Sivu 2/4

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Su Syys 13, 2015 21:29
Kirjoittaja AZP
Se laturista törröttävä pultti on se plusnapa, ei tarvitse irrottaa mitään johtoja. Siihen pulttiin vain hyvällä kontaktilla yleismittarin plusjohto, miinusjohto laturin runkoon kun mittaat laturin antamaa jännitettä, taikka akun plusnapaan, kun mittaat pluskaapeloinnin ja -kengän jännitehäviötä.

Matikkahan menee niin, että A+B+C=D, jossa

A=plusjohtimen ja -kengän mitattu häviö
B=maakaapeloinnin ja miinuskengän mitattu häviö (mittaa laturin rungon ja akun miinusnavan väliltä)
C=akun navoista mitattu jännite
D=laturin antama jännite

A ja B saa olla luokkaa 0,0-0,2 volttia, C pitäisi olla vähintään 14 voltin paikkeilla. Tällöin D on noin 14,4 volttia. Jos akku on tyhjillään kun mittaat, niin se nostaa jonkin verran noita hävikkejä, koska latausvirta on suuri.

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ma Syys 14, 2015 04:54
Kirjoittaja nikrei
Kai tässä on kohta sulle AZP pullakahvit vähintään velkaa :lol:.

Hullu kun on, niin vielä töihin aamun pimeydessä piti vähä mittailla. Nyt jopa onnistuneesti.
Laturilta anto muistaakseni noin 14.3V lukemia ja mitatessa laturin runko -> akun miinuskenkä, anto noin 0.15V lukemia. Laturin plus -> Akun pluskenkä, anto noin 0.9V-1.0V lukemia.

Eli sinne plussakaapelin matkalle ne suurimmat häviikit tulee. Varmaan se kenkä pitää sitten askarrella vaihtaa mahdollisimman pian. Huomenna ois ilta vapaata, niin varmaan tarvikekaupan kautta kotia sitten :)

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ma Syys 14, 2015 08:22
Kirjoittaja AZP
Jep, jäljet johtaa selvästi sinne plussakaapelointiin, ja kaikkein todennäköisimmin tulee kuntoon pelkän kengän vaihtamisella. Tämä on niin yleinen vika, että kun joku ihmettelee dieselkolkin sähköjen outoa toimintaa, startin laiskuutta tai akun lyhyttä käyttöikää, niin aika isolla todennäköisyydellä syy löytyy tuolta. Hyvä että vika löytyi tälläkin kertaa.

Pluskengän vaihtaminen on onneksi aika pienitöinen vrt. miinuskenkään, jossa ainakin omassani oli pakko vaihtaa sitten koko maakaapeli, kun ei kaapelissa ollut yhtää ylimääräistä, johon liittää uusi kenkä.

Ei välttämättä ole huono idea mittailla miinuspuolta vielä muutamaan otteeseen siten että vääntelee maakaapelia ja sen liitosta akunkenkään. Joskus noissa voi olla mystitisä kontaktihäiriöitä, jotka ilmenee vain silloin tällöin tai kuun tietyssä asennossa jne. :mrgreen:

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ti Syys 15, 2015 20:21
Kirjoittaja nikrei
Olipahan taas yks jonninjoutava duuni :D. Kävin hakemassa lähimmästä tarvikekaupasta akkukengät. No siinähä kävi niin, etten saanu kaikkia + -kaapeleita siihe yhteen kenkään. Ei ollu tarpeeks nippeleitä miljoonalaatikossakaan että ois saanu siihe askarreltua. Tein sit semmosen akkukenkä akkukenkään -liitoksen :D. Pitää tehä tuo homma uusiks ja varautua vähä paremmin. No kumminki tyhjäkäynnillä akun navoista mitattuna 13,9V - 14,0V nyt pyörii, eli liki voltti sinne tuli lisää hönkää. Ja heti huomaa startatessa. Hörähtää miljoona kertaa pirteemmin.

Ja huono pimeessä otettu kuva aikaansaannoksesta
Kuva

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: To Marras 12, 2015 21:43
Kirjoittaja nikrei
Katsastukseen valmistautuminen alkaa. Käytiin saappaan kanssa paikallisessa Skoda-liikkeessä mittailemassa päästöjä/savuja. Savua tuli 1,6 pintaan, rajan ollessa 1,5. Huoltopäällikkö oli reilu. Ei ottanu maksua :D. Korjausmies sano että ilmansuodatin kannattaa vaihtaa. Sen saan huomenna ja vaihdan paikalleen. Taitaa tosin tuokin savutustesti olla vähä hölmö, kun kaveri länttäs tallan testissä pohjaan, ni sieltä tulee ne yhet "isot" tupsautukset ja sen jälkeen ei mitään. Täytyy varmaan ensiapuna heittää joku suuttimien puhdistus mönjä löpön sekaan ja jos jotain muuta vielä keksis, että sen 0,1 arvoa sais alaspäin. Ens vueks sitte kunnon korjaukset :D

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Pe Marras 13, 2015 23:36
Kirjoittaja AZP
Sulla taitaa olla hiukkassuodatin poistettu, jos tuollaisia k-arvoja antaa? Onko softaa myös muokattu?

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Su Marras 15, 2015 17:50
Kirjoittaja nikrei
Minun tiedon mukaan dpf olis paikallaan, mutta en voi satavarmaks mennä sanomaan. Egr ainaki on paikallaan paskaantumassa. Putsasin sen ja olihan tuo veikee näkemys. Autto lienee jonkun verran. Ainaki alakierroksilla auto tuntuu paljo pirteemmälle.

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Su Marras 15, 2015 21:45
Kirjoittaja AZP
Jos siellä on ehjä dpf paikoillaan ja päästää silti savua noin paljon läpi, on jotain pahasti vialla. Ja dpf piakkoin tukossa. Ehjällä dpf:llä savulukeman pitäisi olla aika lähellä nollaa.

Kannattaa käydä auton alla ja koputella sitä dpf:n koteloa vähän. Se on siinä etupenkkien kohdalla heti sen jälkeen kun pakoputki tulee suojamuovin alta esiin. Jos kaikuu kunnolla, väittäisin että sisälmykset on poistettu. Ylimääräistä hitsisaumaa voi etsiskellä myös kotelon yläpuolelta. Ja parhaiten varmuuden saa, kun ottaa dpf:n jälkeisen liitoksen auki ja kurkkaa tai kepillä koittaa, onko siellä sisällä vaaleaa keraamista kennoa.

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Su Marras 15, 2015 23:46
Kirjoittaja nikrei
Joo tota täytyy käydä koputtelemassa ja tutkimassa. Mistä edes DPF:n regeneroinnin (vaimikäseoli) huomaa? Reilu 4000km nyt alla, enkä osaa todellakaan sanoa, onko tuo auto kyseistä operaatiota tehny missään vaiheessa. En ole huomannu piikkejä kulutuksessa tai mitään poikkeavia käryjä, mitä nyt ekana mieleen tulee. Katellaan, kuhan auton alla käy tutkimassa.

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ma Marras 16, 2015 00:19
Kirjoittaja AZP
Parhaiten huomaa, jos regenerointi tapahtuu hitaassa kaupunkiajossa. Silloin tunkee palaneen kumin käry ohjaamoon saakka. Maantiellä huomaa siitä, että SID:n D.T.E. laskee väliaikaisesti huomattavasti. Jos ajelee pääasiassa maantieajoa, eikä pidä D.T.E:tä ruudussa, niin voi hyvin jäädä huomaamatta.

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ke Tammi 13, 2016 16:00
Kirjoittaja nikrei
Jaaha leima tulla tupsahti ilman kummempia moitteita. Ainoa mistä inssi mainitsi, oli pieni halkeama pakoputkessa siellä ihan alkupäässä ennen DPF:ää. Mennessäni vein hyväksytyn päästölapun, niin ei siitä sen enempää. Kehuja vaan kosla sai - iskarit ja jarrut tasaset ja ei mitään vikaa missään. Ja taas mennään reilu vuosi! :)

Elokuun loppupuolella auton ostin ja tähän päivään mennessä aika tasan 6000km yhteistä iloista taivalta takana :D

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Su Tammi 17, 2016 19:36
Kirjoittaja nikrei
Eilen tuli vaihettua akku. Ei enää tuo vanha tykänny näistä pakkasista. 74Ah löyty 89€ hinnalla paikallisesta Fixuksesta. Euroglobe merkkinen 2v takuulla. Josko tolla vähän matkaa taas mennään. Akku tosin oli liian lyhyt, kun appiukko sen kävi hakemassa. No eikun pientä patenttia piti viritellä, että pysyy kotelossa paikoillaan. Eihän siinä muuta ihmeellistä :).

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Su Tammi 17, 2016 21:10
Kirjoittaja AZP
Sulle tais käydä dieselsaabistin perinteinen. Akkukuvastot tarjoaa näihin 175x190x278 mm akkuja, jotka on ihan oikeita akkuja vakiovarusteltuihin dieselkolkkeihin, eli ilman lisälämmitintä (Eberiä). Mutta kun Suomessa kaikkiin dieseleihin tuo eberi ruksittiin vakiovarusteeksi, niin Suomi-dieseleihin kuuluukin se pidempi ja matalampi 175x175x315 mm akku, jossa kapasiteettia on yleensä vähän enemmän, yleensä 80-85 Ah. Motonetin akkulistauskin tarjosi aiemmin vain tuota lyhyempää dieseleihin, kunnes joku hoksasi huomauttaa Motonetiä asiasta.

Mutta kyllä se tuolla vakiomallin akullakin varmasti starttaa taas pitkään. Kovaa ajoa vaan :wink:

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2016 13:02
Kirjoittaja nikrei
Kyllä uus akku on poikaa. Latasin vielä laturilla täyteen, että kärsii nyt eberöidä ihan antaumuksella. Ei tunnu missään -30C kelit nyt. Lähtee Saappi käyntiin (melkein) yhtä hyvin kuin kesälläkin! :D

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2016 11:08
Kirjoittaja nikrei
Ei ole paljoa kerrottavaa ollu tähän päivyriini. Nyt huomasin näillä kurakeleillä, että ajovalonpesurit ei toimi. No ongelma oli niinkin suuri, kuin että sulake oli kärähtänyt ajovalopesurin moottorista. No vaihdoinpa sen. Nyt ruikkii hienosti. Kustannus 0€, kun sattu löytymään oikeanlainen 30A sulake omasta takaa.

Autolla tuleekin vajaan 900km päästä 300k täyteen. Alkaa olla aika loppuun ajettu :).

Pitäs tosin nyt johonkin väliin vaihtaa pakoputken alkupätkä. Ilmeisesti se jousto-osa falskaa. Tupruttelee sieltä savuja. Siitä sanoi jo katsurisetä leimalla, muttei tullu merkintää tai mitään, kun savutustesti oli kuitenkin just ja just ok.