noniin.
Penkissä käyty Lappeenrannassa AMW Dynoservicellä.
Pikku vastoinkäymisiä ennen penkkiä ja penkissä.
"Pieni" Pohjustus...
Pariviikkoa sitten näytti vielä ihan hyvältä. Varattiin aika dynoon.
Kesken toissaviikonloppuisen, ihan viattoman kylärallin(testilenkin), huomasin mutkaan ajaessa öljynpaineden käyvän kovin alhaalla( 0bar ).
Pelko perseessä sivutielle ihmettelemään, ja pieneksi yllätykseksi huomattiin öljyjäähyn letkujen pyörineen auki öljyjalasta. Pyörivät ihan sormin ja öljyä tuli ihan norona pihalle. Tikun tsekkaus, täysin kuiva. V*ttu!!
Noh frendiltä öljyä lainaan...meni 2 litraa öljyä moottoriin.
Auto käyntiin. Avot, öljynpaineet normaalit ja ei mitään ihmeellisiä ääniä. Autoon sopimattoman lainaöljyn ansiosta ajettiin kotimatka erittäin rauhallisesti ilman yhtään vetoa.
Auto talliin. Elettiin sunnuntaita, kaksi viikkoa tästä taaksepäin....
Tiistaina auto nosturille ja ö-pohjaa irti.
Katsomatta öljypohjaan sen kummemmin hyökkäsin suoraan perinteisen kakkosen veivinlaakerin kimppuun ja ihmetys oli suuri kun laakerissa ei mitään vikaa!! Loputkin kk-laakerit auki ja näytti siltä että pinnotteet olivat tehneet tehtävänsä. Hyvin minimaallista kulumajälkeä, kuitenkin niin että pinnoite vielä kaikissa laakereissä jäljellä ja laakerin oma pinta koskematon.
Sitten vilkaisu ö-pohjaan kertoi jotain muuta, niin tuttu kullanhuuhdonnan näky...kuparia pohjalla melko runsaasti. Pieni tuskanhiki rupes jo hiipii päälle.
Runkopukit auki jä näky aika lohduton. Kolmos pukin rk laakeri totaali paskana, lytyssä ja levinnyt. Muissakin rk laakereissa jälkiä mutta ei niin pahoja, osassa pinnotteetkin jäljellä.
Mut sit se kriittisin, eli kampura....noh paskanahan se. Jälkiä varsinkin kolmosen rk:n kaulassa. PRKL!
Keskiviikkona, Varakampuraa ja koneessa ollutta keskenään vertaillessa päädyttiin viemään molemmat koneistamon tuomittavaksi että kummasta tehdään soiva akseli. Tuomio tuli torstaina, vara-akseli niin kiero että ei missään nimessä virimoottoriin. Omasta Saadaan vielä kalu, mutta joutuu kaikki kaulat laittaan seuraavaan kokoon. Näin tehtiin. Illemmalla torstaina tuli käytyä Tervaamon poppoota morjestamassa Tapanilassa(Hki) ja tuli Hook:in kanssa juttua seuraavan koon laakereista.
Tai lähinnä siitä, että Saabin kampuran kaulat tehtaalta lähtien olisivat nitratut. Pala kurkussa takasin kotiin miettimään että mitäs nyt...
Perjantaina heti aamusta uusilla silmillä metsästämään nitrausta suorittavia firmoja. Ei ihan yksin kertanen juttu btw. Vantaalta löytyi, eivät tee yksityisille. NF Metals auttoi tässä(kin) ja kampura vantaalle nitraukseen. Nitrauksen tehnyt firma varoitteli etukäteen että riskejä on, jos esim jännitettä akselissa niin se tod.näk vääntyy.
Viikonloppu menikin akselia odotellessa. Ja alkuviikko.
Tiistaina soi puhelin että akseli haettavissa.
Keskiviikkona ( 3 päivää dynoon) heti aamusta taas koneistamoon akseli tarkastukseen että onko suora.
klo 15 soi puhelin, "akseli vino...oikaistaanko?" Koneistamo ilmoitti että nitrauksen jälkeen on vaara sille että voi tulla särö jos oikaistaan, se riski oli otettava. Klo 15.20 soi uudestaan puhelin... "särö tuli, ei kannata tätä akselia käyttää". AAARRRGGHH!!!!!
Lähdin ajelemaan kohti koneistamoa hakemaan paskaa kampuraa pois. Matkalla huutelin Facebookissa josko joltain löytyisi pikaisesti ehjää kampuraa. Takas hallille päästyäni ja marailtuani että mitäs hemmettiä nyt...ei oo kampuraa ja kaks päivää dynoon, puhellin piippas. Naapuri pitäjästä Eskmanin Sami pisti viestiä että vois kampura löytyä, ei muutakuin paikanpäälle katsomaan ja kaupat tehtiin. Takas hallille kattoon välykset...jotka olivat just mitä toivottiinkin. huhhuh.
Torstaina heti aamusta taas koneistamon suuntaan akselia tarkastuttamaan ja tasapainottamaan. Tekivät pikana ja sain akselin kyytin jo puoliltapäivin. Siinä menikin sit loppu ilta moottorin kimpussa.
Perjantai aamuna tilanne oli tämä
24h aikaa olla dynossa...
Täytyy tähän väliin sanoo että toi meikäläisen aisapari tässä projektissa (Sami Virta), on kyl melko näppärä kaveri, ei ois ikinä tähän aikatauluun keritty tälläsiä juttuja jos ei hänen panosta tässä. Myös NF Metals isosti jeesinä.
Perjantaina klo23.00 savut padasta ja kaikki silmämääräisesti kondiksessa. Pikku testilenkit ,jonka aikana paskoneen starttimoottorin vaihto, kamojen pakkaus ja auto valmiiksi traikulle odottamaan aamua. Nukkumaan päästiin jossain klo 01.00 maissa.
Lauantaina
Herätys 04.30... parin tunnin yöunilla startti reissuun 05.30
Päivä penkissä oli melko sekava ja suuritöinen..
Parituntia meni vuotavan ahtimen öljynpaluun kanssa painiessa.
Sit suli flekti.
Tämän jälkeen kyykkäs polttoaineen paineensäädin. Tämä aiheutti sen että 5k rpm:ssä @1.5bar alko menemään laihalle.
Paras veto saatiin vingutettua 14afr:illä @6k rpm. Rajoitin alustavasti siis 7k rpm ja laulu alkaa vasta 6k rpm kohdalla.
Tähän sit vihellettiin peli poikki.
Tuloksena: 474.5hp/5877rpm ja 594.4nm/5531rpm ahtopaineella 0.9bar!
Teki muuten 300hp/540nm@4k rpm sillä 0.9 paineella
Ihan jo pelkän sopan kondikseen laittamisella vaikuttais siltä että 500hp menee ihan heittämällä rikki @0.9bar , tämä siis melko kivasti näinkin pienellä paineella, näinkin isolla pikkuturbolla. (HX40super #20)
Nokatkin vasta alueella vasta ton 6k rpm jälkeen.
Edelleen painetta reservissä se 1-1.5bar!
Paljon selvisi juttuja ja paljon heräs kysymyksiä. Ensimmäiseksi dynoreissuksi tällä kokoonpanolla onnistuttiin kuitenkin kokonaisuutena melko jees.
Pikku fiksit ja takas rullille ihan lähitulevaisuudessa.
AMW:n Maatsille iso käsi mahtavasta palvelusta!!
(Erittäin suuri kiitos Samille Eskmanille! Akseli oli erittäin vähätöinen ja pelasti meidän dynoreissun)
kirjotellaan taas kun antaa aihetta....