Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Maalaatteko värimassakerrokset vesiohenteisella vaiko perinteisellä liuotinohenteisella maalilla?
Itse pidän enemmän noista vesiväreistä, satavarmaan ei lähde hiontavärit kiehumaan vesivärin alta, ja vesivärin maalauskin on mielestäni helpompaa kuin liukkarimaalin (ja tietty ruiskun puhdistus, ja mahdollisen maalausmokien korjauskin on helpompaa koska ei tarvitse kuin pyyhkiä märällä rievulla värimassaa pois, eikä vedellä pyyhittäessä lähde taasen liuotinohenteinen pohjamaalikaan sulamaan pyyhittäessä).

Eli vesiväreillä maalatessa ensin vain ohut harsokerros tartunnaksi, antaa sen kuivua noin 10-15 min, ja sitten päälle täysi kerros, ja antaa sen kuivua kunnolla (mieluiten vaikka tunti, värimassakerroksen pitäisi siis olla oikeasti täysin kuiva ennen toisen kerroksen ruiskuttamista), ja sen päälle toinen täysi maalikerros.

Ja lämpötila on aikas tärkeä, optimi olisi sellainen +20 astetta, ja lopullisen vesivärimassapinnan tulee antaa kuivua omasta mielestäni yön yli, koska ainakin hopean värisellä maalatessa jää värimassa helposti erisävyiseksi jos ei ole kunnolla kuivunut, eli loistaa sieltä täältä vihreän- ja sinisensävyisenä.

Mielestäni värimassan päälle ei tule suht puhtaassa maalaustilassa yön aikana niin paljon pölyä että sillä olisi mitään merkitystä lopputuloksen kannalta, enemmänkin tulee pölyä välihionnasta, eikä työlään välihionnan jälkeen lopullisesta lakkausjäljestä tule ollenkaan yhtä hienoa kuin kerralla (tarkoitan siis kahteen kertaan lakaten, ilman välihiontaa).

Maalimassan päältä voi tietysti puhaltaa paineilmalla pölyä pois ennen lakkausta, mutta siihen ei sovi sattua kuin ehkä korkeintaan pinseteillä napsien isoimmat kärpäset veke ennen lakkakerroksia :)

Miksi muuten meinaatte tehdä välihionnan lakatessa, omasta mielestäni paras lopputulos syntyy kun vetää värimassan päälle täyden lakkakerroksen, ja noin 15-20min? Tai ainakin koettaa pitää min. 10min. taukoa että ehtii enimmät liuottimet haihtumaan, eikä toiseen lakkakerrokseen tule ilmakuplia?
Sitten ensimmäisen lakkakerroksen päälle toinen täysi lakkakerros, tuo 10-20 min. aika riittää siihen ettei alempi lakkakerros enää valu eikä sula toisen lakkakerroksen myötä, mutta lakkapinnasta tulee silti hieno ja "puhdas"?

Valoahan ei ole ikinä lakatessa/maalatessa tarpeeksi, itse pidän oikeassa kädessäni (koska olen oikeakätinen) maaliruiskua, ja vasemmassa kädessäni loisteputkivaloa, ja tsekkaan maalatessa sillä loisteputkivalolla maali/lakkapintaa läheltä ja valon haijastumista siitä, aika hyvin näkee maali/lakkakerroksen tasaisuuden, eikä tuolla tavalla tehden ei jää mistään puuttumaan maalia/lakkaa, eikä tule sumutettua liian paksua kerrosta, eli ei ole valumariskiäkään.

Itse kanssa maalaisin erikseen pelkän korin, eli siis konepelti, ovet ja takaluukku erikseen. Kattoa maalatessa/lakatessa olisi hyvä jos apumies pitäisi huolen siitä ettei maaliruiskun ilmaletku pääsisi osumaan auton kylkeen sinne katon päälle kurkotellessa (jonkinlaisen pukin päältä kuitenkin katto tulisi maalata?), eikä apumies tietenkään saisi kiskoa ilmaletkusta silloin kun maalari on hommissa :D

Konepelti on aikas vaikea kohde, johtuen sen isosta pinta-alasta, itse maalaisin sen roikotettuna, ja sellaisella korkeudella että ruiskun kanssa pääsee maalaamaan sen alaosaa kunnolla. Jonkinlaiset työtasot tulisi olla konepellin molemmilla puolilla, jotta ulottuisi kunnolla pellin yläosaan ruiskun kanssa?
99:in ovet kannattaa mielestäni maalata roikottaen, itse laitoin koukulliset liinat kiinni sinne ovien sisäpuolisiin aukkoihin niin että ovi oli hiukan kenollaan (eli siis liinat eivät vastanneet karmin yläosaan), ja minulla oli lisäksi vielä rautalangat vetämässä ovia enemmään "kenoon".

