Projekti Saab 99 turbo -80
Hohhoi... taas yks päivä takana eikä oikein saanut kuin vahinkoa aikaan. Alettiin isäukon kans yrittämään tuota katkennutta laturin jalan/vesipumpun kannen pulttia pois ensin pienellä poranterällä ja sitten vastakierretapilla. Ei auennut sitten millään ja viimein siirryttiin isompaan vastakierretappiin minkä avulla saatiin tehtyä pieni reikä tuohon vesipumpun pesään ja jäähdytysnestettä alkoi tulemaan reiästä pihalle.
Voitte vaan kuvitella sitä v***tuksen määrää minkä tuo kämmi aiheutti. Onneksi reikä ei ole kuin ehkä millin läpimitaltaan, joten eiköhän tuohon joku pieni ranetus tehdä ja laitetaan sitten kunnolla kun kone nostetaan pois.
Huomisen haasteena olisi sitten tuon paikkauksen lisäksi vaihtaa kuskin puolen reaktiotangon sisempi hela ja jarrujen herkistely ja jos vaikka illasta pääsisi kokeilemaan että onko tuo auto maineensa veroinen...
Voitte vaan kuvitella sitä v***tuksen määrää minkä tuo kämmi aiheutti. Onneksi reikä ei ole kuin ehkä millin läpimitaltaan, joten eiköhän tuohon joku pieni ranetus tehdä ja laitetaan sitten kunnolla kun kone nostetaan pois.
Huomisen haasteena olisi sitten tuon paikkauksen lisäksi vaihtaa kuskin puolen reaktiotangon sisempi hela ja jarrujen herkistely ja jos vaikka illasta pääsisi kokeilemaan että onko tuo auto maineensa veroinen...
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
mä olen ihmetellytkin mihin auto on allekirjoituksestasi häipynyt...? luinko ihan oikein, autoko on nyt romuna???jara kirjoitti:Projektien luonteeseen kuuluu pienet vastoinkäymiset... Itsekin yhden 99 turbon entisöinneenä tiedän .... ja nyt tuo kaunotar on romuna toisen tiellä liikkujan toimesta....
Tsemppiä vaan jatkossa!!!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jatketaampas kertomusta. Tuli tuossa viime viikolla vähän askarreltua taas auton parissa. Venttiilikopan tiiviste tuli vaihdettua ennen konehuoneen pesua, ettei kone ole heti yhtä likainen. Pikku ylläri sieltäkin paljastui kun kopan sai auki.
eli jakoketjun kiristin alkaa olla aika finaalissa. Tuossa vielä parempi kuva
Kuskinpuolen takareaktiotangon helat tuli uusittua samalla. Etuhelasta ei ollut kuin muisto vain jäljellä. Takahelan pultti ei lähtenyt muuten kuin rälläkällä ja poralla. Tuli peiteltyä pellin kohdat ruosteenestomaalilla näin tilapäisesti.
Varsin mielenkiintoinen homma saada nuo helat paikalleen ilman prässiä. Ruuvipenkki joutui lujille, mutta lopulta saatiin helat paikalleen. Kokeilin vähän ottaa porakoneen teräsharjalaikalla tangosta ruosteita pois, mutta siihen olisi mennyt hiukan aikaa, joten enimmät korroosiot pois ja massat päälle.
Samalla kun porakoneessa teräsharjalaikka oli paikallaan niin laitoin tuon takakulman kolhun ruosteet ainakin hetkeksi kuriin. Ei mikään kaunis paikka, mutta ainakin jotain suojaa pellin päällä...
Viime torstaina tuli purettua penkit ja lattiamatot pois ruostetilanteen tarkastuksen vuoksi.
Ja apukuskin puolelta hiukan sanottavaa löytyi...
Noista paikoista pitää koittaa irroitella nuo bitumit pois tarkempaa tutkimista varten. Samalla tuli huomattua kuskinpenkissä "normipatentti".
Eli eikun motonetistä penkin korjaussarjaa tilaamaan. Samalla kun lattiamatot oli irti niin tuli nekin pestyä. Kunnon kuvaa ei tullut niistä otettua mutta tuo kuskin jalkatilan kohta ainakin lähti aika puhtaaksi.
eli jakoketjun kiristin alkaa olla aika finaalissa. Tuossa vielä parempi kuva
Kuskinpuolen takareaktiotangon helat tuli uusittua samalla. Etuhelasta ei ollut kuin muisto vain jäljellä. Takahelan pultti ei lähtenyt muuten kuin rälläkällä ja poralla. Tuli peiteltyä pellin kohdat ruosteenestomaalilla näin tilapäisesti.
Varsin mielenkiintoinen homma saada nuo helat paikalleen ilman prässiä. Ruuvipenkki joutui lujille, mutta lopulta saatiin helat paikalleen. Kokeilin vähän ottaa porakoneen teräsharjalaikalla tangosta ruosteita pois, mutta siihen olisi mennyt hiukan aikaa, joten enimmät korroosiot pois ja massat päälle.
Samalla kun porakoneessa teräsharjalaikka oli paikallaan niin laitoin tuon takakulman kolhun ruosteet ainakin hetkeksi kuriin. Ei mikään kaunis paikka, mutta ainakin jotain suojaa pellin päällä...
Viime torstaina tuli purettua penkit ja lattiamatot pois ruostetilanteen tarkastuksen vuoksi.
Ja apukuskin puolelta hiukan sanottavaa löytyi...
Noista paikoista pitää koittaa irroitella nuo bitumit pois tarkempaa tutkimista varten. Samalla tuli huomattua kuskinpenkissä "normipatentti".
Eli eikun motonetistä penkin korjaussarjaa tilaamaan. Samalla kun lattiamatot oli irti niin tuli nekin pestyä. Kunnon kuvaa ei tullut niistä otettua mutta tuo kuskin jalkatilan kohta ainakin lähti aika puhtaaksi.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Taas on jotain tallissa tapahtunut. Etujarrujen kanssa on nyt vierähtänyt vähän aikaa. Jarrusatulat on vieläkin sitruunahappokylvyssä ja ruoste on saanut aika hyvin kyytiä. Levyt kävin eteen ja taakse tilaamassa, takajarrupalat, sekä tiivistesarjat tuli myös samalla tilattua. Jarrukilpiä ei vissiinkään enää saa uusia, joten täytyy koittaa saada noista vanhoista vielä hyvät. Tuossa pari kuvaa.
Ja seuraavana päivänä oli hiukan liuoksen väri muuttunut
Kuskin puolen lokasuojasta löytyi vähän sanomista
Vänkärin puoli oli taas hyvässä kunnossa
Tuossa kuvat vielä vetaritunneleista. En ole vielä tarkemmin tutkinut, että joutuuko noille jotain tekemään. Ei ainakaan kovin pahalta näytä.
Kuskin puoli
Ja vänkärin puoli
Onneksi joku on aikanaan vetänyt jonkunlaiset massat noihin lokasuojiin. Voisi olla aika paljon huonommassakin kunnossa, mitä olen täällä klubilla kuvia nähnyt. Maanantaina pitäis ottaa vanhat massat pois lokasuojista ja laittaa pohjat ja uudet massat päälle. Samalla hioa ja maalata nuo satulat ja jos oikeen hyvin käy niin pääsis pikkuhiljaa aloitteleen takajarrujen kanssa.
Ja seuraavana päivänä oli hiukan liuoksen väri muuttunut
Kuskin puolen lokasuojasta löytyi vähän sanomista
Vänkärin puoli oli taas hyvässä kunnossa
Tuossa kuvat vielä vetaritunneleista. En ole vielä tarkemmin tutkinut, että joutuuko noille jotain tekemään. Ei ainakaan kovin pahalta näytä.
Kuskin puoli
Ja vänkärin puoli
Onneksi joku on aikanaan vetänyt jonkunlaiset massat noihin lokasuojiin. Voisi olla aika paljon huonommassakin kunnossa, mitä olen täällä klubilla kuvia nähnyt. Maanantaina pitäis ottaa vanhat massat pois lokasuojista ja laittaa pohjat ja uudet massat päälle. Samalla hioa ja maalata nuo satulat ja jos oikeen hyvin käy niin pääsis pikkuhiljaa aloitteleen takajarrujen kanssa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
mulla olisi nuo vanhan liiton navat joissa hyvät jarrukilvet irrotettu 78 tupliksesta.
Ulkoneva mutteri ysiysissä vm. 75 - 81 ja satkuissa vm. 79 - 80. Nämä ovat vaihtokelpoisia. Jarrukilpi neljällä pultilla kiinni, uudemmissa vain kolmella.
Ulkoneva mutteri ysiysissä vm. 75 - 81 ja satkuissa vm. 79 - 80. Nämä ovat vaihtokelpoisia. Jarrukilpi neljällä pultilla kiinni, uudemmissa vain kolmella.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Nuo jarrukilvet ei ollut pahan näköiset. Aattelin vaan ettei viittis alkaa hiomaan noita ja hommais uudet, mutta kun se ei ollu mahdollista niin tehdään noista kiiltävät.
Tuossa kuva niistä.
Tuossa kuva niistä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
miksi hioa, kun sitä ruostetta ei kuitenkaan hiomalla saa kokonaan pois. Eikö kannattaisi kerätä kaikki tuommoiset osat yhteen nippuun, ja alkaa kysellä jostain esim. teollisuus maalaamosta hiekkapuhallusta. Tulisi varmaan paljon paremmat. Ja se puhallus ei välttämättä kamalan kallista edes ole.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
sitruuna happoon likoamaan ja kahden päästä voit katsoa että onko niistä mihinkään ilman hikeä----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Tuo on kyllä käynyt mielessä. Jos vaikka ottais nuo etuakselistot irti ja käyttäis ne samalla puhallutettavana. Samalla kävis helpommin noiden lokasuojien ja vetaritunneleiden puhdistus ja pintakäsittely. Ja tietenkin samalla uudet iskarit ja jouset alleJamppa kirjoitti:miksi hioa, kun sitä ruostetta ei kuitenkaan hiomalla saa kokonaan pois. Eikö kannattaisi kerätä kaikki tuommoiset osat yhteen nippuun, ja alkaa kysellä jostain esim. teollisuus maalaamosta hiekkapuhallusta. Tulisi varmaan paljon paremmat. Ja se puhallus ei välttämättä kamalan kallista edes ole.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Jos haluat puhalluttaa, niin soita Blaxarille. Siellä olen muutamia osia käyttänyt ja hinta on varsin kohtuullinen. Samalla saa pulverimaalit pintaan.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Jahas, taitaa täälläkin olla päivityksen aika. Eli nuo etuakseliston osat kävi puhalluksessa, paitsi ylätukivarret. Työpaikalla sattui olemaan tuttu kaveri puhallushommissa, niin pääsi vielä suht. halvalla. Maalasin osat ensin wurthin rost-stopilla ja päälle mattamustaa. Etujarrusatulat tuli samalla maalailtua happokäsittelyn jälkeen. En viitsinyt uusia ostaa, koska olivat sen verran hyvässä kunnossa. Satuloihin tuli uudet tiivisteet sekä levyt ja palat vaihtui samalla. Keväällä olisi sitten takajarrujen vuoro.
Lokasuojista tuli poistettua vanhat massat ja kuskinpuolelta löytyi roiskeläpän alta "pienehkö" reikä. Lokasuojiin tuli uudet massat, paitsi tuon reiän ympärystän jätin vielä massaamatta. Jos keväällä käyttäisi autoa hitsarilla, että saa ehjää peltiä massan alle.
Nyt auto lepäilee säilössä talven ajan ja tällä hetkellä voi keskittyä osien hankkimiseen. Jotain pientä on kyllä tiedossa talvellekkin. mm. maskin maalausta ym. pientä askartelua.
Kuvitustakin taitaa olla jossain tallessa, täytyy lisäillä ne tänne jossain vaiheessa.
Lokasuojista tuli poistettua vanhat massat ja kuskinpuolelta löytyi roiskeläpän alta "pienehkö" reikä. Lokasuojiin tuli uudet massat, paitsi tuon reiän ympärystän jätin vielä massaamatta. Jos keväällä käyttäisi autoa hitsarilla, että saa ehjää peltiä massan alle.
Nyt auto lepäilee säilössä talven ajan ja tällä hetkellä voi keskittyä osien hankkimiseen. Jotain pientä on kyllä tiedossa talvellekkin. mm. maskin maalausta ym. pientä askartelua.
Kuvitustakin taitaa olla jossain tallessa, täytyy lisäillä ne tänne jossain vaiheessa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Noni Miika... laitas nyt kuvia hankinnoistasi .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki