96 Super vm-79 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Saab.96 kirjoitti:1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
Täältä vanhoja juttuja lueskellut ja mulla on se tieto että 1.5L on hieman korkeammat männät,(kiertokanget ovat samat). varastosta löytyy myös yksi 1.7l koneesta peräisin oleva mäntä ja tuo on ainakin hieman matalampi mitä 1.5l.

esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=mahle
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Frostgrey kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
Täältä vanhoja juttuja lueskellut ja mulla on se tieto että 1.5L on hieman korkeammat männät,(kiertokanget ovat samat). varastosta löytyy myös yksi 1.7l koneesta peräisin oleva mäntä ja tuo on ainakin hieman matalampi mitä 1.5l.

esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=mahle
Tuo on uutta minulle. Ei ole omakohtaista kokemusta 1.7 koneesta ollenkaan...

No eikös sitte kannata laittaa siihen ahdin kun puristukset tippuu hieman matalamman männän ansiosta :wink: :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä se ahtimen lisäyskin on mielessä käynyt, mutta haluan vaan hieman kireämmän vaparin tuolla ruiskulla ohjattuna.. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Mä myös siinä käsityksessä että 1,5 ja 1,7 on samoilla männillä, vain kampura erottaa nuo toisistaan. Kampuraan on lyöty leima jossa lukee 1,7 siitä erottaa noiden koneiden eroavaisuudet.
mahlen männät joka tapauksessa matalemmat kuin orkkikset... jospa sitä itsekkin rusetin jossain vaiheessa laittais :twisted:
#4275
9-3 2.0T
96 -76
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja orava »

Kyllä 1.5 ja 1.7 on taatusti eri männillä, lohko ja veivit on samat. Ja kampi eri. Koska iskun pituus on 1.7:ssa pidempi, kurkkaisi 1.5:sen mäntä 1.7:n kammella yläkuolokohdassa sylinteristä ulos. Sen takia männäntapin ja männän laen välinen etäisyys (eli männän lakikorkeus) on 1.7:ssa pienempi. Muuten tarvis sylinterin elikkä lohkon olla pidempi.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Juuri noin kun :orava: sanoo. 1.5 tulee männät tasan dekille, jos olis samat männät, tulis ne iskunpituuden eron verran yli.

Hioututa/hitsauta toi nykyinen akseli vastaamaan 1.7 akselia, maksanee vähemmän kun "kultaakin arvokkaammat" alkup. 1,7 akselit.

Turbon lykkääminen tohon olis järjetöntä, noi männät jää niin alas 1.5 koneessa, että joko tulee romua, taikka ei tuu voemoo.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä saabistit on vaan hyvää porukkaa.. Kaveri keneltä tuon koneen ostin 3-4 vuotta sitten luuli hän itsekkin että siellä olisi ne 1.7l kalut sisällä, asian korjatakseen hän lupasi lähettää minulle ehjän 1.7l kampiakselin ilman kustannuksia... :D :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja orava »

Suppari kirjoitti:Juuri noin kun :orava: sanoo. 1.5 tulee männät tasan dekille, jos olis samat männät, tulis ne iskunpituuden eron verran yli.
Viilataanpas vielä :evil: Tarkalleen ottaen 1.5 männät taitaa tulla 1.7 kammella iskunpituuseron puolikkaan verran yli (eli palttia rallaa 3 mm) , männäntappi kun käy myös alakuolossa kauempana. 1.7 HC-männät (9.0 puristukset) jää vähän dekin tasosta alas, muistaakseni luokkaa millin, LC:t vielä enempi (8.0 puristukset). Tämä sen vuoksi, että myös puristustilavuus on on oltava samassa suhteessa suurempi kuin iskutilavuus, jotta puristussuhde säilyisi samana.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt olisi sitten oikea 1.7l kampiakseli tallissa, kaulat tuosta täytyy kyllä kiillotuttaa ja samalla koneistamo saa tarkastaa/tasapainottaa tuon. Sen verran tli koitettua että nyt nuo kuplan mahlet istuvat koneeseen nätisti, hieman jaa lohkon ylätason alapuolelle. Joten kansista otetaan niin paljon pois kun uskaltaa..

Sitten tuli hommattua noihin Mahlen mäntiin noita holkkeja millä ne saa noihin kuupan kiertokankiin, aika jämptit tuntuu olevan joten kaippa koneistamo saa nuokin painaa paikalleen..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ota mielummin lohkosta sen verran että tulee karvan yli, ja paljerako tulee sopivaksi. olikohan 0,1mm per 1000rpm.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

"vink" "vink" Tästä männänvalinta ja vaihto operaatiosta voisi koota tonne 96-palstalla olevaan FAQ osioon yhden viestin lisää.

VArmasti asia jonka kanssa moni painii niin sieltä löytyisi vastaus helposti tulevaisuudessa.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Koitan muistaa lisätä sitten kun on männät paikallaan ja saanut varmistuksen että varmasti sopivat paikalleen, koitan saada kuvia samalla..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Frostgrey kirjoitti:Koitan muistaa lisätä sitten kun on männät paikallaan ja saanut varmistuksen että varmasti sopivat paikalleen, koitan saada kuvia samalla..
Hyvä, hyvä! Mullakin nimittäin jossain vaiheessa tulee tuo sama homma eteen...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt ois kansien kanavia kairailtu lisää, MUTTA osu sitten vahingossa vinku yhteen seetipintaan ja teki aika pahat kolot.... Onneksi tähänkin löyty jo ratkaisu, eli tiedossa olisi kohtuu hintaan yhdestä historic kilpurista puretut isoventtiilikannet (42-38)valmiiksi kairattuna ja jäykillä jousilla.... :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin