Projekti Saab 99 turbo -80

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Hohhoi... taas yks päivä takana eikä oikein saanut kuin vahinkoa aikaan. Alettiin isäukon kans yrittämään tuota katkennutta laturin jalan/vesipumpun kannen pulttia pois ensin pienellä poranterällä ja sitten vastakierretapilla. Ei auennut sitten millään ja viimein siirryttiin isompaan vastakierretappiin minkä avulla saatiin tehtyä pieni reikä tuohon vesipumpun pesään ja jäähdytysnestettä alkoi tulemaan reiästä pihalle.

Voitte vaan kuvitella sitä v***tuksen määrää minkä tuo kämmi aiheutti. Onneksi reikä ei ole kuin ehkä millin läpimitaltaan, joten eiköhän tuohon joku pieni ranetus tehdä ja laitetaan sitten kunnolla kun kone nostetaan pois.

Huomisen haasteena olisi sitten tuon paikkauksen lisäksi vaihtaa kuskin puolen reaktiotangon sisempi hela ja jarrujen herkistely ja jos vaikka illasta pääsisi kokeilemaan että onko tuo auto maineensa veroinen...
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja jara »

Projektien luonteeseen kuuluu pienet vastoinkäymiset... Itsekin yhden 99 turbon entisöinneenä tiedän :? .... ja nyt tuo kaunotar on romuna toisen tiellä liikkujan toimesta.... :evil:

Tsemppiä vaan jatkossa!!! :wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jara kirjoitti:Projektien luonteeseen kuuluu pienet vastoinkäymiset... Itsekin yhden 99 turbon entisöinneenä tiedän :? .... ja nyt tuo kaunotar on romuna toisen tiellä liikkujan toimesta.... :evil:

Tsemppiä vaan jatkossa!!! :wink:
mä olen ihmetellytkin mihin auto on allekirjoituksestasi häipynyt...? luinko ihan oikein, autoko on nyt romuna???
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja jara »

Kyllä sulla Luca lukutaito on tallella...
Näin pääsi käymään, asiasta en viitsi sen enempää sanoa tässä foorumilla ilman asianomistajan lupaa , mutta tuusan nuuskaksi meni koko komistus :cry:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Entäs tämä sitten?
Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Jatketaampas kertomusta. Tuli tuossa viime viikolla vähän askarreltua taas auton parissa. Venttiilikopan tiiviste tuli vaihdettua ennen konehuoneen pesua, ettei kone ole heti yhtä likainen. Pikku ylläri sieltäkin paljastui kun kopan sai auki.

Kuva

eli jakoketjun kiristin alkaa olla aika finaalissa. Tuossa vielä parempi kuva

Kuva

Kuskinpuolen takareaktiotangon helat tuli uusittua samalla. Etuhelasta ei ollut kuin muisto vain jäljellä. Takahelan pultti ei lähtenyt muuten kuin rälläkällä ja poralla. Tuli peiteltyä pellin kohdat ruosteenestomaalilla näin tilapäisesti.

Kuva

Varsin mielenkiintoinen homma saada nuo helat paikalleen ilman prässiä. Ruuvipenkki joutui lujille, mutta lopulta saatiin helat paikalleen. Kokeilin vähän ottaa porakoneen teräsharjalaikalla tangosta ruosteita pois, mutta siihen olisi mennyt hiukan aikaa, joten enimmät korroosiot pois ja massat päälle.

Kuva

Samalla kun porakoneessa teräsharjalaikka oli paikallaan niin laitoin tuon takakulman kolhun ruosteet ainakin hetkeksi kuriin. Ei mikään kaunis paikka, mutta ainakin jotain suojaa pellin päällä...

Kuva

Viime torstaina tuli purettua penkit ja lattiamatot pois ruostetilanteen tarkastuksen vuoksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja apukuskin puolelta hiukan sanottavaa löytyi...

Kuva

Kuva

Kuva

Noista paikoista pitää koittaa irroitella nuo bitumit pois tarkempaa tutkimista varten. Samalla tuli huomattua kuskinpenkissä "normipatentti".

Kuva

Eli eikun motonetistä penkin korjaussarjaa tilaamaan. Samalla kun lattiamatot oli irti niin tuli nekin pestyä. Kunnon kuvaa ei tullut niistä otettua mutta tuo kuskin jalkatilan kohta ainakin lähti aika puhtaaksi.

Kuva
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Taas on jotain tallissa tapahtunut. Etujarrujen kanssa on nyt vierähtänyt vähän aikaa. Jarrusatulat on vieläkin sitruunahappokylvyssä ja ruoste on saanut aika hyvin kyytiä. Levyt kävin eteen ja taakse tilaamassa, takajarrupalat, sekä tiivistesarjat tuli myös samalla tilattua. Jarrukilpiä ei vissiinkään enää saa uusia, joten täytyy koittaa saada noista vanhoista vielä hyvät. Tuossa pari kuvaa.

Kuva

Ja seuraavana päivänä oli hiukan liuoksen väri muuttunut

Kuva

Kuskin puolen lokasuojasta löytyi vähän sanomista

Kuva

Vänkärin puoli oli taas hyvässä kunnossa

Kuva

Tuossa kuvat vielä vetaritunneleista. En ole vielä tarkemmin tutkinut, että joutuuko noille jotain tekemään. Ei ainakaan kovin pahalta näytä.

Kuskin puoli

Kuva

Ja vänkärin puoli

Kuva

Onneksi joku on aikanaan vetänyt jonkunlaiset massat noihin lokasuojiin. Voisi olla aika paljon huonommassakin kunnossa, mitä olen täällä klubilla kuvia nähnyt. Maanantaina pitäis ottaa vanhat massat pois lokasuojista ja laittaa pohjat ja uudet massat päälle. Samalla hioa ja maalata nuo satulat ja jos oikeen hyvin käy niin pääsis pikkuhiljaa aloitteleen takajarrujen kanssa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla olisi nuo vanhan liiton navat joissa hyvät jarrukilvet irrotettu 78 tupliksesta.

Ulkoneva mutteri ysiysissä vm. 75 - 81 ja satkuissa vm. 79 - 80. Nämä ovat vaihtokelpoisia. Jarrukilpi neljällä pultilla kiinni, uudemmissa vain kolmella.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Nuo jarrukilvet ei ollut pahan näköiset. Aattelin vaan ettei viittis alkaa hiomaan noita ja hommais uudet, mutta kun se ei ollu mahdollista niin tehdään noista kiiltävät.

Tuossa kuva niistä.

Kuva
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

miksi hioa, kun sitä ruostetta ei kuitenkaan hiomalla saa kokonaan pois. Eikö kannattaisi kerätä kaikki tuommoiset osat yhteen nippuun, ja alkaa kysellä jostain esim. teollisuus maalaamosta hiekkapuhallusta. Tulisi varmaan paljon paremmat. Ja se puhallus ei välttämättä kamalan kallista edes ole.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sitruuna happoon likoamaan ja kahden päästä voit katsoa että onko niistä mihinkään ilman hikeä----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Jamppa kirjoitti:miksi hioa, kun sitä ruostetta ei kuitenkaan hiomalla saa kokonaan pois. Eikö kannattaisi kerätä kaikki tuommoiset osat yhteen nippuun, ja alkaa kysellä jostain esim. teollisuus maalaamosta hiekkapuhallusta. Tulisi varmaan paljon paremmat. Ja se puhallus ei välttämättä kamalan kallista edes ole.
Tuo on kyllä käynyt mielessä. Jos vaikka ottais nuo etuakselistot irti ja käyttäis ne samalla puhallutettavana. Samalla kävis helpommin noiden lokasuojien ja vetaritunneleiden puhdistus ja pintakäsittely. Ja tietenkin samalla uudet iskarit ja jouset alle :D
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos haluat puhalluttaa, niin soita Blaxarille. Siellä olen muutamia osia käyttänyt ja hinta on varsin kohtuullinen. Samalla saa pulverimaalit pintaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Jahas, taitaa täälläkin olla päivityksen aika. Eli nuo etuakseliston osat kävi puhalluksessa, paitsi ylätukivarret. Työpaikalla sattui olemaan tuttu kaveri puhallushommissa, niin pääsi vielä suht. halvalla. Maalasin osat ensin wurthin rost-stopilla ja päälle mattamustaa. Etujarrusatulat tuli samalla maalailtua happokäsittelyn jälkeen. En viitsinyt uusia ostaa, koska olivat sen verran hyvässä kunnossa. Satuloihin tuli uudet tiivisteet sekä levyt ja palat vaihtui samalla. Keväällä olisi sitten takajarrujen vuoro.

Lokasuojista tuli poistettua vanhat massat ja kuskinpuolelta löytyi roiskeläpän alta "pienehkö" reikä. Lokasuojiin tuli uudet massat, paitsi tuon reiän ympärystän jätin vielä massaamatta. Jos keväällä käyttäisi autoa hitsarilla, että saa ehjää peltiä massan alle.

Nyt auto lepäilee säilössä talven ajan ja tällä hetkellä voi keskittyä osien hankkimiseen. Jotain pientä on kyllä tiedossa talvellekkin. mm. maskin maalausta ym. pientä askartelua.

Kuvitustakin taitaa olla jossain tallessa, täytyy lisäillä ne tänne jossain vaiheessa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Projekti Saab 99 turbo -80

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Noni Miika... laitas nyt kuvia hankinnoistasi :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin