B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Koneen kannakkeet ei kyllä tukevuudellaan vakuuttaneet, 3mm pellistä tjsp? Aikansa kun pärryyttelet niin saattaa väsymistä ilmetä?

Mites tuo DP:n vesivaippa? Miten pitkälle se on erotettu pakokaasuista? Ensin katsoin vain että poistovedet tulee suoraan pakoputkeen ilman vaippaa mutta niin ei tosiaan taida olla vaan vaipat hitsattu ympärille. Eihän vesi pääse valumaan missään kohtaa pakopesään?

Tuleeko pakoputket oikeesti puhaltamaan tuohon uimatasolle? :)
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

f-19 kirjoitti:Koneen kannakkeet ei kyllä tukevuudellaan vakuuttaneet, 3mm pellistä tjsp? Aikansa kun pärryyttelet niin saattaa väsymistä ilmetä?

Mites tuo DP:n vesivaippa? Miten pitkälle se on erotettu pakokaasuista? Ensin katsoin vain että poistovedet tulee suoraan pakoputkeen ilman vaippaa mutta niin ei tosiaan taida olla vaan vaipat hitsattu ympärille. Eihän vesi pääse valumaan missään kohtaa pakopesään?

Tuleeko pakoputket oikeesti puhaltamaan tuohon uimatasolle? :)
Kannakkeiden tekijä vastannee tässä ketjussa itse tuohon ensimmäiseen, minulle ne riittivät oikein hyvin, en olisi muuten alkanut niitä alle laittamaan. Noiden tehtävähän on lähinnä korkeuden säätö sekä tärinän vaimennus, takakorvista pultattu koko pulttijaon matkalta kilpeen kiinni, että siellä se kanto on.

Turbolta pieni pätkä ilman vaippaa ja siitä loppuun asti vesivaipallinen putki.

Tulevat, varsin yleistä jenkkivehkeissä, jos haluaa jossain vaiheessa hiljentää äänimaailmaa, niin tuohon on sitten jo valmiiksi jenkkipoika keksinyt "silent choice"-ratkaisun, jossa vedetään reikä tasoon ja 90 asteen mutkilla putket läpi ja alaspäin.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Koneen etupäänkannakkeisiin mietin ensin kolmiotukia, mut tuntui olevan niin tukevasti kiinni sieltä vauhtipyörän päästä, että noiden tehtäväksi lähinnä jää pitää lohkon toinen pää oikealla korolla. Katotaan väsyykö nurkistaan, mutta en pidä todennäköisenä. Vähän normia isommalla uralla kanttasin noi silti.

Putkien ulostulojen sijainti oli myös mun mielestä aika brutaali veto, mutta pääsee ohjaamon Pioneerin popit eläkkeelle, eikä tarvi kuunnella kanssamatkustajien mietteitä kun Saabin koneet on äänessä :D No, omistaja tietää mitä haluaa ja bonuksena tolla ratkaisulla saa uimisen jälkeen näppärästi kuivattua jalatkin. Rapakon toisella puolen tekevät noita ratkaisuja, kuvassa putkien jatkeena V8-isolohko http://img39.imageshack.us/img39/9168/008e.jpg

Oikeasti minua vieläkin mietityttää se fuelcutin käyttö vaihteen irroitukseen. Lähinnä huolettaa koneiden mahdollinen sammuminen kun ovat tyhjäkäyntikierroksilla silloin. Pitää simuloida toi fuelcut vaikka autossa ensin toimivaksi, kun tuli jo vaihtoehtoinen ratkaisu jolla voisi manipuloida sytkää ja sillä saada veto katkeamaan hetkeksi.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ok, eli kone on tuettu muuten tukevasti, ajattelin ensin että kone kiinni esim. neljällä tuollaisella :) eiköhän pysy siis paikoillaan.

Pakoputkia mietin tosiaan kun räkii kaikki vedet ja pakokaasut sitten uimatasolle, menee varmaan hyvään kuntoon? :) Pintaputket kyllä ihan jees, niitä en sinänsä ihmettele, saapahan nelosen höpinät kuuluville.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Koesavut otettu toisesta koneesta 8)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

savihousu kirjoitti:Koesavut otettu toisesta koneesta 8)
Voi parit, lievästi kateelliset löytyä tältäkin foorumilta, kun saat tuon pelaamaan.
Yksi löytyy sitten ainakin täältä :mrgreen:
900C -86
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Koesavut ilman cooleria ja piuhat on vaan vedetty jotenkin.

Kuva
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kivat on äänet!
Tehkääpäs sitten koeajolla video, jossa kameramiehen ohi ajetaan urku auki. Olis kiva kuulla, kuinka Saabi laulaa suorilla putkilla 8)
Mahtava projekti kertakaikkiaan!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja haffu »

Sehän hörpöttää kuin turbo og900, kiitokset pakosarjan muotoilun. 8)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Pikkusen päivitetty tarinaa kuvien kera, ei suurta edistystä kuitenkaan, toisen IC:n putkisto alkaa saada muotoaan, vähän katon pintakäsittelyä ja toisen koneen johtosarja saatiin väkerrettyä. Vähän menny taas pikkuosien odottelussa ja oheispuuhissa.

Ens viikolla pitäis mennä taas töihin, että siinähän se loma tän kans onkin menny. Kova toive olis olla Heinäkuussa vesillä, katotaan kuin käy 8O
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Miksi IC:n putket menee tuon mercruiserin pöntön alta? Enempää tietämättä tulee mieleen että paljon turhaa putkea, vastusta ja lagia SPUULIIN.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän sillä spoolilla ole merkitystä, kuulemma.
Pääasia että putket jauhaa ja propelli pyörii ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Juu, ei sillä spoolauksella suurta merkitystä tuolla ole. Tossa kohtaa joutuu miettimään putkien korkeutta konehuoneen kannen suhteen. Varmaan olisi vaihtoehtoisia reittejä parikin, mutta tuolta nyt vedin. Tosta koneen ja Mercun coolerin välistäkin olisi varmaan suoremmin saanut, mutta veneessä joutuu jättämään seisonta- ja työtilaa myös tuonne, eli jos joka paikan vetää tukkoon, niin aika purkuhuommat on edessä kun joutuu jotain tekemään.

Katotaan nyt miten se lopullisesti asettuu, ei niitä hitsattu ole :wink:
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

vesa67 kirjoitti:Eihän sillä spoolilla ole merkitystä, kuulemma.
Pääasia että putket jauhaa ja propelli pyörii ?
Harmittaako?

Mä tiesin että tarraat tuohon kyllä, sarkasmi on vaikea laji...

Mutta tässä tuolla asialla on akuutimpi merkitys koska pelkällä putkien vedolla voi vaikuttaa merkittävästi rakenteen yksinkertaisuuteen, putkien määrään, liitoksiin sekä sitä spooliakin nopeuttaa, ilman mitään menetystä.

Toisin kuin sen pakosarjan jäähdytyksen kanssa -> paloturvallisuus. Väännänkö rautalangasta? Turvallisuuden nimissä spoolista voi ja kannattaa tinkiä. Ahtoputkiston rakennetta muuttamalla tässä tapauksessa ei tarvitse. Vaikka se spooli on tosiaan edelleen sivuseikka, mutta jos sitä voi parantaa järkevällä tavalla niin miksei.
Viimeksi muokannut f-19, La Kesä 30, 2012 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

savihousu kirjoitti:Juu, ei sillä spoolauksella suurta merkitystä tuolla ole. Tossa kohtaa joutuu miettimään putkien korkeutta konehuoneen kannen suhteen. Varmaan olisi vaihtoehtoisia reittejä parikin, mutta tuolta nyt vedin. Tosta koneen ja Mercun coolerin välistäkin olisi varmaan suoremmin saanut, mutta veneessä joutuu jättämään seisonta- ja työtilaa myös tuonne, eli jos joka paikan vetää tukkoon, niin aika purkuhuommat on edessä kun joutuu jotain tekemään.

Katotaan nyt miten se lopullisesti asettuu, ei niitä hitsattu ole :wink:
Jees aattelinkin että korkeus voi tulla tuossa kohtaa se rajoittava tekijä, mutta ilman tarkempaa tietoa tuosta ei sitä nähnyt. Toisaalta jos ruuvaustilanteessa haluaa tilaa ja helpotusta niin päällimmäisenä menevä putki on ehkä helpoin osa ruuvata irti pois tieltä kun tilaa haluaa.

Lisäksi jokainen liitos etenkin näin alussa kun ne ei tosiaan ole hitsattuna, tuo lisää riskiä ahtovuotoihin sekä kokonaan irti pullahtaviin liitoksiin.
Vastaa Viestiin