Ajattelin tänne laitella tämmösen topikin pystyyn, niin voi sitten myöhemmin ihmetellä, että mitä kaikkea autoon on tullutkaan tehtyä. Kohteena siis 2001 vuoden YsiKolkki turbojubilee, jolla olisi tarkotus ajaa vielä pitkään ja korjailla sitä mukaa kun porsii(ja/tai rahatilanne sallii

Teksti voipi olla vähän sekavaa ajatuksenvirtaa, kun suoraan olen tämän kopsannut yhteenpötköön kirjoitetusta tekstitiedostosta. Samaisesta syystä aloitusviestissä on liikaa tekstiä ja liianvähän kuvia

Kovan painostuksen alaisena(ok, onhan noita mietitty jo aiemmin

Kuva autosta ostopäivää seuraavana päivänä:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/Baasi.jpg
^^Yleisilmeeltään varsin siisti auto, beiget puolinahat ja lähestulkoon ruosteeton maalipinta. Jotain kolhua tuo on ilmeisesti saanut, koska etupuskurin alalippa on halki vänkärin puolelta, ja saman puolen umpion alla on jotain skraidua. Samoin Kuskinpuolelta on etulokarin kaari naarmuilla, ja onpa siinä myös pienehkö painauma/lommo. Myös kuskinpuolen peilissä on noin peukalonpään kokoinen nirhauma, josta on maalit lähtenyt. Ruostetta ei ollut kuin kuskinpuolella takana sen lyhyen listanpätkän alla olevassa saumassa about pikkurillin kynnen kokoinen kohta. Tämän korjaamiseksi vinkkejä kiitos, vai saaneeko tuota edes korjattua enää niin, ettei uudelleen ruostuisi?
Heti auton saatuani vaihdoin öljyt, suodattimen, tulpat(ngk bcpr7es-11) ja ilmasuodattimen.
Tässä kuvassa näkyy tuo klommo vähän paremmin:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/DSC_0034.jpg
^^n. kuukausi ostohetkestä eteenpäin pestynä ja vahattuna, kesärenkaat vaihdettuna. Rengastukseksi valitsin Falken ziex ze-912 205/55R16 kokoisena, ihan ok renkaat hintaisekseen.
Soittimeksi vaihdoin Pioneerin DEH-8400bt:n, joka värisäätöjensä puolesta istuu oikein mallikkaasti saabin sisustaan: https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/DSC_0018.jpg
Kaverilta löytyi myös tuo lokero 1-DIN soittimen kanssa käytettäväksi. USB-portti oli soittimen takana, joten luovaa ajattelua ja aiemmin kaverin kanssa pohdittu suunnitelma toteutukseen myös tässä kulkineessa! https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabi ... tentti.jpg

Kesäkuussa Vesa67 vaihtoi autoon tuon flexifuelsoftan, samassa yhteydessä paljastui viallinen imm. Onneksi PCS:llä oli pari kappaletta hyllyssä, joten se tuli vaihdettua heti seuraavana päivänä. Samalla vaihdoin joitain alipaineletkuja.
Auto on ollut jokapäiväisessä ajossa, ja kilometrejä on kertynyt noin 14tkm. Näistä RE85:lla noin 10tkm. Tielle ei ole jättänyt, joten toistaiseksi ihan tyytyväinen hankintaani olen. Pieniä porsimuksia tässä on tullut, mutta ei mitään ajoa haittaavaa. Apparin puolen sumarista lensi kivi läpi ja pakoputki alkoi Norjan reissulla vuotamaan.
H&R:n madallusjouset tuli myös laitettua alle, samalla vaihdoin nuo yläpään kääntölaakerit. NG-satkun putkesta rakenneltiin kolkkiin sopiva rööri. Ulkonäkö ja ajettavuus parani kummasti noilla uusilla jousilla. Eikä muuten ole mikään kivireki. Ihan putkeen tuo ei mennyt, koska pakoputken keskimmäinen liitosklemmari(tai joku muu siellä suunnalla) resonoi ikävästi lämpösuojapeltiin, pitänee kurkata auton alle ja katsoa tarkemmin.
Uusilla jousilla:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0446.jpg
Uusi ulostulo: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0429.jpg
istuu mielestäni tuohon puskurin aukkoon kohtalaisen hyvin ottaen humioon että ng-satkun vaimentimessa tuo ulostulon lähtö on eripaikassa verrattuna kolkin omaan vaimentimeen. Vähän rälläkkää, kemppiliimaa ja luovaa ajattelua.

Uudet vanteet saapuivat myös saabin varastontyhjennysmyynnistä. 7,5x17” 5-spoke doublewingit, ai että kun olisi jo ensikesä. Noille ajattelin kumeiksi hankkia tämän kesän TM:n testivoittaja Hankookit, josko vähän paremmin pitäisi kuin nuo nykyiset Falkenit.
Kuva vanteesta: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0422.jpg
Maskiin tuli vähän uutta ilmettä, verkkona bilteman alunperin musta verkko, joka sai pintaansa motipin kromimaalin: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0447.jpg
23.8.2012 käytin leimalla, hylky tuli. Kaikki muuten kunnossa, mutta madallusjouset vaativat muutoskatsastuksen. Noh, konttorin pihalla h&r:n sivuilta etsimään tüv-lappua. Sen löydyttyä konttorille uudestaan varaamaan muutoskatsastusaikaa, jonka saikin samantien. Tulostin nuo hyväksyntälaput konttorilla ja sain otteeseen merkinnän alustasarjan vaihdosta sekä etäisyydet kaaren reunasta pyörännapaan. Uuteen otteeseen merkitty seruaavan katsastuksen ajankohta oli vain edelleen tälle vuodelle, joten vielä kerran joutui käymään konttorilla jotta sai vuodenpäähän siirrettyä sen.
PCS:ltä tilasin myös forgen hukkaportin kellon, josko nyt saisi perusahtopaineetkin säädettyä kohdalleen. Klubialen kanssa 130,5 yleiseurooppalaista valuuttaa
Viikonloppuna tuli vaihdeltua motonetin Bull-Audion 6.5” erillissarja eteen, hintaa tuolla kökötyksellä oli 90e. Heräteostos, mutta äänenlaatu parani silti huomattavasti tuohon as2:n surullisenkuuluisaan vakioetupäähän verrattuna.

Suuret kiitokset Jyväskylän saabisteille teknisestä tuesta ja varaosista.

Päivitellään tätä sitä mukaa kun autolle tehdään jotain.