikään hiottu maalia ennen pintaruiskutusta? Omien kokemusteni mukaan suoja-aineet saattavat lohkeilla helpommin kiiltävän maalin päältä, kuin hiotun mattapintaisen maalin päältä. Tässä autossa se tuskin tuottaa minkäänlaisia ruosteongelmia, kun tarkoitus ei selvästikään ole tehdä ympärivuotista käyttöautoa ja maalia on sen varran, että pitäisi kestää seuraavat sata vuotta ilman erillistä suojaustakin.
Onko tuo röpelö massa pohjassa ja pyöräaukoissa muuten jonkinlaista lavakatetta vai perinteistä helmaröpöä? Itse olen käyttänyt noissa kohdin vain perinteistä hieman pehmeää pohjamassaa. Nyt on yksi Saab 900 projekteistani siinä vaiheessa, että pitäisi suojata nuo lokasuojien sisäosat jollain. Pitäisiköhän laittaa tälläkertaa tuollaista röpöä itsekin? Mikä mahtaa olla paras tapa suojata ja millä. Jos jou tietäisi minua paremmin. Renkaiden kuviokohdat ovat ongelmallisimpia, kun hiekka ja kivet puhaltavat suoja-aineet helposti pois. Jos siis ajelee paljon kuraisia hiekkateitä, niinkuin minä. Pelkällä asfaltilla ajellessa ongelma varmaan pienempi tai olematon.
Uskomattoman tarkkaa ja tinkimätöntä työtä. Tämä projekti saa omat puuhasteluni Saabin parissa tuntumaan aikamoiselta räpeltämiseltä, vaikka olenkin kunnostanut niitä lähinnä käyttöautoiksi. Ei ole tällä hetkellä resursseja eli paikkaa ja varaa läheskään vastaavan tason läpikäynteihin, mitä tässä tapauksessa on tehty. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti pääsisin mukaan tuollaiseen Saabin peruskunnostukseen. Siihen asti jatkan pukkien päällä olevien projektien kanssa räpeltämistä kylmällä lattialla maaten ja jatkan haaveilemista kunnnon tallista ja koripukeista.
Tekee oikein pahaa katsoa, kun tuo kaunis ja täydellinen sisätilan ja varsinkin pohjan maalaus peitetään kokonaan näkyvistä. Ei ne ole tehtaalta lähtiessäkään olleet lähellekään tuota tasoa nuo maalaukset. Miten muuten, kun tuo punainen maali vaikuttaa todella kiiltävältä, niin vaikuttaakohan se tuon pohjan suojausaineen kiinnipysymiseen? Ei ilmeisestikään hiottu maalia ennen pintaruiskutusta? Omien kokemusteni mukaan suoja-aineet saattavat lohkeilla helpommin kiiltävän maalin päältä, kuin hiotun mattapintaisen maalin päältä. Tässä autossa se tuskin tuottaa minkäänlaisia ruosteongelmia, kun tarkoitus ei selvästikään ole tehdä ympärivuotista käyttöautoa ja maalia on sen varran, että pitäisi kestää seuraavat sata vuotta ilman erillistä suojaustakin.
Onko tuo röpelö massa pohjassa ja pyöräaukoissa muuten jonkinlaista lavakatetta vai perinteistä helmaröpöä? Itse olen käyttänyt noissa kohdin vain perinteistä hieman pehmeää pohjamassaa. Nyt on yksi Saab 900 projekteistani siinä vaiheessa, että pitäisi suojata nuo lokasuojien sisäosat jollain. Pitäisiköhän laittaa tälläkertaa tuollaista röpöä itsekin? Mikä mahtaa olla paras tapa suojata ja millä. Jos jou tietäisi minua paremmin. Renkaiden kuviokohdat ovat ongelmallisimpia, kun hiekka ja kivet puhaltavat suoja-aineet helposti pois. Jos siis ajelee paljon kuraisia hiekkateitä, niinkuin minä. Pelkällä asfaltilla ajellessa ongelma varmaan pienempi tai olematon.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kiitoksia kommentista, vaikka ainahan sitä voi tarkemminkin tehdä. Sille ei ole ylärajaa olemassa . Toisaalta jos vähän vaan pikaseen aina korjailee, niin saa olla korjaamassa koko ajan ja vuosien lopputulema on sitten helposti ihan tekemätön kötö.
Kaunista ja täydellisestä ollaan vielä kaukana. Lähinnä artistin näkemys kelvollisesta . Näyttelyständille tätä ei kuitenkaan tehdä seisomaan, vaan sillä pitää myös uskaltaa ajaa. Ajamisen pitää myös olla mahdollisimman mukavaa, joten "rämisevä peltilaatikko" ei kelpaa. Eihän se auta kuin peittää kaikki mahdollinen pelti resonointia absoirvoivalla kamppeella. Pienen koputtelun jälkeen voin kuitenkin todeta, että tuhti kerros (7 purkkia pohjassa ja pyöränkoteloissa) tuota röpöä myös vaimentaa ääntä ihan kelvollisesti.
Pohjalla on Temacoat eopoksi primeri ja sen selkään on vedetty sävytetty Temacoat RM 40. Eli maalattu pinta on jo sinällään upporasituksen kestävä ja riittäisi, vuosikausiksi, kesäkäytössä pikitiellä ajeluun sellaisenaan. Ajatuksena tässä on ollut se, että tehdään kestävä pinta pellin päälle (primeri ja sealeri) ennen sen peittämistä millään "kamppeella". Tehtaalta lähtiessäänhän nämä, massalla tai bitumilla, peitetyt alueet ovat olleet harmaita. Pelkän primerin päälle en kuitenkaan suostunut bitumimattoa tai alustamassaa sipaisemaan. Syy RM 40 sävyttämiselle oli se, että näin pääsemme pintamaalin kanssa vähemmällä. Punainen kun on surkeasti peittävää.Saabfield kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 18:29Miten muuten, kun tuo punainen maali vaikuttaa todella kiiltävältä, niin vaikuttaakohan se tuon pohjan suojausaineen kiinnipysymiseen? Ei ilmeisestikään hiottu maalia ennen pintaruiskutusta? Omien kokemusteni mukaan suoja-aineet saattavat lohkeilla helpommin kiiltävän maalin päältä, kuin hiotun mattapintaisen maalin päältä. Tässä autossa se tuskin tuottaa minkäänlaisia ruosteongelmia, kun tarkoitus ei selvästikään ole tehdä ympärivuotista käyttöautoa ja maalia on sen varran, että pitäisi kestää seuraavat sata vuotta ilman erillistä suojaustakin.
On totta, että jotkut pinnoitteet (varsinkin kutistuvat) saattavat lohkeilla herkemmin, tai tarrttua honommin hiomattomille koville maalipinnoille. Testasin tämän röpömassan tartuntaa pohjaan (tankin alle) ennen varsinaista turaamista ja tuntui tarttuvan kuin täi tervaan. Miten se kestää aikaa, sen aika näyttää. Tietenkään yhtään likaiselle pinnalle en edes harkitsisi tuota suihkivani.
Saabfield kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 18:29Onko tuo röpelö massa pohjassa ja pyöräaukoissa muuten jonkinlaista lavakatetta vai perinteistä helmaröpöä? Itse olen käyttänyt noissa kohdin vain perinteistä hieman pehmeää pohjamassaa. Nyt on yksi Saab 900 projekteistani siinä vaiheessa, että pitäisi suojata nuo lokasuojien sisäosat jollain.
Röpelö on 3M 08881. Erinäisten sattumusten seurauksen levitin tuon painesäiliöruiskulla 1.8mm suuttimella ja 1,5–2 bar paineella. Suuremmalla suuttimella tai massaruiskulla saattaisi homma hoitua hätäisemmin, mutta sujui se noinkin.
En välttämättä tiedä paremmin, mutta yhtään likaiselle tai rikkinäiselle maalipinnalle en mitään "röpöä" suihkisi. Ennemmin kotelosuoja-ainetta ja siihen perinteistä massaa selkään. Tiivis maalipinta ehjän pellinpäällä estää kyllä ruostumisen. Se maalipinta pitää vaan saada pysymään ehjänä.Saabfield kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 18:29Pitäisiköhän laittaa tälläkertaa tuollaista röpöä itsekin? Mikä mahtaa olla paras tapa suojata ja millä. Jos jou tietäisi minua paremmin. Renkaiden kuviokohdat ovat ongelmallisimpia, kun hiekka ja kivet puhaltavat suoja-aineet helposti pois. Jos siis ajelee paljon kuraisia hiekkateitä, niinkuin minä. Pelkällä asfaltilla ajellessa ongelma varmaan pienempi tai olematon.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kiitos vastauksista. Samalla linjalla itsekin, että ei sillä päällipinnotteella ole väliä tai merkitystä, mikäli pohjakerrokset kehnoja tai ruostetta jäänyt alle. Tärkeintä on pitää pinta ehjänä ja edes jollain aineella suojattuna. Monta kertaa olen joutunut paikkaamaan Saabien peltejä paksun suojakerroksen alta, kun on jätetty ruostetta alle tai aiemmin huonosti paikattu. Juuri työn alla olevassa vuoden 1986 900:ssa pohja on peitetty paksulla kerrosta jollain kumman ruskehtavalla ja todella sitkeällä aineella ja kun viimein sain tuon pinnoitteen pois, niin alla ollut pelti oli, kuin auto olisi joskus mereen dipattu tuulilasiin asti. Väitän, että paremmin olisivat pelllit kestäneet ilman tuota suoja-ainemössöä. Tai ainakin korjaustarpeet olisivat olleet aiemmin näkyvissä. Massan alta pajastui myös aivan kauheita paikkausyrityksiä, jotka näyttävät siltä, kuin joku olisi puikoilla yrittänyt hitsata sokkona ilman maskia. Joten ei kannata aina uskoa, kun myynti-ilmoituksessa lukee, että täysin ruosteeton ja massattu pohja. Tässä tapauksessa tiesin tosin odottaa pahinta ja sen myös sain. Nyt alkaa olemaan voiton puolella kunnostus. Vaikka en pystykään noin perusteelliseen läpikäyntiin, niin periaatteeni on ollut, että paikkaukseni kestävät vähintään yhtä kauan mitä autolla on ikää ja että lopputulos on mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Yhdellä naapurillani on vielä päivittäisessä liikenteessä 90_luvun Golf, johon hitsasin kymmenen vuotta sitten helmoja ja lattiapeltejä ainakin neliömetrin verran eikä ole vielä ruostetta tullut paikattuihin kohtiin tai uudeleen tarvinnut mistään paikata. Sama koskee muitakin autoja mitä olen hitsaillut vuosien varrella. Saabien vetaritunnelit ovat olleet kaikkein vaikeimpia ja vaikeimmin suojattavia korjauksia tähän mennessä, mutta niissäkin taito kehittynyt, kun muutamia paikkaillut vuosien varrella.
Projektinne seuraaminen innostaa innostaa minua joskus yrittämään vielä vastaavanlaista Saabin kokonaisvaltaista läpikäyntiä.
Projektinne seuraaminen innostaa innostaa minua joskus yrittämään vielä vastaavanlaista Saabin kokonaisvaltaista läpikäyntiä.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...