Saab99 vm-75

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Tämmöinen ikuisuusprojekti tuli hankittua, tarkoitus on auto vielä joskus saada rekisteriin ja liikenne kelpoiseksi. "Aikaraja" on n.2vuotta että siinä ajassa pitäisi saada täysi kunnostus tehtyä. Työtä kyllä riittää ja tästä lähdetään.

2.0L b-moottorilla, vm-75 tuplis kuten otsikko kertookin. Edellisellä omistajalla seissyt ladossa 4-vuotta. Pahempia ruostevaurioita ei ole vielä paikannettu.

KuvaKuva

Syksy kun painaa päälle, niin pintatyöt jäävät vähemmälle, joten tässä "työlistaa" mitä on ajateltu silti tehdä:


-listat, puskurit, penkit (ei kuskinpenkki,) valot/vilkut, maski, lattiamatot jne. kaikki mikä ei vaikuta auton käynnistämiseen tai liikuttamiseen pois. (mahdolliset ruostevaurioit on helpompi huomata ja korjata.)

-bensa vuodon korjaaminen (tankin luota.)

-jarrujen herkistely (käkkärin säätö)

-ruostevaurioiden arvioimista/suunnittelemista. (seuraavana keväänä/kesänä sitten hitsataan tarpeen vaadittaessa)

Tämän vuoden puolella pitäisi tuommoista saada aikaan. Keväänä/kesällä sitten pintatöitä, maalipinnan siistimistä ja valmistelua maalarille. Sitä ennen pohjan massaus, pakoputkea uusiksi, samoin alustan osat muutenkin asialliseen kuntoon.

Moottorin vaihto, H-kone tilalle. (suunnitelma jäissä, mietitään b-koneen kunnostusta)


18-19.9
-sisusta otettu irti.
-puskuri, valot, vilkut, maski, listat otettu irti.
-ruosteita kopisteltu ja todettu ettei mahdoton projekti ole. :mrgreen:
-jarruja tutkittu ja jumissahan ne takaa on.

Lattia on yllättävän hyvässä kunnossa, ei isänmaa näkynyt. :lol:
Kuva Kuva

Toki kun jokin on kunnossa on jonkin oltava rempallaan. :roll:
(kotelot, lokasuojan helmat.) Ovet eivät silti ole mädät, eivätkä vetarit, kynnykset, iskarien kiinnistykset.
KuvaKuva
Kuva

Joku picasso taiteillut..
Kuva

Sitten luonnon omaa kukkaa: (tässä ei ole läheskään kaikki)
KuvaKuvaKuvaKuva

Sitten tulikin voimanpesän vuoro:
KuvaKuva

Muuta:
Kuva

Päivittelen ekaan viestiin miten edistyy jne.
Viimeksi muokannut SB90, Ma Loka 19, 2009 17:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja gls »

näyttää ja kuulostaa tosi hyvältä..! :) tuosta tulee vielä helmi.. ainut mitä itse jättäisin tekemättä on tuo H-moottorin vaihtaminen, omasta mielestä ei kannattaisi noin alkuperäiskuntoista 70-luvun 99:ä pilata h-moottorilla.. :(

b-koneeseen saa vielä hyvin osaa varaosa puljuista ja muilta harrastajilta..vaihda mielummin tilalle parempikuntoinen b-moottori tai kunnosta tuo nykyinen.. on taas muistettava et jokainen tekee kuten tahtoo, mut ite tekisin näin..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Laita samantien T16 tekniikka, olis kunnon sleeper 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mielipide: Aikakauden Autoon sopii parhaiten aikakautensa moottori ja varsinkin noin ehjään ja nättiin koriin. Oman vähäisen kokemuksen mukaan B-Moottori oli kierrosherkempi ja "räyhäkkäämpi" kuin laiskanpulskea ja hitaasti menoon tai sensuuntaiseen syttyvä H-Moottori, tämän jälkimmäisen nimellisestä paperitehokkuudesta huolimatta (hevosvoimat ja väännöt voin toki muistaa väärinkin..).
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onnittelut hankinnasta. Lämpimiä muistoja tuosta vuosimallista ja tuosta väristä. Tuohan taisi olla Nettiautossa ja alkuperäisenä pitäisi olla automaatti, eikö? Jokainen tekee autolleen mitä tahtoo, mutta oma mielenkiinto 70-luvun Saabeihin loppuu, kun pellin alle laitetaan 80-luvun tekniikka. Kannustan siis B-koneisen automaatin etsintään, vaikka se ei kaikkein käytettävin setti olekaan, mutta tarjoaa ainakin ehtaa seitkytlukuista fiilistä auton alkuperäisessä hengessä ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minuteman kirjoitti:Mielipide: Aikakauden Autoon sopii parhaiten aikakautensa moottori ja varsinkin noin ehjään ja nättiin koriin. Oman vähäisen kokemuksen mukaan B-Moottori oli kierrosherkempi ja "räyhäkkäämpi" kuin laiskanpulskea ja hitaasti menoon tai sensuuntaiseen syttyvä H-Moottori, tämän jälkimmäisen nimellisestä paperitehokkuudesta huolimatta (hevosvoimat ja väännöt voin toki muistaa väärinkin..).
Tämä on muuten ihan tosi juttu. -76 99GL oli paljon ripeämmän oloinen kuin -89 kaasarisatku. Myös B-koneen vaihteensiirto on paljon täsmällisempi.

Edit: Meiltä löytyisi tuo mainittu -76 99, joka on ajettu vain 207.000 km. Kone on hyvä, kuin myös laatikko. Olisiko siinä ratkaisua koneongelmaan?
# 419 Vesa Pohjalainen
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja SB90 »

99 GL kirjoitti:Laita samantien T16 tekniikka, olis kunnon sleeper 8)
Tehdään ensiksi tuon auton alustalle sopivalla moottorilla. Ja ennen kaikkea kuskin taidoille sopivaksi. :lol:

Tuo ripeydestä puhe on muuten ihan totta :o Vaikka tuonkin auton b-kone on niin ja näin, niin "hyvin" tai ripeästi otti kiekkoja h-koneeseen verrattuna ja räyhäkämmältä se tuntui, jota suuresti ihmettelin.

Tuo kuva valehtelee maalista sitten, maalia on paikkailtu useaan otteeseen pensselillä ja ruostetta on siellä täällä. Koriltaan on harvinaisen hyvä +30-vuotta vanhaksi autoksi. Mätää löytyi kahdesta lokasiivestä, takaa koteloista. Eli ei ollenkaan mahdoton peltitöiltä. :)

jariha kirjoitti:Onnittelut hankinnasta. Lämpimiä muistoja tuosta vuosimallista ja tuosta väristä. Tuohan taisi olla Nettiautossa ja alkuperäisenä pitäisi olla automaatti, eikö? Jokainen tekee autolleen mitä tahtoo, mutta oma mielenkiinto 70-luvun Saabeihin loppuu, kun pellin alle laitetaan 80-luvun tekniikka. Kannustan siis B-koneisen automaatin etsintään, vaikka se ei kaikkein käytettävin setti olekaan, mutta tarjoaa ainakin ehtaa seitkytlukuista fiilistä auton alkuperäisessä hengessä ;)
Juu nettiautossa oli hetken, tarjouksiakin oli myyjä kuulemma saanut, mutta noppaan tuo vaihtui. 8)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mites olisi sellainen vaihtoehto että säilytät alkuperäisenä tuon ja annat b-koneen olla vaan paikoillaan ja ajelet hetken tuolla koneella,jos vielä tuntuu että ei riitä niin katsot sit sitä toista moottoria tuonne pellin alle :?: :wink: Itse kyllä pitäisin alkuperäisenä tuon.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jeeps, alkaa nytten kaduttamaan ja tuntumaan siltä että b-koneella tuo rakennetaan. :oops:

Onhan tässä aikaa miettiä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Nyt on kuvia lisäilty, ehkäpä turhankin paljon. Lisää tarinaa tulee kun edistyy.

B-koneella rakennetaan. Se on päätetty pitkän pohtimisen jälkeen.

Osaakos joku sanoo meneekö -80 luvun sähköllä lämpiävä takalasi kiinni tuohon -75? Tekisi mieli ottaa pois se kaamea tötterö hattuhylly. Kummiskin olisi kiva nähdä talvella läpi lasista. :)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Nyt on sitten vielä kiinni koneen puolelta vasemman puolen jousen "alakiinnitys", raidetanko+sähköt ja muutama vaijeri. Vasemmalta puolelta jousen "alakiinnityksen" otan pois joku päivä vielä.

Nyt alkaa sitten osien kunnostus ja seuraavana kesänä jatkuu purkaminen. Korin hitsaaminen, vanhojen massojen pois raapiminen ja hiekkapuhaltaminen. Jos sitä joskus vielä pääsis kasaamaankiin.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite panin H-koneen 99combiin B-koneen tilalle. Enkä kadu. Ite ainakin tympäännyin b-koneen vesipumppuun melkein heti, kun huomasin sen vuotavan ja tajusin miten kallis kikkare se on. Lisäksi se vielä vuoteli vedet öljyjenkin sekaan. Niitä B-koneen vesipumppuja ei taida enää saada oikein mistään vai saako?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä taas ajattelin laittaa jossain välissä mekaanisen vesipumpun tilalle sähköisen. Löysin tähän netistä hyvät ohjeetkin. Olen ajatellut säilyttää oman ysiysini mahdollisimman alkuperäisenä, kuitenkin parannellen autoa niin, että huolto ja käyttö helpottuu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

SB90 kirjoitti: Osaakos joku sanoo meneekö -80 luvun sähköllä lämpiävä takalasi kiinni tuohon -75? Tekisi mieli ottaa pois se kaamea tötterö hattuhylly. Kummiskin olisi kiva nähdä talvella läpi lasista. :)
Miksi ei menisi? Lasien mittoja ei liene missään vaiheessa muutettu muissa kuin etuovien laseissa peilien paikan muuttuessa. Itse kyllä säilyttäisin tuon kaamean tötteröhattuhyllyn, aikansa saabismia ja luksusta keskikonsolisäätimineen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab99 vm-75

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Kunhan kysyin jos joku tietää varmaksi.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin