900 CD T8 Aut

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Heips!

Meni muutama vuosi seikkaillessa ilman omaa Saabia, tilanne korjattu tänään!
Kohdalle tuli mielestäni riittävän erikoinen OG etten voinut jättää ostamatta.. 1984 mallinen mutta syksyllä 1983 käyttöönotettu CD T8 automaatti joka muutaman yritysomistajan jälkeen on ollut vuosia vain yhden perheen käytössä!
Varusteita mm. toimiva ilmastointi, cruise ja sähkölasit/peilit! Kone ja laatikkokin mielestäni kuosissa. Korissa kauneusvirheitä mutta moniin muihin 27-vuotiaisiin kulkineisiin verrattuna vielä varsin tyylikäs!
Autolle ei tietenkään ollut mitään varsinaista tarvetta poislukien huomiset isänpäivävierailut. Auto saa osakseen jatkossa paikkojen kunnostusta ja ehostusta ja kaikki tehdään vain kasarihengessä kolmen vuoden päästä saavutettavaa museoikää kunnioittaen :wink: Nyt harjakaisoluet..

Lassi
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Pientä päivitystä..

Pakoputki korjattu, öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Käynnistyi muutaman päivän paremmin mutta taasen alkoi käynnistymään kolmella ja muutaman sekunnin päästä toimii kaikilla.. Ykköspytyn vanha tulppa oli bensasta märkä joten taitaa uittaa sinne liikaa..? Olisikohan vikaa ruiskulaitteessa vai suuttimessa!?
Ronalin orkkisalut odottaa siistimistä ja uusia renkaita, takajouset mallia vahvistetut sekä uudet iskarit olisi asennusta vailla.. Vanhoissa jousissa näytti olevan ns. jousimakkarat, mahtaneekohan toimia ilmankin..? Pisteosia vielä tulonpäällä joten :saab: etenee!
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuvat ois kivat. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

100lassi kirjoitti:Pientä päivitystä..

Pakoputki korjattu, öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Käynnistyi muutaman päivän paremmin mutta taasen alkoi käynnistymään kolmella ja muutaman sekunnin päästä toimii kaikilla.. Ykköspytyn vanha tulppa oli bensasta märkä joten taitaa uittaa sinne liikaa..? Olisikohan vikaa ruiskulaitteessa vai suuttimessa!?
Mitä nyt on näiden 8-tappisten kanssa tullut teluttua, niin veikkaan sylinterikannen halkeamaa tai palanutta kansipahvia. Onhan tietysti mahdollista, että tulpanjohdossakin olisi jotakin vikaa. Tässä ne yleisimmät syyt kolmella käynnistymiseen. Etsi-toiminnolla löytänet 1001 tarinaa 8-tappisista ja k-jetistä. Tervetuloa joukkoon sellaisten omistajien. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mertmi kirjoitti:
100lassi kirjoitti:Pientä päivitystä..

Pakoputki korjattu, öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Käynnistyi muutaman päivän paremmin mutta taasen alkoi käynnistymään kolmella ja muutaman sekunnin päästä toimii kaikilla.. Ykköspytyn vanha tulppa oli bensasta märkä joten taitaa uittaa sinne liikaa..? Olisikohan vikaa ruiskulaitteessa vai suuttimessa!?
Mitä nyt on näiden 8-tappisten kanssa tullut teluttua, niin veikkaan sylinterikannen halkeamaa tai palanutta kansipahvia. Onhan tietysti mahdollista, että tulpanjohdossakin olisi jotakin vikaa. Tässä ne yleisimmät syyt kolmella käynnistymiseen. Etsi-toiminnolla löytänet 1001 tarinaa 8-tappisista ja k-jetistä. Tervetuloa joukkoon sellaisten omistajien. :D
Näinhän se yleensä on, mutta mulla yks vaan teki tuota boschin (uusilla)tulpilla. Vaihtoi takas ngk:t niin toimi taas normaalisti. Tiedä sitten mistä johtui että nuo ilmeisesti jaksoi hieman paremmin kipinöidä mutta kokeilemisen arvoista kai, jos nyt jotkut muut tulpat sattuu olemaan. ja kaapeleinahan kannattaa aina ehdottomasti pitää nuo bougicordet.
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Noniin.. Pitkästä aikaa foorumilla..

CD sai vuodenvaihteessa paikkaa pohjaan, takajouset ja iskarit löysivät paikkansa ja ajoaikaa tuli vuodeksi. Käyntiinlähtö korjaantui ainakin toistaiseksi uudella virranjakajan kannella ja pyörijällä, ajattelin kokeilla helpot konstit ennen kannen avausta vaikka yleensä mennäänkin vaikeimman kautta joka hommassa...
Pakkasten kiristyessä otin pitkän pois liikennekäytöstä ja purkasin sisustaa kunnostettavaksi. Hattuhylly ryhdistetty ja c-pilarin verhoilut uusittu. Tavaratilan pohjalevyt saavat vielä uudet pinnat ja polttoaineputkien läpiviennin ympäristöstä löytyi lisää paikattavaa 8O Ilmojen lämmetessä täytyy keskittyä paremmin.. Ovien ja takakuraläppien alueen kunnostus myös haaveena ennen kesän :saab: rientoja!
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja Hessu »

10h ja 470km reissu onnellisesti takana. Puolikas matkasta meni ranskanpatongin puikoissa, ja etelään päin tultiin pitkällä Saabilla :) Tästä päivästä alkaen auton tarina jatkuu siis Tampereen seudulla. Teen uuden topicin kunhan jotain kiintoisaa saadaan aikaiseksi!
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Hyvä kun matka joutui vaikka viime ajat auto enempi loikoillut paikoillaan! Nyt vain lisää pitkän kasariloistoa tavoittelemaan 8)
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei kai Lassi suutu vaikka "kaappaan" tätä ketjua vielä hiukan? Auton noutamisesta omiin hoteisiin on kulunut nyt vuosi. Aika hiljaista on ollut, mutta ei täysin kuollutta. Jo viime kevättalvella toimitin kattoverhoilun paneelit paikalliselle autoverhoilijalle. Jollakin ihmeen kaupalla löytyi vielä orkkis Tricol Oy kattoplyyshiä joka asennettiin paikoilleen kattopaneelin molempiin osiin sekä C-pilarin levyihin erittäin hyvää työnjälkeä noudattaen. Sain myös hamstrattua viininpunaiset Contour-etupenkin päälliset joilla korvataan kulahtaneet verhoukset tästä yksilöstä.

Jo tammikuussa 2013 hoidin tontille myös 1986 T8A varaosa-auton jossa on muutaman päivän ajelun perusteella selkeästi nätimmällä äänellä käyvä kone ja jouhevammin vaihtava laatikko. Tätä kirjoitettaessa paketti vielä majailee ko. osanluovuttajan keulilla mutta siitähän sen saa korjattua talteen heti motivaatiopuuskan iskiessä. Paljon muutakin hyvää pisteosaa sai samasta yksilöstä talteen. Lisäksi hommasin parempikuntoisen sedanin takaspoilerin, sekä US-turbo vanteet keskiöineen joten kaikkien näiden parannusten jälkeen ei pitäisi olla isompaa luimisteltavaa kun autoa ehdotetaan museoleimalle. Ikähän tulee täyteen aika lailla viikon päästä. Vartoillaan nyt vielä kevääseen mutta eiköhän se tästä!
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Hyvältä näyttää pitkän tulevaisuus! Siinä orkkiskoneessa on kohtuu uusi ahdin, niitä öljyjäähdytteisiä ei kauheasti enää löydy.. Tuli kokeiltua muutamaa ennen kuin ehjä osui kohdalle. Yksi pakopesävikainen vielä tallessa jos tarve iskee!
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 900 CD T8 Aut

Viesti Kirjoittaja Hessu »

OK, en muistanutkaan tuota asiaa ahtimesta. Huomasin vasta jälkikäteen viime kesänä, että hankkimaani varaosa-autoon oli joku edellinen omistaja askarrellut ässän ahtimen eli vesijäähdytteisen Mitsu 12B:n. Tuo lähtee puhaltamaan varmaan ainakin 1000 rpm alempaa kuin vakio, ilmankos automaatti irtosi viivalta varsin ripeän oloisesti.
Vastaa Viestiin