SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

http://rtuning.kuvat.fi/kuvat/

Hankin tämän auton fiilissyistä projekti-/kakkosautoksi.

Jotenkin 80-luvun lopun Volvot ja Saabit ovat kiehtoneet liki kymmenen vuotta. Varsinkin hyvin varustellut silloiset hintavat autot juuri ennen lamaa. Itsellä ei silloin juuri vielä ollut korttia, mutta katselin jo kovasti autoja.

Eipä ihme, että on tullut sitten rakenneltua muutama 740/760/940/960 Turbo tai V6/R6. Ne olivat maksaneet silloin aut. ilmasotinteineen ja kattoluukkuineen ja sähkövarusteineen päivineen 300 000 mk ja ylikin varusteista riippuen.

Kun niitä autoja oli rakentanut eri tasoisina liki 10 kpl, oli jo Saabin vuoro.

Tässä Saabissa innoitti silloinen "Turposaappi-" ja "Talladegahenki". Auto muistutti 86-vuoden kolmea TalladegaSaabia.

Saab oli myös aikaansa nähden edistyksellinen tietysti turboineen, mutta mm. Volvoon verrattua 16 venttiilä ja isommat vakiotehot innoittivat tässä projektissa tällä kertaa. Myös erittäin hyvä viripotentiaali vakioalakerralla oli plussaa, jos auto jäisi pitkäksikin aikaa taloon.

Auto löytyi 12/09.

Historia suhteelisen hieno:
- 1 1/2 v. USA:ssa, muuttoautona Suomeen
- Ensimmäisellä omistajalla tuossa 120 km päässä 22 v.
- Autolla ajettu nyt 172 tml.


Pitkään mietin, että mitä tälle pitäisi tehdä. Välillä olin jopa myydäkin.

Ajatuksena on ollut kuitenkin tehdä alkuperäisen tyylinen aivan pienillä omilla viilauksilla.

Peruskunnostus tehty:

- Oikea takalamppu vaihdettu ja vasen etuvilkku vaihdettu
- Kilvet uusittu
- Etulokasuojat vaihdettu ja maalattu, vas. takalokasuoja maalattu ja takaluukun alaosa
- Lampunpesijän varret maalattu
- Ym. pientä kunnosteltu

Tehtävää vielä ainakin:

- Sisustan punaiset nahkapenkit on hieman rikki
- Sähköantenni on jumissa
- Kattoluukun tiiviste pitää vaihtaa
- Pyöränkulmat säätämättä madalluksen jälkeen
- Ilmastoinnin kompressori meni jumiin kesällä. Tuliterä laatikossa odottamassa

En silti millään malttanut pitää aivan vakiona (vakio-osat kyllä tallella), oli pakko madaltaa ja tuoda takarenkaat kaaren lähelle. 55-sarjan renkaat edustivat 80-luvun lopulla matalaprofiilia, joten ne oli hankittava keväällä.

Muuten originaltyylinen, paitsi:

- GM -60/40mm / Sacsh-alusta
- Takana 35 mm spacerit
- Rekisteriotteen mukaiset vaihtoehtoiset renkaat 205/55-15"

Harkinnassa:

- on ollut koko ajan, että nostaisiko hieman ahtoja
- Välillä tuo pakoputken loppumutka on herättänyt mietteitä, että voisiko olla jonkin muunlainen
- Toisinaan tekisi mieli laittaa 16"-17" vanteet, jotkut alkuperäisen tyyliset tai reunalliset BB:ssät tai 7,5"-9" yhdistelmät

Itse teen tietysti kaikki päätökset, mutta olisi mukava kuulla, että mitä itse tekisitte tällaiselle autolle? :)
Viimeksi muokannut Petri R, Ke Syys 15, 2010 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Jope »

Petri R kirjoitti:- on ollut koko ajan, että nostaisiko hieman ahtoja
Tietenkin.
- Välillä tuo pakoputken loppumutka on herättänyt mietteitä, että voisiko olla jonkin muunlainen
Voisi. Mulla oli aikanaan tuommoinen M87-tonnari ja siihen oli hitsattu lyhyt putki takaänkkäristä taaksepäin. Putki teki pienen mutkan alaspäin ja sitten loppupää sojotti suoraan taakse.

Oli mielestäni paljon asiallisemman näköinen kuin tuo tehtaan linjojen mukainen koukku. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Hieno auto. :wink: Mullakin on ulkoisesti ja varustelultaan melkein samanlainen projektina. Hienoa että näitä pystykeulojakin vielä laitellaan, ei niitä enää liikaa vastaan ajele.

Mulla on omaa autoa varten airflow-korisarja hankittuna, ainoastaan bridge-spoikka puuttuu. Ulkokuori olis tarkotus pitää muutenkin tehtaanlinjojen mukaisina, mitä nyt 17" vanteet ja madallus olis tarkotus laittaa. Tekniikkapuolelle onkin tulossa sitten vähän radikaalimpaa muutosta, ei niistä enempää tässä vaiheessa. :wink:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Kiitos kommenteista! :)

Airflow-sarja on hieno ja vielä sillä isommalla spoilerilla. Kiinnostaisi nähdä sellainen työnalla.

Putkenpääasiassa on ollut myös mielessä itse tehdä pellistä alahelman aukon kokoinen hieman kolmiomainen, mutta kuitenkin kulmista pyöristetty pääty. Siis ohuesta pellistä ilman päädyn prässäystä.

Valmiit kiilloitetut minusta tähän ei sovi. Jos malliltaan sopiva löytyisi, pitäisi vähintään hioa jaa maalata mustaksi.

Hieman varovaisuutta kuitenkin ilmassa.

Vanteiksi ensi kesälle olen hieman harkinnut Foxin 16" 6-puolaisia 205/50 tai 205/45 -renkailla, mutta ei 205/55.

Loppukesä ja talvi menee kuitenkin Sunbursteilla joka tapauksessa.

Ko. vanteen laadusta ei ole mitään kokemusta / tietoa, mutta malli jotenkin hivelee silmää ja juuri niin, että voisi sopia tähän ulkonäöllisesti, sillä sehän ratkaisee paljon tietty normilaadun lisäksi. Vanne on vakiota kevyemmän näköinen, hieman urheilullinen, mutta kuitenkin joiltain osin ei aivan liian kaukana vakiotyylistä.

Saakohan tuollaista Saabin punaista nahkaa jostakin penkkeihin?
Viimeksi muokannut Petri R, Ke Syys 15, 2010 12:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ahtojen nosto tapahtuu näillä näkyimin ensi keväänä.

Ei taida kannattaa enää ennen talvea. Hieman kuitenkin pelottaa, jos ahdin pettää, kun aletaan rasittamaan enemmän tai jokin muu paikka.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Tuli mahdollisuus koittaa alle mainittuja 16" vanteita.

Etupää ei keskittänyt ollenkaan, kun akselinpätkä näyttää olevan navassa todella lyhyt, jolla keskitys tapahtuu.

Vanteissa oli viiste keskireiässä n. 5 mm ja keskitystä ei tapahtunut edessä ollenkaan.

Sunbursteissa ei näytä olevan viistettä käytännössä ollenkaan ja keskittää silloin n.3-4 mm matkalta.

Pakko sanoa myös, että ulkonäöllisesti vain 15" original-vanteet sopivat auton tyyllin huomattavasti paremmin.

Luulempa, että tähän autoon ei juuri muut vanteet sovi, kuin Sunburstit. Kokeiltu on myös 16" SuperAeroja, mutta ei sovi tyyliin, vaikka on Saabin originalvanteet.

BBS:n hunajakennotyyppisiä esim. kullan värisellä keskustalla ja takana leveimmillä (tilaahan on se 35 mm enemmän, kuin edessä (spacereiden verran)) pitäisi vielä päästä sovittelemaan jotenkin. Esim. 16" x 7,5"+9".

Voisin laittaa kuvia 16" Foxeilla, niin saatta antaa arvionne. :)
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuossa olis tonnarissa pepsit alla: http://www.garaget.org/?car=39967&image=345208
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

t.t.j kirjoitti:Tuossa olis tonnarissa pepsit alla: http://www.garaget.org/?car=39967&image=345208
Juuri tämänlaisia tarkoitin.
Hienot, kuten koko autokin. :)
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Oze »

antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja core2 »

Oze kirjoitti:antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Täällä alettiin tekemään tätä paljon sen jälkeen kun tuli nää pohja ja muut maalit ja lakat jotka sopivat näille muoviosille, omasta mielestäni puskurit katosivat jotenkin vaikka ne siinä olivatkin, mun mielestä OK.
Ps. testaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Oze kirjoitti:antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Vetokoukku on irroitettavaa mallia, toki tynkäromut jää näkyviin.

En tosin ole vielä yrittänyt ottaa irroitettavaa osaa pois.

Vetokoukku pitää putsailla ja maalata vähintään.

Saatan ottaa sen poiskin, jos löydän käyttöautoksi OG 900:sen, jossa on koukku. V70:iin en ottanut ulkonäkösyistä edes irroitettavaa koukkua ja nyt olen vedellyt tällä peräkärryhommat.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

core2 kirjoitti:
Oze kirjoitti:antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Täällä alettiin tekemään tätä paljon sen jälkeen kun tuli nää pohja ja muut maalit ja lakat jotka sopivat näille muoviosille, omasta mielestäni puskurit katosivat jotenkin vaikka ne siinä olivatkin, mun mielestä OK.
Ps. testaa.
Minusta nämäkin pusurit ovat maalatut, tosin ei korin väriin. Minusta ne näyttää läheltä katsottuna hieman grafiitin harmaalta ja mukana kiiltäviä hilepilkkuja.

Kaukaan ne näyttävät mustilta muovisilta, mutta läheltä ei.

En tosin tiedä, että minkälaisina ne ovat lähteneet tehtaan jäljiltä?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja aero »

Petri R kirjoitti:Saatan ottaa sen poiskin, jos löydän käyttöautoksi OG 900:sen, jossa on koukku.
Ite pitäisin koukun tonnarissa. Vaikka ehkä ruma onkin, niin se on mielestäni parempi vetoauto kuin OG900 (samaa mieltä on Saab, ainakin kun vertaa vetomassoja).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja core2 »

Petri R kirjoitti: En tosin tiedä, että minkälaisina ne ovat lähteneet tehtaan jäljiltä?
En ole varma minäkään, mutta vuosimalli tarjoaa mahdollisuuden siihen, että tehtaan kokoamisen yhteydessä maalattu. Nämä US-modellit elivät omaa elämäänsä jatkuvasti, tähän pieni, tavallaan kompa kysymys mikä on Wagon Back saab.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Viesti Kirjoittaja Petri R »

aero kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Saatan ottaa sen poiskin, jos löydän käyttöautoksi OG 900:sen, jossa on koukku.
Ite pitäisin koukun tonnarissa. Vaikka ehkä ruma onkin, niin se on mielestäni parempi vetoauto kuin OG900 (samaa mieltä on Saab, ainakin kun vertaa vetomassoja).
Se voi jäädä myös muista käytännön syistä, kun tarkemmin asiaa ajattelee. Tämä on kesällä käytössä ja tuleva OG900 ei. Kesällä pitää olla yksi vetoauto ja myös pyöriä pitää toisinaan kuljetella pyöränkuljetustelineellä.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Vastaa Viestiin