Sivu 8/8
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Ke Elo 19, 2020 21:50
Kirjoittaja saamu
Niin ja paikallaan oleva määränsäädinhän on turbokoneen, mutta tuo mainitsemasi määränsäätimen osanumero ei liene siitä paikallaan olevasta?
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Su Elo 30, 2020 16:42
Kirjoittaja argi
saamu kirjoitti: ↑Ke Elo 19, 2020 21:46
Mielenkiintoista ollut tätä seurata.
Muistelisin, että tein siihen h-turboon koneremontin, kun yhdessä sylinterissä oli liian pienet puristuspaineet. Remontin jälkeen puristuspaineet oli edelleen liian pienet. Sitten löin puristuspainemittarin sytytystulppareikään meneviin kierteisiin tiivistenauhaa ja yllättäen paineet olivat hyvät. Muistelisin, että temppuileva sylinteri oli 2. tai 3. sylinteri.
Missä sylinterissä oli nyt vikaa?
Kiitos Sami! Urpinen muisteli, että olisi ollut kakkos- tai kolmossylinteri, eli varmaan sama tapaus kuin minkä kanssa pääsit ihmettelemään!
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Su Elo 30, 2020 16:44
Kirjoittaja argi
saamu kirjoitti: ↑Ke Elo 19, 2020 21:50
Niin ja paikallaan oleva määränsäädinhän on turbokoneen, mutta tuo mainitsemasi määränsäätimen osanumero ei liene siitä paikallaan olevasta?
Joo, tuo numero on siitä vaparikoneesta. Selvisi myös, että kyseessä on Boschin ihan standardi määränsäädin, jota on käytetty monissa saksalaisautoista ja jota saa vielä varaosana.
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: To Loka 29, 2020 19:58
Kirjoittaja Aeronomi
argi kirjoitti: ↑Su Elo 16, 2020 11:20
Ainoat tunnistetut ongelmat ovat vaihteiston vetolevyn pieni räminä jossain tilanteissa sekä huono käynnistyminen lämpimänä. Urpisen arvion mukaan käynnistymisen pulma liittyisi määränsäätimeen, johon ei tähän hätään löytynyt vaihto-osaa. (Osanumero 0438100005, löytyisikö joltakulta?)
Terve pitkästä aikaa,
Hieno nähdä että projekti etenee.
Huono käynnistyminen lämpimästä vartin tai puoli tuntia seisoneena on vanhan K-jetin vakiojuttu. Se johtuu yleensä siitä, että jossain kohtaa järjestelmää bensanpaine karkaa ja sitten putkistoon tulee kaasulukko. Syyllisiä voi olla paljon, kuten
- paineenvaraaja tankin kyljessä ei pidä painetta
- järjestelmä vuotaa, määränsäädin päästää paineet paluuletkuun, joku suutin tiputtaa ainetta pyttyyn tms.
Boschilla on erittäin hyvä K-jetin toimintaa ja vianetsintää kuvaava kirja. Voi löytyä jopa PDF:nä googlaamalla.
Sisustuksen osalta sain myös tietoa Tapiolan Autoverhoomosta, että nykyverhoilussani käytettyä punaista plyysiä löytyy. Ajatukseni on tarjota aikanaan autoa mr:ään tuolla punaisella verhoilulla, koska tähän autoon tehtiin muutos jo 80-luvun alussa ja pitkäovisia Finlandioita on ollut punaisella verhoilulla.
Se plyysi on jotain koritehtaan linja-autojen verhoilussa käyttämää. Väri on aika paljon tummempi kuin Saab 900 alkuvuosien punainen.
Minun tietojeni mukaan koneen vaihto, maalaus helmiäisvalkoiseksi ja sisustus tehtiin varhain 80-luvulla, että periaatteessa muutos on aikakauden mukainen.
Pena
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: To Loka 29, 2020 20:22
Kirjoittaja Aeronomi
argi kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 21:42
Sitten avunpyyntö Combi-omistajille: voisiko joku ystävällisesti mitata takaluukun sekä konepellin reunan mallimerkkien sijainnit!
Harmi, kun olin oman 99 GLE:n lähellä pari viikkoa sitten. Mutta onnistunee kauko-ohjattuna paikalla olijoiden avustaman, tosin muistelen, että mitoitus löytyy alkuperäisestä Saabin korjaamokirjastakin.
Pena
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Pe Loka 30, 2020 23:34
Kirjoittaja argi
Aeronomi kirjoitti: ↑To Loka 29, 2020 20:22
argi kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 21:42
Sitten avunpyyntö Combi-omistajille: voisiko joku ystävällisesti mitata takaluukun sekä konepellin reunan mallimerkkien sijainnit!
Harmi, kun olin oman 99 GLE:n lähellä pari viikkoa sitten. Mutta onnistunee kauko-ohjattuna paikalla olijoiden avustaman, tosin muistelen, että mitoitus löytyy alkuperäisestä Saabin korjaamokirjastakin.
Pena
Kiitos Pena kommenteista ja mittakysärini huomioimisesta. Itse asiassa en tätä tietoa korjaamokirjasta löytänyt. Olin niitä merkkejä jo sovittelemassa, mutta Ruotsin kerhon toimittamien merkkien liima oli aika heikkoa ja mulla on auton maalipinnassa keraaminen pinnoite, ja kun ei ollut uusia teippejä ja liimoja käsillä niin jäi homma tulevaisuuteen.
Nyt muuten kun vaunu oli ollut kuukauden ajamatta, niin kylmästarttikin oli aika vaivalloista. Pitää perehtyä tuohon K-Jet-maailmaan vähän tarkemmin tässä talvikauden aikana!
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Ma Marras 02, 2020 17:46
Kirjoittaja pjv
Perehtymisestä kannattaa myös edetä oikeanlaisen paineenmittauskaluston osien haalintaan ja rakentamiseen, koska ilman sitä melkein kaikki jää arvailuksi.
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Ma Marras 02, 2020 21:16
Kirjoittaja tetammi
Suuttimien tiiveyden (ja suihkukuvion) pystyy tsekkaan ilman mittareita. Vuotava suutin tai paineenvaraaja aiheuttaa just tuon kaasulukon.
Homma ei oo ees vaikee mut ei kauhean kuumal koneella kannata tehä ettei leimahda. Ohjeet pitäis löytyy täältä.
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Ma Marras 02, 2020 22:23
Kirjoittaja argi
pjv kirjoitti: ↑Ma Marras 02, 2020 17:46
Perehtymisestä kannattaa myös edetä oikeanlaisen paineenmittauskaluston osien haalintaan ja rakentamiseen, koska ilman sitä melkein kaikki jää arvailuksi.
Kukahan olisi sopiva guru, jolta voisi ruiskun tohtorointia ostaa?
Re: Saunaikkuna
Lähetetty: Ti Marras 03, 2020 20:35
Kirjoittaja pjv
tetammi kirjoitti: ↑Ma Marras 02, 2020 21:16
Suuttimien tiiveyden (ja suihkukuvion) pystyy tsekkaan ilman mittareita.
Juu, meinasin mittarikommentilla noin yleisemmin K-jetin vianetsintää. Vaikka kyllä mä melkein mittarilla katsoisin ensin senkin pysyykö jäännöspaine tasolla ja alkaisin käymään vikapaikkoja läpi yksitellen vasta sitten, jos ei.
argi kirjoitti: ↑Ma Marras 02, 2020 22:23
Kukahan olisi sopiva guru, jolta voisi ruiskun tohtorointia ostaa?
Tiedän yhden helsinkiläisenkin harrastajan, joka on aika kova noiden kanssa, mutta tulkoon itse esiin jos haluaa.
Tarvikemotti on ollut joskus kauppa, josta on pystynyt tarkoitukseen sopivan mittarin ja banjoliittimiä ostamaan, mutta on nyt niin jäätävän hitaalla etten jaksanut tarkastella valikoimaa sen paremmin.