9000 episodi 1 (moottori)
Aiheesta oli aikaisemmin tässä forumissa linkki ameriikan maalla tehtyyn massiiviseen viritysoperaation, missä poistettiin nuo akselit ja kiristimet kokonaan ja tulpattiin ylimääräiset reijät.vtp9k kirjoitti:Mahtava idea. Ja jättää runkolaakerin öljykanava auki suoraan öljypohjaan. Siinä tasapainoakselissa ei ole turhaan puolikasta uraa laakeripintaa vastaan.tässä vaiheessa tuli vasta mieleen, että sähän olisit voinut poistaa nuo tasapainoakselitkin kokonaan
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ketjun poisto taitaa olla yksinkertaisin mahdollinen operaatio: jättää ketjun pois. Tasapainoakselin ketjunkiristin sen sijaan toimii jousella ja vastapaineena öljyllä joten sen voi jättää paikoilleen tai tukkia sen alla olevan öljyreijän.Mimmonen operaatio toi ketjun poisto oisi ollut? Mitä sieltä pitäisi tulpata?
Tasapainoakselit itsessään sisältävät kaksi laakeripintaa, näistä ulommat jakopäästä katsoen ruokitaan runkolaakerilta #3 lyhyitä öljykanavia pitkin.
Imusarjan puoleisen tasapainoakselin jakopään puoleinen laakeri ruokitaan pääöljykanavasta. Pakosarjan/jakopään puoleinen laakeri puolestaan ruokitaan runkolaakerin #1 kautta. Tuosta laakerista puolestaan nousee vielä kanava ketjun ohjausrattaalle (se pakopuolen tasapainoakselin rattaan yläpuolella oleva ratas).
Jos akselit jättää pois niin noille öljykanaville on parempi tehdä jotain eli pistää tukkoon. Ketjun poistaminen ja akseleiden paikalleen jättäminen ei ainakaan minun mielestäni ole kovin hyvä idea. Tuohon jäi hieman epävarmuutta kun ihmettelin sen taaimmaisen laakeripinnan öljyn kiertoa. Siinä akselin laakeripinnassa keskellä on puoliympyrän mittainen ura joka pyöriessään ottaa aina hieman öljyä matkaan runkolaakerilta tulevalta kanavalta. Olisi varmaan pitänyt hieman mittailla ja tutkia tarkemmin sitä josko öljyn kierto ei häiriintyisi (= runkolaakerilta tuleva kanava jäisi kiinni kaikissa tasapainoakselin asennoissa) jos akselin jättää paikalleen ilman ketjua.
Tuollaista operaatiota kun lähtee tekemään niin ensimmäisenä kannattaa pyöritellä sitä lohkoa sylissä ja miettiä todella tarkkaan mitä kautta öljy kiertää siellä koneessa.
Mielenkiintoista tuossa öljyn kierrossa on tuo runkolaakerilta 3 nousevat kanavat tasapainoakseleille. Tuostakohan syystä nuo kolmosen laakerit ovat noissa kiinnileikanneissa koneissa niin heikossa hapessa...?
Tuossa alla olevassa sigussa mainitussa koneessa ne akselit ovat paikoillaan samoin kuin ketju. Ja disclaimerina vielä että yllä oleva teksti pätee uudempaan 1994- "lyhytlohko"-koneeseen, tosin tuo vanhempi B234 näyttää olevan lohkoltaan lähes samanlainen.
Kuvat etenemisjärjestyksessä...
Oli pakko pitää välipäivä moottorista, muuten oisin varmaan potkinu sen paskaks Tehtiin vähän tulevia hommia pois edestä...
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1488.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1490.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1492.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1493.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1496.JPG
eli vaihdettiin noin yhdet puslat uretaanisiin ja suoritettiin kevyt madallus.
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1503.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1502.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1504.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1506.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1508.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26378
Seuraavaks kait nostetaan kone nokalle
Oli pakko pitää välipäivä moottorista, muuten oisin varmaan potkinu sen paskaks Tehtiin vähän tulevia hommia pois edestä...
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1488.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1490.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1492.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1493.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1496.JPG
eli vaihdettiin noin yhdet puslat uretaanisiin ja suoritettiin kevyt madallus.
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1503.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1502.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1504.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1506.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat2/IMG_1508.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26378
Seuraavaks kait nostetaan kone nokalle
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
On varmaan pienen päivityksen aika...
Eli kone on nostettu nokalle ja saatu jopa jotenkin käymäänkin
Joitain propleemia on joista olen kysellykin tuolla 9000 foorumissa.
Kaikenlaista pikkujuttua on ollut mitä ei arvannut, joten projekti on vähän kestänyt... tohon mukanatulleeseen laatikkoon piti vaihtaa kick down vaijeri ja matolaatikko. Vesivuotojen kanssa piti "hetki" tapella ynnä muuta. Eiköhän tämä joskus toimi niinkuin pitäisi
Eli kone on nostettu nokalle ja saatu jopa jotenkin käymäänkin
Joitain propleemia on joista olen kysellykin tuolla 9000 foorumissa.
Kaikenlaista pikkujuttua on ollut mitä ei arvannut, joten projekti on vähän kestänyt... tohon mukanatulleeseen laatikkoon piti vaihtaa kick down vaijeri ja matolaatikko. Vesivuotojen kanssa piti "hetki" tapella ynnä muuta. Eiköhän tämä joskus toimi niinkuin pitäisi
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Vähän ihmettelin noita runkolaakereita, jotka on 3-eikäisiä. Turun Metroautossa Karlsson väitti, että kolmereikäiset tuli vasta -94 malliin. Pikkasen piti taistella, että sain 3-reikäiset ostettua.
3-reikäiset oli 4e pala ja vanhemmat 1-reikäiset 22e pala.
Korjauskäsikirjat puhuu ylemmistä ja alemmista runkolaakereista ja eri värikoodeista niille. Eikös nuo kaikki ylä- ja alapuoliset ole kuitenkin samanlaisia? EPC:ssäkin ylä- ja alapuolisille on eri osanumerot (muistaakseni)
3-reikäiset oli 4e pala ja vanhemmat 1-reikäiset 22e pala.
Korjauskäsikirjat puhuu ylemmistä ja alemmista runkolaakereista ja eri värikoodeista niille. Eikös nuo kaikki ylä- ja alapuoliset ole kuitenkin samanlaisia? EPC:ssäkin ylä- ja alapuolisille on eri osanumerot (muistaakseni)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
sama juttu mulla. kaikki kataloogit väitti että pitäis olla yks reikänen, mutta paikallisessa varaosaliikkeessä yksi yli-innokas (onneksi) selvitti korvaavan tuotteen. Scanian merkillä löytyi sopivat.
Mulla noi 3 reikäset oli parikymppiä sarjalta kalliimmat kuin yks reikäset
Noilla väreillä kait tarkoitetaan onko ne standardi vai yli kokoja
Projektista:
Ei ole hommat kauheesti edenneet, laatikon kanssa tapellaan nyt...
Mulla noi 3 reikäset oli parikymppiä sarjalta kalliimmat kuin yks reikäset
Noilla väreillä kait tarkoitetaan onko ne standardi vai yli kokoja
Projektista:
Ei ole hommat kauheesti edenneet, laatikon kanssa tapellaan nyt...
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Joo, luin ton sun laatikkoepisodin tuolta Ysipommiosiosta. Voimia sulle sen laatikon kanssa. Tosi ison rempan olet tehnyt.
Itsellä laakerinvaihtohomma laajeni hieman. Tasapainokettinki on tallin nurkassa ja öljypohja putsattu. Sinun siiviläsi oli todella siistin näkäinen verrattuna omaani.
Viikonloppuna on taljan asennus tallin kattoon ja konetta ylos päin. Pari naarmua kampiakselissa aiheuttaa koneistamossa käytön, joten alikoon laakereille tulee tilausta. Samalla pystyy vaihtamaan kaiken maailman stefoja ja tsekkaamaan muut paikat. Kansiremppahan autoon on tehty kymppi sitten ja jakokettinkiikin on kondiksessa.
Tsemppiä sen laatikon kanssa!
Itsellä laakerinvaihtohomma laajeni hieman. Tasapainokettinki on tallin nurkassa ja öljypohja putsattu. Sinun siiviläsi oli todella siistin näkäinen verrattuna omaani.
Viikonloppuna on taljan asennus tallin kattoon ja konetta ylos päin. Pari naarmua kampiakselissa aiheuttaa koneistamossa käytön, joten alikoon laakereille tulee tilausta. Samalla pystyy vaihtamaan kaiken maailman stefoja ja tsekkaamaan muut paikat. Kansiremppahan autoon on tehty kymppi sitten ja jakokettinkiikin on kondiksessa.
Tsemppiä sen laatikon kanssa!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11