Itse maalasin ovien sisä- ja ulkopuolet samalla kerralla, niin ei syntynyt mitään rajoja sinne ulkosyrjiin, eikä maalimassaa tai lakkaa päässyt ei-maalattuun pintaan, ts. aina parempi lopputulos jos maalaa/lakkaa yksittäisestä osasta/korista kaiken kerralla.

Tässä ihan vain amatöörin mietteitä asiasta, saa vapaasti olla eri mieltä kaikesta :D

Edit: kun en tiedä kuinka kokeneita maalareita olette, niin kirjoittelen itsesäänselvyyksiä:
älkää nyt ainakaan maalatko alasäiliöllisellä ruiskulla, sillä kun on oikeasti hankalaa maalata muuta kuin pystysuoria pintoja. Itse käytän 1,2mm:n suuttimella olevaa halpis-maaliruiskua jossa on yläsäiliö. On minulla myöskin kalliimpi alasäiliöllinen ruisku, jolla saa kyllä hienompaa sumua aikaiseksi, mutta ongelmia syntyy aina jos joutuu ruiskua kallistamaan.
Niin ja tietenkin värimassa ja lakka tulisi ruiskuttaa samalla ruiskulla, siis maalimassa kaiken aikaa samalla ruiskulla, ja lakka myöskin, ainakin vesiväreissä huomaa ihan selkeän eron jos on maalannut vaikkapa etulokasuojan eri ruiskulla kuin etuoven, ruiskun hajotuskuviosta johtuen tulee ainakin hopeisessa maalissa esiin värisävy ( 8O ).

Vaikein kohta tuossa proggiksessasihan on katto, johtuen niistä vesikouruista, eli maalaus/lakkaus on siellä main aika vaikeeta, ja tulee tsekata ettei maalia tai lakkaa tule syötetyksi liikaa sitä kourua vasten, jolloin tulee juoksuttamaan valumanorot C-pilareita pitkin.

Lakkavalumathan on kuitenkin mahdollista korjata aikas helpostikin, eli jos ekaan lakkakerrokseen tulee valuma, niin itse vetäisin silti päälle toisen lakakkerroksen (haihduttamistauon jälkeen, kuten normaalistikin), ja sitten kun lakka on kuivunut noin viikon, niin koettaisin vesihioa valumaa matalaksi, ja sitten kyseisen panelin vesihionta pölynpoistoineen, ja uusi siihen lakkakerros päälle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viimeisimmät tiedot laitetaankin sinisellä.
Mertmi kirjoitti: Hieman tarkemmin työjärjestyksestä:

maanantai-tiistai-(keskiviikko)

1. oviaukot, ikkunat ja takaluukun aukko suojataan paperilla tehty osittain sama tilanne
2. Kori kitataan ja hiotaan luukkujen ollessa paikallaan korin kittaus vieläkin vaiheessa vieläkin vaiheessa, mutta paljon paremmassa :)
3. irroitetaan ovet (ja mahdollisesti takaluukunkansi) ei ole irroitettu ovia on irroitettu
4. hiotaan, kitataan ovien sisäpuoliset osat, sekä takaluukku ovien sisäosille ei ole tehty mitään, takaluukku vaiheessa ovet vielä kittaamatta/hiomatta sisäosista ja ulkopintojen viimeistely vaihessa, takaluukku melko valmis
5. valmistellaan myöskin oven karmit ja talakuukun karmit oven karmeja ei ole aloitettu, takaluukun karmit aloitettu tilanne sama

Tässä ollaan siis menossa...

keskiviikko-torstai

6. pohjamaalaus
7. oven karmien, takaluukun karmien ja kaikkien luukkujen sisäpintojen pintamaalaus

perjantai

8. luukkujen asennus takaisin koriin
9. välihionta ja mahdolliset lisäkittaukset
10.hallin siivous

lauantai

11.välipäivänä annetaan pölyn laskeutua eikä tehdä mitään hallissa

sunnuntai

12.kastellaan lattiat
13. aletaan maalaamaan pintamaalia
14. ensimmäinen lakkaus melko pian viimeisen pintamaalikerroksen jälkeen
15. lisää lakkaa
16. välihionta vesissä
17. vielä lakkaa
18. kiillotus
Perjantaina 26.2. homma jatkuu jälleen täysillä. Tavoitteena on saada pohjamaali vedettyä, jotta sunnuntaina saadaan pintamaali päälle. Edelleenkin pyydän, että jos kenellä sattuisi olemaan aikaa ja pari kohtuullisen tervettä kättä perjantaina lainaksi, niin ilmoittautuu minulle tai CDTA:lle. Tuo korin hiominen ei ole vaikeaa, meillä on köörissä kyllä tietotaitoa (jonkinverran), mutta käsiä joka jannulla on vain kaksi. Työlääksi homman tekee juurikin se, että auton korissa on paljon sellaisia sopukoita, joiden hiominen onnistuu vain ottamalla pieni hiomapaperin pala käteen ja kärsivällisesti hioen jokakohdasta pintaa karheaksi. :wink:
Perjantain saldo. Hommaa on saatu eteenpäin, kuten siniset kohdat kertoi. Maalaamaan ei vielä päästy. Talkoomiehiä ei sitten tullutkaan entisten Henkka-serkun ja Myrkyn lisäksi, joten mentiin härkäpäisesti eteenpäin niillä eväillä mitä löytyi.

Tavoitteista ollaan jouduttu joustamaan. Periaatteena on ollut, että ei aleta oikomaan asioissa. Tehdään kerralla hyvä ja käytetään hieman enemmän aikaa. Huominen, eli lauantai pidetään siestaa ja sunnutaina taas jatketaan. Sunnuntain tavoite on saada pohjamaali vedettyä.

Ng900:lle senverran, että kello on ties mitä ja vastailen kysymyksiisi tuoreemmilla silmillä ja mielellä. Nyt lähden ansaitulle levolle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Maalaatteko värimassakerrokset vesiohenteisella vaiko perinteisellä liuotinohenteisella maalilla?
Teollisuus acryyli. Ohenteena tinneri.

Eli vesiväreillä maalatessa ensin vain ohut harsokerros tartunnaksi, antaa sen kuivua noin 10-15 min, ja sitten päälle täysi kerros, ja antaa sen kuivua kunnolla (mieluiten vaikka tunti, värimassakerroksen pitäisi siis olla oikeasti täysin kuiva ennen toisen kerroksen ruiskuttamista), ja sen päälle toinen täysi maalikerros.
Näillä maaleilla ei tartte vetää harsoa. Ensin ne paikat, missä on hiottu enemmälti yms. ja sitten vaan autoa kiertämään. Näin neuvoi ammattimaalari.

Ja lämpötila on aikas tärkeä, optimi olisi sellainen +20 astetta, ja lopullisen vesivärimassapinnan tulee antaa kuivua omasta mielestäni yön yli, koska ainakin hopean värisellä maalatessa jää värimassa helposti erisävyiseksi jos ei ole kunnolla kuivunut, eli loistaa sieltä täältä vihreän- ja sinisensävyisenä.
Meillä pintamaali on kakskomponenttinen teollisuusmaali. Se tömähtää 8tunnissa, vaikka olis vähän viileämpääkin.

Mielestäni värimassan päälle ei tule suht puhtaassa maalaustilassa yön aikana niin paljon pölyä että sillä olisi mitään merkitystä lopputuloksen kannalta, enemmänkin tulee pölyä välihionnasta, eikä työlään välihionnan jälkeen lopullisesta lakkausjäljestä tule ollenkaan yhtä hienoa kuin kerralla (tarkoitan siis kahteen kertaan lakaten, ilman välihiontaa).
Meillä lähinnä ongelma tuo hallin lämmitys, joka kierrättää ilmaa. Pölyn pitää antaa asettua jonnekin ja se tapahtuu vain ajan kanssa... Nyt kun on metalliväristä kysymys, niin välihionnan voi tehdä pohjamaalille ja lakalle. Metallihohtoväriä itsessään ei voi hioa pilaamatta maalipintaa.


Miksi muuten meinaatte tehdä välihionnan lakatessa, omasta mielestäni paras lopputulos syntyy kun vetää värimassan päälle täyden lakkakerroksen, ja noin 15-20min? Tai ainakin koettaa pitää min. 10min. taukoa että ehtii enimmät liuottimet haihtumaan, eikä toiseen lakkakerrokseen tule ilmakuplia?
Sitten ensimmäisen lakkakerroksen päälle toinen täysi lakkakerros, tuo 10-20 min. aika riittää siihen ettei alempi lakkakerros enää valu eikä sula toisen lakkakerroksen myötä, mutta lakkapinnasta tulee silti hieno ja "puhdas"?
Samaa tuossa mekin mietittiin, että ei tästä näyttelyautoa tule. Tosin, jos lakkauksessa on tullut valumia, niin ne voi välihionnassa korjata pois.

Valoahan ei ole ikinä lakatessa/maalatessa tarpeeksi, itse pidän oikeassa kädessäni (koska olen oikeakätinen) maaliruiskua, ja vasemmassa kädessäni loisteputkivaloa, ja tsekkaan maalatessa sillä loisteputkivalolla maali/lakkapintaa läheltä ja valon haijastumista siitä, aika hyvin näkee maali/lakkakerroksen tasaisuuden, eikä tuolla tavalla tehden ei jää mistään puuttumaan maalia/lakkaa, eikä tule sumutettua liian paksua kerrosta, eli ei ole valumariskiäkään.
Hyvä niksi muuten.

Itse kanssa maalaisin erikseen pelkän korin, eli siis konepelti, ovet ja takaluukku erikseen. Kattoa maalatessa/lakatessa olisi hyvä jos apumies pitäisi huolen siitä ettei maaliruiskun ilmaletku pääsisi osumaan auton kylkeen sinne katon päälle kurkotellessa (jonkinlaisen pukin päältä kuitenkin katto tulisi maalata?), eikä apumies tietenkään saisi kiskoa ilmaletkusta silloin kun maalari on hommissa :D
No metallivärin tapauksessa on viisainta laittaa luukut koriin kiinni pintaväriä vedettäessä, jotta metallihileet asettuvat samallatavalla. Siihen kun vaikuttaa ruiskun asento ja etäisyys maalattavasta pinnasta.

Tuo apumiehen käyttö on kyllä hyvä pointti.

Konepelti on aikas vaikea kohde, johtuen sen isosta pinta-alasta, itse maalaisin sen roikotettuna, ja sellaisella korkeudella että ruiskun kanssa pääsee maalaamaan sen alaosaa kunnolla. Jonkinlaiset työtasot tulisi olla konepellin molemmilla puolilla, jotta ulottuisi kunnolla pellin yläosaan ruiskun kanssa?
99:in ovet kannattaa mielestäni maalata roikottaen, itse laitoin koukulliset liinat kiinni sinne ovien sisäpuolisiin aukkoihin niin että ovi oli hiukan kenollaan (eli siis liinat eivät vastanneet karmin yläosaan), ja minulla oli lisäksi vielä rautalangat vetämässä ovia enemmään "kenoon".
Konepellin ja ovien pohjamaalaus tehdään irrallaan. Näin pääsee kiertämään sitäpuolet yms. samalla ja tulee katkoton maalipinta. Irrallaan ollessa maalataan oven karmien välit, konepellin sisäreunat, ovien sisäosat pintavärillä. Tämän jälkeen ne laitetaan paikalleen koriin ja vedetään pintaväri koko koriin (syyn selitin aiemmin).

Itse maalasin ovien sisä- ja ulkopuolet samalla kerralla, niin ei syntynyt mitään rajoja sinne ulkosyrjiin, eikä maalimassaa tai lakkaa päässyt ei-maalattuun pintaan, ts. aina parempi lopputulos jos maalaa/lakkaa yksittäisestä osasta/korista kaiken kerralla.

Tässä ihan vain amatöörin mietteitä asiasta, saa vapaasti olla eri mieltä kaikesta :D
Joo, reunoihin ei saa jäädä alueita, joita ei ole maalattu. Ovia ei viimeksi tehdessä irroitettu ja nehän otti ruosteen melko pian, koska pohjia tehdessä reunoissa oli hiottu peperilla sitäkin sisälaitaa jossain määrin. Oven saranapuoli oli erityisne arka jäämään maalaamatta, kun ei sinne edes näe kunnolla.

Edit: kun en tiedä kuinka kokeneita maalareita olette, niin kirjoittelen itsesäänselvyyksiä:
älkää nyt ainakaan maalatko alasäiliöllisellä ruiskulla, sillä kun on oikeasti hankalaa maalata muuta kuin pystysuoria pintoja. Itse käytän 1,2mm:n suuttimella olevaa halpis-maaliruiskua jossa on yläsäiliö. On minulla myöskin kalliimpi alasäiliöllinen ruisku, jolla saa kyllä hienompaa sumua aikaiseksi, mutta ongelmia syntyy aina jos joutuu ruiskua kallistamaan.
Niin ja tietenkin värimassa ja lakka tulisi ruiskuttaa samalla ruiskulla, siis maalimassa kaiken aikaa samalla ruiskulla, ja lakka myöskin, ainakin vesiväreissä huomaa ihan selkeän eron jos on maalannut vaikkapa etulokasuojan eri ruiskulla kuin etuoven, ruiskun hajotuskuviosta johtuen tulee ainakin hopeisessa maalissa esiin värisävy ( 8O ).
Meillä on lainassa yläsäiliöruisku ammattimieheltä. sillä maalataan koko homma.


Vaikein kohta tuossa proggiksessasihan on katto, johtuen niistä vesikouruista, eli maalaus/lakkaus on siellä main aika vaikeeta, ja tulee tsekata ettei maalia tai lakkaa tule syötetyksi liikaa sitä kourua vasten, jolloin tulee juoksuttamaan valumanorot C-pilareita pitkin.
Kattoa maalatessa tullaan vetämään kattokourut ekana.

Lakkavalumathan on kuitenkin mahdollista korjata aikas helpostikin, eli jos ekaan lakkakerrokseen tulee valuma, niin itse vetäisin silti päälle toisen lakakkerroksen (haihduttamistauon jälkeen, kuten normaalistikin), ja sitten kun lakka on kuivunut noin viikon, niin koettaisin vesihioa valumaa matalaksi, ja sitten kyseisen panelin vesihionta pölynpoistoineen, ja uusi siihen lakkakerros päälle?

Joo, tuota maalaushommaa serkku on tehnyt jo muutamia autoja, mutta lakkaus on uusi homma. Lakka joudutaan hankkimaan ihan normaalina autoihin tarkoitettuna tuotteena. Sitä ei tuolla meidän maalit ja ruiskun järjestäneellä maalariystävällämme ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, projekti jatkuu huomenissa sunnuntaina. Apuvoimat ei edelleenkään olis pahitteeksi, kun tuossa on kaikenmoista hommaa vielä tehtävänä. Paljon pieniä alueita hiottavaksi ihan vaan paperin pala kädessä ja maalipinta karhentaen. Suojauspapereiden laitot/teippaukset. Vaatii vaan kätevät kädet ja malttia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kori pohjamaalattu. Ovet ja konepelti vielä kesken kittauksen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huomenta vaan. Tässä aamukahvia juon makoisien yöunien jälkeen (~4,5h). Kiitokset taas uutterille talkoomiehille. Meillä oli tosiaan sunnuntaina talkooväkeä meikäläinen mukaan luettuna viisi henkeä ja siitä huolimatta ei saatu ovia ja konepeltiä maalauskuntoon. Tommosen korin kunnostamiseen menee ihan sikamainen määrä työtä. 8O Jokainen talkoolainen teki kuitenkin parhaansa ja hyvää jälkeä tuppaa tulemaan kiireestä huolimatta ainakin minun mielestäni.

Aikataulutuksesta sen verran, että viimeviikon aikataulu oli tiukka ja se oli kyllä tiedossa etukäteen. Sitä en tiennyt etukäteen että joutuu tekemään ylitöitä leipätyön puolellakin. Samoin serkkupoika. Tämä seikka siirsi aloitusta arki-iltaisin eteenpäin.

Tästä eteenpäin painaakin niskaan lauantaina olevat tyttären 2v synttärit (tulee sakkia melko kivasti, kun näyttävät pitävän tenavasta ja kukapa ei pitäisi? ). Yhtä sun toista pitää tehdä ja veikkaanpa meikäläisen roolin olevan enemmänkin olla lapsen kanssa ja antaa äidin ja mummojen säätää juhlia. Sunnuntai pitää pyhittää lomareissuun valmistautumiseen ja vk 10:llä ollaankin hiihtolomareissussa vähän pohjoisemmassa. Tämänviikon oikeastaan ainoa mahdollinen projektipäivä onkin keskiviikkona. Myrkky ainakin lupasi tulla tekemään välihiontaa meikäläisen työaikana tonne pajalle. Maalauksien osalta Henkka lupautui kyllä ruiskauttamaan maalit niskaan jossain välissä. Ehkäpä saankin keskiviikkona ovet ja konepellin kanssa maalauskuntoon ja ei tarvitse siirtää sitä hiihtoloman jälkeen tapahtuvaksi sovittua korin ruostesuojausta eteenpäin...

Kylläpä muuten kutkuttaa jo kovasti päästä läjäämään autoa takaisin nippuun ja päästä ajelulle. :D Se on lähempänä kuin piiiitkään aikaan viime syksyn seisontaan laittamispäivästä lukien.

ps. projektikuvia ehkä tänäiltana
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä niitä kuvia.

Myrkky mättää kittiä Suabin kylkeen.

Kuva

Hanttimiehen ovi odottaa kittaajaa/hiojaa. Tuo on hiottu jo sisäpuolelta ja enää ulkopelti ja karmin ulkosivu pitäisi vielä työstää valmiiksi.

Kuva

Kuskin oven pintapelti meni melkoiselle kurtulle hitsauksen yhteydessä. Näkee hyvin, kun on abranettihöylälllä vähän sipaistu pinnasta.

Kuva

Penkkikin jo valmiina maalaria varten, jotta pääsee kipuamaan katon maalaukseen.

Kuva

Kuva

Valkoinen pohjamaali vedettynä.

Kuva

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Hienolta näyttää! Tätä maalausoperaatiota olenkin seurannut mielenkiinnolla, sillä tuo mun Volkkari pitäisi keväämmällä maalata. Ja Saabiakin pitää hieman ehostaa, ettei ala pahemmin rapistumaan...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näytti kaukaa hyvältä, mutta läheltä ei niinkään. Käyttämämme pohjamaali oli kyllä tiivis ja varmasti suojaa pintaa hyvin. Täyttävyyttä siinä taasen ei ollut ollenkaan. Päinavastoin näyttää siltä että tuon maalin kera näkee, kuinka huonosti auto olikaan hiottu. :(

No, ei auta muu, kuin mennä eteenpäin. Tuleen ei saa jäädä makaamaan. Kävin siis ostamassa fillerimaalin, elikkä täyttävän pohjamaalin. Hiottiin ja kittailtiin vielä koria uudestaan. Se viimeisteltiin 320 kuivapaperilla ja sen jälkeen vielä hionta jokapaikasta ns. karhunkielellä. Tuohon päälle tulee tänäiltana se hiottava pohjamaali.

Panokset kovenee. Auto joutuu ensiviikolla ulos. Pintamaali on vaan saatava autoon. Piste. Raportoin sitten huomenissa, kuinha homma on edennyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

aika karkeilla papereilla painatte menemään viimeiseksi niin ei ihme että jälki on mitä on :)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suppari kirjoitti:aika karkeilla papereilla painatte menemään viimeiseksi niin ei ihme että jälki on mitä on :)
naarmuiset kohdat olivat pääsääntöisesti juuri niillä alueilla joihin on hankala päästä tehokkaasti hiomaan. Eli esim. kylkipokkauksen yläpuoli. Samoin lokarien luona tuo pyöristyksen pohja ja takaluukusta se uran pohja...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Nyt on koko koppero luukkuja myöten pohjamaalattu. Vielä pientä säätöä ja hiontaa yms. Tavoite saada huomenna pintamaali niskaan.

Tässä on hieman ollut kiirettä viimeaikoina, niinkuin tuossa etukäteen ounastelinkin. Tein eilen koko päivän hiontaa ovenkarmien ja takaluukun karmien väleihin. Hioin myös konepellin ja tein siihen viimeiset kittaukset. Pelti oli aiemmin hiottu tylysti epäkeskolla 80 ja 120 paperilla. Siihen päälle serkku oli vetänyt kolme kerrosta hiomaväriä. Käytännössä pääsinkin tarkastamaan suoruutta ja hiomaan peltiä suoraan 400 abranetillä ja 320 hiomapaperilla! Aika raju hyppäys. Oli paljon helpompaa työstää tasaista samaa massaa olevaa maalia siihen verrattuna, että olisin hionut omia, muiden ja aiempien maalikerroksien sekamelskaa hionompaan karkeuteen ensin 240 ja siitä 320. Toisin paikoin olisi luultavasti tullut kirkas peltikin vastaan ja sehän tietää aina lisätyötä kittauksen merkeissä. Etureunaa tehdessä jouduin vielä oikomaan muotoja ja kittaamaan, koska aiemmin olin tinannut reunassa löytyneitä ruostealueita. Hionnassa pohjamaalikerros oheni kuitenkin siinämäärin, että oli viisaampi maalata vielä yksi kerros pohjamaalia, joka viimeistellään ennen pintamaalausta 400 karkeuteen ja vielä päälle hionta karhunkielellä.

Uutterat talkoomieheni olivat eilen illallakin tekemässä autoa, vaikka itse jouduin kaikessa hötäkässä keskittymää isäukon maasturin katkenneen pakoputken korjaukseen ja vieläpä poistumaan paikalta etuajassa. On se kumma, kun muut autot käy aina oikkuilemaan silloin, kun on joku projekti menossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen lauantaina serkku vetäisi karmien välit ja luukkujen sisäosat pintaväriin. ite menin "yövuoroon" hiomaan ulkopintoja maalauskuntoon yhden kaverin kanssa. Harmia aiheutti hiottaville pinnoille tullut maalisumu, joka ei ollutkaan vielä täysin kuivaa. käytännössä hiomapaperi meni parilla vedolla tukkoon.

Tänään kävin nostamassa isän kanssa ovet ja konepellin paikalleen. Tuossa iltapäivällä serkku oli aloittelemassa viimeisiä operaatioita ennen pintaväriä. Käytännössä vielä muutamia kittauksia löytyneisiin huokosiin, hiomavärin hiominen loppuun ja röppömassan laitto helmoihin.

Ite olen keskittynyt tänään reissuvalmisteluihin. Katsoin jopa vaihteistoöljyn tasonkin 9-5:stä. Vielä ei ole kuulunut mitään pajalta ja en aio häiritä maalarimestaria tekstareilla. Omatkin hermot on olleet toisinaan riekaleina piipittävien kännyköiden häiritessä autohommia. :-)

Summaten tässävaiheessa. 99 ei joutune sittenkään pohjamalattuna ulos pakkaseen, vaikka se näytti jo lähes väistämättömältä seuraukselta tiukan aikataulun pettämisestä. Huh!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Yhtälailla k*rväkästä oli hioa se pintavärisumu vielä tänään illallakin. 400 paperi heti tukossa ja abranet ei purrut, pakko oli raapaista 320 paperilla hieman ja abranetilla sekä karhunkielellä perään.
Massaruisku oli tukossa, sitä sitten tinnerillä liuoteltiin, kun oli aika sotkea kovetteet ja ohenteet pintaväriin, huomasin tankin luukun olevan vielä kittaamatta.. eikun hätäpikaa korjaamaan tilannetta. Ohenne meni viimeistä pisaraa myöten ja maalarille virittelemäni hätävaravalotkin taisivat lähinnä häikäistä aiheuttaen lisää päänvaivaa kun olivat sen tusinaa eri sävyä jne.. eli hommahan meni ihan putkeen.

Kymmenen jälkeen kun väri oli pinnassa, alkoi hieman helpottaa.. vaikka vieläkin on vähän fiilis että tämän homman kanssa kaikki on mennyt päin v*ttua paitsi k*rpä.. :roll:

Kerrottakoon auton omistajalle, että parempi siitä tuli kun edellisellä kerralla, vaikka siellätäällä roskia ym. pikkuvirheitä näkyykin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sehän kuulostaa juuri tyypilliseltä autoprojektilta. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin