"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään Saappi pääsi talliin odottamaan turbon irrottelua.

Kuva

Tämä edellytti koneen käynnistämistä, rinnetontilla kun asutaan. Irrotin ennen koneen käynnistystä ahtoputken imusarjasta varuiksi, eli jos se jumittava turbo olisikin lähtenyt pyörimään ja sylkenyt kompurapuolen siivet palasina eteenpäin, olisivat ne päätyneet konehuoneeseen vaan eivät koneeseen. Samalla tuli tutkailtua puhaltaako sieltä putkesta koneen käydessä yhtään ja roiskiiko öljyä. Paljon mitään sieltä ei tullut.

Pakoputkesta sen sijaan tuli enemmän kuin eiliset vienot savut. Turbo on voinut tietenkin vuorokaudessa valuttaa vaikka desin öljyä downpipeen; joka tapauksessa pihasta tuli melko sumuinen sen minuutin aikana kun käänsin auton talliin. Ihan samaa luokkaa oli näkyvyys naapurustossa kuin 3,5 vuotta sitten, kun viimeksi pihassa Garrettivammaista Saappia talliin peruuttelin. :mrgreen: Ja koska ahtoputki oli irti, oli imuilma öljytöntä, eli tämä käry tuli puhtaasti pakopuolelta. Selvää on kuitenkin se, että metriäkään enempää tuolla autolla ei kannattaisi ajaa, vaikka sen eilen Alastarolla lähes savuamattomana viimeksi sammutin.

Nyt ollaan matkalla mökille ihan muiden asioiden tiimoilta. Projektia pukkaa näin alkukesästä jos jonkinmoista. Sen suhteen tuo ahdinrikko olisi mieluummin saanut kyllä sattua vaikka loppukesästä.
Viimeksi muokannut AZP, Ma Kesä 13, 2016 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onkohan WISin kirjoittajat koskaan korjanneet yhtään Saabia?

Alkaa olla v-käyrä aika tapissa meinaan ähellettyäni tänään yli kaksi ja puoli tuntia ahtimen irrottamisen kanssa. Eikä ole ahdin irti ei. WISin mukaan ahtimen irrottaminen on helppo ja yksinkertainen homma, kunhan ensin irrottaa ykköskatin.

No se ykköskatin irrottaminen ei olekaan niin yksinkertainen homma. Paperilla tai WISsin ruudulla ehkä vielä, mutta ei oikeassa elämässä. Muttereita ja pultteja on sellaisissa paikoissa, että käsikopelolla niitä availlaan (en yhtään tiedä miten tulen saamaan ne kiinni kokoonpanovaiheessa), ja joku voisi opastaa WIS-miehiä, että jos kahden kiinteästi asennetun jäähdytysnesteputken välissä on 10 cm pätkä letkua, niin sitä letkua ei irroteta ehjänä ilman että ainakin toinen putkista irrotetaan. Eikä tämän ikäisessä autossa välttämättä silloinkaan.

Vaikka itse irrotettava komponentti sijaitsee käytännössä auton alla, suurin osa työajaste menee konepellin alla kaikenlaisia putkia ja letkuja irrottaessa. Vielä minulle ei selvinnyt, oliko näiden irrottamisen ainoa syy se, että pääsee irrottamaan ahtimen lämpösuojan (siltä nimittäin vaikuttaa...). Tässä tulee ikävä OG-kolkin yhdellä mutterilla kiinni ollutta lämpösuojaa. Tätä hommaa varten olisi varmaan pitänyt oikeasti purkaa koko auton keula, eli maski, puskuri ja jäähdytin irti, niiin pääsisi joka paikkaan käsiksi kunnolla. Ja moottoritehtaallakin asentajat voisivat miettiä vähän tarkemmin miten päin ne letkuklemmarit kannattaa kiristää, että niihin pääsee mitenkään käsiksi kun kone on autossa paikoillaan.

Joku on joskus sanonut että nykyautoja ei voi enää korjata, ja olen aina tälle naureskellut, kun mielestäni niiden korjaaminen on melko samankaltaista kuin vanhempien kotteroiden. Mutta nyt alkaa olla ymmärrystä tälle sanonnalle. Ei ole tehty dieselsaabia korjattavaksi. Kas kun ei ole valettu tekniikkaa johonkin massaan jolla on varmistettu että kukaan ei pääse availemaan liitoksia ja vaihtamaan osia.

Homma on nyt sellaisessa vaiheessa, että ykköskatti on lähes irti, seuraavaksi pääsee siis siihen helppoon ja yksinkertaiseen ahtimen irrottamiseen. Katti on kiinni enää ahtimessa, sellaisella isolla metallikiristimellä, jossa on 16 mm mutteri kiristämässä sen. Sain tuon mutterin löysäksi (sekin oli sellaisessa raossa ja asennossa että on pieni ihme että onnistuin), mutta kiristin on edelleen tiukassa. Tässä kuva alhaalta päin:

Kuva

Löysätty mutteri on siis tuo harmaa kuvan keskellä, itse kiristin jää hieman tuon ahtimen taakse piiloon. Nyt kaipaan ensikäden vinkkejä että miten sen kiristimen saisi löysäksi tuolta? Yhdellä kädellä tuonne mahtuu sorkkimaan, mutta ei sinne oikein mitään kunnon työkalua väliin saa. Koitin jo pitkää viilaa apua käyttäen kevyesti vasaroida tuota kiristinruuvia, mutta tuloksetta. Katin rynkyttäminen ei johda mihinkään, se istuu ahtimessa kiinni kuin hitsattuna.

Jo puolitoista vuotta sitten termostaatin vaihdossa totesin että onpa hankalasti huollettava kohde, ja WISin ohjeet hyvinkin ylimalkaiset. Jos tämän auton korjaaminen on oikeasti tällaista nuijalla itseään päähän lyömistä, niin alkaa tehdä mieli vaihtaa takaisin OG-kolkkiin tai muuhun vanhempaan kalustoon.

Vai alankohan vaan tulla vanhaksi ja pikku hiljaa mustakin tulee uudemmilla autoilla merkkihuollossa asioiva rahat-tiskiin-ja-homma-toimii -autoilija :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

AZP kirjoitti: Saabistilla on kuitenkin naama messingillä kun pääsee vihdoin oikeasti korjaamaan tällaista loppuunajettua juhtaa
Tämä sopii tähän väliin
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, kyllä se optimistimimmankin saabistin hymy hyytyy kun pääsee italian poikien luomusta ruuvaamaan. Ja kuka vi$¿n Luigi on päättänyt pistää egr:n putken ja pakosarjan liitokseen kuusiokolokantaiset pultit? Arvatkaa onko ne tiukassa ja kuinka kiva niitä on koittaa vääntää auki ilman että kuusiot on pian nollana?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Pitäs pysyä kaukana noista Puntoista
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1.9 diesel on aika tiukkaan puristettu paketti, huomaa ettei sitä ole suunniteltu NG-kolkin (saati femmankaan) pellin alle asennettavaksi. Selvästi johonkin vielä ahtaampaan konetilaan suunniteltu, pikkualfaan tms. Näyttää simppeliltä mutta ärsyttävästi pitää irrottaa monta muuta asiaankuulumatonta tiellä olevaa osaa että saa sen muka helposti näkyvillä olevan osan irroitettua ja vaihdettua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^oisko sulla vinkkejä tuon turbon ja katin välisen clampin löystyttämiseen? Vai saitko omastasi irti kokonaisuutena pakosarjan, ahtimen ja katin? Vai puritko keulan auki?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaveri tuon ahtimen silloin nosturillaan vaihtoi kun en itse jaksanut eli ei jäänyt kokemuksia mieleen siitä :) En muista että olisi kauhean hankalaksi kironnut. Pakosarja ja ahdin tulee kyllä yhtenä osana ulos. Mullahan oli omassa myös erilainen alkuputki koska auto oli ihan alkupään malli joka oli jo tehtaalta ilman DPF:ää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään noin tunti lisää ähinää, ja ahdin on viimein pöydällä

Kuva
Kuva
Kuva

Odotin näkeväni jumittuneet siipipyörät, mutta tämä yksilö vaikutti näin irtonaisena lähes tulkoon ehjältä. Akseli pyörii ihan ok. Päittäisvälystä on ehkä puolisen milliä, poikittaisvälystä sitten jo ehkä kolmisen milliä, joten onhan tämä väljä eikä mikään ihme että savutti. Imupuoli näyttää melko puhtaalta, joten yksin pakopuolelle tuo on tainnut öljyä sylkeä. Sinänsä hyvä että voi jättää välijäähyn irrottamatta ja imupuolen putsauksesta ei tarvitse huolehtia sen enempää.

Kuva
Kuva

Näyttäisi siltä, että siivet eivät ole kummallakaan puolella kohdanneet pesän reunoja. En siis yhtään tiedä mikä sai turbon jumittamaan autossa ollessaan. Ehkäpä paineen alla akseli vääntyy jotenkin niin että sinne syntyy jokin lukko jonka johdosta ahdin ei sitten pyöri.

Samapa tuo, huomenna tämä vehje menee Häkkiselle katsottavaksi. Katsotaan mitä antavat korjausarvioksi. Parhaimmassa tapauksessa tästä voisi käyttää suurimman osan osista vielä laakeroinnin jälkeen. Pitänee samalla kysyä kustannuksia ahtimen muokkaamiseksi hybridiksi, softatarjous jcarlsonilta jo tulikin. Turbotukusta tuli peruskorjatusta ahtimesta tarjous: rahteineen 690 € + vanha vehje vaihdossa. Ei nyt ekana tunnu halvalta, mutta tarjous toimikoon referenssinä.

Jos tuo purkuoperaatio sai tapin kasvamaan otsaan, niin täytyy myöntää että kokoaminen hieman jo pelottaa. Yleensä purun jälkeen kokoaminen menee sujuvasti kun paikat on tuttuja, ei tarvitse availla jumiutuneita paikkoja ja pääsee asentamaan puhtaita osia. Tässä tapauksessa on kuiutenkin aika moinen määrä mutteria ja pulttia sellaisissa koloissa että ihan sokkona saa ampua hylsyillä. Koneessa kiinni olevan pultin kannan vielä löytää sorkkimalla hylsyllä sokkona koloon, mutta miten sen ruuvin saa sinne takaisin?

Ja kyllä, se eilinen muutaman tunnin operaatio jäähdytysletkujen purkua jne. tehtiin vain sen vuoksi, että saa turbon lämpösuojan irti, mikä taasen on edellytys sille, että pääsee irrottamaan pakosarjan pultit. VMP :twisted:

Joka tapauksessa selvää on, että ahdin täytyy laittaa viimeisen päälle kuntoon. Tähän autoon en enää koskaan halua ahdinta joutua vaihtamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuossako on jo valmiiksia mietitty, että banjo "putkessa" on osa letkua ?

Oliko kaikki "putket tommosia kuin kuvassa näkyy ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Et uutta orkkisahdinta harkinnut?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ Kyllä, öljyputkessa on sekä putkea että letkua prässättynä yhteen. Ihan fiksu ratkaisu noin niinkuin asennuksen ja purkamisen suhteen. Ja siihen ne fiskut ratkaisut asennuksen ja purkamisen suhteen tuntuvatkin loppuvan :lol:

^Täysin uusi ahdin on vaihtoehto ja nyt sen hintakin on selvitetty (tästä alempana). Tähän asti olin ikkunashoppaillut lähinnä netin kauppapaikoilla, joilla tuntuu löytyvän vain noita kunnostettuja erihintaisina.

Asiaan. Kävin aamulla Häkkisellä näyttämässä ahdinta, ja tuomio oli aika nopea: ei korjattavissa. Tosiasiassa uskon että tässä maailmassa kaikki on korjattavissa, mutta eri asia sitten onko se järkevää taloudellisesti ja/tai teknisesti.

Välyksiä kokeillessaan herra Häkkinen ihmetteli kertomustani siitä että putkesta tuli aika vähän öljyä. Mainitsi että ennen uuden ahtimen asennusta kannattaa varmistaa että turbon öljynkierto on kunnossa. Eli öljynsaantiongelma selittäisi turbon hajoamisen sekä sen että pakoputkesta tuli alkuun vain maltillisesti savua.

Ahdin oli siis lopulta sittenkin huonommassa kunnossa kuin mitä itse olin eilen silmämääräisesti todennut. Tai sitten Häkkisen halu korjata väljäksi menneitä ahtimia on jostain syystä alhainen. Suosittelivat kuitenkin kokonaan uuden tai tehdaskorjatun ahtimen hankintaa, kuulemma Turbotukun ahtimet voi olla mitä sattuu, ja säästö on ehkä vain satasen tai pari (kuulosti lievästi kilpailijan haukkumiselta...). No, selvittävät uuden tai tehdaskorjatun hinnan ja palaavat asiaan vielä tänään.

Kun en kiinakkopioihin aio lähteä, niin näillä näkymin vaihtoehdot ovat uusi tai tehdaskorjattu ahdin, jonkun muun korjaama ahdin tai korjaamaton mutta ehjä käytetty ahdin. Sitten bonuksena mahdollisuus käyttää hankittava ahdin koneistamolla muokattavana. En tosin usko että lähden jo korjattua tai uutta ahdinta muokkauttamaan.

Hintatiedot tällä hetkellä on sellaiset, että Neobrothersilta saa käytetyn ahtimen (jonka kunto on mysteeri) postikuluineen noin 200 eurolla ja Turbotukun kunnostaman ahtimen saa postikuluineen 690 eurolla. Neobrothersin ahdin kävisi kyllä huollon kautta, jolloin kokonaishinta nousisi varmaan tuon Turbotukun ahtimen tasoille. Länsiautosta saisi täysin uuden Garretin 820 eurolla, ja tästä klubialen jälkeen jäisi maksettavaa n. 740 euroa. Odotellaan nyt vielä sitä Häkkisen tarjousta, mutta tässä vaiheessa Länsiauton marmorihinta tuntuisi kaikkein houkuttelevimmalta hinta/laatu/toimitusaikasuhteeltaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuohon öljyputkiasiaan muuten vielä: muita paineellisia putkiahan tähän ahtimeen ei menekään. En itse kiinnittänyt tähän purkuhommissa huomiota, mutta eilen illalla tuli mieleen että mitäs mitäs, mistäs sinne ahtimeen menee jäähdytysneste. No ei mistään :!:

Tämä ahdin siis ei ole nestejäähdytteinen, mikä tuli itselle aika yllätyksenä. Ei ihme että porsii rataleikeissä, kun pitäisi jäähtyä pelkän öljyn ja ilman voimin. En tiedä onko tämä yleistäkin dieselturboissa, itse olin siinä vaikutelmassa että vedettömät turbot jäi jo jonnekin 80-luvulle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Marmori voitti tästä kaupan. Osat on nyt tilattu Raision LänsiAutoon, kokonaisuudelle tarvikkeineen ja tiivisteineen tuli hintaa 860 euroa. Lisäksi hain jo pakoputkeen tiivisteen eilen Motonetistä ja toinen on tulossa sinne vielä tilauksesta, niihin yhteensä rahaa noin 8 euroa. Lisäksi uusiksi menee öljyt ja suodatin, niin ollaan melko tarkkaan 900 euron kuluissa. Pyöristyy siis perus touhutonniin :mrgreen:

Vähän kalliimmaksi tämä tuli kuin mitä aluksi ounastelin, mutta toisaalta autoon tuleekin tehdasuusi ahdin. Kokonaisbudjetissa alle 400 euron olisi päässyt jos olisin ottanut Neolta tai jostain muualta käytetyn ja oletettavasti kutakuinkin ehjän ahtimen. Mutta ei nyt jaksa tehdyn purku-urakan jälkeen ottaa riskiä siitä, että vuoden päästä saa taas purkaa puoli konehuonetta. Autoa on tarkoitus kuitenkin pitää vielä vuosia.

Laitoinnyt vielä Fin-Turboon tarjouspyynnön paljonko tulisi hintaa tehdasuuden ahtimen muokkaamisesta hybridiahtimeksi. Tässä vaiheessa kuitenkin luulisin että mennään jatkossakin vakioraudalla, mutta katsotaan mikä fiilis on kun ja jos saan muokkaukselle hinnan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kysäise myös Turbotohtorilta Akaasta, tekevät todella hyvää jälkeä sekä korjatuissa että upgrade-ahtimissa. Omien kokemusten perusteella voin suositella lämpimästi!


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin