Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Löytyykö tuosta -08:sta käppyrää EGR tulpattuna virisoftalla?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oli sen verran kauempaa kyseinen auto ettei tullut enää uudelleen penkitettäväksi. Ei harmillisesti löydy nyt yhtään penkkilappua ehjästä TiDS:stä, mutta omasta sellainen tulee sitten viimeistään kun olen sen ehjännyt.. TTiD:n omistajat ovat olleet paljon innokkaampia penkittelemään jostain syystä :) joten sellaisia lappuja toimivista autoista olisi vino pino kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja nugge »

jcarlson kirjoitti:Oli sen verran kauempaa kyseinen auto ettei tullut enää uudelleen penkitettäväksi. Ei harmillisesti löydy nyt yhtään penkkilappua ehjästä TiDS:stä, mutta omasta sellainen tulee sitten viimeistään kun olen sen ehjännyt.. TTiD:n omistajat ovat olleet paljon innokkaampia penkittelemään jostain syystä :) joten sellaisia lappuja toimivista autoista olisi vino pino kyllä.
Paljonko noista TTiD vehkeistä on irronnut penkissä?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

180hv mallista 171-179hv/400-410Nm vakiona, softattuna 204-205hv/420-440Nm luokkaa. DPF poistettuna 219hv. 130hv malleista samat softattuna, vakiona muutaman hepan sisään luvatusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Onko projekti edenny?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, nyt on alkanut taas etenemään. Lomat vietetty ja arkeen palattu, TiDS on toiminut käyttiksenä nyt tämän viikon ajan. Mukava on ajella ja tosiaan jostain syystä TTiD:n verrattuna tyhjäkäyntivääntöä on selvästi enemmän eikä sammu niin helposti. Heti kun kierrokset nousee yli 1200rpm niin sitten TTiD vetää paremmin, mutta tyhjäkäynnillä valuttelussa TiDS on parempi. Onhan tietysti TiDS:n puristussuhde korkeampi..

Imusarja ja läppien käyttölaite on nyt tilattu uudet reilun 400e hintaan. Niiden vaihdon jälkeen katsotaan löytyykö puuttuvat hevoset takaisin. Sitä ennen taidan puhdistusspraylla puhdistaa imusarjan niin tulee kannen kanavat ja venttiilitkin siinä puhtaaksi vaikka sarja vaihtuukin uuteen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Onko virittämisen kannalta jotain ratkaisevaa eroa 9-3 vs 9-5 jos molemmissa tuo 150hv tidsi nokalla? Entä voimansiirron suhteen, manuaali vs. automaatti?

Pelkällä ohjelmallahan noista luvataan samat. Jostain syystä Astran ja Vectran nokalla -2hv ja -10nm verrattuna Saabbiin. Lunttasin Harisen sivuilta.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täysin sama moottori on 9-5:ssä ja 9-3:ssä 150hv 1.9TiD(S). Manuaalilaatikot on eri ja 9-3:n ehkä hieman kestävämpi, mutta molemmissa tapauksissa riittävän kestävä kyllä. Automaatti on 9-3:ssa kestävämpi, 9-5:n automaatista ei ehkä kannata kovin paljoa yli 400Nm ottaa, 9-3:n laatikko on puolestaan speksattu jo tehtaalta 450Nm asti joten kestoa riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ihan vain mielenkiinnosta onko käytännön kokemusta femman laatikosta mitä se oikeasti kestää, siis viisivaihteinen automaaatti?
Kukaan uskaltanut kiusata sitä oikeasti pitääkö tehtaan speksit kutinsa kuinka?
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tehtaan speksaus on 350Nm, yksikään ei ole minun tietääkseni 420Nm:llä vielä vääntöön hajonnut. Pari rohkeampaa ovat ajelleet jo kymmeniä tuhansia 450Nm väännölläkin ja ovat vielä pysyneet nipussa. Vaikea kuitenkaan sanoa mitään yleispätevää noista korkeammista, koska riippuu niin paljon siitä miten kuormitetaan. Aina kun suunnittelukuormitus ylitetään niin tietyllä tavalla lähtölaskenta osille alkaa, toisaalta aika jonka osat kestävät ko. ylikuormaa ja katukäytön "duty cycle" tuolle ylikuormalle ovat sellaisia että auto on jo kauan sitten paalissa ennenkuin vääntö jotain rikkoo.
Tuntimäärä jolla moottoria/vaihteistoa rasitetaan täydellä väännöllä tai etenkin teholla on kuitenkin yllättävänkin pieni vaikka autolla ajettaisiin liikenteessä 300tkm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

jcarlson kirjoitti: Nollasin kotimatkaa varten (400km) ja reipasta moottoritieajoa ja ohituksia sisältävän kotiinpaluun jälkeen ajotietokoneen lukema oli myöskin ohjekirjaa desilleen vastaava 4,9l/100km.
Hmm. Kerran rekan perässä lasketellessa myötätuuleen sain näyttämään alle vitosen lukemia. Matka-ajossa alle kuuden pääseminen vaatii kyllä todella himmailevaa menoa. Kulutus on yleensä 6,5-7. Olenkin funtsinut retkeä Waasaan päin kenkkuilevaa EGR:rää ohittamaan, ehkä vois samalla tutkailla tuota mun Saappaan kulutusta? :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No joo, sittemmin on pääasiassa näyttänyt matka-ajossa n. 5,1-5,3 litran lukemia. Todellisuus taitaa olla jokusen desin enemmän kyllä, vaikkakin 18" vanteet on alla.
Kyllähän nuo kulutuksen nousut monesti on kiinni eriasteisista tukkoisuuksista tai anturivioista. Pitää seurailla mitä nyt tapahtuu kun imusarja on puhdistettu..

Eli tukkoisuudesta puheenollen, tänään tuli puhdistettua imusarja omasta autosta Liqui Molyn cleanerilla. Ei paha homma, ahtoletku irti läppäkotelosta, kaveri pitämään kierroksia 2000rpm kohdalla ja itse suihkuttelemaan sumutuspullosta samalla letkun päässä olevaa suutinta imusarjan uumenissa liikutellen. Yllättävän paljon sitä tavaraa purkista riitti eli varmasti hyvin likaisenkin imupuolen saa putsattua.

Muutama kuva tuli taas otettua, kyseessä oli siis tällainen purkki. Ostin taannoin (taitaa olla jo pari vuotta sitten) ebaysta Saksasta kolmella kympillä, nykyään Suomestakin saanee ostettua ja myös Forte myy vastaavaa ainetta.
Sotkuista oli, reilu 200tkm EGR:n likaamista takana.. Pari suihkausta taisin ehtiä jo tuossa sumuttaa, se mönjä on kuitenkin juurikin tuollaista pehmeää öljyn ja noen sekoitusta, ei kovaa kiinnipalanutta karstaa.
Puhdistuksen jälkeen huomaa eron. Ei se nyt puhtauttaan kiillä, mutta olennaisesti puhtaampi. Pari savutuprausta tuli putkesta puhdistusoperaation aikana, rauhallisesti 2-3 sekuntia kerrallaan kun sumuttelee niin kierrokset eivät pääse karkaamaan.

Todennäköisesti tässä autossa oli imusarjan läppä tai läppiä jumissa ja pääsivät nyt taas liikkumaan, koska ero oli niin suuri. Uusi imusarja on joka tapauksessa tulossa, halusin nyt tällä puhdistuksella testailla ainetta sekä puhdistaa myös kannen kanavat ja venttiilit.

Muutamia lisäkuvia 1.9 dieselien maailmasta tässä albumissa.
Kuvissa TTiD imusarja, jossa läppä hajonut palasiksi jumittelujen takia ja palaset tippuneet sitten moottoriin. Sylinteri naarmuilla ja pienemmän turbon (HP) turbiinisiivet kärsineet. Moottorinvaihdoksi meni..
Ei yhtään kivaa että TTiD:n imusarja on pitänyt tehdä näin heppoiseksi että on saatu samat viat jotka oli bemareissa jo 90-luvun lopulla. TiDS ja TiD eivät onneksi kärsi tästä fataalista viasta, rakenne on järeämpi.

Lopuksi vielä toinen TTiD, 180tkm kohdalla DPF oli ennen poistoaan melkoisen tukossa, joka toinen pilli tukkeutunut. Eipä paljoa valo läpi näy. Sen verran tiheää tuo kennosto toki on ettei ehjästäkään kauhean hyvin valo läpi paista, ovat kuitenkin tavallisesti sentään valkoisia eivätkä mustia.

edit: korjattu TECH2:n logituksen aiheuttama erehdys ilmamäärissä.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Touko 15, 2014 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mites tuo 2008 1.9 TiD eroaa tuosta TiDS:stä? Lähinnä virityspotentiaalin puolesta?

1.9 TiD 2004–present I4 8V Z19DT 1910 cc 88 kW (120 PS; 118 hp) @ 4000 rpm 280 N·m (210 lb·ft) @ 2000–2750 rpm High-pressure
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1.9 TiD 120hv on 8-venttiilinen (TiDS ja TTiD 16v), ja pienemmällä turboahtimella. Virityspotentiaali on kyllä huonompi, vakioraudalla tuosta saa hieman vähemmän tehoa kuin TiDS:ssä on vakiona eli luokkaa 145hv. Pidemmälle virittelystä ei tietoa vielä ainakaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ei liity suoranaisesti tähän projektiin, mutta tuli mieleen: Nykydieseleissä laajakaistaa käytetään siis varmistamaan se, ettei savutusta esiinny? Millaisella seoksella dieseliä ajetaan, esim. huippuväännön kohdalla?
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin