Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Suosittelen sitten teettämään uuden syylärin :!:

Ite teetin 99:n jossa turbo ja maksoi vähemmän kun ihka uus. Ei oo lämpö ongelmia kun laittoi pyynnöstäni taajemman kennoston :) 99:ssä kun onneks on jäähdyttimet metalli päädyillä...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kipe_9000 kirjoitti:Suosittelen sitten teettämään uuden syylärin :!:

Ite teetin 99:n jossa turbo ja maksoi vähemmän kun ihka uus. Ei oo lämpö ongelmia kun laittoi pyynnöstäni taajemman kennoston :) 99:ssä kun onneks on jäähdyttimet metalli päädyillä...
Joo, samaa olen funtsinut. Varastoista löytyy ainakin yksi 99/90:n kenno, jonka voisi viedä kennotettavaksi. Muistaakseni se varaosakenno oli aika kuppaisessa kunnossa, mutta päädyissä ei ole varmasti mitään vikaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa eilen käänsin seosruuvista puolikierrosta laihemmalle, kun kapeakaistalambdan perusteella mennään jatkuvasti rikkaalla ja lisäksi bensankulutus on ollut jatkuvasti korkeampi kuin k-jetin kanssa oli. Käytännössä puhutaan 0,5-1litraa enemmän sadalle kilometrille. Yllätys olikin että kulkupuoli parani ja osakaasulla kone vetää tasaisemmin. Varmanpäälle säädetty perusseos ei ollutkaan ihan loppuun asti fiksu ratkaisu. Miten lie paras tapa säätää LH-jetin seokset? Ihan korjaamokirjan mukaan Co-arvon mukaan 0.8%-1.6%? K-jetin kera oli fiksua säätää perusseos reilusti rikkaalle Co 3-5%...

Mietin tuossa toistakin juttua liittyen polttoainelaitteisiin. Tuskinpa nuo liki 500tkm ajetun koneen suuttimet on ihan parhaimmillaan. Tuohon voisi investoida jotkin nykyaikaiset suuttimet. Katselin jo vähän netistä, mutta tuppaa olemaan niin että ainakin hinnastoissa olevat koot menee ihan överiksi. Ideoita?

Ps. Ruiskun jäähdytinveden lämpöanturin resistanssi oli lämpimällä koneella toleranssissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lähtisin ohjekirjan arviosta, sähköruiskuhan ei juuri sanottavasti käytössä kulu.

Suuttimet voit lähettää puhdistettavaksi, tuskinpa ne ainakaan huonompina palaavat. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Piti uusia pakoputken häntäosa. Tänne asti kesti 2006 laittamani vähän käytetynä ostettu putki. No varastossa pengoin toisen käytetyn röörin tilalle. :)

Polttoainetta menee näköjään 9-10 litraa sadalle. Säädin seosta vielä neljännes kierrosta laihemalle. Kapeakaistalambda-mittarin mukaan pysytään vielä kaikissa ajotilanteissa siinä lambda 1 seudussa. Jahka se uusi immu tulee, niin sitten säädetään kunnon seosmittarin kanssa tehtaan arvoihin. Kulkupuoli on oikein hyvä ja k-jettiä ei ole ollut ikävä sekuntiakaan. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Helle rikkoi akun. Että semmosta. Tuo Varta olikin autossa jo silloin, kun ostin tän 99:n vuonna 2005. Pitäisi vissiin askarrella se akkukotelon pohjaan alkuperäisessä 99turbossa tuleva jäähdytysputki käyttöön. Se liitäntä on toki olemassa, koska laitoin turbotuksen yhteydessä aidon 99 turbon akkutelineenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Purin tuossa pari rikkinäistä ilmamassamittaria. Ensimmäisen purussa oli pikkusen ohdakkeista tuo matka. Yksi piirikortin ruuvi nylppäytyi ja se piti porata pois. Siinä oli lämpöanturilta tulevat johdot poikki sieltä piirikortin alta, joten liitin ne takaisin ja tinasin kortin paikalleen. Koeajo oli kuitenkin pettymys, Immu ei toiminut edelleenkään.

Otin sitten toisen rikkinäisen immun tutkittavaksi. Havaitsin jo ennen kannen avaamista, että pinneistä mitattuna seossäätö potentiometrin arvot näyttää aivan päin prinkkalaa. Vastusarvot pitää vaihtua 0-1000ohmia. Sain noin 190kilo-ohmin tuloksia ja luku ei vaihtunut lineaarisesti ruuvia kääntäessä. Avasin potilaan ja mittasin piirikortilta. Sain välillä oikeita lukemia, välillä en. Purin tämänkin immun ja purin uudestaan sen ensimmäisellä kierroksella ropeloimani yksilön. Otin tuosta ekasta piirikortin tähän jälkimmäiseen ja niputin roskan takaisin läjään. Luukku kiinni teipillä ja koeajolle. Se toimii!! :lol:

Tässä pari fotoa immun sisältä havaintokuviksi.

Näkymä piirikortti irroitettuna. Langalta ja lämpöanturilta tulee tommoset ohkaiset piuhat piirikortin läpi (ne töröttää tuossa silikonin näköisessä liimauksessa). Ne piti luonnollisesti tinata piirikortilta auki. Liittimelle tulevat liuskat on jännästi pistehitsattu yhteen. Ne katkaisin tylysti sivuleikkureilla poikki pistehitsin alapuolelta. Kokoonpanovaiheessa ne sai tinattua ihan luotettavasti takaisin yhteen. Luulisin että tuo pistehitsausliitos on vain tehtaan kokoonpanoa nopeuttava ratkaisu.

Kuva

Tässä piirilevy irrallaan.

Kuva

Tässä ehjätyn immun liimaukset kuivumassa.

Kuva

Toistaiseksi saa vielä lainaimmu olla kiinni autossa ja menen ensiviikolla korjaamolle säädättämään seokset korjatun immun kera. Koeajolla ainakin vetoja oli oikein loistavasti (taisin kiihdyttää 160km/h asti epähuomiossa), seokset pysyivät kokoajan rikkaalla ja seossäätöruuvi vaikuttaa seoksiin (mitä nyt parkipaikalla säätelin ja katsoin mitä kapeakaistalambda näyttää).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olipa ikävä yllätys aamulla. Joku on yrittänyt murtautua autoon. Kuskin ovessa lukossa oli metallitikku, joka oli katkennut sisään. Tein rikosilmoituksen. Lähes uudenveroinen lukkopesä piti
pintansa ja näkyy vielä toimivankin onneksi.

Nyt meni homma siihen pisteeseen, että laitan vat-hyväksytyn hälyttimen. Onko ehdotuksia hälyksi? Hintalaatua ajattelin kriteeriksi. Tein jo tilapäisen ajoneston, joten turha on yrittää lähteä ajamaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Häläri tilattu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Huh, olipa hyvä että lukko oli vielä kuosissaan, eikä päästänyt rosvoa sisään!

On se kumma kun nykyään ei mikään saa olla rauhassa :|
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3119
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja viggen »

Olipa tuuria kun oli niin pökö rosvo, joka ei osaa edes aukaista 99 ovea.
Se kun sattuu olemaan niitä helpoimpia avattavia.
Työkaverin autosta murtivat lukon apurin puolelta, ei vain kattoneet että kuskin ovi ei ollut edes lukossa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

viggen kirjoitti:Olipa tuuria kun oli niin pökö rosvo, joka ei osaa edes aukaista 99 ovea.
Se kun sattuu olemaan niitä helpoimpia avattavia.
Työ kaverin autosta murtivat lukon apurin puolelta, ei vain kattoneet että kuskin ovi ei ollut edes lukossa.
Veikkaan että tyyppi oli sama joka sai jopa käyntiin asti naapurin civic:n samanlaisella rautatikulla. Se vaan oli niin huono-onninen yritys, että omistaja sattui paikalle ja hemmo luikki jalan pakoon. :) Naapuri vei auton maalle jemmaan, kun on toinen auto ajossa. Liekö tulleet viimeyönä sitä hakemaan ja sitten epätoivon hetkellä meni kokeilemaan minun saabia, jossa on viisivuotta vanha lukkopesä ovessa? Kerrottakoon että serkun kaverilta oli tästä ihan läheltä viety kanssa Civic, joka löytyi 200m päästä kotoa. Outo tapaus minusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2647
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Poijjanklopit asialla :!:

Hessulla on muuten herkkä häläri, Myrkky katto sivuikkunasta että paljonko sillä on ajettu niin TWIIIIIUUUUUTWIIIIIUUUU. On se ehkä VÄHÄN yliherkkä, mutta pääseepähän klopit ainakin housupyykille :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on ite korjattu immu paikallaan ja hyvin pelittää! Seokset säädin testerissä. Tyhjäkäynnillä co 2.3%. Pienemmälle ei mennyt. Ihan kuin olisi säätövara loppunut immusta. Katsoinkin bensapaineet ja siellä on liian korkea paine nyt. Pitäisi olla 2,5bar ja mittari kertoo olevankin 3,2 bar. Säädin on ihan oikea numeroltaan. Pitäisiköhän tuo vaihtaa johonkin toiseen? Jokatapauksessa hyvin vetää ja kulkee. Kapeakaistalambdamittari kertoo että täyskaasulla seos pysty kokoajan rikkaalla aina maksimikierroksille asti. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kävin vielä kerran katsomassa. Kyllä tosiaan paine on 3,2bar. Mittasin seospotikan asennon molemmista immuista ja kumpikin on ruuvattu tappiin asti laihalle. Eli bp-säätimen vaihto vielä ja uudestaan seossäätöön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin