9000 episodi 1 (moottori)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kunnioitettavan oloinen projekti!

Ollakos auto täälläkin kaupan ollut CDTA Espoosta?

Mahtaa tulla mukavat kyydit, kun kaikki on taas kasassa!

:P
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

tässä vaiheessa tuli vasta mieleen, että sähän olisit voinut poistaa nuo tasapainoakselitkin kokonaan
Mahtava idea. Ja jättää runkolaakerin öljykanava auki suoraan öljypohjaan. Siinä tasapainoakselissa ei ole turhaan puolikasta uraa laakeripintaa vastaan.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vtp9k kirjoitti:
tässä vaiheessa tuli vasta mieleen, että sähän olisit voinut poistaa nuo tasapainoakselitkin kokonaan
Mahtava idea. Ja jättää runkolaakerin öljykanava auki suoraan öljypohjaan. Siinä tasapainoakselissa ei ole turhaan puolikasta uraa laakeripintaa vastaan.
Aiheesta oli aikaisemmin tässä forumissa linkki ameriikan maalla tehtyyn massiiviseen viritysoperaation, missä poistettiin nuo akselit ja kiristimet kokonaan ja tulpattiin ylimääräiset reijät.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Kiitoksia kannustavista kommenteista 8) Kyllä tää tästä.
Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata? Yms. ottaa huomioon
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Kiitoksia kannustavista kommenteista 8) Kyllä tää tästä.
Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata? Yms. ottaa huomioon
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Kiitoksia kannustavista kommenteista 8) Kyllä tää tästä.
Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata? Yms. ottaa huomioon
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Kiitoksia kannustavista kommenteista 8) Kyllä tää tästä.
Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata? Yms. ottaa huomioon
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Kiitoksia kannustavista kommenteista 8) Kyllä tää tästä.
Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata? Yms. ottaa huomioon
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata?
Ketjun poisto taitaa olla yksinkertaisin mahdollinen operaatio: jättää ketjun pois. Tasapainoakselin ketjunkiristin sen sijaan toimii jousella ja vastapaineena öljyllä joten sen voi jättää paikoilleen tai tukkia sen alla olevan öljyreijän.

Tasapainoakselit itsessään sisältävät kaksi laakeripintaa, näistä ulommat jakopäästä katsoen ruokitaan runkolaakerilta #3 lyhyitä öljykanavia pitkin.

Imusarjan puoleisen tasapainoakselin jakopään puoleinen laakeri ruokitaan pääöljykanavasta. Pakosarjan/jakopään puoleinen laakeri puolestaan ruokitaan runkolaakerin #1 kautta. Tuosta laakerista puolestaan nousee vielä kanava ketjun ohjausrattaalle (se pakopuolen tasapainoakselin rattaan yläpuolella oleva ratas).

Jos akselit jättää pois niin noille öljykanaville on parempi tehdä jotain eli pistää tukkoon. Ketjun poistaminen ja akseleiden paikalleen jättäminen ei ainakaan minun mielestäni ole kovin hyvä idea. Tuohon jäi hieman epävarmuutta kun ihmettelin sen taaimmaisen laakeripinnan öljyn kiertoa. Siinä akselin laakeripinnassa keskellä on puoliympyrän mittainen ura joka pyöriessään ottaa aina hieman öljyä matkaan runkolaakerilta tulevalta kanavalta. Olisi varmaan pitänyt hieman mittailla ja tutkia tarkemmin sitä josko öljyn kierto ei häiriintyisi (= runkolaakerilta tuleva kanava jäisi kiinni kaikissa tasapainoakselin asennoissa) jos akselin jättää paikalleen ilman ketjua.

Tuollaista operaatiota kun lähtee tekemään niin ensimmäisenä kannattaa pyöritellä sitä lohkoa sylissä ja miettiä todella tarkkaan mitä kautta öljy kiertää siellä koneessa.

Mielenkiintoista tuossa öljyn kierrossa on tuo runkolaakerilta 3 nousevat kanavat tasapainoakseleille. Tuostakohan syystä nuo kolmosen laakerit ovat noissa kiinnileikanneissa koneissa niin heikossa hapessa...?

Tuossa alla olevassa sigussa mainitussa koneessa ne akselit ovat paikoillaan samoin kuin ketju. Ja disclaimerina vielä että yllä oleva teksti pätee uudempaan 1994- "lyhytlohko"-koneeseen, tosin tuo vanhempi B234 näyttää olevan lohkoltaan lähes samanlainen.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

oho. tuli noita viestejä vähä liikaa kun tää foorumi kait sekoili eilen. Painelin vaan lähetä nappia ja manasin miks ei toimi :lol:

Jotain pientä on saatu taas aikaseks.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

On varmaan pienen päivityksen aika...

Eli kone on nostettu nokalle ja saatu jopa jotenkin käymäänkin :lol:

Joitain propleemia on joista olen kysellykin tuolla 9000 foorumissa.

Kaikenlaista pikkujuttua on ollut mitä ei arvannut, joten projekti on vähän kestänyt... tohon mukanatulleeseen laatikkoon piti vaihtaa kick down vaijeri ja matolaatikko. Vesivuotojen kanssa piti "hetki" tapella ynnä muuta. Eiköhän tämä joskus toimi niinkuin pitäisi :D
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vähän ihmettelin noita runkolaakereita, jotka on 3-eikäisiä. Turun Metroautossa Karlsson väitti, että kolmereikäiset tuli vasta -94 malliin. Pikkasen piti taistella, että sain 3-reikäiset ostettua.

3-reikäiset oli 4e pala ja vanhemmat 1-reikäiset 22e pala.

Korjauskäsikirjat puhuu ylemmistä ja alemmista runkolaakereista ja eri värikoodeista niille. Eikös nuo kaikki ylä- ja alapuoliset ole kuitenkin samanlaisia? EPC:ssäkin ylä- ja alapuolisille on eri osanumerot (muistaakseni)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

sama juttu mulla. kaikki kataloogit väitti että pitäis olla yks reikänen, mutta paikallisessa varaosaliikkeessä yksi yli-innokas (onneksi) selvitti korvaavan tuotteen. Scanian merkillä löytyi sopivat.

Mulla noi 3 reikäset oli parikymppiä sarjalta kalliimmat kuin yks reikäset :roll:

Noilla väreillä kait tarkoitetaan onko ne standardi vai yli kokoja

Projektista:

Ei ole hommat kauheesti edenneet, laatikon kanssa tapellaan nyt...
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, luin ton sun laatikkoepisodin tuolta Ysipommiosiosta. Voimia sulle sen laatikon kanssa. Tosi ison rempan olet tehnyt.

Itsellä laakerinvaihtohomma laajeni hieman. Tasapainokettinki on tallin nurkassa ja öljypohja putsattu. Sinun siiviläsi oli todella siistin näkäinen verrattuna omaani.

Viikonloppuna on taljan asennus tallin kattoon ja konetta ylos päin. Pari naarmua kampiakselissa aiheuttaa koneistamossa käytön, joten alikoon laakereille tulee tilausta. Samalla pystyy vaihtamaan kaiken maailman stefoja ja tsekkaamaan muut paikat. Kansiremppahan autoon on tehty kymppi sitten ja jakokettinkiikin on kondiksessa.

Tsemppiä sen laatikon kanssa!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin