Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tehdäänpä tällainen minipäivitys. Auto on toiminut ihan kivasti -vähän oli tosin käyntihäiriöitä, jonka vuoksi etsinkin aikani Bougicordin orggis-tulpanjohtosarjaan. Eipä löytynyt uusia johtoja, joten päädyin puhdistamaan nykyisten liitokset ja levittämään virranjakajaan meneviä liittimiä, jotta olisivat tiukemmat. Noilla toimenpiteillä käynti paranikin taas hyväksi. Niinpä olen uusien johtojenkin etsimisen päässyt unohtamaan...
Venttiilikannen avasin tarkastaakseni sen ihan varmuuden vuoksi, sillä olinhan elvyttänyt käyttöön pitkään seisseen kannen. Muuten kansi oli ihan hyvässä kunnossa, mutta ykköspytyn venttiilinohjain on aika pahasti kulunut. Tästä syystä moottori myös huohottaa hieman. Muut ohjurit olivatkin ihan kunnossa. En sitten tiedä, mikä tuon yhden ohjurin on noin pahasti kuluttanut -liekö mulla jäänyt jotain sontaa kanteen vai onko ohjuri kenties ollut hieman syöpynyt ja nyt alkanut sitten sen vuoksi kulua. Eipä taida muu auttaa, kun hankkia vielä yksi kansi ja laitattaa se oikein tip-top-kuntoon. Sitten voinkin jättää tämän nykyisen varaosiksi.
Autoni talvi-lookiin olin ajatellut jo aiemmin hankkimiani kokopeittäviä teräspöläreitä, kun nuo alkuperäiset peltivanteet ovat niin ankean näköiset. Maalasin pöläreiden detaljit uudelleen mattamustiksi, kun alkuperäiset maalit olivat jo aika rapistuneet. Maskaus se vaan on tylsää hommaa...
Kuva
Maalailun jälkeen lähdin sitten innoissani sovittelemaan pöläreitä todetakseni, että nepä eivät sovikaan paikoilleen. Kiinnikkeet ovat liian pitkät noihin alkuperäisvanteisiin, joten kapseli jää irvistämään n. sentin verran. Pitänee ostaa sellaiset 70-luvun lopun kolmiovanteet tai ne neliöreikäiset, mitä viimeisissä tupliksissa oli. Noihin kahteen maliin nuo kapselit kuulemma sopivat kunnolla.
Kävin tässä jokin aika sitten juttelemassa erään pitkän linjan saabistin kanssa. Hänen varaosiaan tonkiessani huomasin tupliksen rattiputken, jossa oli murtuma alakiinnikkeen hitsauksissa. Minulle tuli heti mieleen oman autoni tutiseva ratti, joten päätin tarkistaa rattiputken kiinnikkeiden kunnon. Kojelaudan alle kurkatessani ja samalla rattia väännellessäni huomasin, että alempi kiinnike oli kokonaan putkesta irti 8O
Kuva
Nuo kiinnikkeet joutuvat varmasti koville uudempien kesärenkaiden kanssa parkkipaikoilla sompaillessa, joten suosittelen ehdottomasti tarkastamaan kiinnikkeiden kunnon, jos ratti vähänkään heiluu käänneltäessä. Kun hitsasin kiinnikkeen paikoilleen ja asensin ratin, loppui tutina täysin ja ratti tuntuu nyt todella jämäkältä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Työt ovat taas kovasti haitanneet tätä harrastamista. No, jotain on sentään tullut taas autolle tehtyäkin.
Isoimpana hommana oli kannen vaihto. Olin aiemmin elvyttänyt pitkään seisseen kannen, jonka venttiilinohjurit eivät enää kestäneet käyttöä vaan kuluivat pahasti ajoissani. Ostin nimim. Mestarilta uuden kannen, joka putsauksen jälkeen osoittautuikin todella hyväksi. Ohjureissa ei ollut käytännössä lainkaan välystä, eikä pakoventtiileissä ollut pienimpiäkään merkkejä palosta. Niinpä huolellinen putsaus ja venttiilien hionta riittivät tämän kannen kunnostamiseen. Laitoin kanteen nokan ja laakeripukit, jotka ovat samat, mitä autossani oli jo silloin kuin sen hankin. Tässä "uudessa" kannessa oli onneksi kaksikammioinen termostaattikoppakin paikoillaan, joten auto lämpenee nyt tehokkaammin.
Tässä irtoavat venttiilit ennen kannen pesua:
Kuva

Kojelaudan lämppäripaneelin lämmönsäätönuppi katkesi tässä taannoin. Taisi tulla 34-vuotias muovi tiensä päähän... Mestarilta sain tuon nupinkin ostettua ja asensin sen sitten parkkiksella, sormet ja varpaat kohmeessa, paikoilleen. Kyllä nyt taas lämpiää tuplis!
Kuva
Kuva
On tuo lämmönsäätöpaneeli vaan kehno tekele. Tai, ei kai pitäisi valittaa, jos se näin vähillä vaivoilla on toiminut, vaikka onkin jo käyttöä nähnyt. Mutta on siellä sitten ikävää muovisälää sisällä! Kun sain vihdoin kojelaudan purettua ja nuppia paikallaan pitävän klipsin irrotettua, nykäisin paneeliin jääneen säätimen akselintumpin irti. Samalla tietenkin jotain putosi paneelikotelon sisällä... Tietenkään vaijereita liikuttava hammasratas ei ole missään kiinni, vaan tippuu paikoiltaan, kun säätönupin irrottaa! Eipä siinä muu auttanut, kuin irrottaa koko lämmönssätöpaneeli ja mennä keittiön lämpöön ihmettelemään härvelin sisuskaluja. Onneksi sain hammasrattaan ujutettua uuden säätönupin akselille suht pienellä vaivalla ja pääsin asentamaan osia takaisin autoon nopsaan. Alkoikin olla kiire, sillä remppapäiväksi olin valinnut uudenvuoden aaton ja autolla oli tarkoitus lähteä vielä illalla liikenteeseen.
Tänään tein vielä autolle perushuoltoa. En ollut koskaan muistanut laittaa autoon bensafiltteriä, joten ainoana suodattimena toimi bensapumpun seula. Tuli nyt vihdoin tuokin filtteri sitten laitettua. Öljytkin vaihdoin ja uuden suodattimen.
Kuva
On muuten paljon isompi tuo Boschin suodatin, kuin Saabin alkuperäinen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Boschin uusin 7005 on pienempi kuin tuo Boschin vanha malli. Uudistui samalla tapaa kuin GM:n suodatin muuttui pienemmäksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti: On tuo lämmönsäätöpaneeli vaan kehno tekele. Tai, ei kai pitäisi valittaa, jos se näin vähillä vaivoilla on toiminut, vaikka onkin jo käyttöä nähnyt. Mutta on siellä sitten ikävää muovisälää sisällä! Kun sain vihdoin kojelaudan purettua ja nuppia paikallaan pitävän klipsin irrotettua, nykäisin paneeliin jääneen säätimen akselintumpin irti. Samalla tietenkin jotain putosi paneelikotelon sisällä...
No, nyt varmaan ymmärtänet, miksi hajoilin tuolla omassa projektikertomuksessani tuon säätöpanelin kanssa vasta hiljattain. On käynyt mielessä, että voisiko tuonne tehdä metallista nuo kriittisimmät osat. Pitäisi räjäyttää yksi paneli syvällisempiä tutkimuksia varten, jos siitä saisi tehtyä kestävämmän. Itellä on kerran mennyt se lämpösäädön nuppi poikki ja sitten niitä vaijereiden kiinnikkeitä on ripsahdellut rikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mertmi kirjoitti:No, nyt varmaan ymmärtänet, miksi hajoilin tuolla omassa projektikertomuksessani tuon säätöpanelin kanssa vasta hiljattain. On käynyt mielessä, että voisiko tuonne tehdä metallista nuo kriittisimmät osat. Pitäisi räjäyttää yksi paneli syvällisempiä tutkimuksia varten, jos siitä saisi tehtyä kestävämmän. Itellä on kerran mennyt se lämpösäädön nuppi poikki ja sitten niitä vaijereiden kiinnikkeitä on ripsahdellut rikki.
Kyllähän mulla oli jo aiemmin ongelmia tuon paneelin kanssa, kun niitä metallisia kiinnitysklipsejä oli irronnut risoista liukukelkoista. Pitäisi varmaan ostaa koko paneeli jostain vähän ajetusta purku-Nopasta. Ehkä niissä on jo käytetty vähän parempia muoveja. Mullahan on nuo kojelaudan päällisetkin vähän auringon korventamia, joten nekin vois varmaan samalla vaihtaa kaikki. Sitten alkaisikin kojelauta olla taas uutta vastaava.

Seuraavana suunnitelmissa olisi ainakin sartin puhdistus. Startti toimii kyllä hyvin eikä rahise tms, mutta kovimmilla pakkasilla solenodi jumittaa, eikä startti kytkeydy vauhtikselle. Ja tuulilasin pyyhkijöiden moottori pitäisi varmaan vaihtaa, koska pyyhkijät eivät välillä pysähdykään vivusta, vaan jäävät vielä muutaman pyyhkäisyn toimimaan. Sulakekin on pari kertaa kärähtänyt. Lasinpyyhkimillähän ei kait ole omaa relettä, mikä voisi vastaavaa aiheuttaa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaisi varmaan myös jumpata ja voidella herkkäliikkeiseksi lämppärinhanan yhteydessä oleva vivusto, niin säätönupit ja klipsit ei joutuisi niin koville.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mielestäni nupit liikkuvat ihan herkästi. Sen hanan toiminnan kyllä voisi ihan muutenkin tarkistaa. Mulla olisi se kapillaaritermostaattikin tuolla hyllyssä odottamassa. Jospa sen vaihdolla läämmönsäätö vielä tarkentuisi lisää. Minkähänlainen homma olisi vaihtaa uudempi lämppärikotelo tähän autoon? Sellainen uudempi malli, jossa saa läpät käännettyä kesä- ja talviasentoon voisi olla mukava -tehostuisi vielä entisestään tuo lämmönjako.
Aiemmin olin jo avannut tuon paneelin jumittavien nuppien vuoksi ja silloin jäykän ja epämääräisen toiminnan syyksi osoittautuivat vaijereiden irronneet kiinnitykset kojelaudan metallirakenteista. Vaijerithan on sidottu eristysteipin tapaisella kojelaudan rakenteisiin, mutta ajan myötä nuo teipit herpaantuvat ja päästävä vaijerit taipumaan käytössä. Silloin alkavat nupitkin jumittaa. Samalla myös ne liukukelkat, joihin vaijerit säätöpaneelissa kiinnittyvät, vääntyvät väärään asentoon. Tästä sitten seuraa niiden metallisten kiinnitysklipsien irti vääntyminen niistä kelkoista ja usein myös kelkkojen pienien muoviosien rikkoutuminen. Onpa minulla kerran sellainen säätönupin värillinen osoitinkin taipunut keskeltä poikki, kun vaijeri oli täysin irronnut kiinnityksistään ja väänsi noita paneelin liikkuvia osia miten sattuu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tänäänpä kävi sitten sellainen ihme, että auto ei aamulla käynnistynyt. Bensaa tulee mutta ei vaan käynnisty. Kovasti moottori lupailee ja saattaa jäädä jopa parilla sylinterillä ryskyttämäänkin hetkeksi, mutta ei millään tuon paremmin hörähdä. Ehkäpä nämä vaihtelevat ilmat ovat nyt kostuttaneet sen verran paikkoja, että sytytys kärsii. Virranjakajan kansi oli kuitenkin ihan kuiva. Märät tulpatkin vaihdoin toisiin, mutta eipä tuosta apua ollut. Pitää viimeistään viikonloppuna perehtyä asiaan tarkemmin. Mitkähän tulpanjohdot tuohon hankkisi, kun Bougeja ei saa enää mistään?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhtenä vahvana vaihtoehtona ottaisin yhteyttä Pro Car Serviceen. Vasta tiedustelin sieltä johtosarjaa ja esim. Speedparts:n sivuilla on ainakin H -moottoriseen johtosarjoja ja Riku Seijarin mukaan ne on ihan laadukkaita. Omaan ostin kuitenkin paikallisesta hyväksihavaittun Euro Cables - merkkisen sarjan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Niinkuin epäilinkin, aiheutuivat käynnistysongelmat säänvaihteluista. Jakajan kannen kunnollisella putsauksella, tulppien vaihdolla, ja Bougien sulattelulla/putsauksella/kosketuspintojen levityksellä sekä akun kunnollisella latauksella auto taas hörähti käyntiin. Iso osa tuosta käynnistymättömyydestä oli kyllä ihan omaa syytä, kun heti alkuun taisin uittaa tulpat bensassa. Moottoria käyntiin sahatessa bensaa lorotti pahimmillaan jo pakosarjan laipasta pihalle... :roll: Samalla sitten huomasin, että laipan mutterit olivat taas löystyneet -ja yksi mutteri oli jopa tipahtanut johonkin matkalle. Millähän nuo mutterit saisi pysymän paikoillaan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Risto »

Lahti411 kirjoitti:Samalla sitten huomasin, että laipan mutterit olivat taas löystyneet -ja yksi mutteri oli jopa tipahtanut johonkin matkalle. Millähän nuo mutterit saisi pysymän paikoillaan?
Laita lukkomutterit.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Lahti411 kirjoitti:Samalla sitten huomasin, että laipan mutterit olivat taas löystyneet -ja yksi mutteri oli jopa tipahtanut johonkin matkalle. Millähän nuo mutterit saisi pysymän paikoillaan?
Ovatko oikeanlaisia pakosarjan muttereita vaiko rautakauppalaatua? Marmoritiskiltä, luulisin myös PCS:ltä ja asiansaosaavista ruuviliikkeistä voi ostaa oikeita rutistettuja ja lukittuvia pakosarjan muttereita tai koko sarjoja pinnapultteineen.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juuri näin. Minulla oli sama ongelma isäukon 2,1i:n pakoputken laipan liitosmutterien kanssa. Ne löystyivät aina ja sitten paloi tiiviste. Ostin PCS:stä alkuperäisen tiivisteen ja mutterit, eikä sen jälkeen ole ongelma vaivannut. Mutterit olivat juuri mainittuja litistettyjä ja sillä tavoin lukkiutuvia. Moneen kertaan kiristelin rautakauppamutterit huonolla menestyksellä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset vinkeistä! Mä en oikeastaan ole sen kummemmin asiaan perehtynyt ja nyt kun tuo kansikin tuli avattua/irrotettua niin moneen kertaan, niin tuli niitä muttereita samalla tietenkin kiristeltyä. Pitääpä heti maanantaina hakea oikeanlaiset mutterit, niin loppuu nämäkin ihmettelyt.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kovien pakkasten myötä auton käynnistysongelmat palasivat. Kaverin autosta saadulla lisävirralla sain kuitenkin tupliksen käyntiin ja ajoin tallille vanhempien luokse. Ostin varmuuden vuoksi mukaan uuden kärjen ja pyörijän ja varauduin kaasareiden säätöön. Nopealla tutkailulla huonon kylmäkäynnistyvyyden syy kuitenkin selvisi helposti: Ryypyn visustosta oli yksi klipsi irronnut, jonka seurauksena takimmaisen kaasarin rikastin ei toiminut lainkaan! Jouduin sitomaan vivuston kiinni rautalangalla, kun minulla ei noita klipsejä enää ollut. Yhden olin jo aikaisemmin vaihtanut parempaan, kun noita kaasareita remppasin. Jos joku nyt ymmärsi, mitä klipsejä tässä tarkoitan, niin osisiko sanoa, saako noita jostain uutena? Voisin vaikka pussillisen ostaa...
Tuossa edellä mainitut pakosarjan mutteritkin tuli hankittua. Omaa ajattelemattomuuttahan tuo oli, etten aikaisemmin ollut tajunnut parempia muttereita ostaa. Mulla on tuossa Volkarissakin samanlaiset lukittuvat kuparimutteri, joten enpä tiedä, miten ei tullut mieleen Saabiinkin niitä ostaa.
Viimeksi muokannut Lahti411, Su Helmi 13, 2011 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin