9000T -86 kesäautoprojektina
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Onnee!
Ja hyvää työtä, nyt varmaan olet paljon fiksumpi ja voit sanoa jotain tehneesi itsekin kun puhut autojen hitsauksista ja ruostehommista
Ja hyvää työtä, nyt varmaan olet paljon fiksumpi ja voit sanoa jotain tehneesi itsekin kun puhut autojen hitsauksista ja ruostehommista
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Kiitokset. Omastakin mielestä iso osa projektin hyödystä on tullut nimenomaan yleisenä tietotaitona peltihommien ja muun touhun suhteen. Loistava ajoitus sinänsä, aiemmin lähes täysin ruosteeton käyttösatku onkin nyt mätä, kun katsastusmies löysi reikiä takapyöränkoteloista, tunkinpaikalta ja akkutelineen pohjasta. Jos en tätä projektia olis tehnyt, niin nyt voisi tehdä mieli kiroilla hieman enemmänkin. On varmaan joku luonnonlaki, että vähintään yhden taloudessa olevan saabin on pakko olla mätä pommi .
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Kävinpäs taannoin lapioimassa tonnarin esiin hangesta. Lähti vieläpä käymään kuin olisi samana päivänä jätetty, ja tuntuisi muutenkin pelaavan entiseen malliin.
Mutta, yksi huomattava vikakohta oli jäänyt toistaiseksi huomiotta.
Kattoverhoilu siis roikkui ikävästi, mikä ei oikein sovi tällaisen luksuskiiturin ( ) tunnelmaan. Teki mieli kokeilla jotain vaihtoehtoa alkuperäiselle harmaalle, ja kangaskaupasta kannoin sitten kotiini tuollaisen läjän.
Kiitos foorumin loistavan hakutoiminnon ja neuvojaan jaelleiden ihmisten, ei kattoverhoilun irrotuksessa tarvinnut liikoja pohtia, tuossa se jo makaa lattialla odottamassa toimenpiteitä.
Vaahtomuovit hioin pois, liimasin uuden kankaan, asensin, ja tässä lopputulos.
Väri sopii aivan loistavasti muuhun sisustaan, pistää ihmettelemään miksei tätä vaihtoehtoa saanut jo tehtaalta .
Seuraavana ohjelmanumerona voisi periaatteessa olla maalaus, mutta saapa nähdä milloin se tulee onnistumaan.
Mutta, yksi huomattava vikakohta oli jäänyt toistaiseksi huomiotta.
Kattoverhoilu siis roikkui ikävästi, mikä ei oikein sovi tällaisen luksuskiiturin ( ) tunnelmaan. Teki mieli kokeilla jotain vaihtoehtoa alkuperäiselle harmaalle, ja kangaskaupasta kannoin sitten kotiini tuollaisen läjän.
Kiitos foorumin loistavan hakutoiminnon ja neuvojaan jaelleiden ihmisten, ei kattoverhoilun irrotuksessa tarvinnut liikoja pohtia, tuossa se jo makaa lattialla odottamassa toimenpiteitä.
Vaahtomuovit hioin pois, liimasin uuden kankaan, asensin, ja tässä lopputulos.
Väri sopii aivan loistavasti muuhun sisustaan, pistää ihmettelemään miksei tätä vaihtoehtoa saanut jo tehtaalta .
Seuraavana ohjelmanumerona voisi periaatteessa olla maalaus, mutta saapa nähdä milloin se tulee onnistumaan.
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Kyllä tonne kelpaa majavan pesiä!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Aika härski Millä liimasit?
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Majavat sais pysyä kaukana kun kerrankin on priimakuntoinen kattoverhoilu, enkä muutenkaan jaksais samaa jumppaa heti uudestaan .
Liimauksen tein Mastonin sprayliimalla, koska 3M:n sprayliima kuulemma toimii, mutta on kallista eikä sitä ihan kaikkialla myydäkään. Tuntuis kokeilujen perusteella pitävän riittävästi, joskin on tietenkin olemassa riski, että tuo tipahtaa kesähelteillä niskaan. Otin tietoisen riskin että ehkä se kestää tai sitten ei. Purkin kyljessä lukee lämmönkestoksi 120 °C, jonka suhteen olen ehkä hieman skeptinen
Liimauksen tein Mastonin sprayliimalla, koska 3M:n sprayliima kuulemma toimii, mutta on kallista eikä sitä ihan kaikkialla myydäkään. Tuntuis kokeilujen perusteella pitävän riittävästi, joskin on tietenkin olemassa riski, että tuo tipahtaa kesähelteillä niskaan. Otin tietoisen riskin että ehkä se kestää tai sitten ei. Purkin kyljessä lukee lämmönkestoksi 120 °C, jonka suhteen olen ehkä hieman skeptinen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
No toivotaan ettö pysyy, ite liimasin sisäkaton jollain bilteman sprayliimalla ja sehän tuli heti alas aina kun lämpesi. Sitten onneksi varaosa-auto luovutti suht hyväkuntosen sisäkaton.
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Ehtihän tämäkin pommi jo reilut 1000 km toimia lähes huoletta tänä keväänä, mutta nyt alkoi sitten pitämään jännää kahinaa moottorijarrutuksessa ja jurinaa kiihdyttäessä. Ainahan tämä on vähän moottorijarrutuksella kahissut, mutta nyt ääni paheni todella huomattavasti varsin lyhyen ajan sisällä.
Aloitin vaihtamalla lämpimikseni oikean vetarin tukilaakerin, helpoimmasta kohteesta kun varmaan kannattaa yleensä aloittaa. Satuin omistamaan ylimääräisen laakeripukin kohtuukuntoisella maljalla, niin pystyi kätevästi asentamaan laakerin valmiiksi.
Itse vaihdosta ei tullut otettua kuvia, mutta oli huomattavan paljon helpompi homma kuin miltä foorumia lukemalla vaikutti. Vetari ja sisälokari pois, laakeripukin pultit auki, moniurahihna löysälle, laturin kääntö taaksepäin sen verran ettei alakorvake ollut tiellä, ja laakeripukin sai vedettyä pois ihan kivutta.
Mutta, eihän se mitään auttanut. Lienee sitten laatikkojumppaa joskus edessä, ja pitäis varmaan setviä josko vm. 87-> laatikon ja -86 nopeusmittarin saa toimimaan yhteen, noita 85-86 laatikoita kun ei varmaa liikoja enää löydy. Pääseepähän taas harrastamaan oikein huolella .
Aloitin vaihtamalla lämpimikseni oikean vetarin tukilaakerin, helpoimmasta kohteesta kun varmaan kannattaa yleensä aloittaa. Satuin omistamaan ylimääräisen laakeripukin kohtuukuntoisella maljalla, niin pystyi kätevästi asentamaan laakerin valmiiksi.
Itse vaihdosta ei tullut otettua kuvia, mutta oli huomattavan paljon helpompi homma kuin miltä foorumia lukemalla vaikutti. Vetari ja sisälokari pois, laakeripukin pultit auki, moniurahihna löysälle, laturin kääntö taaksepäin sen verran ettei alakorvake ollut tiellä, ja laakeripukin sai vedettyä pois ihan kivutta.
Mutta, eihän se mitään auttanut. Lienee sitten laatikkojumppaa joskus edessä, ja pitäis varmaan setviä josko vm. 87-> laatikon ja -86 nopeusmittarin saa toimimaan yhteen, noita 85-86 laatikoita kun ei varmaa liikoja enää löydy. Pääseepähän taas harrastamaan oikein huolella .
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Mulla olis varmaan -87:n mittaristo jemmas mikä oli jo sähköisellä anturilla jos tarvetta.
Kympillä postitettuna.
Kympillä postitettuna.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Tonnarista oli siis laatikko hajoamassa ja jotain piti hiljalleen tehdä. Ensin tuli kerättyä tarpeellista osaa, eli mittaristo (kiitokset tetammille), kytkimen työsylkän tiivisteet ja ns. urtrampningslager eli painelaakeri. Asennusmotivaatio haettiin sitten hieman erilaisesta lagerista .
Tärkein osa oli tietenkin uusi ja varmasti hyvä laatikko, vissiin -90 tjsp. vaparista.
Sitten vain purkamaan, ensin tietty vanha petollinen laatikonkuvatus pois:
Ja sitten uusi tilalle, helppoa kun sen näin lyhyesti kirjoittaa . Öljyäkin laitoin kaadettuani vanhat ensin pois, jos vaikka kestäisi hetken aikaa.
Koska tuossa uudemmassa laatikossa on tosiaan sähköinen nopeussignaali, koin helpoimmaksi vaihtoehdoksi vaihtaa mittariston, varsinkin kun samalla sai laitettua ehjät polttimot valaisemaan. Uusi mittaristo tipahtamassa paikalleen:
Vaihto meni kaikin puolin toiveajatteluni mukaan, eli kaikki liittimet vastasivat mittaristoissa toisiaan täysin, poislukien tietenkin nopeusmittarin signaali. Mittariston vaihdon ja itseväsätyn signaalijohdon jäljiltä nopeusmittarikin toimii, eli tämä osuus onnistui kiitettävästi.
Vielä en ole jaksanut kunnon koeajoa tehdä, mutta laatikko tuntuis toimivan kivasti ja ennen kaikkea hiljaisesti. Josko tällä taas vähän matkaa pääsisi . Loppuun vielä tunnelmakuvaa viime syksyltä. Autoilla ikäeroa 6-7 vuotta, nopeasti on tekniikka tuolloin edennyt. Montaa mieltä voi tietty olla siitä, etenikö se parempaan vai huonompaan suuntaan, varsinkin näin uudemman kanssa painiessa .
Tärkein osa oli tietenkin uusi ja varmasti hyvä laatikko, vissiin -90 tjsp. vaparista.
Sitten vain purkamaan, ensin tietty vanha petollinen laatikonkuvatus pois:
Ja sitten uusi tilalle, helppoa kun sen näin lyhyesti kirjoittaa . Öljyäkin laitoin kaadettuani vanhat ensin pois, jos vaikka kestäisi hetken aikaa.
Koska tuossa uudemmassa laatikossa on tosiaan sähköinen nopeussignaali, koin helpoimmaksi vaihtoehdoksi vaihtaa mittariston, varsinkin kun samalla sai laitettua ehjät polttimot valaisemaan. Uusi mittaristo tipahtamassa paikalleen:
Vaihto meni kaikin puolin toiveajatteluni mukaan, eli kaikki liittimet vastasivat mittaristoissa toisiaan täysin, poislukien tietenkin nopeusmittarin signaali. Mittariston vaihdon ja itseväsätyn signaalijohdon jäljiltä nopeusmittarikin toimii, eli tämä osuus onnistui kiitettävästi.
Vielä en ole jaksanut kunnon koeajoa tehdä, mutta laatikko tuntuis toimivan kivasti ja ennen kaikkea hiljaisesti. Josko tällä taas vähän matkaa pääsisi . Loppuun vielä tunnelmakuvaa viime syksyltä. Autoilla ikäeroa 6-7 vuotta, nopeasti on tekniikka tuolloin edennyt. Montaa mieltä voi tietty olla siitä, etenikö se parempaan vai huonompaan suuntaan, varsinkin näin uudemman kanssa painiessa .
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Yleisen mielenkiinnon ja uteliaisuuden vuoksi tuli käytettyä tuo vanha laatikko auki. Heti ekasta kuvasta varmaan näkee mikä sen tappoi, tossa ei nimittäin 2.5 litraa öljyä ole, ja se olevakin näyttää joltain aivan muulta kuin etäisestikään terveeltä öljyltä.
Oma vika tavallaan, mutta tuossa laatikossa on myös öljyn tason mittaaminen tehty tarpeettoman hankalaksi. Joissain tuonikäisissä oli kait mittatikku mutterin päässä vaihteensiirtotangon luona, mutta tässä pelkkä mutteri siinä, eikä muita mittatikkuja tai tasontarkistusaukkoja, niin totesin aikanaan siellä olevan jotain, ja arvelin että kai se aikansa kestää . Veikkaan tosin, että vahingot oli aluillaan jo ennen kuin tämä mulle tuli, eli voipi olla ettei olisi pelastunut vaikka olisinkin öljyt vaihtanut.
Yleensä asiat purkautuvat helposti, mutta vaihdelaatikko tuntuisi olevan jonkinasteinen poikkeus sääntöön. Eka kävi näin, tossa on kaksi eri torx kärkeä katkenneina pultteihin . Onneksi tuota ei sitten edes tarvinnut vaivautua irroittamaan niin sai jäädä tuollaiseksi.
Sitten vetarin maljan laippa ei suostunut oikeen yhteistyöhön. Kevyesti koitin sivusta kammeta, niin kyseinen osa päätti murtua palasiksi.
Otin sitten maljan irti vähän vähemmän hienomekaanisella tavalla . Ei se niin ihmeellisessä kunnossa ollut, että olisi kannattanut säästää. Ihmeellisen jumissa kuitenkin tuo laippa.
Laatikon puoliskojen irroittaminen vaati myös oman hommansa, kai se jollain oikeanlaisella ulosvetäjällä ois onnistunut, mutta kaikkea ei ollut käsillä. Tuommoinen sieltä kuitenkin paljastui.
Oikeastaan kaikki tuntui muuten olevan enemmän tai vähemmän kunnossa, mutta perän pienen hammasrattaan laakeri oli todella huono, pyöri nimittäin varsin nihkeästi.
Luulisin koko metelin olleen tuosta kiinni, sopisi sikäli että jurina tuli juurikin nopeuden mukaan ja vaihteesta riippumatta. Eipä siis tämäkään laatikko voimasta tai kilometreistä hajonnut, vaan pelkästään voitelun puutteesta.
Ja voimasta jos puhutaan, niin sitähän tässä ei ole. Aloituspostauksessa jotain mutuilin, mutta apc:n toimintaan vähän perehdyttyäni totesin jonkun joskus ruuvanneen maksimiahtopotikkaa isommalle, ahtaa reilut 1 bar herättyään ja laskee siitä 3500+ rpm alkaen sinne 0,5-0,6. Jos tää oikein hyvin toimii aikansa niin voishan sitä harkita bensalastun metsästystä ja apc:n modausta, mutta pitää harkita. Ensin ois tarkoitus tehdä maalipinnasta vähän viehättävämpi.
Oma vika tavallaan, mutta tuossa laatikossa on myös öljyn tason mittaaminen tehty tarpeettoman hankalaksi. Joissain tuonikäisissä oli kait mittatikku mutterin päässä vaihteensiirtotangon luona, mutta tässä pelkkä mutteri siinä, eikä muita mittatikkuja tai tasontarkistusaukkoja, niin totesin aikanaan siellä olevan jotain, ja arvelin että kai se aikansa kestää . Veikkaan tosin, että vahingot oli aluillaan jo ennen kuin tämä mulle tuli, eli voipi olla ettei olisi pelastunut vaikka olisinkin öljyt vaihtanut.
Yleensä asiat purkautuvat helposti, mutta vaihdelaatikko tuntuisi olevan jonkinasteinen poikkeus sääntöön. Eka kävi näin, tossa on kaksi eri torx kärkeä katkenneina pultteihin . Onneksi tuota ei sitten edes tarvinnut vaivautua irroittamaan niin sai jäädä tuollaiseksi.
Sitten vetarin maljan laippa ei suostunut oikeen yhteistyöhön. Kevyesti koitin sivusta kammeta, niin kyseinen osa päätti murtua palasiksi.
Otin sitten maljan irti vähän vähemmän hienomekaanisella tavalla . Ei se niin ihmeellisessä kunnossa ollut, että olisi kannattanut säästää. Ihmeellisen jumissa kuitenkin tuo laippa.
Laatikon puoliskojen irroittaminen vaati myös oman hommansa, kai se jollain oikeanlaisella ulosvetäjällä ois onnistunut, mutta kaikkea ei ollut käsillä. Tuommoinen sieltä kuitenkin paljastui.
Oikeastaan kaikki tuntui muuten olevan enemmän tai vähemmän kunnossa, mutta perän pienen hammasrattaan laakeri oli todella huono, pyöri nimittäin varsin nihkeästi.
Luulisin koko metelin olleen tuosta kiinni, sopisi sikäli että jurina tuli juurikin nopeuden mukaan ja vaihteesta riippumatta. Eipä siis tämäkään laatikko voimasta tai kilometreistä hajonnut, vaan pelkästään voitelun puutteesta.
Ja voimasta jos puhutaan, niin sitähän tässä ei ole. Aloituspostauksessa jotain mutuilin, mutta apc:n toimintaan vähän perehdyttyäni totesin jonkun joskus ruuvanneen maksimiahtopotikkaa isommalle, ahtaa reilut 1 bar herättyään ja laskee siitä 3500+ rpm alkaen sinne 0,5-0,6. Jos tää oikein hyvin toimii aikansa niin voishan sitä harkita bensalastun metsästystä ja apc:n modausta, mutta pitää harkita. Ensin ois tarkoitus tehdä maalipinnasta vähän viehättävämpi.
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Ulkokuori kaunistuu kovaa tahtia. Maalaustaidosta en tiedä, mutta ainakin varustuksen ulkonäkö on kohdillaan .
Tuollainen siitä tuli ensimmäisen vaiheen jälkeen, huomenna lisää maalausta niin saavat kyljetkin väriä, vähän kirkkaampaa sellaista . Lopputuloksesta tulee sitten toivottavasti vähän selkeämpiä kuvia.
Tuollainen siitä tuli ensimmäisen vaiheen jälkeen, huomenna lisää maalausta niin saavat kyljetkin väriä, vähän kirkkaampaa sellaista . Lopputuloksesta tulee sitten toivottavasti vähän selkeämpiä kuvia.
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Ja tähän päädyttiin lopulta .
Eihän tuo tietenkään lähempää tarkastelua siedä, pohjatyöt kun eivät ole minun heiniäni, mutta se ei ole tarpeenkaan kun auton näkee riittävän kauas . Suorastaan yllätyin siitä, kuinka kieron näköinen tuosta tulikaan.
Eihän tuo tietenkään lähempää tarkastelua siedä, pohjatyöt kun eivät ole minun heiniäni, mutta se ei ole tarpeenkaan kun auton näkee riittävän kauas . Suorastaan yllätyin siitä, kuinka kieron näköinen tuosta tulikaan.
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Luukun valopaneeli ei oikein istu väriteemaan, muuten härskillä tavalla hieno. Ja maski mustaks.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: 9000T -86 kesäautoprojektina
Maskin voisi tosiaan maalata vielä, et ole ensimmäinen joka sitä ehdottaa. Takapää kyllä näyttää todella härskiltä, se on myönnettävä. Hyppää aika voimakkaasti silmille tuo väriyhdistelmä, mutta en pidä sitä pelkästään huonona asiana tässä tapauksessa .