Sivu 8/10

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Joulu 24, 2010 11:14
Kirjoittaja A.L.
Pakkasta rapia -27 astetta ja v4 käydä hörskötti pihalla.
Bensaletku näköjään vähän tiputti kaasuttimelta ja kytkin kaipaa vielä pikku ilmailua.

On se aika peto menemään. Pellolla oli 10cm hanki ja niin mentiin että rytinä kävi.
Muutenkin aika mielenkiintoista, kun vasta edessä oli talvirenkaat ja takana kesätassut. Ei paljon tarvinnut käsijarruun koskea, kun perä yritti edelle.

Lämpöäkin tuli hyttiin aivan riittäväti, joten kennoa tuskin tarvitsee ilmailla?
Maanantaina konepelti paikalleen ja tankki täyteen. Sitten vain kovaa ajoa työpaikalle ja pestä pölyt pois. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Joulu 28, 2010 12:09
Kirjoittaja A.L.
Mikäs nyt tuli?
Alle kilometrin pääsi menemään ja sitten alkoi yskiä ja lopuksi sammui? Bensaa ainakin näytti tulevan, joten ongelma kai sytytyspuolella?
Milläs muuten tuo bensaletkun nippa olisi hyvä laittaa kiinni kaasuttimeen? Pysyisikö vain liimalla vai pitääkö juottaa?

E: Nippaan laitettu liima ja sen jälkeen naputeltu paikalleen.
Sytytysjohdin sarjan tilasin ja vanhoja tutkin sen verran että puolalta jakajalle menevän johdon toinen liitos oli hapettunut ja molemmat päät suht väljät.
Kipinät kuitenkin tuli kaikkiin tulppiin, kun niitä vuoron perään kokeilin runkoa vasten.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Joulu 29, 2010 15:14
Kirjoittaja A.L.
Eipä auttanut johtojen vaihto. Tai hörähtihän se jo vähän, mutta sen jälkeen ei tapahtunutkaan muut, kuin startilla pyöritystä.
Seuraavaksi kai pitää tutkia virranjakaja, ajoitus ja kaasuttimenkin voisi vaihteeksi levittää pöydälle.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Joulu 29, 2010 16:05
Kirjoittaja mestari
olikonetulpatkuinkavanhat

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Joulu 29, 2010 16:27
Kirjoittaja A.L.
mestari kirjoitti:olikonetulpatkuinkavanhat
Edellinen omistaja vaihtanut, joten korkeintaa 10tkm ajetut. Toki nekin voisi vaihtaa niin olisipa sekin kohta kunnossa. Vanhatkin tuli auton mukana, eikä nekään pahoille näyttänyt.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Joulu 30, 2010 10:23
Kirjoittaja mestari
entäpä katkojan kärkien kunto?

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Joulu 30, 2010 11:48
Kirjoittaja Ville
A.L. kirjoitti:
mestari kirjoitti:olikonetulpatkuinkavanhat
Edellinen omistaja vaihtanut, joten korkeintaa 10tkm ajetut. Toki nekin voisi vaihtaa niin olisipa sekin kohta kunnossa. Vanhatkin tuli auton mukana, eikä nekään pahoille näyttänyt.
Haiskahtaa siltä, että tulppia on jouduttu ennenkin vekslaamaan, jos vanhoja ei oltu raaskittu heittää mäkeen. Villi veikkaus -> uutta tulppaa koneeseen ja kovaa ajoa.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Joulu 31, 2010 15:38
Kirjoittaja A.L.
Käy ja kukkuu, mutta kuinka kauan?

Kaasuttimen putsasin ja kohon alla oli bensan seassa jotain moskaa. Pikkuisen puhaltelua ja kasaan. Sitten avainta vääntämään ja kas kummaa kone kävi.
Pari kilometriä ajoin ja sen jälkeen auto oli varmaan puoli tuntia tyhjäkäynnillä.

Niin ja uusilla tulpanjohdoilla hävisi rätinätkin radiosta.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Joulu 31, 2010 15:52
Kirjoittaja ristos
Niin se vaan on, että kun "vanhaa" laitat nii vanha kama pois ja reilusti uudet kamat kehiin! Ihan turha yrittää niitä vuosikausia lojuneita herätellä. Helpommalla pääsee, kun heti ostaa uudet vermeet, niin tietää mitä oikeasti on käytössä ja silloin 96:n yleensä toimii erinomaisesti. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Joulu 31, 2010 17:05
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Sähköpuolen hilppeistä totesin nykyiset kärjet kovin vaatimattomiksi laadultaan, mutta aina tilaisuuden tullen oln ostellut talteen niin Motorcraftin kuin Boschinkin kärkiä, ne kun samat passaavat kaikkiin noihin meitin wahoihin Saabeihin. Eräältä mersumieheltä ostin Restaurannassa varmaan kymmenet Boschin uudet kärjet. Mahtavat riittää lopuksi ikää, kun nyt käytössä olevat Motorcraftit ovat pelanneet jo monta vuotta nekin. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Tammi 01, 2011 13:56
Kirjoittaja A.L.
Taas askarreltu ja ihmetelty.

Kytkin tuli ilmattua ja nyt pelaa todella hyvin. Pienen lenkinkin tein ja huomasin että tasakaasulla auto nykii hiukan. Otin virranjakajan auki ja sieltä oli kärjen päät vähän ottanut itteensä. Äsken tilasin kaikki sytyspuolen osat puolaa lukuun ottamatta motonetistä. Josko näillä sitten alkaisi kulkea.

Muutenkin tein pikku fiksailua. Johtoja ja muita himmeleitä vähän niputin etteivät kovin hinkkaile runkoon.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Tammi 05, 2011 14:12
Kirjoittaja A.L.
Kuuluuko nämä tiivisteet siihen kaasuttimen alle sen laipan molemmin puolin?
Olivat nimittäin yllättävän pienen kokoiset, mutta muuten käypäisen tuntuiset.
Nyt vain tuntuu että auto imisi ilmaa näiden tiiviteiden seudulta.
Muuten käynti jo parani uusien sytkän osien johdosta, joskin paremminkin se on mielestäni käynyt.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Tammi 05, 2011 15:08
Kirjoittaja Risti-imu
Ei kuulu tuo tiiviste kaasariin/imusarjaan. Tuohan on pakoputken tiiviste tai paremminkin kannen ja pakoputken väliin tulevan osan välinen tiiviste. Mikäli sulla on 1-kurkkunen kaasari niin tuon näköinenhän se tiiviste on, muttei tuo.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Tammi 05, 2011 15:36
Kirjoittaja A.L.
No vähän sellainen tunne oli voisivat kuulua lämpöisempään paikkaan.
mistäs uudet tiivisteet tuohon laippaan? Paperista?

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Tammi 05, 2011 18:39
Kirjoittaja ristos
Kyllä "Risti-imun" arvio kuvasta, pakoputken tiivisteestä, on ihan oikea. :wink: