Hankin tämän auton fiilissyistä projekti-/kakkosautoksi.
Jotenkin 80-luvun lopun Volvot ja Saabit ovat kiehtoneet liki kymmenen vuotta. Varsinkin hyvin varustellut silloiset hintavat autot juuri ennen lamaa. Itsellä ei silloin juuri vielä ollut korttia, mutta katselin jo kovasti autoja.
Eipä ihme, että on tullut sitten rakenneltua muutama 740/760/940/960 Turbo tai V6/R6. Ne olivat maksaneet silloin aut. ilmasotinteineen ja kattoluukkuineen ja sähkövarusteineen päivineen 300 000 mk ja ylikin varusteista riippuen.
Kun niitä autoja oli rakentanut eri tasoisina liki 10 kpl, oli jo Saabin vuoro.
Tässä Saabissa innoitti silloinen "Turposaappi-" ja "Talladegahenki". Auto muistutti 86-vuoden kolmea TalladegaSaabia.
Saab oli myös aikaansa nähden edistyksellinen tietysti turboineen, mutta mm. Volvoon verrattua 16 venttiilä ja isommat vakiotehot innoittivat tässä projektissa tällä kertaa. Myös erittäin hyvä viripotentiaali vakioalakerralla oli plussaa, jos auto jäisi pitkäksikin aikaa taloon.
Auto löytyi 12/09.
Historia suhteelisen hieno:
- 1 1/2 v. USA:ssa, muuttoautona Suomeen
- Ensimmäisellä omistajalla tuossa 120 km päässä 22 v.
- Autolla ajettu nyt 172 tml.
Pitkään mietin, että mitä tälle pitäisi tehdä. Välillä olin jopa myydäkin.
Ajatuksena on ollut kuitenkin tehdä alkuperäisen tyylinen aivan pienillä omilla viilauksilla.
Peruskunnostus tehty:
- Oikea takalamppu vaihdettu ja vasen etuvilkku vaihdettu
- Kilvet uusittu
- Etulokasuojat vaihdettu ja maalattu, vas. takalokasuoja maalattu ja takaluukun alaosa
- Lampunpesijän varret maalattu
- Ym. pientä kunnosteltu
Tehtävää vielä ainakin:
- Sisustan punaiset nahkapenkit on hieman rikki
- Sähköantenni on jumissa
- Kattoluukun tiiviste pitää vaihtaa
- Pyöränkulmat säätämättä madalluksen jälkeen
- Ilmastoinnin kompressori meni jumiin kesällä. Tuliterä laatikossa odottamassa
En silti millään malttanut pitää aivan vakiona (vakio-osat kyllä tallella), oli pakko madaltaa ja tuoda takarenkaat kaaren lähelle. 55-sarjan renkaat edustivat 80-luvun lopulla matalaprofiilia, joten ne oli hankittava keväällä.
Muuten originaltyylinen, paitsi:
- GM -60/40mm / Sacsh-alusta
- Takana 35 mm spacerit
- Rekisteriotteen mukaiset vaihtoehtoiset renkaat 205/55-15"
Harkinnassa:
- on ollut koko ajan, että nostaisiko hieman ahtoja
- Välillä tuo pakoputken loppumutka on herättänyt mietteitä, että voisiko olla jonkin muunlainen
- Toisinaan tekisi mieli laittaa 16"-17" vanteet, jotkut alkuperäisen tyyliset tai reunalliset BB:ssät tai 7,5"-9" yhdistelmät
Itse teen tietysti kaikki päätökset, mutta olisi mukava kuulla, että mitä itse tekisitte tällaiselle autolle?
