Sivu 12/14

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Su Loka 23, 2016 10:38
Kirjoittaja G-mies
Hiekka tai keraaminen rae syö pintaa aika surutta, pitää olla varovainen puhallusta tehdessä. Sooda taas ei ainakaan pystynyt yksissä Saabin vanteissa pohjamaalina olleeseen pulverimaaliin(5spoke EVO, 9-5 Aeron vanteet). Itse lähtisin akselilta lasikuula ja nestemäiset maalinpoistoaineet. Tallissa odottaa puhdistustoimenpiteitä Azevin A:t tonnariin, lakka halkeillut kauttaaltaan. Ajattelin kokeilla normaalit maalinpoistot ja sitten puhaltamalla loput, mitä ei aineilla saa.


Matti

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Su Loka 23, 2016 12:05
Kirjoittaja Mara[]
G-mies kirjoitti:Hiekka tai keraaminen rae syö pintaa aika surutta, pitää olla varovainen puhallusta tehdessä. Sooda taas ei ainakaan pystynyt yksissä Saabin vanteissa pohjamaalina olleeseen pulverimaaliin(5spoke EVO, 9-5 Aeron vanteet). Itse lähtisin akselilta lasikuula ja nestemäiset maalinpoistoaineet. Tallissa odottaa puhdistustoimenpiteitä Azevin A:t tonnariin, lakka halkeillut kauttaaltaan. Ajattelin kokeilla normaalit maalinpoistot ja sitten puhaltamalla loput, mitä ei aineilla saa.

Matti
Täytyy soodalla koittaa aluksi, kun sellainen löytyy hiekkapuhaltimen lisäksi itseltä. Nordblastin soodapuhaltimeen näkyy löytyvän motonetin valikoimista lasikuulaakin, joten silläkin olisi mahdollisuus kokeilla.

Talveksi kuitenkin kelpaavat ihan tuommoisena, joten puhallushommat jää kevääseen. Sitten saa samalla korjautettua myös yhden vanteen kanttarinaarmut.

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: La Marras 05, 2016 15:39
Kirjoittaja Mara[]
Talvikuosi valmiina ja vuoden jatkoaika katsastuksestakin haettu! 8) Kelpaa taas alkaa odottelemaan kesää, vaikka omaan silmään näyttää hyvältä talvikunnossakin.
Ajovalot tuli myllytettyä uudemman kerran ja taas näyttävät kirkkailta jonkin aikaa. Ei sattunut sopivasti olemaan muutakuin vahaa lamppujen suojaksi..
Kuva

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Pe Marras 11, 2016 21:32
Kirjoittaja Mara[]
Olisiko aika throwback thursdaylle?! :) Palataan siis ajassa taaksepäin viimekesään ja ilmajousiin. Kuvista kiitos lapasorsalle.
(Oispa ilmajouset :mrgreen: )

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Pe Marras 11, 2016 21:54
Kirjoittaja jooseppi78
Oliko tuo kyseinen ilmajousitussetti tehty näyttöön vai käyttöön? Eli oliko se ajokelvoton alusta eikä siihen saanut sopivaa ajokorkeutta säädettyä? Monella autovalmistajallahan noita ilmajousituksia on käytössä mutta nämä aftermarket setit ei ilmeisesti ole suunniteltu mukavaan matkan tekoon?

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Pe Marras 11, 2016 21:57
Kirjoittaja Mara[]
jooseppi78 kirjoitti:Oliko tuo kyseinen ilmajousitussetti tehty näyttöön vai käyttöön? Eli oliko se ajokelvoton alusta eikä siihen saanut sopivaa ajokorkeutta säädettyä? Monella autovalmistajallahan noita ilmajousituksia on käytössä mutta nämä aftermarket setit ei ilmeisesti ole suunniteltu mukavaan matkan tekoon?
Kyllä se ihan jokapäiväisessä käytössä oli sen ajan mitä oli alla. Eipä siitä ajomukavuutta tullut haettuakaan, kun matalalla tuli ajettuakin.

Ajokorkeuden sai kyllä säädettyä ihan käypäseksi, mutta liian paljon oli säätämistä rautajousiin verrattuna, niin loppui innostus. :)

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: La Marras 12, 2016 17:06
Kirjoittaja jjasco
Onko tuo etupuskurin alapuolella oleva lippa mikä ja mistä?

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: La Marras 12, 2016 17:23
Kirjoittaja JP_Vette
Vinkvink Saabisti-lehden kuva-aineistoon toimitetaan tosi vähä pystysuuntaisia painokelposia kuvia :wink:

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: La Marras 12, 2016 18:01
Kirjoittaja Mara[]
JP_Vette kirjoitti:Vinkvink Saabisti-lehden kuva-aineistoon toimitetaan tosi vähä pystysuuntaisia painokelposia kuvia :wink:
Saa pyytää ja käyttää, mut ei oo pakko! :mrgreen: Jos kelpaavat, niin voin laittaa kyllä.

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: La Marras 12, 2016 19:02
Kirjoittaja Mara[]
jjasco kirjoitti:Onko tuo etupuskurin alapuolella oleva lippa mikä ja mistä?
9000 lippa.

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Ke Marras 23, 2016 21:12
Kirjoittaja TiskiJukka
Yllättävän hyvin sopii tontun lipan alaosa tuohon :)

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Ke Marras 23, 2016 21:33
Kirjoittaja Saab.96
Mara[] kirjoitti:
jjasco kirjoitti:Onko tuo etupuskurin alapuolella oleva lippa mikä ja mistä?
9000 lippa.

Kekseliästä! Ja sopii niin hyvin että piti ihan kuvasta katsoa mistä on kyse :lol:

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Ke Marras 23, 2016 21:52
Kirjoittaja Mara[]
Kyllähän se aika passeli oli kun sopivasti sahaili matalammaksi. :) Jostain pitäisi saada ensikesäksi uusi, kun nykyinen on jo reilumman puoleisesti kärsinyt..

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Ma Joulu 26, 2016 00:22
Kirjoittaja Thorhammer
Mara[] kirjoitti:
jooseppi78 kirjoitti:Oliko tuo kyseinen ilmajousitussetti tehty näyttöön vai käyttöön? Eli oliko se ajokelvoton alusta eikä siihen saanut sopivaa ajokorkeutta säädettyä? Monella autovalmistajallahan noita ilmajousituksia on käytössä mutta nämä aftermarket setit ei ilmeisesti ole suunniteltu mukavaan matkan tekoon?
Kyllä se ihan jokapäiväisessä käytössä oli sen ajan mitä oli alla. Eipä siitä ajomukavuutta tullut haettuakaan, kun matalalla tuli ajettuakin.

Ajokorkeuden sai kyllä säädettyä ihan käypäseksi, mutta liian paljon oli säätämistä rautajousiin verrattuna, niin loppui innostus. :)
Vissii säätäminen johtui siitä että joutui kikkailemaan ennen katsurille menoa, en ainakaan itse keksi mitään muuta syytä. ???

Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged

Lähetetty: Su Tammi 15, 2017 10:36
Kirjoittaja Mara[]
Thorhammer kirjoitti:Vissii säätäminen johtui siitä että joutui kikkailemaan ennen katsurille menoa, en ainakaan itse keksi mitään muuta syytä. ???
Käydään nyt vielä kerran läpi. Yhdet ongelmat tulivat siis tabletin - bluetoothin - arduinon, sekä paineantureiden kanssa. Paineantureista saatava tieto oli liian epävakaata, jolloin aavistuksen kallellaan olevalla alustalla auto jäi vinoon automaattisäädöllä. Muutenkin PSI:n tarkkuuteen säätäminen oli todella tarkkaa. Tämä olisi korjaantunut jos olisi vaihtanut säätösysteemin mittaamaan tukivarsien asentoa.
Arduinon mittaama painetieto ja sen siirto bluetoothin läpi tabletille aiheutti myös monia harmaita hiuksia, kun painetiedon päivitystahtia ei saatu sopivaksi. Tämä aiheutti ylös-alas humpaamisen ohjelman yrittäessä tasata auto oikeaan korkoon sekä vaateriin. Manuaalisäädöt toimi kuitenkin hyvin, mutta alusta oli tarkoitus saada toimivaksi käyttöautoon ja jokapäiväiseen käyttöön, joten automaattisäätö oli vaatimuksena.

Lisäksi jo alustavaa kaljuuntumista aiheutti takapään iskari-pussi-kokonaisuus. Yläpään kiinnitys jouduttiin tekemään kokonaan uusiksi (alkuperäinen peltilaatikko pois ja uudet kiinnikkeet tilalle). Takavanteet otti omaksi syykseen osan ongelmista, kun ei meinannut pussi mahtua olemaan korin ja vanteen välissä. Tämän takia purettiin moneen otteeseen, eikä silti tullut ikinä oikein hyvä.

Näiden pikkuseikkojen lisäksi kompuran ääni on todella rasittava aamulla klo 6.30, kun pitäisi lähteä liikenteeseen ja auto on laskettuna alas. Minulla olleella kombolla kompura pyöri joka toisella, tai kolmannella nostolla viimeistään.

Kaikkeen olisi varmasti löytynyt parannuskeino ja osa niistä olikin jo selvillä miten olisi pitänyt toteuttaa. Harrasteautona olisin luultavasti jatkanut tämän kanssa, mutta asuinpaikan ja tallitilan välinen 150km välimatka oli liian suuri ongelma alustan kanssa rakenteluun.

Nyt on siis jatkettu coilien kanssa, jotka pelaa just niinkuin pitääkin. :D :saab: