B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jees :-)

Mitäs veneelle muuta, ehtiikö tälle kesäksi veteen vai jääkö suosiolla ensi kesään?
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

f-19 kirjoitti:Jees :-)

Mitäs veneelle muuta, ehtiikö tälle kesäksi veteen vai jääkö suosiolla ensi kesään?
Kohta aletaan ihmettelemään noita mikrokytkimiä uudella tarmolla. Ja onhan tota puuhaa muutenkin vielä, mutta ei se suosiolla ens kesään jää, vaikka menis Joulukuun vikalle viikolle, niin koeajot vedetään tänä vuonna!

8)
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Ettei aivan putoa unholaan tämä, niin pientä päivitystä.

Suuren suuria ei ole tapahtunut, tällä hetkellä painitaan vaihteistoasioiden kanssa. Kakkoskoneen perä on irti ja koitetaan saada vaihteita säädettyä, pakki ei meinaa millään mennä kokonaan päälle. Mitä ilmeisimmin vaihdekaapelin kuoresta pitää saada pari milliä pois, että liikerataa tulee lisää, tätä varten taas kaapelin toinen pää pitää irrottaa, että kaapelin saa vedettyä takakautta kuorestaan. No tämä olis muuten helppo juttu, mutta kun bubba on saanut (tässäkin) neronleimauksen ja käyttänyt kaapelinpään kiinnitykseen ruostuvia neliökantapultteja, ja oikein pieniä sellaisia, niin nyt ollaan liotettu vajaat pari viikkoa kaapelin päätä naftassa. Että jos olis edes pieni toivo saada niitä auki.

Toinen vaihtoehto olis raakasti poikki ja kokonaan uus tilalle, mutta kun se koko kaapeli kuorineen maksaa kultaa ja mirhamia ja toimitus on US-Partsin vastuulla, niin sitä riskiä en ota...

Mutta itsessään Saabin koneisiin liittyvää murhetta ei tällä hetkellä ole, koneet käy ja kukkuu ja vesi kiertää, lähtee avaimesta ja sammuu avaimesta 8)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eikös siihen kaapeliksi saisi sovitettua tarvikemallista kaapelia kuorineen, tai mahdollisesti jostain toisesta veneestä halvemmalla uutena löytyvää mallia?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja torque »

No tämä olis muuten helppo juttu, mutta kun bubba on saanut (tässäkin) neronleimauksen ja käyttänyt kaapelinpään kiinnitykseen ruostuvia neliökantapultteja, ja oikein pieniä sellaisia, niin nyt ollaan liotettu vajaat pari viikkoa kaapelin päätä naftassa. Että jos olis edes pieni toivo saada niitä auki.
Päsekö poralla niihin, porais ne pois, vai riski tehdä pahempaa jälkeä?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Coltti kirjoitti:Eikös siihen kaapeliksi saisi sovitettua tarvikemallista kaapelia kuorineen, tai mahdollisesti jostain toisesta veneestä halvemmalla uutena löytyvää mallia?
Eipä saa, nää ei mee yhtä mutkattomasti kuin autojutut. Soveltamisvaraa on tommosissa kohteissa perin vähän.

Venepuolella kun on tuo tekniikkapuoli hoidettu vähän eri tavalla kuin autoissa.

Venevalmistajilla ei ole omia moottoreita, vaan kulkupuolen varustavat käytännössä nykyään pääasiass kaksi suurta, eli VolvoPenta ja Mercruiser, tämä siis normikokoisissa sisä- ja sisäperävehkeissä, toki sitten on perärutkut, putputtimet ja työveneet erikseen, mutta noinniinkuin yksinkertaistettuna.

Eli käytännössä laiturissa voi olla 10 erimerkkistä venettä identtisellä tekniikalla.

Näiden vehkeiden oheishilppeet menee sitten myös tavallaan sukupolvittain eivätkä luonnollisestikkaan käy ristiin. Joten kun vehkeet on Gen1, niin Gen2 kaapeli ei käy. Eikä ne uudemmat versiot ole yhtään sen halvempia.
Viimeksi muokannut savihousu, Su Elo 12, 2012 12:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

torque kirjoitti:Päsekö poralla niihin, porais ne pois, vai riski tehdä pahempaa jälkeä?
Pääsee kyllä, mutta riskinä on tosiaan isommat vahingot ja sisäkaapelin katkeaminen. Hissunkissun väsytellään.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Tuommonen on kaapelin pää ja pikkuiset pultit ympyröity, keskimmäinen otos.

Tuo on siis controlplaten puoleinen pää jolla säädetään vaihteensiirtokohdat ja toisessa päässä on sitten vetohaarukka vetolaitteen vaihdesalvalle. Että ei aivan se Shimanon kolmivaihteisen perusvaijeri...

Kuva
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ei tässä nyt millään malttaisi odotella koeajoraporttia. :wink:
900C -86
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Niin, kyllähän se itelläkin polttelis päästä vähän kokeilemaan, mutta ei viitti viedä laituriin ennenkuin on kaikki ongelmat ratkottu. Siellä on huono alkaa rypistelemään.

Eilen koitin nitkutella auki tota kaapelin päätä tuloksetta.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

savihousu kirjoitti: Mitä ilmeisimmin vaihdekaapelin kuoresta pitää saada pari milliä pois, että liikerataa tulee lisää, tätä varten taas kaapelin toinen pää pitää irrottaa, että kaapelin saa vedettyä takakautta kuorestaan.
Miten onnistuisi liikeradan pidentäminen siten, että muuttaisi vipusuhdetta vaihteiston päästä. Eli kaapelin kiinnityspiste lahemmäs siirtovivun keskiakselia.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

äölkjhgf kirjoitti:
savihousu kirjoitti: Mitä ilmeisimmin vaihdekaapelin kuoresta pitää saada pari milliä pois, että liikerataa tulee lisää, tätä varten taas kaapelin toinen pää pitää irrottaa, että kaapelin saa vedettyä takakautta kuorestaan.
Miten onnistuisi liikeradan pidentäminen siten, että muuttaisi vipusuhdetta vaihteiston päästä. Eli kaapelin kiinnityspiste lahemmäs siirtovivun keskiakselia.
Tähän tulis aika pitkä tarina jos kävisin läpi tuon controlplaten funktion, säädöt ja kiinnityspisteiden merkityksen, niin vastaan lyhyesti, että ei onnistu.

Ja kun se ongelma ei edes ole siinä päässä, vaan vetävässä haarukkapäässä, jossa kuori ottaa vastaan liian aikaisin ja estää haarukan vedon pesän perälle saakka.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Pari päivää sitten tapahtui jäätävä läpimurto, suorastaan repeämä aika-avaruusjatkumossa, kaksi kappaletta 3mm neliökantapulttia antautuivat nafta/jakoavain-yhdistelmälle. 8)

Kattotaas josko tuon vaikka sais pelaamaan. Muutaman päivän päästä alkaa pieni parin viikon loma, joten siitä olis tarkoitus käyttää heti alkuun muutama semmonen aamukahdeksasta iltakymmeneen rykäisy, jos vaikka etenis.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

No niin, taas on pikkusen puuhasteltu, kuvia lisäilty tuonne venetopicciin, ei vielä suuria harppauksia, mutta pienistä askelista ne isot asiat koostuu 8)
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Päivän sätöstelyt kuvien kanssa päivitetty 8)
Vastaa Viestiin